Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 autom.ilmastoinnista ei tule lämpöä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 autom.ilmastoinnista ei tule lämpöä

    Tulossa viileitä kesäöitä, ja hirvittää kun automaatti-ilmastointi toimii OK, mutta lämmitys ei!
    Talvella lämpöä riitti, mutta nyt vain siis jäähdyttää, muttei lämmitä ollenkaan.
    Ei väliä, onko AUTO- vai käsisäätöasennossa, ja vaikka lämpötila-asetuksen vetää tappiin (=HI).
    Ei vaikuta myöskään mistä suuttimista pistää puhaltamaan.
    Maksimissaan puhaltaa siis ulkolämpöistä ilmaa.
    Moottorilämpö samassa kuin talvella.
    Onko (kuumia) kesävinkkejä kellään?

  • #2
    Aloita katsomalla ilmastoinnin vikakoodit.

    Comment


    • #3
      Lämpö

      Voi olla että ohjausyksikkö on sökönä. Omassani teki samalla lailla, purin sen löysin sieltä huonon juotoksen ja juotin sen uudelleen rupes pelaamaan.

      Comment


        #4
        Tepolle: Mites katson vikakoodit (mulla ei VAG-COM vermeitä)
        Ristolle: Mistäs löydän ohjainboksin? (vai tarkoitatko sitä missä säätimetkin?).

        Eräässä toisessa topicissa opastettiin vikakoodin hakua itse ilmastointisäätimellä:
        1) Pidä oik.puoleinen alimmainen nappi pohjassa ja paina oik.ylin pohjaan
        2) Valitse lämpötilansäädöllä nolla tai yksi
        3) Paina oik.alinta >> näyttää vikakoodin
        Ja em. ohjeillahan tosiaan löytyi jotakin koodeja (1c=.0 / 2c=143 / 3c=146 /...76c=254)
        -Lieneekö näistä mitään apua / Ovatko juuri niitä, mitä Teppo tarkoitti?
        Yritänpä hakea, josko foorumilta löytyisi tulkkausta näille koodeille.

        Löysin myös aiemman topicin, jossa säätömoottoreista puhuttiin mm: "lämmönsäätöläpän moottori pois pelista (jumitti jompaan kumpaan ääriasentoon). Irroitin moottorin, aukaisin ja puhdistin sisältä löytyvän potentiometrin, ajoin sopeutuksen ja avot, taas toimii".
        Eli kuulostaisi järkeenkäyvältä, että mullakin lämmönsäätömoottori voisi olla kaputt, eikä tollainen "moottoriremppa" olis mulle mikään ongelma, mutta taitaa olla vaan aika vaikea päästä käsiksi noihin moottoreihin...
        -MIKÄ ON HELPOIN/JÄRKEVIN TAPA PÄÄSTÄ NÄKEMÄÄN, TOIMIIKO SERVOMOOTTORIT?

        Mitäköhän tarkoittaa "ajoin sopeutuksen". Lienee sama juttu kuin mistä Haynesin korjauskirja puhuu: että vaatii jonkinlaisen "alustuksen" jos säätöosia vaihdetaan? (=tarviiko VAG-com :in?).

        Voin myös katsoa, onko kylmäjuotos yms. säätöboxissa, mutta voiko sen vain irroittaa ja kytkeä takaisin, vai vaatiiko jotain kalibrointeja/alustuksia/sopeutuksia?

        Comment


          #5
          Jumituin foorumille joksikin aikaa, ja näkyyhän tästä aiheesta olevan melkolailla materiaalia.
          -Lienee jonkinasteinen tyyppivika noi läppämoottorit.
          Ja vikakooditkin löytyi, täytyy tulkata vielä printatun listan kanssa.
          Askarruttaa, mistä toi lämmönsäätömoottori löytyy; jossakin kun neuvottiin lähestymään matkustamon puolelta ja jossakin taas konehuoneen sadesuojien alta...
          Ilmaläppämoottoreiden huolto-ohje löytyi (by PetriL), voiko sitä soveltaa lämpömoottoriin?

