Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pysyvä sähkö tupakansytytinpistokkeista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pysyvä sähkö tupakansytytinpistokkeista

    Onko mahdollista ohjelmoida vag comilla tai muuten saada sähköä noista (tupakansytytin)pistokkaista vaikka autossa ei ole virtoja päällä?

    Auto on siis A4 (b8).

    Olisi kätevää kun paikoissa joissa ei sähköä seinästä saa voisi ladata kännykkää ym härppäkkeitä ilman, että tarvitsee olla virrat päällä.

  • #2
    Saattaa kuulostaa kivalta, mutta kolmannen kerran kun lataat tyhjentynyttä akkua, niin ei ole enää :)

    Comment


    • #3
      ei ole kyllä koskaan akku tyhjentynnyt vaikka edellisessä autossa oli tuli virtaa aina noista pistokkesta ja kännyköitä ja GPS:ssän akkuja latailtiin. Ei hän sillä nyt ole tarkoitus alkaa käyttää mitään sähkömoottorisahaa ;).
      Pientä osviitaa saa kun vertaa kapasiteetteja A4 akku 150Ah (?), kännykän akku 1,5Ah

      Comment


      • #4
        On kyllä typerä systeemi jos ei virtaa saa tupakansytyttimestä ellei ole virrat päällä ja ei millään tupakansytytin latureilla akkua tosiaan tyhjennä mitenkään jos autolla vähänkin säännöllisesti ajellaan, tietysti jos jonkin autojääkaapin päälle unohtaa niin sitten.

        Taitaa olla akut korkeintaan puolet tuosta 150 Ah:a, mutta ei erijännitteisten akkujen energiasisältöjä voi vertailla ampeeritunneilla pitäisi puhua wattitunneista....

        Comment


        • #5
          On kyllä typerä systeemi jos ei virtaa saa tupakansytyttimestä ellei ole virrat päällä
          Niin minustakin! Kellään ei ilmeiseti ole tietoa miten tätä saisi muutettua? Jos olisi olisin kyllä todella kiitollinen.

          Taitaa olla akut korkeintaan puolet tuosta 150 Ah:a, mutta ei erijännitteisten akkujen energiasisältöjä voi vertailla ampeeritunneilla pitäisi puhua wattitunneista....
          Tsekkasin oman autoni specsit. Akku on 110 ah. Olet mutten täysin oikeassa tuossa akun energiakapasiteetti jutussa. Elikä koska auton akun jännite on ~ 14v ja tuollaisen kännyn akun ~3v niin esimerkiksi tossa 110ah akussa on energiaa saman verran kun noin 400 kännykän akussa. (? voi korjata sähköoppi ei ole ollut koskaan vahvimpia puoliani)

          Comment


          • #6
            Kyllä se jonkun päivän saa olla kännykkä latauksessa, että akku pääsee niin tyhjäksi ettei auto lähtisi käyntiin.
            Mutta ei liene tarpeellistä turhaan jättää mitään sähkölaitteita kuluttamaan akkua. Tollanen kännykkälaturi kuluttaa virtaa vaikka ei olis puhelinta kiinnikkään.

            Comment


            • #7
              Oli sitten sellainen kysymys johon on vaikea saada vastausta, kommentteja tuntuu riittävän.
              Sytkäpistokkeet taitaa olla kytketty virtalukon taakse suoraan ilman vag-com ohjaus mahdollisuutta. Vaatii uudelleen johdottamista tai erillisen jatkuvasti akkuun kytketyn pistokkeen asentamista.

              Comment


              • #8
                erillisen jatkuvasti akkuun kytketyn pistokkeen asentamista
                Tässä vois olla ehkä aika helposti toteutettava sovellus. Ei varmaan olis kovin hankalaa kytkeä tuota takakontin pistoketta suoraan akkuun. Pitääpä tutkia asiaa tänään.

                Comment


                • #9
                  Elikä koska auton akun jännite on ~ 14v ja tuollaisen kännyn akun ~3v niin esimerkiksi tossa 110ah akussa on energiaa saman verran kun noin 400 kännykän akussa.
                  Jännite on eri asia kuin akun kapasiteetti tai latausvirta, tuollainen puhelimen akku on sen verran pieni kapasiteetiltaan että sitä kyllä kestää ladata huoletta. Jos laittaa vaikka jääkaapin jossa melkoisesti virtaa kuluttava Peltier-elementti niin auton akku ei kestä kovin pitkäaikaista käyttöä.

                  Comment


                  • #10
                    Jännite on eri asia kuin akun kapasiteetti tai latausvirta
                    En kai missään vaiheessa ole niin väittänytkään! Eihän tuo 3V nyt ihan 400 kertaa mene 14V ? ;)

                    Jännite (V) X virtamäärä (A) = teho (W)

                    En nyt vaan satu tietämään miten lasketaan wattitunnit kun tiedetään ampeeritunnit ja jännite.

