Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 -04 Tuulilasi suhisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 -04 Tuulilasi suhisee

    Mielestäni kulkineessa (Avant -04) alkaa tuulilasi suhista yllättävän kovaa jo kohtuu nopeuksilla. Varsinkin jos on yhtään tuulinen keli, niin suhina alkaa häiritä jo 80-100km/h nopeuksissa. Ihan tyynellä kelillä asia suht ok, mutta jos on kovempi tuuli ja ajaa motarilla, niin suhina on jo häiritsevän kovaa.

    Onko vastaavia kokemuksia?

  • #2
    Ei kokemusta, mutta arvaus - katsopas onko ne sivulistat kunnolla paikoillaan.

    Comment


    • #3
      Pitää tarkistaa.
      Vielä sellainen lisäys, että ääni tuntuisi tulevan lähinnä lasin yläosasta. Itse mietin aluksi, että pitäisivätkö kattokaiteet kovaa ääntä, mutta kuitenkin tuntuisi tulevan tuulilasin yläosasta.
      Ja ääni ei ole ehkä niinkään suhinaa (ainakaan samanlaista kuin esim. jos sivuikkuna vuotaa, jolloin se on selvää suhinaa) vaan enemmän humisevaa ääntä...ikäänkuin tuulen humina tulisi suoraan "lasin läpi"...vaikeasti kirjoitettu, mutta kun ei parempaakaan selitystä keksi.
      Joku paikka siellä on tosi herkkä tuulelle, eli tosiaan tyynellä kelillä voi ajella suht kovaakin ilman suuria oireita, mutta taasen tuulisella kelillä tuo humina kuuluu jo 80km/h nopeudessa.

      Comment


        #4
        Onko lasi alkuperänen vai onko vaihdettu joskus?

        Comment


        • #5
          Mulla on sama ongelma C4:ssä, en ole vielä vikaa enempää tutkinu mutta oletettuja vaihtoehtoja kaksi:

          1. Tuulilasi on aika vasta vaihdettu ja ylänurkista ulommat tiivisteet vähä raollaan.
          2. Maskiin korkealle asennetut lisävalot (jos heittää ilmavirran jotenki kummasti lasiin.)

          Comment


          • #6
            Kyllä se lista aiheuttaa suhinaa jos on irti lasin pinnalta. Teipillähän tuo on testattavissa.

            Todennäköisesti uusi lasi on laitettu vanhaan listaan, joka ei siihen istu. Ovat ilmeisesti lasipajoilla ryhtyneet harrastamaan tätä vanhaan listaan laittamista, jotta työ tulisi tehtyä rivakammin, mutta tuloksesta tulee susi. Ainakin niiden lasien kohdalla joissa lista tulee hieman lasin päälle.

            Comment


            • #7
              Minun aikana ei lasia vaihdettu, mutta kun kyseessä -04 ja lasi suht hyvässä kunnossa, niin olisko joskus jo sitten vaihdettu.
              Pitää vaikka tosiaan teipillä vetää noi listan ja lasin saumat umpeen ja käydä testaamassa onko vaikutusta.

              Comment


                #8
                Kyllä se lista aiheuttaa suhinaa jos on irti lasin pinnalta. Teipillähän tuo on testattavissa. Todennäköisesti uusi lasi on laitettu vanhaan listaan, joka ei siihen istu.
                C4 kopassa ei ole mahdollista laittaa vanhalla listalla, menee nimittäin vanha lista joka kerta pashaksi.
                Tai on teoriassa mahdollista, vaatii vaan todella paljon aikaa ja varovaisuutta jotta saa irti sen vanhan listan, joten yksikään täysjärkinen lasin vaihtaja ei siihen leikkiin lähde.

                Comment


                • #9
                  Tai on teoriassa mahdollista, vaatii vaan todella paljon aikaa ja varovaisuutta jotta saa irti sen vanhan listan, joten yksikään täysjärkinen lasin vaihtaja ei siihen leikkiin lähde. 29.04.2011 08:13
                  Tiedän tapauksen, jossa C4:een laitettiin vanhaan listaan lasi. Miksi näin tapahtui? Tuttavan tuttava suhteet saattaa joskus olla tämänkaltaisia ja reklamaatiota tässä kohtaa oli turha hakea.
                  Eli mitä tästä opimme? Viedään lasinvaihdot todellisille ammattilaisille, eikä kuunnella kaikenmaailman uskottelijoita: "mä tiedän yhden, joka osaa vaihtaa halvalla sulle lasin".

