Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 -06 ilmastoinnin kondenssivesi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B7 -06 ilmastoinnin kondenssivesi

    Osaako joku kertoa, että mistä kohtaa otsikon mukaisen auton ilmastoinnin kondenssiveden pitäisi tulla pihalle? Ja onko ehdotuksia, että mistä kohtaa poistoputki voisi olla tukossa?

    Talvella ostetussa A4:ssa ilmastointi kyllä toimii, mutta vettä ei tule pihalle ollenkaan. Ja sisällä on tunkkainen haju lämpimän päivän jälkeen kun uudestaan käynnistää auton.

  • #2
    En ole varma miten B7:ssa mutta käyppä lukemassa tuolta sepustukseni B6:sta - on muuten minullakin taas tukossa ja pitäis taas rassata auki...

    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=36124

    Comment


    • #3
      Kiitos hyvästä sepustuksesta. Jostain syystä ei osunut omiin hakuihin tuo ketju. Viime kesänä ajelin V50:llä ja oli vastaavanlaista ongelmaa. Siinäkin oli tuo poistoletku tukossa, mutta siinä tuli jotain likaa mukana kun sain sen auki. Silloin jouduin poistamaan matot ja kaikki autosta ja lapposin varman 25 litraa vettä ulos autosta. Mattojen mukana tuli varmaan toinen mokoma ja melkein viikon niitä kuivattelin auringossa.

      Comment


      • #4
        Lisää apua tarvitaan. Tänään sitten viimein ehdin tutkimaan asiaa ja otin hanskalokeron irti ja olettaisin, että kondenssiveden poistoputki löytyi helposti. Puhdistin sen paineilmalla ja auto käymään sekä ilmastointi täysille, mutta edelleenkään ei tule mitään kondenssi vettä. Kylmää kyllä tulee autoon, joten mielestäni ilmastointi toimii ja teetin tuossa keväällä jopa ilmastoinnin huollon, joten pitäisi olla kunnossa.

        Testasin jopa niin, että otin vasemmanjalan kärjen kohdalla olevan alas menevän lituskaisen poistoputken irti siitä haitarista, mutta siitä haitaristakaan ei tullut tipan tippaa. Haitarista tulee kyllä viileää ilmaa paineella, joten ei se ainakaan pahasti tukossa ole.

        Mutta nyt siis ehdotuksia, että mihin kondenssivesi voisi karata ja mistä kannattaisi seuraavaksi lähteä purkamaan ja vikaa etsimään. Jotenkin en millään usko, että noin +20 astetta ulkona ja ilmastointi 20min täysillä ei saisi yhtään kondenssivettä aikaiseksi?

        Comment


        • #5
          Voi se olla ettei kondessivettä muodostu paljoakaan noilla spekseillä.
          Ittelläni ei vielä noissa olosuhteissa "vanhasta Volvosta" tulee juurikaan kondessivettä.
          Lisäksi huomioitavaa, että se puhallusilma myös haihduttaa vettä, minkä verran en osaa sanoa.

          Comment


          • #6
            En ole pisaraakaan nähnyt itsekään vielä tänä keväänä. Tyypillisesti myöhemmin kesällä alkaa auton alle jäävä lätäkkö kasvaa. Lie ilma nyt vielä kuivaa?

            Comment


            • #7
              Kyllä se ilmeisesti niin oli, että vettä ei kondensoitunut vielä toukokuun alkupäivien helteillä. Ehdin jo kyllä irroittamaan hanskalokeron ja puhdistamaan poistoputken paineilmalla vaikka ei tainnut edes olla tukossa. Ja nyt pissii kivasti alle...

              Jossain on kyllä vielä joku tukos tai jotain, kun helteisten päivien jälkeen seuraavana aamuna tulee vähän aikaa tunkkainen haju ilmastoinnista ja ikkunat vetää huuruun. Pitänee hakea Motonetista ilmastointikanavien puhdistusainetta ja kokeilla jos jotain irtoaisi...

              Comment


              • #8
                Eipä taida tuokaan olla vika. Kennon puhdistus voi auttaa hetkeksi, mutta tehokkaampaa on kytkeä ilmastointi econille pari minuuttia ennenkuin parkkeeraat. Silloin kennon pinta ehtii kuivua, eikä ala kasvaa hometta ja nöyhtää. Tunkkainen haju tosin kielii puhdistuksen tarpeesta kyllä.