                    Mutta itse asiaan. Tsekkasin eilen tuota takakontin pistoketta. Aika helposti siitä varmaan saisi vedettyä piuhat suoraan akulle. Tuohon pistokkeeseen tulevat piuhat tulevat tuollaisessa isossa nipussa jossa on pirusti piuhoja...voisiko kuitenkin olla niin, että pistokkeetkin ovat väylä ohjattuja?

                    Comment


                    • #11
                      Jos kerran tiedetään montako ampeerituntia akusta saadaan niin tästähän se aikatekijä saadaan... tosin kun jännitekin laskee akun varaustilan laskiessa niin tarkkojen wattituntien laskeminen käytännössä vaikeutuu

                      Comment


                      • #12
                        Sitähän se meinaa ikään kuin, että akun nimellisjännitteellä pitäisi saada tunnin ajan ruutia sillä lukeman virtamäärällä.

                        Periaatteessa varmaan jonkun boksin kauttahan ne todennäköisesti syötetään, koska jännitevalvonta osaa pudotella virtalaitteita pois pelistä. En usko olevan mahdollisia säätää millään tavoin.

                        Jokainen piuha kulkee jossain vaiheessa ison nipun seassa. Se ei sinällään meinaa mitään.

                        ELSAstahan tuon näkisi näppärästi sähkökaavioista. Jaksaisi vain asentaa :)
                        Viimeksi muokannut jasso; 20.5.2011, 12:54.

                        Comment


                        • #13
                          Moi!
                          A6 vm-12. Sulakkeet ovat kunnossa mutta mistään tupakansytyttimen rööristä ei lähe lataamaan. Myös röökinsytytin kuumenee.
                          kahdella eri laturilla koittanut,jotka pelasivat vanhassa autossa.
                          Onko ideoita mikä mahtaa mättää?

                          Comment


                          • #14
                            Varmuuden saat kun mittaat yleismittarissa, että sinne tulee jännite perille asti.

                            Comment


                            • #15
                              Tervehdys kaikille foorumilaisille!

                              En viitsinyt uutta ketjua epäkohteliaana aloittaa, kun kysymykseni sivuaa aihetta niin läheltä.

                              Eli tuli hankittua hetken mielijohteesta A6 C6 2.4 Multitronic, johon en ole vielä edes kunnolla ehtinyt tutustumaan. Huomasin vain kun siirsin autokameran vanhasta ajokistani, että en saanut sille virtaa keskikonsolin tupakinsytkäri-pistokkeesta, vaikka siinä paloi korea punainen valo. Mikä mikä? Ei tuo nyt muodoltaan niin poikkeavalta mersun topsäkkään näyttänyt olevan, että vika olisi pistokkeen rakenteellinen.
                              Kukaan muu törmännyt samaan harmitukseen?

                              Comment


                              • #16
                                Lainataampas triidiä, ettei tarvi uutta tehdä. Eli potilaana A4 allroad 2013 2.0TDi koneella, tupakansytyttimen pistokkeet(keskikonsoli, käsinojan alla ja takapenkillä) toimii kyllä moitteetta kun auto on käynnissä, mutta menevät pois päältä heti kun moottori sammuu, vaikka esim radiossa ja mittaristossa pysyy virta päällä. Äärimmäisen raivostuttava Start&Stop ominaisuuden kanssa, kun BT vastaanotin ottaa virtansa tupakansytyttimestä, niin risteyksessä moottorin sammuessa lakkaa humppa.

                                Saakohan tuota VCDS:llä koodattua siten että tupakansytyttimet sammuisi vasta sitten kun virrat(avaimen) ottaa pois, eli että toimisi kuin mankan ACC karva virtalukolta?

                                Comment


                                • #17
                                  Helpompi ja jopa järkevämpi keino IMHO on koodata se muka-hyödyllinen ss vit...pois :
                                  https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...nd-stop-delete

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei se tietääkseni onnistu vaan koodaamalla, pitäisi tehdä muutoksia takaposken sähkökytkentöihin/sulaketauluun. Helpommalla tosiaan pääset kun koodaat startstopin vaan pois käytöstä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Juu no on tuo S&S pois koodaaminenkin kyllä työlistalla, hermo siihenkin menee ja ko. toiminnon hyöty lienee varsin kyseenalainen...

                                      Muttamutta, on tuo rasittava ominaisuus muutenkin tuo tupakansytkä vain moottorin käydessä, monesti radion soisi jäävän soimaan hetkeksi kun auton sammuttaa. Jos se nyt ei aivan mahdottoman vaivan takana olisi tuollaista muokkausta tehdä, niin melkein sitä voisi jossakin kohtaa koittaa tuollaisen askarrella, työn puolesta kun on jonkinlainen käsitys sähköstä ja johdoista... Mahtaako tuohon löytyä mitenkä pienellä tai suurella vaivalla kytkentäkaaviota miten ja mistä noi tupakansytyttimet on johdotettu?