          Comment


            #6
            Ilmastointiboxin vikakoodit alkaa käydä hiljalleen tutuiksi, ja täähän on oikeestaan melkein mielenkiintoista.
            8: Digital value of Temperature Regulator Flap Motor Potentiometer (G 92)
            9: Delta value of Temperature Regulator Flap
            10: Non-corrected specified value of Temperature Regulator Flap
            9 & 10 vaihtaa arvoaan reilusti esim. lämpösäädin HI / LO -mukaan, mutta 8 ei seuraa mukana. Eli vaikuttaa siltä, että ohjaus toimii mutta takaisinkytkentä ei, eli ilmeisemmin lämpösäätöservo ei toimi (Mutta onneksi Martti Servo & Napander toimii aina, oli kesä tai talvi!).
            Kummastelen vain, miksei systeemi ole pukannut vikakoodeja?

            Vertailun vuoksi kokeilin vastaavaa ohjaus-takaisinkytkentäparia ylä/alapuhalluksen säädössä:
            13: Digital value of Footwell/Defroster Flap Motor Potentiometer (G 114)
            14: Specified value of Footwell/Defroster Flap
            Kun valitsee puhalluksen tuulilasille ja sitten jalkatilaan niin 14 menee laidasta laitaan (noin 30...noin 215) ja 13 seuraa samassa suhteessa mukana.

            Eli mulla ei ole oikeastaan kuin yksi avunpyyntö: MITÄ KAUTTA / MITEN PÄÄSEN VAIVATTOMIMMIN KÄSIKSI LÄMMÖNSÄÄTÖMOOTTORIIN?

            Comment


              #7
              Sama homma täälläkin eli lämmintä ei tule.Löytyy 2 läppämoottoria kardaanitunnelin ja kojetaulun välistä mutta missä on se kolmas joka todennäköisesti säätää tuota lämpöä?
              Ja mistä löytyy ilmastoinnin ohjausboksi jos yrittäisi kokeilla toisella boksilla että toimiiko?audi a4 on auto ja searchilla haettu tuloksetta.

              Comment


              • #8
                Vaikka ei suoranaisesti tähän ko. ongelmaan liitykkään mutta minulla oli samanlainen ongelma että kylmää tuli mutta kuumaa ei sit niin millään.
                Syypää oli tukkeutunut lämppärin kenno, joskus kait laitettu sekaisin niitä kahta erilaista nestettä kiertoon ja näin tukkinut sen kennon. Ratkaisu; kennon vaihto tai huuhtelu.
                Huuhtelu olisi ollut reilusti halvempi mutta ei välttämättä pitkäikäinen ratkaisu joten kennon vaihto ~ 400e audi-huollossa.

                Comment


                  #9
                  Jäähdytysjärjestelmä on huuhdeltu ja ilmattu eli vika ei ole siinä.(Ilmauksenkin kanssa on kyllä tapeltu joskus...)
                  Kiva kun puhaltaisi edes haaleata mutta kun tulee niin kylmää kuin ilmastoinnista irtoaa vaikka lämpötilapyynti olisi täysillä.
                  Todennäköisesti lämmönsäädön läppämoottori jumissa,vaan kun löytäisi sen jostain...

                  Comment


                  • #10
                    http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=2072 itelleni annettii toi osote ku kysyin samasta ongelmasta

                    Comment


                      #11
                      Oisko tampereen seudulla mitään korjaamoa joka ymmärtäisi automaatti-ilmastoinnin päälle?
                      Suosituksia?