                  Kuitenkin aiempaan juttuun viitaten. Jos esim. C4:ssä on listan ja lasin välissä rakoa, niin onhan se silloin asennettu päin takapuolta.

                  Comment


                  • #10
                    Näinpä, lasinvaihdoissa kannattaa viedä auto työn alle sellaiseen paikkaan, joka on siihen erikoistunut.
                    Kyllähän se "Rane" autotallissaankin saa sen lasin vaihdettua, ei se rakettitiedettä ole.
                    Leikataan vaan vanha irti ja liimataan uusi tilalle - näin niinkuin karrikoidusti.
                    Mutta "Ranellapa" ei olekaan sitten käytössään tietoa kuinka liimoja pitäisi käyttää ja mihin asioihin kiinnittää erityistä huomiota. Lisäksi "Rane" todennäköisesti naarmuttaa koriaukon käyttämällä sopimattomia työkaluja ja todennäköisesti jättää ruostesuojauksenkin tekemättä.
                    Lopputuloksena, jos "Rane" onnistuu, on näennäisesti koriin istuen asennettu lasi, joka sitten kolaritilanteessa korin pysähtyessä jatkaa matkaansa ja on siten jossakin ihan muualla kuin siellä missä sitä juuri sillä hetkellä tarvitaan.
                    Listojen pääasiallinen tehtävä tuulilasiasennuksissa on tyypillisesti estää epäpuhtauksien pääsy liimasaumalle, sekä estää ajoviiman aiheuttamia ääniä lasin ja korin välissä estämällä ilmavirran pääsyä.
                    Listat asennetaan tyypillisesti aina lasiin ennen sen asentamista koriaukkoon, toki riippuen listan tyypistä ja rakenteesta.
                    Jos lasiin asennettava lista on irti lasista, on sen asennuksessa kädetetty ja pahasti. Tässä yhteydessä on miltei yhdentekevää käytetäänkö vanhaa, vaiko täysin uutta listaa. Vanha lista on tyypillisesti hieman elastisempi kuin uusi, joten asennuksesta tulee heti kättelyssä siisti, kun toisinaan uudella listalla kestää hieman ennenkuin se muotoutuu kunnolla oikeaan muotoonsa. Näin ollen tietyissä tapauksissa vanhan listan käyttö on perusteltua ja siksi näin tehdäänkin. Se, että vanhaa listaa hyödynnetään asennuksessa, ei vaikuta korin turvallisuuteen millään tavalla ja usein kysymys onkin siitä, että asiakas haluaa säästää kustannuksissa sen muutaman kympin mitä nuo tyypillisesti maksavat.


                    Aiheena tämä kokonaisuus on sellainen, että tästä voisi kirjoittaa pienen kirjan. Ylläoleva on siis vain lyhyt ja ytimekäs tiivistelmä, sekä ihan karua faktaa kokemuksen osoittamana.

                    Vielä itse alkuperäiselle kysyjälle - tarkastapas vielä onko katossa oleva muovilista etureunastaan kunnolla paikoillaan.

                    Comment


                      #11
                      Tee painepesurilla testi, vuotaako lasi vettä sisälle mistään, jos listoitus näyttää olevan ok.

                      Comment


                      • #12
                        Listat eivät sitä vettä pidä ulkona kabiinista, vaan polyuretaaniliima, jolla se lasi on asennettu.

                        Pasi ajaneekin takaa, jos liimaus on irronnut jostain kohden. Tämä kohta näkyy vuotona ja aiheuttaa suhinaa. Ei ole mitenkään ihan tavatonta, että jopa tehtaalla asennettu lasi olisi hieman irti tai irronnut.
                        Painepesuritestiä parempi testi olisi tutkia liimasauma ultraäänellä, on ainakin huomattavasti hellävaraisempi ja paljastaa pikkuriikkisenkin vuodon.
                        Näitä laitteita löytynee asiansa osaavilta autolasiliikkeiltä.

