Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi puhaltaa vain kuumaa ilmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastointi puhaltaa vain kuumaa ilmaa

    Tämän viikon olen haistellut että ihan kuin autossa haisisi joku makea mieto haju, koittanut laittaa ilmastointia päälle/pois mutta en ainakaan huomannut eroa. Suurimmaksi osaksi ollut ECON-tilassa (kompura pois päältä?), kun ollut viileää. Tänään sitten heitin auto-tilaan ja huomasin että puhaltaa ihan kuumaa, eikä korjaantunut itsestään ajon aikana.

    Mistä lähden selvittämään vikaa?
    VAG-COMia ei ole (vielä, postissa matkalla kiinasta), joten pystynkö esim. kylmäaineen määrän tarkistamaan jostain?

    Vaikuttaako moottorin jäähdytysnesteen määrä? Näyttäis sekin olevan low-rajalla.

    Audi A3 L8 -01, automaatti-ilmastointi.

    Mieto haju on poistunut, ei liittynyt vikaan ilmeisesti.
    Viimeksi muokannut atror; 8.6.2011, 18:42. Perustelu: Mieto haju poistui.

  • #2
    Päivityksiä

    Ajoin nuo konsolin "vikakoodit":

    [SIZE=2]2,3 - inside temperature
    5,6 - outside temperature
    16 - Specified value of Air Flow Flap=226
    17 - Vehicle Speed (km/h)
    18 - Actual Air Blower voltage (Volts)=3.8v
    20 - A/C Compressor (A/C Clutch) voltage (Volts)=12v
    26 - Analog/Digital value, Engine Coolant Temperature (ECT) Warning Light=3
    28 - Engine Speed (RPM)
    51 - Engine Coolant Temperature (ECT) in deg C[/SIZE]=28c 2h parkissa seisomisen jälkeen (15min ajo)

    Comment


    • #3
      mitäs vikakoodeja tuossa nyt pitäisi olla ?

      moottorin jäähynesteen määrä ei vaikuta kliman toimintaan (paitsi jos kone leikkaa kiinni kun ei ole tarkeeksi nestettä..)

      kylmä-aineen paineet näkee vcds:llä , mutta ei varsinaista grammamäärää.

      Comment


        #4
        Raitisilmasuodatin vaihtoon jos sellainen autosta löytyy. Kokeile vaikka ensin ilman suodatinta, jos alkaa tulemaan viileämpää niin sitten uutta suodatinta tilalle.

        Comment


        • #5
          Ajattelin että nuo voltaget vois kertoa jotain, esim. actual air blower voltage oli vain alle 4, joten ajattelin että se voisi kertoa jotain.

          Seuraavaksi sitten etsimään raitisilmasuodatinta.

          Eihän tuo voi mennä rikki jos sitä käyttää econ-tilassa?

          Comment


          • #6
            Eipä se itseään hajota. Kompura ei mene päälle jos liian vähän ainetta. Toivottavasti aineet vain vähissä (normaalia haihtumista,vaikka mitään varsinaista vuotoa ei ole) ja riittää pelkkä täyttö huolto. Tuo makea haju viittais taas kennon vuotamiseen. Onko märkää missään lattialla?

            Comment


              #7
              Vika voi olla myös ilmastoinnin paineanturissa... kytkee ECON tilan päälle, eikä mene napista pois.

              Comment


              • #8
                Päivityksiä tilanteeseen: kaivoin raitisilmasuodattimen pois ja oli lähes uuden veroinen (tarkistin huoltokirjasta että jotain Klima-huoltoa on tehty n.vuosi sitten). Samalla huomasin että se sisäilman kiertoläppä oli jumissa kiinni asentoon - sain sen toimimaan vähän vääntämällä. Mistään ei löytynyt märkää lattioilta, eikä nyt ole haissut makeakaan tänään.

