Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 2.7 ESP ja ABS valot syttyy kovasti kiihdytettäessä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Taisi tulla savolainen supersankari: Vituiks Män.

    Vaikka uuden anturin laittaa paikalleen virta päällä ei se aiheuta minkäänlaista kalibroinnin tarvetta. Koeajo osoittaa tilanteen olevan ennallaan. Kolmosella kaasu auki ja 90km/h kohdilla ESP puuttuu peliin. Hyvin toistettavissa kunnes lämmöt nousee ja ecu alkaa pudotella ennakoita. Hetken ajon jälkeen on taas toistettavissa - etenkin loivaan alamäkeen. Ongelma viittaa siis riittävään kiihtyvyyteen.

    VCDS group 03-005 Rotation rate heiluu -0.54-0 astetta ja Transverse Acceleration -0.19-0 ms^2. Sama toistuu molemmilla antureilla. Voisiko joku ystävällinen kerhotoveri katsoa vastaavasta autosta vastaavat arvot? Arvostaisin. Todellista tilannetta ei pääse loggaamaan, koska ABS-yksikkö katkaisee diagnostiikan ajonopeuden noustessa.

    Joko mulla on 2 rikkinäistä anturia, takapyörien ABS-anturit ovat vialla tai vika on ohjainyksikössä.

    Comment


    • #32
      Kyllä sen kalibroinnin tekisin .
      Kiihtyvyysarvot oli siis nyt auton ollessa paikallaan . Käännä se anturi kohtisuoraan, silloin pitäisi tulla maan vetovoiman kiihtyvyys eli 9,82 m/s² , anturi ei kuitenkaan ole kovin tarkka sanotaan ± 1 m/s².

      Comment


        #33
        En keksi, miten saisin sen kalibrointitilaan. Virta päällä nypin antureita irti, mutta ei vaan aloita kalibrointia. Vikakoodit kuittaamalla toimii aina kuin ennenkin.

        Comment


        • #34
          Siis eikö tuo kalibrointi pitäisi aloittaa VCDS:llä ABS-valo K47 ja ESP-valo K86 tulevat näkyviin , sitten moottori käyntiin, OBD-johto irti . Käynnistyksen jälkeen painetaan voimakkaasti jarrua, ESP-valon pitäisi sammua . Sitten koeajoon.

          Comment


            #35
            Ässään (S4 B5 vm. 2000) oli eilen ajon aikana syttynyt ABS/ESP-vikavaloyhdistelmä. Lukaisin äsken koodit ja tällainen oli ilmestynyt:

            01425 Yaw Rate Sensor (G202); Signal Wire
            57-10 - Electric Circuit Failure - Intermittent

            Todennäköisin syy on ilmeisesti viallinen anturi? Vai voisiko olla, että vain johdotuksessa on vikaa (signal wire)?
            Täytyy vilkaista miltä anturi näyttää, kun ehdin. 2000-mallisessa autossa tuo anturi sijaitsee oletettavasti takapenkin alla?
            Viimeksi muokannut angra; 29.6.2013, 12:19.

            Comment


              #36
              Luultavasti anturivika. Ohjainyksikkö ja anturi ovat takapenkin alla, joten hirveästi ei ole johdotusta välissä.

              Comment


                #37
                Päällisin puolin kaikki näytti olevan OK, liitin kiinni ja johdot ehjän ja räpeltämättömän näköisiä. Uskaltaako liitintä irroittaa vai vaatiiko systeemi sen jälkeen kalibroinnin?

                Täytyy vähän seurata tilannetta, kun ei ole tehnyt tuota kuin kerran. Tosin toiveajattelua taitaa olla, että tuo olisi joku satunnainen vika, joka ei toiste esiinny. Sen verran hyvän hintainen osa tuo kuitenkin näkyy olevan (yli 700e), että ei enää ihan heräteostoksena mene.

                Comment


                  #38
                  Virrattomana uskaltaa irrotella liittimiä.
                  Ebaysta varmaan löytyy käytettynä sopivampaan hintaan.

                  Comment


                    #39
                    Tuossa yksi ilta täysin yllättäen kuivalla suoralla tiellä tasaisella nopeudella suoraan ajaessa alko ABS:ät ruksuttamaan ja ESP-valo vilkkumaan, jonka jälkeen paiskas kummatkin pois päältä. Vikaakoodeista löyty Yaw rate sensor (G202) implausible signal -vikakoodi. Onko näissä antureissa joku tiedossa oleva vikaantumiskohde jota vois lähtee jäljittään vai pannaanko toistaseks universumin piikkiin?

                    Comment


                      #40
                      Omassa teki tuota samaa, vika oli rikkinäinen y-letku.
                      Eli jossain on vuoto.
                      Eli kiihdytyksessä alkoi esp ja abs valot vilkkua ja rutista.

                      Comment


                      • #41
                        Reilusti kiihdyttäessä 90-110km/h nopeudessa ESP valo alkaa vilkkua ja tappaa koneesta tehot.
                        Todella pirullinen ominaisuus, ohittaessa se sekunti-kaksi ilman tehoja vastaantulevien kaistalla on todella pitkä.
                        Koneesta ei tule vikakoodeja, kerran on tullut ohjauspyörän asentoanturista intermittent.