                      Comment


                        #12
                        Nyt kun ilmat kylmeni tarpeeksi oli pakko jo saada lämpöä tulemaan.
                        Kokeilin uudella ohjainyksiköllä jolla ei ollut vaikutusta,seurailin läppämoottoreiden tomintaa ja tuntuvat olevan kunnossa.
                        Yritin ilmata jäähdytysjärjestelmää ja tuntui olevan tukossa,huuhtelin vedellä molempiin suuntiin ja paskaa tuli aika reilusti!
                        Normaaliin veden kiertosuuntaan ei alkuun tullut edes vettä lävitse.
                        Ihme homma kun viime alkutalvesta huuhtelin jäähdytysjärjestelmän oikein siihen tehdyllä huuhteluaineella ja vielä aineen huuhtelut kunnolla pois ja uudet punaiset jäähdysnesteet sisään.
                        Oli sitten lähteny paskat liikkeelle ja tukkinu kennon.Eniten tässä ihmetytti se kun vika tuli kesällä ja aivan yht`äkkiä,luulin että jotain hajosi...
                        Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää,ei osannu kennosta etsiä vikaa kun luulin että olisi huuhtelut tepsiny.onneksi pääsi halvalla tällä kertaa.

                        Comment


                        • #13
                          Eli mulla ei ole oikeastaan kuin yksi avunpyyntö: MITÄ KAUTTA / MITEN PÄÄSEN VAIVATTOMIMMIN KÄSIKSI LÄMMÖNSÄÄTÖMOOTTORIIN?
                          Siihen ei kovin vaivattomasti pääse kiinni, mutta kun purat keskikonsolin ja apukuskinpuolen kojelaudan alaosan niin sitten ne näkyy jotenkin. Ovat siis kardaanitunnelin ja ilmastointikanavien välissä ja yksi kai takana vasemmalla puolella.

                          Minunkin pitää nuo tutkia kun eivät toimi, saatan ottaa jotain kuvia jos jaksan.

                          Comment


                          • #14
                            Tutulla on -95 vm a4. Lämmintä ei tule koppiin. Vika muulema säätöläpän servossa. Remontti luulema 1555?? Aika raju saako noita servoja mistään halvemmalla, vai onko nieltävä tappio? Remmonntina kuulema aika iso ku purattaa koko kojelaudan... Onko mitään tehtävissä?

                            Comment


                            • #15
                              Hä!?
                              Mitä toi 1555e sisältää?

                              Kyllähän noita voi huoltaa itse noin 1555e halvemmalla, tai ostaa uuden läppämoottorin jolloin tulee vain 1450e halvemmaksi.

                              Comment


                              • #16
                                servo moottorin ja työt. Mitä tuo purattaa jos haluaa päästä siihen käsiks?

                                Comment


                                • #17
                                  Vaikea sanoo, pitäis tietää missä servossa on ongelma.
                                  Ei tarvinnut A4:stä tuota hommaa kattoo mutta ei kait siinä koko kojelautaa purkaa tartte.

                                  Ja vaikka tarttis, niin tuo hinta on aivan tolkuton.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Monesti korjaamot laittaa ylihinnan, jos niitä ei todellakaan kiinnosta
                                    tehdä jotain hommaa. Todennäköisesti tuo 1555e oli just sitä tässä kohtaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Remmonntina kuulema aika iso ku purattaa koko kojelaudan...
                                      Oisko niin, että kyseisellä korjaamolla ei ole hajuakaan mistä sinne pääsee käsiksi ja varmuuden vuoksi puretaan vähän ylimääräistäkin rakennetta ihmetellessä. Opetellaan samalla ja asiakas maksaa oppirahat...

                                      Comment


                                        #20
                                        Itellä sama vika. Lämpö ei tule. Koneen lämmöt normaalit ajon aikana. Puhallus moottorit toimii ja pellit ohjautuu oikein. Patterille tulee kuumaa mutta paluu putki on kylmä. Patterin huuhtelin eikä auttanut mitään.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Se koko kojelauta pitää purkaa kun lämppärin kennon vaihtaa, jos samanlainen viritys kun 80:ssä. Ite kun tekee tasaseen tahtiin, niin yhen päivän viikonlopusta ottaa.