                Mutta, en kyllä usko että ilmastointi toimii vieläkään? On niin viileä ulkona että on hankala sanoa varmaksi..eli varmaan odottelen hellepäivää todetakseni sen olevan vieläkin rikki.

                japix: tarkennatko vähän? jos otan ECON-tilan pois, niin huomaa kyllä selkeästi kun kompura(?) hörähtää käyntiin, kuulee ja kierroksetkin vähän nousee autossa. Ei kuitenkaan mun korvaan pidä pahaa ääntä, joten uskon (toivon) että se on kunnossa.

                Comment


                • #9
                  Vaikka ilmastointi menee päälle (eli ECON-tila kytkeytyy napista pois), voi nestettä olla silti liian vähän. Tosin tällöin luulisi, että kylmää tulisi edes jaksottaisesti, tai näin on ainakin omalla kohdallani ollut. Kompura todennäköisesti on kunnossa, jos se kytkeytyy päälle eikä pidä ylimääräistä meteliä.

                  Epämiellyttävä haju on ihan normaalia, jos ilmastointia ei ole käytetty lähiaikoina ja kennolle on päässyt kasvamaan home- ja sienikasvustoja.

                  Comment


                  • #10
                    Päivityksiä taas: kuuman päivän päätteeksi kun lähdin töistä ajamaan niin eihän sieltä kylmää tullut vieläkään vaikka kuinka koitti huudattaa. Lisäksi makea (todella häiritsevä!) hajukin palasi. Ajoin auton pari viikkoa sitten saksasta suomeen ja ilmastointi oli päällä koko matkan (2000km) ja pelasi todella hyvin. Sitten pari viikkoa käyttämättä ja nyt ongelmat ilmaantui sitten. Tuntuu hullulta että hetkessä olisi kylmäaineet loppuneet.

                    Vien auton ensi viikolla huoltoliikkeelle niin katsotaan mitä löytyy.. Ilomielin otetaan vastaan vinkkejä pk-seudun halvoista ilmastointitarjouksista!

                    Comment


                      #11
                      japix: tarkennatko vähän? jos otan ECON-tilan pois, niin huomaa kyllä selkeästi kun kompura(?) hörähtää käyntiin, kuulee ja kierroksetkin vähän nousee autossa. Ei kuitenkaan mun korvaan pidä pahaa ääntä, joten uskon (toivon) että se on kunnossa.
                      Paineanturivika ei anna ECON napista kytkeä sitä pois päältä eli ilmeisesti siinä ei ole vian syy.

                      Comment


                      • #12
                        Tässä on VAG-COM vikalistaus, ei taida olla mitään ilmastointiin liittyvää?


                        Chassis Type: 8L - Audi A3/S3
                        Scan: 01,02,03,08,15,17,22,35,37,45,54,55,56

                        Address 01 -------------------------------------------------------
                        Controller: 06A 906 033 J
                        Component: SIMOS33 1,6l 2V 00HS3488
                        Coding: 00211
                        Shop #: WSC 01236
                        WAUZZZ8L821007403 AUZ5Z0A8130140
                        No fault code found.

                        Address 03 -------------------------------------------------------
                        Controller: 1C0 907 379 E
                        Component: ESP FRONT MK60 0104
                        Coding: 0011266
                        Shop #: WSC 01236
                        No fault code found.

                        Address 08 -------------------------------------------------------
                        Controller: 8L0 820 043 J
                        Note: Excessive Comm Errors

                        Skipping Address 15-Airbags

                        Address 17 -------------------------------------------------------
                        Controller: 8L0 920 933 N
                        Component: KOMBI+WEGFAHRS. M73 D07
                        Coding: 08042
                        Shop #: WSC 61620
                        WAUZZZ8L821007403 AUZ5Z0A8130140
                        2 Faults Found:
                        01304 - Radio
                        49-00 - No Communications
                        01305 - Databus for Infotainment
                        37-10 - Faulty - Intermittent

                        Address 35 -------------------------------------------------------
                        Controller: 8D0 862 257 B
                        Component: ZV-Pumpe, Funk D16
                        Coding: 14913
                        Shop #: WSC 01236
                        2 Faults Found:
                        00955 - Key 1
                        09-00 - Adaptation Limit Surpassed
                        00957 - Key 3
                        09-00 - Adaptation Limit Surpassed

