Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 v.1995 ratin irroitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 v.1995 ratin irroitus

    Onko vaaraa laukoa Airbag joillain väärillä toimilla kun lähtee irroittamaan rattia kasikymppisestä? Lähteekö homma käyntiin nostamalla ratin keskiön isohkoa muoviosaa vai löytyykö jostain jotain ruuveja joita irroitella ensin?

    Pitääkö akku irroittaa airbagin takia vai voiko lähteä vaikkapa isolla ruuvarilla vääntämään keskiötä?

    Tarkoituksena siis vaihtaa valoviiksi.

    #2
    Takapuolelta pari ruuvia irti ensin. Taitaa riippua vielä bagi ratinmallista, että onko pultit vai ei. Akunkengänkin voisi irroittaa varmuudeksi.

    Comment


      #3
      Ratin alta pari ruuvia irti millä saat viiksikotelon yläpuolisen suojamuovin pois, sen alta löytyy bagin virta liitin joka oli muistaakseni punainen. Jos haluaa varmistella niin ensin akkusta johdot irti sen jälkeen bagin virta johto irti ja sitten irroittamaan itse bägiä joka on tosiaan ratin takana olevilla ruuveilla/pulteilla kiinni. Olikohan vielä torxeilla.

      Comment


        #4
        So Wird´s gemacht-korjauskäsikirja 80:lle kertoo, että akunkenkä on irroitettava ennen operaatiota. En tiedä vaikuttaako asiaan mitenkään, mutta näin ainakin itse tekisin!

        Comment


          #5
          Jos ei akkua irroita ensiksi, jää airbagin vikavalo palamaan leikin jälkeen.
          Ratin etupuolella molemmin puolin kiinnitysruuvit jotka eivät irtoa käteen, vain ratin keskiö irtoaa. Alta löytyy lukituksellinen johtoliitin - auki ja keskiö bägeineen pois. 24mm hylsyllä keskiömutteri auki ratin ollessa suorassa. Seuraavaksi vaikka teipillä varmistus bägin liittimen sisältävän kiertokelan paikallaan pysymiseksi. Alaviistosta sivulta ruuvari viiksiasetelman kiristyspannan ruuvin löysäämiseen jonka jälkeen lähtee akselin kaulalta vetämällä - kunhan ylämuovi on ensin irroitettu samoin kuin johtoliittimet. Tämän jälkeen viiksiasetelma halkeaa pöydällä.

          Comment


            #6
            Ei jää vikavalo palamaan ellei käytä virtoja päällä airbagin liittimen ollessa irti.

            Comment


            • #7
              Ruuvit löytyivät mutta mitkä. Todella ahdas kolo eikä näkyvyyttä. Googlettamalla ehdotetaan T55 kantaa??? Kokeilen tuossa ensin olemassaolevilla torx paloilla josko natsaisi.

              Comment


                #8
                Minulla on ainakin 5 mm. kuusikolot.

                Comment


                  #9
                  Mulla nuo oli torxit (3 eri autossa, sekä 4-puolainen että 3-puolainen ratti) Koko mielestäni t40 (mutta tuo muistikuva on hieman hatara) Meinas tulla kylmähiki kun ensin liian pienellä yritin ja luulin että ruuvinkanta nuljaantui

                  Comment


                  • #10
                    Ei sit kannata pyöritellä sitä sähköliukua mihin tulee bägi kiinni. Saattaa sotkea koko systeemin ja on suht kallis palikka.

                    Comment


                      #11
                      Etsiessäni vikaa airbag-järjestelmästä tuli otettua tuo bagin liuku irti ja mitattua ettei siellä ole katkoksia missään kohtaa. Liuku-renkaassa oli selvä kohta mihin se lukittuu kun sitä pyöritti tarpeeksi ja nappula millä sen sai vapautettua, muistaakseni siinä oli kohdistustappi, jonka avulla se meni samaan kohtaan takaisin kuin oli irroitettu.

                      Liukurenkaassa oli yhdessä kohtaa enemmän resistanssia, puhdistin sen contact-cleanerillä, jonka jälkeen näytti samaa vastusarvoa koko matkalta. Tarkistin samalla punaisen airbagi-liittimen rattimuovien sisältä. Eikä ole airbag-merkkivalo palanut tämän jälkeen, muuten kuin laittaessa virrat päälle ;)

                      Comment

                      Working...
                      X