                        Onko tuo käytös normaalia, vai onko sille joku muu selitys? Teki tuota jo kesällä, jolloin ei varmasti yksikään rengas sutinut.
                        C5 A6Q 4.2 1/2001

                        Comment


                          #42
                          ESP vikakoodit on ABS jarrujen ohjainlaitteen takana. Samassa paikassa on renkaiden pyörintänopeusantureiden mahdolliset vikakoodit. Siihen suuntaan tuo nyt viittaisi.

                          Ihan perusjuttuja mutta onhan autossa samankokoiset pyörät joka nurkassa?

                          Comment


                          • #43
                            Piti asentaa windows :O
                            Pthyi!

                            Noh, renkaat on identtiset joka nurkassa (215/55R16).
                            VCDS:llä aloin tutkimaan vikakoodeja ABS purkista, vikakoodeja ei löytynyt, kunnes kikkailin ja tutkin ABS boksia muuten, menin kohtaan "Basic Settings - 04" ja tuon valikon takaa selasin kanavia ylöspäin kunnes ABS pumppu alkoi pyörimään, ehti pyöriä hetken ennenkuin sammutin virrat pelkoreaktiona.

                            Nyt ei ABS valo sammu ollenkaan, herjaa
                            01486 - System function test activated 35-00 - -


                            Aikani kikkailin, ja herjaa milloin G200 kiihtyvyysanturista ja milloin jarrupolkimen kytkimestä...

                            Comment


                            • #45
                              Menin autolle about 1,5h jälkeen ja hupsista, valot oli nollautuneet :0
                              Ja nehän tosiaan syttyy, kun VCDS:llä ottaa ABS boksiin yhteyden.
                              Kävin kuitenkin ajelemassa läppärin akun tyhjäksi, ohjauspyörän kalibrointi on ainakin pielessä, sen pitäisi olla suoraan ajaessa -5* - +5* alueella, nyt se oli noin +12* (aurausten säädössä nähty kuitenkin vaivaa, koska ratti on suorassa suoraan ajaessa).

                              http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...28Bosch_5.7%29

                              Ajaessa ABS yksikkö ei vastaa VCDS:lle ollenkaan, ennen ohjeiden mukaista ohjauspyörän anturin kalibrointia katkeksi yhteys kokonaan, ja tekee välillä ihmeellisiä vikakoodeja, mm. käski tarkistaa moottorinohjauksen koodit ja moottorinohjaukselta löytyi yhteyskatkos ABS boksin välillä...
                              Akku loppui joten täytyy käydä ottamassa uusiksi.

                              -EDIT-

                              Syöttämällä koodausvaiheessa väärän numerosarjan, ABS boksi ilmeisesti boottaa ja se aiheuttaa sekä VCDS:n sekä ECU:n yhteyksien katkeamisen, aiheuttaen vikakoodit:
                              Engine: 18057 Powertrain Data Bus P1649 - 35-10 Missing Message From ABS Controller - Intermittent
                              ABS/ESP: 18256 - Pleace check DTC Memory of Engine Controller P1848 - 35-00
                              Viimeksi muokannut Juniku; 18.12.2014, 22:20. Perustelu: Lisätty infoa datakatkoksiin.

                              Comment


                                #46
                                Ajaessa ABS yksikkö ei vastaa VCDS:lle ollenkaan,
                                Normaalia. Yhteys katkeaa 25km/h jälkeen.

                                Seuraa ohjetta tarkasti et ois ensimmäinen joka ei jaksa keskittyä ohjeiden noudattamiseen. Ei onnistu välillä merkkariltakaan.

                                Comment


                                • #47
                                  Seuraa ohjetta tarkasti et ois ensimmäinen joka ei jaksa keskittyä ohjeiden noudattamiseen.
                                  Juu koettu on, kun lukee paperit ja tekee sooloilematta kuten niissä sanotaan niin pääsee pitkälle.

                                  Ratti kalibroitu onnistuneesti, auto kyykkää edelleen ohitustilanteessa siinä 100km/h paikeilla, ESP:n valo vilkkuu.
                                  Ihan niinkuin se olisi koodattu kyykkäämään tuossa nopeudessa, missään muussa vauhdissa se ei sitä tee.
                                  Viimeksi muokannut Juniku; 18.12.2014, 22:37.

                                  Comment


                                    #48
                                    Oiskohan jossain pyöräanturissa huono signaali ja luulee sutivan.
                                    Tai kiihtyvyys tai gyrosignaalissa vähän offsettia.

                                    Sieltä kun sais logattua oikeella hetkellä vään dataa, niin vois olla viisaampi.

                                    Comment


                                    • #49
                                      Sehän näissä hupaisaa onkin kun loggailu ei ajossa onnistu kun yhteys katkeaa +25kmh.

                                      Comment


                                      • #50
                                        www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_204.pdf
                                        Lukaisin tuon ESP tutoriaalin läpi.