                        Address 55 -------------------------------------------------------
                        Controller: 8D0 862 257 B
                        Component: ZV-Pumpe, Funk D16
                        Coding: 14913
                        Shop #: WSC 01236
                        2 Faults Found:
                        00955 - Key 1
                        09-00 - Adaptation Limit Surpassed
                        00957 - Key 3
                        09-00 - Adaptation Limit Surpassed

                        End -------------------------------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Kävin ilmastoinnin täyttöhuollossa ja vajausta oli vain 100g. Ei tietenkään auttanut mitään..

                          Mistä voin alkaa jäljittämään vikaa?

                          Mitä pyöriä edestä katsottuna vasemmalla puolella pyörivän hihnan(drive belt?) kuuluisi pyörittää? Kun ilmastointilaitteessa on (mun mielestä) kaksi osaa jotka osuu tähän hihnaan: kompressori ja sen alla pumppu(?). Alempaa hihna pyörittää, kompressorin pyörä (http://www.carsteering.com/data/all_...DC-700-Map.jpg) ei näyttäisi pyörivän (sitä pystyy pyörittämään käsin kun moottori on sammuksissa). Onko normaalia? Onko tämä se AC clutch, joka voisi olla rikki?


                          Voiko kompuran virtoja mitata jotenkin virtamittarilla itse?
                          Viimeksi muokannut atror; 9.6.2011, 09:19. Perustelu: Lisäkysymyksiä

                          Comment


                          • #14
                            Measuring blockseissa jossain kohtaa pitäs näkyä minkä takia kompura on viimeks sammunu.

                            Comment


                            • #15
                              Tarkoitatko tuota?

                              http://www.ross-tech.com/vcds/tour/adv-meas-blocks.html

                              Vai olenko ihan väärillä teillä..

                              Comment


                              • #16
                                Laitetaan nyt vielä selvyyden vuoksi vian kuvaus:

                                Ilmastointi toimi ennen todella nätisti, yhtenä aamuna vaan ei enää tullut kylmää. Sillä onko ECON-päällä vai ei, ei tunnu olevan vaikutusta puhallettavan ilman lämpötilaan - ainoastaan puhaltaa voimakkaammin kun on kompura päällä. Vag-com ei anna vikakoodeja ja kompura lähtee käyntiin (ainakin joku siellä rupee pitämään ääntä) kun laittaa auto-tilaan. Kylmäaineet on täytetty, eikä ollut vuotoja.

                                Comment


                                • #17
                                  Tarkoitatko tuota?

                                  http://www.ross-tech.com/vcds/tour/adv-meas-blocks.html

                                  Vai olenko ihan väärillä teillä..
                                  Näkee sen tuoltakin...

                                  B7:ssa normaali measuring blocks:

                                  Group 2.

                                  Jostain syystä selitettä tuolle se ei anna. Golffissa taas puhekuplasta ponnahtaa tiedot, kun hiiren vie numeron päälle.

                                  B7:n selitteet löysin elsasta, pitkä litania eri syitä miksi kompura on sammutettu.


                                  E: oletko kokeillu vcds:llä Output testiä? http://www.ross-tech.com/vcds/tour/out_test.html

                                  Tai perus-säätöä joka opettaa läppämoottoreille oikeat paikat?
                                  Eli vcds basic settings ja pudotusvalikosta pitäs löytyä oikeet kohdat.

                                  Googgelilla löyty golf iv seuraava:
                                  Basic Settings - Flap Motor Reset

                                  Prerequisite: The fault memory of control unit for Climatronic must be empty.

                                  -08- Heater/A.C
                                  -04- Basic settings
                                  Channel 000 (leave for 30 Secs) - Values go to zero
                                  Channel 001 (leave for 30 Secs) - Value should be zero
                                  Channel 002 (leave for 30 Secs) - Value should be zero
                                  Viimeksi muokannut jaah; 9.6.2011, 09:18.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Otan nuo arvot illalla kun pääsen vag-comin kimppuun. Elsa on ilmeisesti joku ohjelma joka pitää ladata (torrenttina) netistä, tai ostaa kalliilla?