                Comment


                • #9
                  Mielenkiintoinen "ominaisuus" tämä kosteuden jääminen kennostoon ja sen myötä home yms itiöiden kasvaminen. Ihmetyttää, että autonvalmistajat eivät tee automaattista kuivatusta jos ja kun monen mielestä Econ tai vastaavaa nappia pitäisi käyttää joka hellepäivän päätteeksi.

                  Ja voi tosiaan olla, että mitään vikaa ei ole. Tänään sain vihdoin ja viimein haettua CRC:n ilmastointiputkistojen yms puhdistusaineen. Toivottavasti saan törkättyä putken poistoletkua pitkin kennostolle asti, jotta puhdistuu kunnolla.



                  Osaako joku sanoa, että mistä kautta saa helpoiten puhdistusaineen tuuletin moottorin "takapuolelle" niin, että ei riko moottorin laakereita tuolla puhdistusaineella?

                  Comment


                  • #10
                    Tuolta löytyis ohjeet projektiin kuvien kera: http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=1675861

                    Comment


                    • #11
                      Kiitos, vaikka tuo ohje oli mielestäni sen ns. viemärin putsaamiseen. Sen olin jo paineilmalla puhdistanut.

                      Tänään puhdistin koko ilmastointijärjestelmän CRC:n AIRCO CLEANERilla. Ohjeen mukaan auto pitäisi pitää käynnissä tuuletin päällä ja suihkuttaa tavaraa sisään ilmastointi kanavaan. Mutta silloin vaahtoa menee tuulettimen läpi ja mielestäni tämä voi rikkoa puhallinmoottorin laakerit.

                      Eli itse halusin suihkuttaa vaahtoa puhallinmoottorin taakse. Sain tehtyä sen kun hanskalokero oli irti, laitoin sisäkierron päälle jolloin luukku sisätilaan aukeaa. Tämän jälkeen puhallin nollille ja vaahtoa siipien välistä moottorin takapuolelle pullon mukana tulevalla letkulla. Puhallettuani vaahtoa vähän aikaa pyöräytin puhallinta hiukan ja annoin vaikuttaa. Lisäksi suihkutin vaahtoa suoraan kennolle. Tätä varten löytyi kumitulppa vähän tuon "viemärin" yläpuolelta. Ja lisäksi vielä varmuuden vuoksi suihkutin vaahtoa myös suoraan viemäriin.

                      Saas nähdä, että auttaako kun nyt helteiden alettua haju on aika paha jo tunnin seisonnan jälkeen. --> Jo päivän jälkeen voi sanoa, että hajut hävisi eikä minkäänlaista tunkkaisuutta enää ole. Sen verran täytyy moittia, että mielestäni tästä aineesta jäänyt "raikas" tuoksu ei ehkä ole paras mahdollinen.
                      Viimeksi muokannut peeppa; 8.6.2011, 06:31.

                      Comment


                      • #12
                        Kysymys muille B7 omistajille, että meneekö teillä tuulilasi huuruun? Ja tarkoitan tällä selvästi ilmastoinnin takia huuruun menemistä, eli menee huuruun juuri tuulilasin puhallussuuttimien kohdalta.

                        Omassa B7:ssa ikunat menee huuruun helteisen päivän jälkeen seuraavana aamuna ja kestää aika pitkään ennen kuin suuttimien kohdalla oleva huuru häviää. Jos tässä vaiheessa laittaa ECON päälle, niin huuru vaan lisääntyy, kun taas tuulilasin "isolla" puhalluksella huurun poistuminen nopeutuu vähän. Ja parina kosteana iltana helteisen päivän jälkeen on alkanut kesken ajon vetämään huuruun ja kerran jopa jouduin pysäämään, kun mikään ilmastoinnin moodi ei auttanut ja oli jo koko tuulilasi huurussa. Siis sisäpuolelta ja huuruun meneminen alkoi siitä suuttimien kohdalta.

                        Onkohan tämä ominaisuus vai onko jotain vikaa? Viimiset kymmenen vuotta olen automaatti-ilmastoidulla autolla ajanut, eikä muissa Audeissa tai Volvoissa kyllä tällaista ongelmaa ole ollut. Vai oliko vaan niin troobbinen kesä että mikään ei auta?

