Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lämpömittari ei toimi. 80 B4 2.3

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lämpömittari ei toimi. 80 B4 2.3

    Terve.
    Tuli sitten otsikon mukainen audi hommattua ja vikana huomasin että vedenlämpömittari ei toimi ollenkaan. Käytin mittarin irti ja tarkistin liittimen juotokset ja niissä ei ollut omasta mielestäni mitään vikaa. Kaikki johtivat. Elikkäs mistäs rupean vikaa etsimään. Ja vaikuttaako jos anturi on rikki niin siihen että lämpimänä auto käynnistyy heikommin. Ja onko se anturi ylävesiletkussa olevista kahdesta anturista se alempi vai kuinka?

    t. uusi tulokas derpilz

  • #2
    Tämä taitaa olla tyyppivika Audi 80:ssä. Omassa härvelissä mittarin näyttö palasi takaisin, kun irrotin mittariston ja irrotin sekä lämpö että polttoainemittarit mittaristosta ja puhdistin kaikki liitokset. Puhdista myös mittariston liitokset eli ne mittaristoon tulevat piuhat. Meillä tuo auttoi. Lämpömittari tosin näyttää edelleen n. 100 astetta normaalissa ajossa ja vikaa näytölle en ole vielä keksinyt.

    Comment


    • #3
      joo tuli tarkisteltua ainaki ne juotokset mittaristosta. en muistanut kyllä puhdistella niitä mutta jos tänään sen kattos. Ei nimittäin ole turhan vaikea tuota mittaria irrottaa. :D

      Comment


      • #4
        Monivika-anturi rikki. Alapuoleinen - alkujaan nelinapaliittimellä, uudemmassa vain kolme pinniä liittimessä käytössä. Sopivat ristiin. Speedautoteilesta tai lähikaupasta.

        Comment


        • #5
          Em. anturi erittäin potentiaalinen vikapaikka. Toinen voi olla vedenlämpömittarin ruuvikiinnitys mittariston piirilevyyn. Itselläni oireili aikanaan polttoainemittari, mutta vedenlämpö samalla systeemillä kiinni. Taitaa vissiin maadoittaa niitten ruuvitappien kautta?

          Comment


          • #6
            Joo, meillä aikankin auttoin nimenomaan tuo lämpömittarin ruuvien irrotus ja puhdistus.

            Comment


            • #7
              Audi 80 lämpömittari vikaa

              Elikkäs tuli nyt selviteltyä pitkään viallisena ollutta lämpömittaria, olen tuohon koittanut pariakin eri anturia enkä ole saanut lämpöjä nousemaan mittarin mukaan paljoakaan yli 50 asteen.

              Tänään sitten mittailin vähän noita vastusarvoja, mittarilta tulee 10v jännite

              mittarista:
              näkymä 50c 470 ?
              näkymä 90c 108 ?

              anturista n. 20c 2000 ?
              anturista n. 95c 470 ?

              Kumpi tässä nyt heittää, mittari vai anturi? Anturi on 2-pinninen ja käsittääkseni pelkästään mittarille. Tuo ecun oma näyttää oikein vag-comin mukaan.

              Comment


              • #8
                Eihän sieltä mittarilta voi mitata mitään, koska se syöttää anturin läpi virtaa. Testaa ennemmin vaikka 1 kohmin potikalla anturin paikalla, että millä vastusarvolla mittari näyttää oikein.

                Comment


                • #9
                  Noinhan minä tein.

                  Rupeaa tuntumaan että vikaa on mittarissa kun paria anturia tullut kokeiltua eikä ole ollut vaikutusta.

                  Laittaakko arduinon lukemaan anturia ja digitaalinen potentiometri ohjaamaan mittaria? Saisi sellaisen kuin haluaa. Tosin huono puoli on tuon mittarin hias reagointi, voiskohan sitä samalla modailla?

                  Comment


                  • #10
                    Ok, ymmärsin väärin sitten. Jos tarviit lämpömittaria niin miulla on muistaakseni yksi romumittaristo, joka joutaa. 92-vuoden B4:stä.

                    Comment


                    • #11
                      Näyttääkö bensamittari oikein? Niillähän on yhteinen regulaattori, jonka hajoaminen ei ole vallan tavatonta.

                      Comment


                      • #12
                        Joo pelaa bensamittari kuin kuuluukin.

                        pasille laittelinkin jo viestiä, pitää nyt katsoa oisko ehjän irtomittarin kanssa suuremmat mahdollisuudet saada tuo pelaamaan.

                        Comment


                        • #13
                          Selviskö tää homma? Mulla on siis kolminapainen anturi missä on ylilämpökytkin myös. Bensamittari näyttää oikein ainakin luullakseni. Testailin potikalla ja 100 ohm on noin 90 ast mittarissa ja 50 ohm 108 ast. Anturi antaa sitten kylmällä koneella 700 ohm ja kun lämmittää sitä niin ei mene alle 80 ohmin.

                          Comment


                          • #14
                            Eiköhän se anturi ole silloin rikki.

                            https://www.s2forum.com/forum/techni...-guage-testing
                            https://www.s2forum.com/forum/techni...tance-checking
                            Viimeksi muokannut Sleepy2; 27.7.2021, 12:52.

                            Comment


                            • #15
                              Uus anturi hommattu ja sama juttu, anturille tulee se 10v jännitettä. Testasin vielä ja noin 200 ohmia 100 astetta ja 1800 ohmia jäävedessä. Puuttuukohan tuolta joku rinnan oleva vastus mittarilta vai onko se reilusti rikki?

                              Comment

                              Working...
                              X