                        Jos nyt osoittautuu, että ääni johtuu irronneesta liimasaumasta ja vuotaa vettäkin sisälle, niin sitä ei sitten tilkitä millään "Sialla" taikkapa paskapyttysilikonilla. Sika toki valmistaa soveltuviakin aineita tähän tarkoitukseen.
                        Viimeksi muokannut jarituru; 1.5.2011, 19:00. Perustelu: Lukihäiriöstä johtunee tyhmän vastauksen korjaus

                        Comment


                        • #13
                          Vielä noista listoista. Eli lasin sivuillahan on listat (onko ne sitten metallia vai kovaa muovia), jotka ovat ehkä 2-3mm irrallaan lasin pinnasta. Mutta lasissa on kiinni kuminen tiiviste. Eli lasi, kumitiiviste lasin pinnassa, 2-3mm rako, lista.
                          Ja taas lasin yläosassa on pelkkä kuminen tiiviste, siinähän ei ole mitään listaa...eli lasin ja kattopellin välissä on tuo kuminen tiiviste - mitään muovilistaa ei ole.

                          Vielä itse alkuperäiselle kysyjälle - tarkastapas vielä onko katossa oleva muovilista etureunastaan kunnolla paikoillaan.
                          Vai mihinkähän muovilistaan tuossa viitataan?

                          Comment


                          • #14
                            Laita kokeeksi teipillä umpeen ne muovisten sivulistan raot, ääni voi hyvinkin tulla sieltä. Välystä koriin asennettavien listojen ja lasin välissä on tyypillisesti vähän, joissain tapauksissa ei lainkaan.
                            Yläreunassa ei kuulukaan olla muuta kuin se pieni huulloslista.

                            Muovilistalla tarkoitin sitä, joka ainakin Avantissa lähtee tuulilasin ylänurkista kattoa pitkin taaksepäin.
                            Sedanista en ole pomminvarma onko siinä koko listaa, eipä vaan ole koskaan tullut katsottua.
                            Joka tapauksessa, jos tämä lista on etureunastaan irti, ajoviima pääsee sen alle ja aiheuttaa varmasti ylimääräisiä ääniä.

                            Comment


                            • #15
                              Okei.

                              Laitoin illalla vanhaa kunnon jeesusteippiä/roudarinteippiä you name it, lasin yläosaan lasin ja kattopellin väliin, eli se tiiviste jäi alle. Äsken töihin ajellessa ajelin 130km/h ja tuntui, että meteliä olisi ollut kyllä vähemmän. Se teippi saattoi mennä niiden muovilistojen ylikin (itsellä siis farkku), en ole ihan varma, eli en nyt osaa sanoa johtuiko tuo hiljentyminen niiden muovilistojen päädyn peittymisestä vai lasin yläosan ja katon välisen "raon" peittymisestä.

                              Niissä lasin sivulistoissa on tosiaan rakoa ehkä pikkusen liikaa. Jos nyt sitten haluaisi tukkia sekä lasin sivujen ja listan välistä rakoa sekä lasin yläosan ja katon välistä rakoa, niin onko ehdotuksia tuon tekemiseksi?
                              Onko joku lasisilikonin käyttö ihan naurettava ajatus? Ei tuo jeesusteippivirityskään ehkä kovin kestävä ratkaisu ole...eikä kovin nättikään :)

                              Comment


                              • #16
                                Vertailukohde olisi varmaan hyvä löytää. Käyt vaikka autoliikkeessä katsomassa miten samanmallisissa on lasi kiinni, tai sitten lasiliikkeeseen kysymään onko heidän mielestä lasi/lista oikein paikallaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Laitetaanpas ihan kuvan kanssa, kuva apparin puolelta.
                                  Eli, vasemmanpuoleinen on se tuulilasin sivulista.
                                  Sen oikean reunan alla on pieni kuminen huullos, joka on kutakuinkin lasissa kiinni. Näkyy, jos oikein tarkasti tihrustaa kuvaa.
                                  Kovan muovireunan ei ole tarkoituskaan osua lasiin, vain ja ainoastaan sen kumin. Jos näyttää siltä, että etäisyyttä on, koita painaa koko listaa varovasti alaspäin. Muista, että lasin heikoin kohta on sen reuna ja varsinkin, jos siellä on vaurioita. Napsahtaa halki todella helposti...