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja peeppa Näytä viesti
                          Kysymys muille B7 omistajille, että meneekö teillä tuulilasi huuruun? Ja tarkoitan tällä selvästi ilmastoinnin takia huuruun menemistä, eli menee huuruun juuri tuulilasin puhallussuuttimien kohdalta.
                          Oliskohan joku ilmastoinnin säätöläpistä jumissa? Vikakoodit kannattaa käydä lukemassa.

                          Comment


                            #14
                            Eipä ole ikinä ollut ongelmia huurtumisen kanssa.

                            Comment


                            • #15
                              Kysymys muille B7 omistajille, että meneekö teillä tuulilasi huuruun?
                              Ettei vaan raitisilmasuodin ole tukossa?

                              Comment


                              • #16
                                Mulla meni lasi huuruun tossa kosteimmilla keleillä, mutta ulkopuolelta. Tähän vaikutti suuttimista tullut kylmä ilma joka kondensoi ilmankosteuden tuulilasin ulkopuolelle. Sisäpuolella ei ole kosteus vaivannut.. Ilmastoinnin läpi tullut ilmahan on tavallista jopa kuivempaa - eikös juu?

                                Veikkaisin kans tota raitisilmasuodatinta, että sen kun vaihdat niin pitäs kosteuden pysyä poissa.

                                Comment


                                • #17
                                  Samat ilmiöt havaittuu täälläkin, eli ulkopuolelta saattanut pari kertaa kesässä aivan aavistuksen huurtua lasi jos keli on ollut otollinen...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vikakoodeja ei ole ollut, kun niitä tuossa olen tarkastellut. Ja raitisilma suodatinkin vaihdettiin tietääkseni tammikuussa. Täytyy joka tapauksessa tarkastaa tuo raitisilmasuodatin. Jotain ongelmaa epäilen läppämoottoreissakin olevan, kun aamuisin joku läppämoottori naksuu ja hurisee pitkään. Ilmastointi toimii kyllä muuten moitteettomasti, eli kuumalla ilmalla saa kylmää ilmaa sisään ja vastaavasti kylmällä lämmintä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla meni kanssa lasi ulkopuolelta huuruun.. Kaverin kanssa tehtiin ilmastointi huolto niin puuttu melkein puolet aineista.. Uudet aineet sisään ja ongelma poistunut sen jälkeen..

                                      Comment


                                      • #20
                                        No ei se ulkopuolelta huurtuminen mistään viasta tai vähistä kylmäaineista kerro, sehän vain indikoi sitä, että kylmäkone jaksaa työntää sitä kylmää :) Kun ulkona on oikein kuumankostea sää, saattaa tosiaan ilmankosteus hyvinkin tiivistyä kylmille ikkunapinnoille.

                                        Jos lasi huurtuu sisäpuolelta, kannattaa edellämäinittujen kohteiden lisäksi kokeilla, etteivät lattiamatot ole märkiä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nämä huurtumiset tulivat sisäpuolelle. Putsasin ja tarkastin tuossa alkukesästä "viemärin", kun hajut olivat tunkkaiset. Mutta en löytänyt mitään ongelmia. Se vähän kyllä ihmetyttää, sillä eilisen kuuman päivän jälkeen illalla kun lähdin uudelleen liikkeelle niin oli taas vähän tunkkainen haju aluksi. Voi silti olla ihan ominaisuus ja kun en jaksa ECON napin kanssa leikkiä niin jää ajon jälkeen kenno kosteaksi...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kondessivesi?

                                            Vaikuttaako Econ-napin käyttäminen ennen parkkeeraamista kondenssiveden muodostumiseen? Tulee pidettyä useampi minutti econilla ennen määränpäätä. Olen vain ihmetellyt, kun ei tule lätäkköä auton alle. Onko jotain kotikonstia jolla tsekata röörien puhtaus ilman, että tarttee purkaa mitään? Ei ole matot märkinä tai haise pahalle tms.
                                            Viimeksi muokannut eepeli2; 20.6.2018, 14:42.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Juu, kytkee ilmastoinnin pois päältä, jolloin höyrystinkenno kuivuu eikä siten jätä lätäkköä alle. Näin pitäisikin aina toimia, kun ilmastointia käyttää, jotta höyrystimen saa kuivattua. Eri asia kuinka moni tekee näin :)

                                              Comment

                                              Working...
                                              X