                                    Osaatko sanoa pitäisikö sen ilmastoinnin kompuran päässä olevan pyörän(http://www.carsteering.com/data/all_...DC-700-Map.jpg) pyöriä kun ilmastointi on päällä? Kun se hihna siinä pyörii, mutta tuosta päästä sen näkee että tuo ei pyöri. Sitä voi pyörittää käsin kumminkin kun kone on sammuksissa. Lisäksi se pitää jotain ääntä, eli ihan kun käynnistyisi kuitenkin.

                                    En ole kokeillut output testiä, tai perus-säätöä. Teen nekin heti kun pääsen kotiin. Kiitos paljon avusta! (nyt pitää opiskella mitä ne ovat ja mtien toimivat)
                                    Viimeksi muokannut atror; 9.6.2011, 09:30.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Elsa on vag korjaamoiden käyttämä huoltokäsikirja. Ohjelma, josta näkee yksityiskohtaset ohjeet tietyn osan korjaamiseks yms.

                                      Ohjelma, jota monet merkkihuollot ei viitsi käyttää kuin hätätapauksessa ja muuten mennään mutu-tiedolla ;)

                                      Tuosta jotain
                                      http://tos.pp.fi/documents/a3ilmastointi.pdf

                                      Comment


                                      • #20
                                        saman ongelman kanssa painin... vika jossain hanskalokeron takana (kai). kone huoneen puolella ilmastoinninputket aivan kylmät... mut sisään ei tuu viileetä... mittasin keskisuuttimesta +30 astetta ilmastointi päällä ja +40 kun ilmastointi pois päältä. nyt pitäs vaan jostain kerätä rohkeus ja katsoa mitä se musta "purkki" hanskalokeron takana on syönnyt.. joku lämpöanturi siin ainakin näytti olevan (semmonen siilin näkönen) mut tutkinta jatkuu.. kertokaa toki jos oon ihan pöpelikössä..

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tervetuloa joukkoon!

                                          Ei ilmeisesti ihan sama ongelma, koska sulla toimii kompura ok? Pyörittääkö sulla se drive belt kompuraa, vai pyöriikö "tyhjää", eli ottaako se magneettikytkin kiinni? Mulla ei taida ottaa se kytkin kiinni..

                                          Mitä se musta purkki hansikaslokeron takana tekee? Tutkii sisälämpötilaa? Kohta on uusia sähkövikoja kun liittimet heiluu purkamisen yhteydessä..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ja ennenkuin huutelen yhtään mitään niin täytyy tehdä noi testit ja kattoo tuo jaah:in lähettämä erinomainen pdf läpi! Kiitos.

                                            Comment


                                            • #23
                                              musta pönttö on puhallin yksikkö (kai) siin on kyljessä itse puhallin ja sen pöntön sisällä näkyy kenno tms. johon tulee putket kompuralta... mulla toimii kompura ihan ok.. sen muuten tuntee semmosena nykäsynä jos ja kun mankku kytkin ottaa kiinni ja kompura lähtee käyntiin...

                                              arveluna itsellä et jossain joku kylmä/kuuma säätöläppä jumissa mut missä ja miten siihen pääsee käsiks...

                                              Comment


                                              • #24
                                                kylmääkö kompuralta lähtevät putket?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Yksi vai kaksi näyttöä tuossa paneelissa?
                                                  Elsassa nuo on erikseen, jos sieltä löytys jotain muutakin tähdellistä

                                                  e: oletan että kyseessä on kaksinäyttöinen versio
                                                  http://tos.pp.fi/documents/a3ilmastointi2.pdf

                                                  Tuolla on mm. taulukoitu mitä vastusta lämpöanturin tulee näyttää tietyssä lämpötilassa