                                        Toivottu kulkusuunta määritetään ohjauspyörän asentotunnistimen ja ABS antureiden avustuksella, poikkeamat = vikakoodi.
                                        Todellinen kulkusuunta määritetään kiertokulma-anturilla (gyro) sekä sivuttaiskiihtyvyysanturilla (ITT järjestelmällä varustettu A3 ym. haldex laitteissa on vielä erikseen pituussuuntainen kiihtyvyysanturi, koska niissä ei käytetä valmiiksi ohjelmoitavia kiihtyvyys / hidastuvuusarvoja).
                                        ESP napista saa ESP.n pois päältä, mutta se kuitenkin palaa toimintaan aina, kun jarrupoljinta painaa.

                                        ABS anturit pelaa, niistä ei ole tullut missään vaiheessa vikakoodeja enkä havainnut poikkeamia alle 25km/h nopeudessa, ohjauspyörän asentotunnistinkin kalibroitu ja sekin toimii.
                                        Hulluintahan tässä on tosiaan se, että mulla on auto kulkenut suoraan jo hetken aikaa, kun ESP puuttuu peliin 95-105km/h nopeudessa rajoittamalla moottorin tehoja hetkellisesti. Jenkkifoorumillakaan ei asia selkeytynyt yhtään.

                                        Uusi gyro tonnin ja G200 sivuttaiskiihtyvyysanturi 200 euroa...
                                        Viimeksi muokannut Juniku; 22.12.2014, 07:27.

                                        Comment


                                          #51
                                          Tehojen leikkaus viittais siihen, että vetoluistonesto puuttuu peliin. Esim löysä laakeri vois aiheuttaa pyöräanturisignaalin vääristymän vain tietyissä tilanteissa.

                                          Comment


                                            #52
                                            ESP napista saa ESP.n pois päältä, mutta se kuitenkin palaa toimintaan aina, kun jarrupoljinta painaa.
                                            Tuo kuulostaa minusta oudolta. Onko meillä eri versiot ESP:stä käytössä? Minullahan on S6 vuotta vanhempana -00 vuotisena ja Jussin auto -01. Ei siinä ESP palaa kuin virtojen katkaisun jälkeen jos ei erikseen paina napista päälle.

                                            Comment


                                              #53
                                              Tuo kyllä särähti omaankin korvaan. Itsellä toimii samallalailla kun Mikolla ja auto on -01 bitukka.

                                              Comment


                                                #54
                                                En ole kuullut myöskään, että noin käyttäytyisi.

                                                Comment


                                                  #55
                                                  Mun kokemusten mukaan ESP ei varsinaisesti palaa toimintaan jarrua painamalla mutta kyseiseisellä hetkellä ESP aktivoituu ja pyrkii kääntämään auton ratin kääntökulman osoittamaan suuntaan. Keltainen valo palaa mittaristossa ja uudelleen liikkeelle lähtiessä ESP on kytkettynä pois.

                                                  Comment


                                                    #56
                                                    Hmm.. täytyypä testata tuota talven jääratapäivillä, jos vaan muistaa.

                                                    Comment


                                                      #57
                                                      Ex-C5:n ESP käyttäytyi ainakin Teron kuvailemalla tavalla. Ihan kevyt jarrun painaminen ei taida riittää, vaan ESP:n pitää tulkita se hätäjarrutukseksi(?) puuttuakseen peliin.

                                                      SSP204:
                                                      Button for TCS/ESP E256

                                                      This button is located on the dash panel insert, depending on the vehicle type. It allows the driver to de-activate the ESP function. When the driver depresses the brake pedal or presses the button again, it re-activates the ESP function. If the driver forgets to reactivate ESP, the system re-activates itself when the engine is restarted.

                                                      Comment


                                                        #58
                                                        Minun bitukka teki ennen myös tätä ärsyttävää asiaa. Asia korjaantui säätämällä abs-anturit uudelleen. Se mitä vcds näytti 25 km/h asti, ei riittänyt. Kaikki anturit näyttivät nimittäin kutakuinkin samaa. En antanut periksi vaan rakentelin sähkömoottorista vähän ripeämmän pyörittäjän suoraan napaan, jolloin pystyi skoopilla katsomaan suoraan esp-boksin liittimestä jännitteet. Yksi anturi oli hieman enemmän pielessä pielessä, mutta ei niitä oikein kaikkia saanut viimeisen päälle helposti säädettyä samaan arvoon. Ongelma kuitenkin hävisi tämän jälkeen.

                                                        Comment


                                                        • #59
                                                          Kiitoksia kontribuutiosta!
                                                          Tämä tuntuu lolevan maailmalla yleinen vaiva, ja jotkut tuolla joissain viestiketjuissa kivenkovaa väittivät samaa, sotkuisen ABS kehän puhdistus oli auttanut asiaan.

                                                          Täytyypä kokeilla!

                                                          Comment


                                                            #60
                                                            Tuli jo vähän varastettua ja kokeiltua tuota ESP jarrutuksessa ja kyllähän se Teron kuvailemalla tavalla toimii :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X