                                          Vaikeimpien servojen vaihdossa ei tartte vissiin purka kun keskikonsoli.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nostellaas vanhaa topikkia ylös kun on tällaista ongelmaa:

                                            Eli auto on A4 sedan 2.8 -95 ja varustettu automaatti-ilmastoinnilla. Kylmien ilmojen tultua huomasin ensin että jäähdytysnesteen ja öljyjen lämmöt ei nouse juuri ollenkaan. Kattelin sitten noiden nesteiden lämpötilat tuosta ilmastoinnin näytöltä ja ajon jälkeen näyttää normaalit 90 astetta, ja mittarikin ajottain näyttää sen verran, eli ei kai sitten olekaan termostaatissa vikaa vaan mittaristossa?

                                            Seuraavaksi huomasin että kabiiniin ei tule kovinkaan lämmintä ilmaa, vaikka lämpötilan säätää korkeimmaksi mahdolliseksi. Ulkoilman lämpötila-anturissa tuskin on vika kun ilmastoinnin näytöltä katottuna kohdan 55 (outside ambient temperature) arvo on -3 ja kohdan 59 (outside air temperature sensor, front) -2. Nuo arvot käyvät aikalailla yksiin tämänhetkisen ulkolämpötilan kanssa.

                                            Eli vaihtoehdoiksi ilmeisesti jää tukossa oleva kenno tai sitten noissa servomoottoreissa jotain vikaa?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Aja moottori kuumaks, laita lämpö asentoon "HI" ja kato sitte kanavasta 60 että millasta lämpöä näyttää. Maantiellä tee mieluusti tämä et kierrokset ois jossain 2600 paikkeilla. Terveellä kennolla pitäs näyttää noin 77-80 astetta näillä keleillä. Jos ei näytä, niin termari voi sökö tai kenno tukos (jos vikakoodi näyttää nollaa). Tuo lämpötila on siis sisään puhallettavan ilman lämpötila.

                                              Comment


                                              • #24
                                                No niin, nyt tuli taas hytistyä audin kabiinissa eli palataan asiaan...

                                                -Vikakoodeja ei ilmastointi näytä.
                                                -Ajaessa jäähdytysnesteen lämmöt(kanava 51) näyttää 90 astetta.
                                                -Maantieajossa kanava 60 näyttää nollaa aina??
                                                -Kennoa huuhtelin vedellä, vois kokeilla vielä jonkun liuottimen kanssa. (Minkälaista ainetta kannattaisi käyttää?)
                                                -Kennolle menevä letku on melko kuuma, eli lämmintä nestettä sinne virtaa ja poistuloletku on haalea, eli pitäisi olla ok?

                                                Kokeilen seuraavaks putsata tuon raitisilmasuodattimen, pitää tehdä nämä helpot "huollot" ennenkuin siirtyy isompia vikoja etsimään.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oiskohan sitte eri ohjelma ilmastoinnis eli ei näyttäs sitä lämpöä? Just tänään taas omastani kattelin ja hyvinki tarkasti pysy 77 astees ku laitoin "HI" ja pihalla oli -4. Jossain ketjus selitin mitenkä ite koitin huuhdella kennoa. Koitan jos löytäsin sen. Kyllä sen kennolle menevän letkun pitäs kuumalla moottorilla olla niin kuuma ettei siitä kiinni pysty pitämään.

                                                  e: Löytyhän se. Toiseksi alin postaus.

                                                  http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=79606

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Totesin juuri että voin olla välittämättä tuosta kanavan 51 arvosta, jonka pitäisi näyttää nesteiden lämpötilan. Auto oli jo toista tuntia jäähtynyt pihalla kun menin äsken kattelemaan noita muiden kanavien arvoja. Ensin kanavan 51 lukema näytti ihan järkevältä, mutta nousi tuonne 90:een kun autossa oli vain virrat päällä.