                                                  e2: tietämättä kompuran mallia, magneettikytkimen korjaus
                                                  http://tos.pp.fi/documents/A3_sanden.pdf
                                                  http://tos.pp.fi/documents/A3_zexel.pdf

                                                  e3: tuossa viel joku vianhaku tyyppinen pdf
                                                  http://tos.pp.fi/documents/a3ilmastointi3.pdf

                                                  ja vielä yks perus-säädön tekemisestä
                                                  http://tos.pp.fi/documents/a3_basicsettings.pdf
                                                  Tuota pitää vain hieman soveltaa vcds käytössä
                                                  Viimeksi muokannut jaah; 9.6.2011, 14:04.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    parsiosam: Jotain siellä käynnistyy kun äänestä kuulee (en muista nykäiseekö,oon töissä jumissa), mutta siinä kompuran kyljessä oleva pyörä ei pyörinyt. Eikös se tarkoita että se mankku ei ota kiinni, vai?

                                                    E: Tuo on nopea katsoa, jos se antaa jotain vikoja: http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      jaah: Yritin katsella tuota a3ilmastointi.pdfää ja vertailla VCDS:n measuring blocksiin (rosstecin virtuaalinen), mutta en ihan nyt tajunnut yhteyttä? Mitkä groupit kannattaa lukea? Mitä tietoa yritän saada sieltä irti?

                                                      pariosam: Kattelin läpi C4 ilmastoinnin ilmaläppähuolto-threadin ja luin noista lämmönsäätimistä mitä monet on vaihtanut. Antaako sulle auto/vag-com mitään vikailmoituksia? Tietäisi että voisiko olla samaa vikaa?
                                                      Viimeksi muokannut atror; 9.6.2011, 15:50.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ei se rostekin sivuilla oleva pelaa likikään samoin kuin oikee ohjelma.
                                                        (esim ilmastointia klikattaessa moottorin ohjain aukeaa)
                                                        Ilmastoinnin moduli auki ja sieltä measuring blocks

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          eipä tuo vag-com mitään herjaa eikä myöskään toi ilmastointilaitteen diagnostiikka toiminto... voi tietty olla etten osaa noita koodeja tulkita oikein mut mun mielestä ei herjaa.. mistä toi c4 thredi löytyy???

                                                          käytössä siis se ilmanen "demo" versio vag-comista

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Huomenta!

                                                            Ongelma on korjattu ja melko paljon hävettää oman nimimerkin takaa edes kertoa miten homma hoitui. Tässä tarinaa: näpyttelin töistä lähtiessä kehäruuhkassa läpi tuon ilmastointilaitteen näytön läpi, se ei antanut myöskään vikakoodeja, ja muut arvot oli joko ok tai en ymmärtänyt mitä ne pitäisi olla. Sitten kotiin ja vag-com kiinni ja ei saa yhteyttä moduuliin (ennen sai) vaikka mitä yritin. Aloin kattelen uudelleen ja huomasin että flektitkään ei enää pyöri, epäilin että mihinkään ei tuu virtaa - mutta kyllä esim. kompuralle kulki jännite. Päätin vielä kerran tarkistaa sulakkeet: edellisen kerran katsoin vain päältäpäin, että on ehjät - nyt nykäsin irti jokaisen ja akun päällä olevista kolmesta 30a sulakkeista yhden toinen pinni oli täysin kärventynyt. Sulake ei ollut poksahtanut (miksiköhän?!), mutta se oli kärventänyt siellä sitä sulakkeen kantaa ja sitä piikkiä siten että siitä kai jotenkin kulki virta, muttei sitten ihan kuitenkaan. Uusi sulake ja kaikki toimii......

                                                            Nyt pitää seurata että kärventyykö uusikin sulake ja jos kärventyy niin sitten onkin homma selvittää miksi..

                                                            jaah:lle suurempaakin suurempi kiitos kaikesta avusta! Opin paljon uutta ja nyt voikin siirtyä korjaamaan isäukon A6 C4:sta, joka antaa kaikenlaisia vikakoodeja ilmastoinnista.

                                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=30905 tuo on se c4 thred.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X