Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 Avant 4.2q -00 käynnistysongelma (startti ei aina pyöri)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 Avant 4.2q -00 käynnistysongelma (startti ei aina pyöri)

    Pääsiäispähkinä tällä kertaa.

    Satunnaisesti silloin tällöin (tänään taas 2 viikon tauon jälkeen) aiheutuu seuraavaa:
    - Startti ei pyöri startatessa, korkeintaan hyvässä tapauksessa kuuluu pieni naksahdus
    - Akkujännite auton mittaristossa ja mitattuna navoista ~12.5V
    - Lisävirran tarjoaminen ei vaikuta toimintaan
    - Ei auttanut myöskään startin johtojen vääntely eikä startin naputtelu
    - Sellainen huomio tuossa tehtiin, että akkuvalo palaa himmeänä virrat päällä eli jossain vaikuttaisi olevan huonoa kontaktia.
    Muut varoitusvalot loistivat kirkkaina.
    - Startti saa myös täyden jännitteen paksusta kaapelista. Herätejohtoa ei ole mitattu, koska on niin ikävässä paikassa ja irrottamisen jälkeen ei oikein saa kiinni kuin startin irrottamalla.
    - Maakaapeleissakaan ei päälle päin näy mitään erikoisempaa.

    Uusittu ja fiksattu tähän mennessä:
    - Laturi (jonka vaihdon jälkeen tämä ongelma taisi ensimmäisen kerran tulla eteen). Kyseessä VW:ltä ostettu vaihtolaturi, voisiko tässä olla jotain häikkää, joka vaikuttaisi startin virransaantiin ?
    - Startti vaihdettu myös vaihtolaitteeseen.

    Niin ja tänään siis lähti lopulta kolmen kilometrin hinauksen jälkeen kotipihassa käyntiin kuin ei mitään ongelmia olisi ollutkaan. Sitä ennen ei mitään toivoa.

    Ajatuksia, miten ja missä järjestyksessä lähteä virtapiirejä mittailemaan ?
    Onko esim. jotain sulakkeita tai releitä, jotka vaikuttavat toimintaan ?

    #2
    Aloittaisin etsimällä vikaa moottorin maajohdoista. Kun vika on päällä, pitäisi mitata jännite moottorista maihin ja kääntää avainta. Mikäli esiintyy vaikkapa yli 0.5V lukemia, on maajohdoissa vikaa.

    Jos maajohdot ovat ok, on vikaa etsittävä herätejohdosta. Jännite olisi mitattava startilta avainta käännettäessä - jokseenkin akkujännite pitäisi löytyä.

    Comment


    • #3
      Nyt ei tarvitsekaan enää kuin saada vika taas päälle.
      Tänään käynnistellyt useammankin kerran ja ei mitään ongelmia.
      Aika Voodoo fiilis tuon kanssa alkaa tulla...

      Comment


      • #4
        Yhdessä korjaamassani, melkolailla vastaavassa tapauksessa siitä startin kupeesta lähtevä maajohto on kiinni runkopalkissa pultilla. Runkopalkin sisältä oli mutteri irronnut/ruostunut hitseistä irti ja pyöri irtonaisena siellä palkin sisäpinnalla. Ilmeisesti keräsi ruostetta ja kuonaa väliin josta johtui huono kontakti. Siinäkään ei päällisin puolin ollut mitään nähtävissä olevaa vikaa. Tsekkaa tuo ny varuiks.
        Viimeksi muokannut arto s; 25.4.2011, 13:16. Perustelu: Allekirjoitukset poistettu tarpeettomina.

        Comment


        • #5
          Auto on tuossa seissyt muutaman viikon, kun ei ole ehtinyt vaihtamaan kesärenkaita alle. Renkaat tuli vaihdettua ja toimi taas kuin unelma. Tänään sitten taas startatessa oli ihan mykkä.

          Sen verran ehdin alle mennä, että tuli taas todettua päävirtajohdon saavan jännitettä. Solenoidin ulostulosta ei mielestäni tullut mitään ulos kaverin startatessa. Tuossa on sen verran ahtaat paikat mittailla, että ihan varma ei voi tuloksesta olla. Myöskään virran kytkemisen testaaminen suoraan starttiin ei ahtaudesta ja kiireestä johtuen tällä kertaa onnistunut (ei ollut sopivaa paksua kaapelia käsillä ja ruuvari ei mahtunut).

          Sellainen havainto jälleen, että startatessa akkuvalo sammuu, mutta jännitteet eivät volttimittarin mukaan laske. Viittaisiko maavikaan ?

          Pitänee tutkia reissun jälkeen viikon päästä lisää, jos on vielä vika päällä...

          Comment


          • #6
            No niin, ratkesi tämäkin kun pienen tauon jälkeen alkoi rauhassa katsomaan. Oli löysästi kiinni Miccon mainitsema maajohto rungon päässä kiinni.

            Comment

            Working...
            X