                                                    Taitaa sittenkin olla se termostaatti jossa vika, kun sinne kennolle menevä letkukaan ei niin lämmin ole kuin horch tuossa aiemmin kuvaili?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kyllä sitte hyvin vahvasti viittaa termostaattiin. Haet vain merkkiliikkeestä sen ni saat kunnollisen. Valitettavasti V-koneen termostaatin vaihdosta en osaa antaa mitää neuvoja.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nyt on termostaatti vaihdettu ja sen verran siitä oli apua että koneen lämmöt kyllä nousee nyt 90 asteeseen vaivatta (mittariston mukaan).

                                                        Siitä huolimatta sisälle tulee edelleen vain viileää ilmaa, pihalla käynnissä ollessa tuntui että kun laittoi kierroksia enempi niin lämmintäkin hieman tuli. Kennolle menevä letku ei missään vaiheessa ollu polttavan kuuma, senkin lämpötila vaihteli kierrosten mukaan.

                                                        Olisko kenelläkään neuvoja? Olikos tässä 6-koneessa erillinen sähköinen kiertovespumppu jossain, siinä voisi ainakin olla yksi syy? En usko että vika on kennossa tai läppämoottoreissa kun oireetkin ovat tällaiset.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ei ollut erillisiä pumppuja (ainakaan C4 AAH, 2.8 koneessa joka sinullakin lienee on?). Järjestelmään jää helposti ilmaa varsinkin jos jossain on pienen pientäkään vuotoa. Ilmausruuvin avaus ehjänä onkin sitten jo toinen juttu (siinä letkussa ennen kennoja). Oire on että lämpö riittää vain kierroksilla. Oletko varma että lämpöä putkistoon päästävä läppämoottori toimii?

                                                          Itselläni AAH:n vesipumppu oli jo heikko ja vesi ei sen takia kiertänyt kunnolla kennolle saakka. Hajosi sitten kokonaan ja niin tuli lämmityskin kuntoon kun vesipumppu vaihdettiin.

                                                          Ehdotan kuitekin ensin kennon huuhtelua vesipaineella. Parantaa vaivat jos kenno on muuten ehjä. Lämpökennoihin (ilmastoinnin) kertyy sontaa jos vesiä ei ole paljoa vaihdeltu. Muistaakseni haulla löytyy lisää asiasta. Voi huuhdella paikoillaan kun letkut vain irroittaa.

                                                          V6 koneiden murhe.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Pitää vielä tänään kokeilla tuota ilmausta tehdä. En kyllä mitään ilmausruuvia tuosta letkuista löytänyt, ainoa on tuo ilmausreikä siinä kennolta tulevassa putkessa.

                                                            Ja vois tuota huuhteluakin koittaa uudelleen, joku oli kuulemma saanu ihan hyviä tuloksia tiskiainetta käyttämällä.

                                                            edit.
                                                            Nyt on muutaman kerran ilmattu tuota löysyttämällä sitä kennolta tulevaa letkua. Kyllähän sieltä ilmaa pois tuli ja paisuntasäiliön pinta laski. Puristelin samalla tuota syylärin alavesiletkua. Pientä parannusta tuli, kierroksilla tulee jo lämmintä ilmaa mutta tyhjäkäynnillä ei. Seuraavaksi onkin sitten varmaan tuo kennon perusteellinen huuhtelu.

                                                            Mitenkäs tuon läppämoottorin toiminnan sais tarkistettua? Oliko tuossa ilmastoinnissa joku diagnostiikkakanava joka kertoisi sen? Tai jos joku viitsisi kattoa omasta toimivasta autostaan noita arvoja (jos niitä on), niin voisi verrata niitä omiini.
                                                            Viimeksi muokannut Nenola; 21.12.2009, 13:23.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X