Voisko joku neuvoo mistäpäin lähtis etsimään vikaa, kun nopeudensäädin toimii sillon kun sitä huvittaa. Kyllähän se tietysti Laakkoselta löytyy, mutta kun pihaan ajokin maksaa maltaita. Audi A4 -97.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Vakionopeudensäädin temppuilee
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
-
vakkari
Sillon kun se toimii, niin päälle laittaissa kuuluu naksahdus jossain hanskalokeron takana
Comment
-
vakkari
Kiitti kaikille, vielä tuo viiksi on kahtomatta, muut näyttäs olevan kunnossa. Jos ei sen jälkeenkään pelaa piän varvasta kaasulla kunnes tulee se lottovoitto!
Comment
-
Korjasin omasta autostani, 1991 S4, eilen boxin tinaamalla kondensaattorien liitokset uudelleen. Boksi toimi satunnaisesti, kunnes ei enään toiminut. Sain boksin toimimaan, kun juotin satunnaisesti juotoksia uudelleen, mutta sitten boksi heitti taas toimimasta. Kahden vuoden manuaalisen kaasutuksen jälkeen aloin tutkimaan asiaa uudelleen. Vihjeen kondensaattoreiden juotoskorjaukseen sain ameriikan keskustelupalstalta, teksti:
My wife and I both have 1999 A6s, so I had two modules to view. I use my cruise control all the time, my wife almost never. My cruise control started exhibiting the normal problem - it would kick out after a half hour of use, and would not work again until it was off for some period of time. So, I pulled both my module and my wife's, and looked at both.
As others had mentioned, at first nothing appeared amiss. So, I took them on the porch and had a good look in very bright sunlight. And then I found it...
The problems are due to solder fracture!
Look carefully at the solder joints for C7, C9, and C11. These are Wima red capacitors. If you get the light right, what you will see a very very faint ring around the solder joints, centered about 0.5mm distant from the lead.
To repair the board, you first need to remove the resin coating that covers the solder. You can use a burnishing tool or a small screwdriver. Get as much off as you can. Then, heat the leads, melt the solder, and add a bit of new solder. This fixed both of my modules, and I've gotten about 8 hours of problem-free use out of my cruise control since the repair!
I surmise that the reason for the problem is that these capacitors are placed directly on the PC board, and have no expansion/contraction capability. Thus, as the seasons change (or cabin temp changes), the leads push and pull on the solder. At some point, the solder fractures, making an intermittent connection, and one that is sensitive to temperature. [I use to see this type of failure a long time ago when I was a field service engineer.]
This failure will occur whether you use your cruise control or not - its due to ambient temperature changes not usage based changes [thus the identical failures on my two 10 yr old units.]
David
For googlers: how to repair 5GA 004 397-16 5GA004397-16
Comment
-
A6 '01 cruise kuukahti
Itellä on kanssa ongelmia cruisen kanssa, '01 A6 4B 2.5tdiQ. Cruise pelasi vielä talvella hyvin, keväällä rupesi välillä tippumaan pois päältä kesken ajon esim. tärähdyksestä ja nyt ei mene enää lainkaan päälle. Katoin VCDS:llä moottorin measure block 006:sta että viiksen painikkeet toimii, samoin jarrupolkimen kytkin joten vika tuskin on siellä. Mitään ohjainmoduulia tuolle cruiselle en löytänyt vcds:llä.
Netistä löyty ohjeita vakionopeudensäätimen korjaamiseksi juotoksia kolvaamalla ohjainboksin piirilevystä. Kuitenkin kun tähän C5 koriseen haluaa asentaa jälkiasennuksena cruisen niin käsittääkseni riittää pelkkä viiksi ja johdot... Eli mahtaako tässä olla tuollaista boksia ollenkaan? Jos, niin onko tietoa missä ja miten siihen pääsee käsiksi?
Comment
-
Taisin löytää vian. Kerronpa hieman miten.
Tältä siis näytti moottorin group 006. Ensimmäinen vasemmalta brake pedalin bitti syttyi kun painoi kevyesti jarrua, toinen kun painoi kunnolla. Ja jarruvalot toimi siis ok.
Nuo seuraavat viisi bittiä oli vähän hankalampia. Niistä ensimmäinen vasemmalta syttyi kun painoi jarrua, seuraava kun painoi viiksestä +, kolmas viiksestä -. Viimeinen 1=cruise napista päällä, 0=cruise pois päältä. Samoin seuraava datakenttä 0.0=cruise pois, 1.0=cruise päällä viiksestä. 17.0=jarru pohjassa. Kokeilin myös koodata cruisen pois (login 16167) jolloin tuo viimenen oli 255.0. Koodasin cruisen takasin päälle (login 11463) ja lähdin ajamaan. Ei vieläkään toiminut.
Harmaita hiuksia herätti tuo 5-bittisen datakentän neljäs bitti jota en saanut ykköseksi millään. Paitsi koeajolla sattumalta huomasin, että bitti muuttui ykköseksi jos laittoi vilkun oikealle. Vasemmalle vilkku ei kuitenkaan tehnyt samaa. Label-tiedoston mukaan tuon neljännen bitin ollessa 1="CC and memory off". Ei oikeen sytyttäny että mitä tuo bitti tekee, mutta ajattelin kokeilla että josko cruise toimisi samalla kun vilkuttaa oikealle. Ja se toimi!
Oletettavasti siis viiksi on jotenkin rikki vai onko tässä enää muita vaihtoehtoja? Saakohan tuota viikseä korjattua vai pitääkö tässä marssia kauppaan?
Comment
-
Jo se kerran toimii oikealle vikuttaessa, niin epäilisin, että viiksen sisällä menevät johdot on rikki viiksen saranan kohdalta. Sen vois varmaan korjata uudestaan johdottamalla, paikat on kyllä varmaan ahtaat. Sen viiksen saa auki, oma jälkiasennusviiksi on kuulemma avattu edellisen omistajan toimesta.
Comment
-
Nyt on uusi viiksi asennettu, ebaystä reilu 50€ toimituskuluineen. Ja cruise toimii taas. Ainoa mikä harmittaa on se, että onnistuin jotenkin irroittamaan ratin yläpuolella olevan "liukuvan" verhouksen oikeelta puolelta jousen, joka liikuttelee tuota verhousta ratin säätöjen mukaan. Ja eihän tuollaista pikku jousta saa enää millään takaisin...
Comment
-
Audi A5 B8 vakkari temppuilee
Mistäs sitä lähtisi vikaa etsimään? Elikkäs vakionopeudensäädin ei reagoi mitenkään ku laittaa autoon virrat päälle tai käynnistää. Kun virrat käyttää pois ja/tai käynnistää auton uudestaan, niin vakkari toimii aina pidemmänkin matkan ilman ongelmia. Eli ongelma on aina ns ensikäynnistyksessä. OBDeleven antaa vikakoodia P056800 "Cruise Control Set Signal Malfunction". Mietteitä, ideoita tai ehdotuksia?
Comment
-
Olisko tästä apua? Kytkimessä vika tai jossain sulakkeessa kenties
Engine Code P0568: Cruise Control Set Signal Malfunction It means that the ECM has identified a voltage signal for more than 90 seconds in the cruise control on and off switch or the set coast switch depending on the vehicle design.
Replacing the cruise control switch. Replace any damaged fuse.
Comment
Comment