Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 b6 flekti ja ilmastointiongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 b6 flekti ja ilmastointiongelma

    Vähän taustadataa:
    Auto on A4 B6 1.8tq ja avj-kone.

    Jokunen vuosi sitten flektin pyöriminen tyhjensi akkua, marmoritiskin huollossa eivät löytäneet(!) vikaa vaan laittoivat flektin ohjauksen siten, että kun virrat laittavat pois, niin flektit eivät saa sähköä. On toiminut ongelmitta, mutta kyseinen purkkaviritys on periaatteessa ärsyttänyt. Se tehtiin kuitenkin muhkean hintalapun saattelemana.

    Pitemmän aikaa olen moittinut sitä, että ilmastoinnissa ei ole kaikki kohdallaan ja olen epäillyt jotakin anturivikaa. Tosi kuumalla kun auton räjäyttää käyntiin, jostakin auringonpaisteesta, niin ilmastointi toimii normaalisti ts puhaltaa hetken lujaa ja sitten hiljenee. Yleensä se vaan alkaa puhaltamaa hiljaa ja se "alkuhumina" jää pois. Käytännössä tuota pitää ajaa manuaalisesti eli kesäkuumalla lämpö jonnekin 18 asteeseen ja sitten manuaalisesti puhallinnnopeutta sopivaksi.

    Jokunen viikko sitten tapahtui se, että lähdin ajamaan (pakkaset olivat aika tukevat silloin) ja huomasin ettei moottorinlämmöt nousseet. Auto parkissa käynnissä lämpömittarin viisari värähtää gramman verran ylös, siis ihan luokkaa millin tai pari. Hain pikapikaa marmoritiskiltä lämpötila-anturin (kannen ja tulipellin välissä oleva), koska senkummemmin tutkimatta (oli kiire) ajattelin että mittari saa vain väärää tietoa koska hyttiin tuli kuitenkin lämmintä ja vesiletkutkin olivat lämpimät. Ei auttanut. Seuraavaksi hain alavesiletkun anturin, ei auttanut. Sitten hain releen J271 sinne ecun alle, ei auttanut. Jälkikäteen tarkemmin tarkasteltuna, ei sinne hyttiin nyt niin lämmintä tule kuin pitäis ja ei ne vesiletkutkaan ole niin kuumat kuin pitäis. Jossakin tuossa välissä huomasin että flekti siis pyörii miljoonaa heti kun laittaa virrat päälle.


    Jokin yleismallin vikakoodinlukija oli joa aiemmin kertonut jostakin geneerisestä coolant-viasta. Tässävaiheessa hankin vcds:n ja se kertoo että:
    ------------------------

    2 Faults Found:
    17069 - ECM Power Relay Control Circuit (J271): Open Circuit
    P0685 - 35-10 - - - Intermittent
    17704 - Shareware Version. To Decode all DTCs
    P1296 - 35-00 - Please Register/Activate
    ------------------------

    Nyt olen googlaillut kyllästymiseen asti ja ensinnäkin tuntuu siltä että nämä flektin huminat ovat varmaan yksi yleisimpiä ja mystisimpiä vikoja, mitä näissä romuissa on. Ainakin niistä kysellään paljon ja vian syyt eivät ole kaikilla samat.

    Eilen löysin jostakin foorumilta (hukkasin jo paikan) täkyn että flektiä ohjaisikin käytännössä ilmastointilaitteen säädin. Tätä tukee myös manuska http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_254.pdf sivulla 83.

    Voisiko tämä ilmastoinnin ohjain olla tapauksessani rikki? Nyt nämä pari palasta loksahtavat aika lähelle, eli ilmastoinnin toimivuuden kummallisuus ja flektien ohjauksen vika.

    Avasin tuon J293:n eli flektien ohjausmodulin, mikä on siinä flektin yläpuolella ja ainakin se näytti päällisin puolin ehjältä, konkat olivat päällisin puolin ok, samoin ne muutamat fetit (tms) näyttivät terveiltä enkä muutenkaan huomannut mitään poikkeavaa.

    Entäs sitten termostaatti, tuleeko sieltä jotakin anturitietoa, mikä voisi aiheuttaa ongelman?

    Päällimmäisenä ajatuksena olisi hommata jostakin uusi/käytetty ilmastoinnin ohjain ja kokeilla mitä se sanoo. Btw: jos jollakin on Tampereen seudulla hyllyssä tuollainen ilmastoinnin ohjain, niin kokeilisin sitä pikapikaa mielelläni vaikka pientä korvausta vastaan.

    Pitkä tarina, mitäs porukka on mieltä?
    Viimeksi muokannut janne; 23.3.2011, 09:59.

  • #2
    Nyppäsin ilmastoinnin ohjauspaneelin hytistä irti ja laitoin liitin (~5kpl tms) kerrallaan takaisin. Jonkin liittimen kytkemisen yhteydessä konepellin alta kuului muutaman kerran releen naksumista ja sitten tapahtui ihmeparantuminen, flekti ei ainakaan huuda enää. En kyllä tiedä että lähteekö se edes käyntiin kun en saanut autoa lämpimäksi. Seuraavaksi menee vaihtoon termari.

    Ilmastoinnin etupaneelissa on reikä/sellainen muovi ritilä, jonka takana on jokin anturi. Mitäköhän se mahtaa haistella? Katsoin vain että se on melkoisessa pölyn yms sotkun peitossa ja näyttää siltä että ei taatusti toimi niinkuin pitäisi. Pitää kokeilla avata boksi ja siivota se.

    Edit: Niin joo, nollasin vikakoodit ja ainakaan muutaman kilsan koelenkillä eivät tulleet enää takaisin.

    Comment


      #3
      Ritilän takana on pieni propelli joka imee ilmaa matkustamosta. Tätä ilmaa sitten mitataan lämpötilan osalta. Koska omassa autossa on ollut penkin alta katsottuna joskus koira on hyvin mahdollista että tämä voi olla yksi syy siihen että omassa autossani tuntuu liian lämpimältä.

      Pitää ottaa auki joku päivä ja putsailla.

      Comment

      Working...
      X