                                      Josko sille ottaisi virran jostakin jatkuvasta 12V lähteestä ja laittaisi (aikaviive) releen väliin, mitä sitten ohjattaisiin herätevirralla(ACC). Aikaviiveen voisi sitten säätää esim siten että tupakansytytin pysyy 15min päällä virtojen pois ottamisen jälkeen. Tai en tiedä ohjataanko sitä mahdollisesti nytkin jollakin releellä, ja tarve olisi vain vaihtaa tuo ohjaava signaali toiseen ja/tai vaihtaa rele tuollaiseen viiveelliseen... Mutta jos olisi jotakin ideoita mistä tuon kytkentäkaavion mahtaisi löytää, niin siitä voisi sitten ruveta arvioimaan mikä olisi järkevin tapa edistää projektia...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vai voisiko sitä piuhaa käyttää releen herätteenä, mikä sen soittimenkin pitää päällä auton sammuessa? Ja vaikka akulta 12V.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Joo tuohan mulla oli tavallaan tuossa ajatuksena. Todennäköisesti siellä on jossakin kohtaa nyttenkin rele, joka vetää moottorin käyntitiedon perusteella. Jos tuon tilalle vaihtaisi sen virtalukon "herätevirran"(kulkee ACC nimellä ainakin oldskool mankkojen johdotuksissa), mitä se mankkakin haistelee, niin silloin se toimisi "oikein". Pitäisi vaan ensin saada selville että missä tuo nykyinen rele mahtaa tuolla olla, ja mistä tuon ACC -signaalin saisi helpoiten ongittua. Näissä nykysysteemeissä nämä viihdejärjestelmät on niin syvälle integroituja, että tuon herätevirran kaivaminen mankan johtosarjasta ei liene mielekästä, josko se olisi muualtakin saatavilla vähän helpommin...
                                          Viimeksi muokannut Killeri; 20.4.2022, 15:21. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                          Comment


                                          • #22
                                            B7:ssa on jo radio päälle/pois väylä ohjauksella.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joo can-väylässä ovat joten lieneekö releitä siellä. Jo 2000luvun alun vehkeissä oli osittain sähköt väyläohjattuja (highline sähköt esim b6) , ja esim soittimelle tulee virtalukolta tieto K-bus linjaa pitkin.
                                              Viimeksi muokannut vV8m5; 20.4.2022, 14:42.

                                              Comment


                                              • #24
                                                A6 C7 on takaloosterin oikeassa poskessa rele, joka ohjaa noita tupsytjutskia. Laitoin sinne jumperin tilalle. Aikarelekin oli hankittu mut ei mahtunut korkeudesta...
                                                kuva siis A6:sta. Tekee vikakoodin kun sähkö ei katkeakaan mut eipä tuo haittaa kun sen tietää.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Asensin väyläohjattuun caddyyn kattonäytön lasten ratoksi ja vaimon riesaksi. 12V akulta ja mankalta releen heräte, jotta sammuu kun ämyrikin sammuu. Kyllä se on ihan hyvin toiminut. Yleismittarilla metsästin mihin piuhaan virtanen tulee. Caddystä löytyi ainakin joku piuha siihen tarkoitukseen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kaikista helpoin ratkaisu on hankkia akulla varustettu bt-vastaanotin. Esimerkiksi tällainen on itsellä käytössä, eikä start/stop katko toistoa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      A6 C6 mallissa on omat virtakiskot katkeavalle ja jatkuvalle sähkölle. Ovat rinnakkain sulakekotelossa eri värisinä toteutettuna.
                                                      Löytyiskö uudemmista edelleen myös samalla tavalla, ei tarvitsisi kuin vaihtaa johdon paikka kiskosta toiseen?
                                                      Tai ottaa jatkuvan virran kiskosta uusi piuha viihdelaitteille?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        B8:ssa 12V pistokkeet sinänsä ovat kaikki jatkuvan virran piirissä, mutta välissä on rele (J807, relay for power sockets), jota mukavuusboksi J393 ohjaa. Tuon releen ohittamalla pistokkeisiin siis saisi jatkuvan virran, mutta jos sinne pistokkeeseen unohtaa jotain laitetta kiinni, alkaa akun latauksen hallinta varmasti generoimaan vikakoodia ylimääräisestä virrankulutuksesta. En siis lähtisi suosittelemaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Hmm, eikös tuosta voisi maallikko päätellä, että jos mukavuusboksi ohjaa relettä, niin boksin koodausta voisi olla mahdollista muuttaa..? Vai onko tuo vaan jokin "tyhmä" boksi joka on kovakoodattu toimimaan miten toimii..?

                                                          Sinällään joo tuo akullinen BT risiiveri ratkaisisi tämän nimenomaisen ongelman, mutta jos tuo nyt olisi ilman tuhotonta vaivaa mahdollista saada noi tupakansytyttimet toimimaan "oikein", niin mielummin sitä tekisi niin. Jossakin tapauksissa helpottaa jos tarvii saada läppäriin tai kännykkään virtaa hetken pysähtymisen jälkeenkin...
                                                          Viimeksi muokannut Killeri; 21.4.2022, 06:20. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kyllähän ohjainlaitteisiin voinee tehdä vaikka mitä ohjelmallisia muutoksia. Ongelmana on vaan se, että jos mitään valmista ohjetta ei ole, niin menee aivan hakuammunnaksi, ja riski tiiliskivestä kasvaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X