                                  Tuulilasin ylänurkasta lähtee puolestaan katon muovilista. Näkyy myös kuvassa.

                                  Kattopellin ja lasin välissä kumihuullos, ei muuta. Näkyy myöskin kuvassa.


                                  Eipä tämä C5 kori kyllä mikään äänettömyyden huippu ole, suhinat alkavat kuulua satasen nopeudesta alkaen. Näin alkuperäisellä ja uudellakin tuulilasilla.
                                  Suhinaa kuuluu myös sivulasien tiiviesteiden välistä jne.
                                  Koitas päästä jonkun toisen kutoseen istuskelemaan ja kuuntelemaan.
                                  Sillä selviää helpoiten.
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kiitos tuosta kuvasta ja selkeästä kuvauksesta.

                                    Itsellä näyttää kyllä juuri samalta ja tuossa parkkipaikalla katselin toista A6:sta ja kyllä sekin samalta näyttää. Eli ilmeisesti kaikki kyllä kohdillaan.
                                    Näyttäisi siis siltä, että tuo motarinopeuksissa esiintuleva kohina on ominaisuus. Ja vielä pienellä lisähuomautuksella, eli motarinopeudetkin ovat ihan ok, jos keli öbaut tyyni tai jopa myötätuuli. Mutta vasta / etu-sivutuulessa kohinaa alkaa kyllä tulla ja yllättävän paljonkin omasta mielestäni. Ja ärsyttävä veratilukohta on vaimon Megane II, joka ei kyllä sanotaanko alle 120km/h kohise mitenkään, tuuli mistä suunnasta tahansa...prkl!!

                                    Comment


                                    • #19
                                      ...kun ostin tuon nykysen -00 vuosimallin A6 farkun, niin siihen oli just vaihettu tuulilasi. Humina ja suhina oli selkiästi kuultavissa.

                                      Olin koeajanu vastaavia pari kappaletta ja moista ei niistä muista kuulunut, joten otin sen puheeksi myyjän kanssa. Kertoi heti, että oli just vaihettu tuulilasi mutta laitettu sedan-mallin lasi ja on kuulemma erilainen kuin Avantissa...vaihtovat sen "oikeaan" ja loppu suhinat. Tosin en koskhan tarkistanu, että onko porrasperäsen ja farkun tuulilasi sitten muka erilainen...mutta ainaki heitti tohisemasta =o)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vetäsin illalla piruuttani teipit lasin sivuille ja yläosaan (eli listojen ja lasin päälle sekä lasin ja kattopellin väliin).
                                        Aamulla ajelin töihin lievässä vastatuulessa ja kyllä sieltä 100km/h jälkeen alkaa huminoita/tuulen pöyrteilyn ääniä tulla kabiiniin. Eli vieläkin painotan sitä, että kyseessä ei oikeastaan suhinaa vaan humisevaa ääntä.
                                        Kait se nyt on vaan pakko uskoa, että se humiseva ääni tulee joko lasin läpi tai katosta ja syy aerodynamiikka tai sitten pyyhkijän rungot tahi kattokaiteet saa tuon äänen aikaaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Avantissa ja sedanissa on eri lasit, avantin lasi on pari senttiä korkeampi ja taitaapa leveydessäkin olla muutama milli eroa, jos en väärin muista. Tähän soppaan vielä lisäksi se, että V8-pannullisissa on sitten myöskin omat lasinsa sekä sedanissa, että avantissa. Eroa näissä myös mitoissa hieman...sekä keskenään, että "perhemalleihin" verrattuna. Kori kun V8-pataisissa on sama kuin S6&RS6:ssa...

                                          Mun mielestä ovien etureunasta tässä kopassa tulee ne suurimmat suhinat ja huminat.
                                          Pitäisi melkein omastakin tarkastaa onko tuo ovipaketti oikein kohdistettu.
                                          Ei mullakaan kovin kovaa ääntä pidä, mutta juurikin tuulisella kelillä välillä kuuluu yllättävänkin voimakkaasti.
                                          Ääni ei ole kova, mutta muuten suhteellisen hiljaisessa matkustamossa rassaa hieman.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X