Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 -99 käynnistysongelma (Oikosulku?)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 -99 käynnistysongelma (Oikosulku?)

    Tänäaamuna töihin lähtiessä menin autoon ja koitin pistää autoa käyntiin niin mittaristossa ensin välähtää valot normaalisti, mutta sitten sammuu kaikki paitsi ABS valo.

    Jokin rele napsahtaa mittaristossa ja sillon sammuu nuo muut valot eikä hehkuta eikä edes startti naksahda.

    Olis vähän kiire asialla, kun ei tiedä yhtään mistä vikaa lähtis ehtimään ja töissä pitäs käydä.

    Tietäskö kukaan mihin mahtais ongelma viitata?
    Viimeksi muokannut valtsu; 24.3.2011, 12:57.

  • #2
    No akustahan olisi hyvä ainakin aloittaa, eikä se koskaan huono hankinta ole vaihtaa uuteen jos vanha akku alkaa olemaan +2vuotta vanha.

    Comment


    • #3
      Akku on just uusittu 95Ah AGM akkuun. Jätin auton pihaan laturiin niin katotaan töidenjälkeen miltä vaikuttaa.

      Aikaisemmin kun vanha akku oikutteli, niin kuitenkin jaksoi startata eli pyöritti muttei lähteny käyntiin. Nyt startti ei edes naksahda ja mittaristo käyttäytyy oudosti.
      Annettiin myös toisella autolla virtaa eikä sekään auttanut.

      EDIT:
      Tulin kotiin ja koitin startata, niin pyöritti tooodella vähäsen ja sit loppu. Otin akun sisälle nyt latautumaan. Latautukoot tuossa ja kokeillaan sitten mitä auto sanoo kun on täynnä...
      Viimeksi muokannut valtsu; 22.3.2011, 22:51.

      Comment


      • #4
        Auton johtosarja jotenkin oikosulussa?

        Laitoin ladatun akun paikoilleen ja taas räpsytteli vaan mittaristossa releitä eikä yrittänytkään käyntiin.
        Sitten mittailin miinusnavan ja plusnavan väliltä vastuksia, niin näyttäisi että auto on oikosulussa?
        Tässä selventävä kuva:
        http://dl.dropbox.com/u/1978345/audi/SDC11754.JPG

        Sitten kun otin tuon plusnavalta auton sisälle lähtevän johdon irti. Niin näytti vastukseksi ykköstä eli ei ollut oikosulussa?

        Käytin kaikki sulakkeet vuorotellen irti ja vastusarvo ei juurikaan muuttunut, eli oikosulku pysyi. Mistä nyt etsimään vikaa?

        Comment


        • #5
          Ootkos koskaan tehnyt starttimoottorille mitään remonttia? Jos et niin nyt saattaa olla sen aika..?! Tai sitten ehkä laturikin..?

          Comment


          • #6
            Kumpaankaan ei ole koskettu minun aikanani. Mitenkä tässä tilanteessa kannattaisi alkaa poissulkemaan näitä vaihtoehtoja?

            Comment


              #7
              Laturin joutuu kuitenkin irrottamaan ennen starttia koska on siinä edessä. Keula huoltoasentoon ja moniurahihna pois, sitten laturi irti ja starttaamaan.

              Comment


              • #8
                Tai startilta johdot irti ja lykkäämällä/vetämällä auto käyntiin tms? Ainakin mittaamalla näkisit jos esim startin johdon irroittamalla resistanssi muuttuu niin jotain ratkaisevaa tapahtui.

                Comment


                  #9
                  Startin napoihin ei pääse millään käsiksi kun laturi on paikallaan.

                  Comment


                  • #10
                    Pitää huomenna kokeilla tuo startin johto.
                    Laturilta se ei ainakaan ota maihin, koska tuo iso johto ei anna resistanssia maajohdon välille. Eikös niin?

                    EDIT:
                    Alkuperäinen kirjoittaja TDIq
                    Startin napoihin ei pääse millään käsiksi kun laturi on paikallaan.
                    No voi perhana. Voisko auton päästä ottaa jotain releitä vaikka irti ja poissulkea sillätavalla että mistä ottaa maihin.
                    Viimeksi muokannut valtsu; 24.3.2011, 14:20.

                    Comment


                    • #11
                      Voisit vielä mitata jokatapauksessa uudestaan kunhan käännät tuon mittarin ensin vastusalueelle eikä diodimittaukselle.

                      Comment


                      • #12
                        Vastusalueella oli sama homma (eli näytti samoja lukemia kun diodipuolella), mutta huomenna voin vielä mitata uusiks.

                        Olisko vielä jotain neuvoja mistä lähtis liikenteeseen? Mites se relejuttu oliko siinä mitään ideaa?

                        Comment


                          #13
                          Laturilta se ei ainakaan ota maihin, koska tuo iso johto ei anna resistanssia maajohdon välille. Eikös niin?
                          Mielestäni startti ja laturi ovat molemmat siinä isossa johdossa, haaroitus oikean etuaisan vieressä ilmanputsarin alla.

                          Comment


                          • #14
                            Diodimittaus ei kerro tuossa mitään koska laturin diodien kynnysjännite siinä näkyy eikä siis ole oikosulussa. Jos olisi noin raju oikosulku, et olisi saanut akunkenkiä paikoilleen valtavan kipinöinnin takia. Mittaa ladatun akun napajännite(>12V), tarkista maajohto akulta koriin ja moottoriin.

                            Comment


                            • #15
                              Paljonko tuommosen auton pitäisi ovet kiinni idlenä kuluttaa virtaa?
                              Kaverin kanssa tuossa mittailtiin, niin ilman webaston johtoa kuluttaa 25mA ja webaston johto paikoillaan 50mA. Onko normaalit lukemat?

                              Comment


                                #16
                                Aika normaali kulutus tommonen.

                                Jotkut ohjainyksiköt on hereillä jonkinaikaa auton samutuksen jälkeen, joten kannattaa seurata kulutusta 10min vähintään, jos epäilee jotain vikaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Maajohto näytti ihan hyvältä. Mites missäkohtaa tuossa kutosessa on moottorin kyljessä oleva maadoitus?
                                  Tultiin siihen tulokseen että akku kai siitä on paskana. Harmi kun ei ole ylimääräisenä yhtään toimivaa akkua jolla testata vielä. Vietiin akku motonettiin tutkittavaksi niin saavat ilmoitella sieltä sitten mikä on tulos...

                                  Se oli vielä pikkasen turvoksissa se akku. Mistähän se mahtaisi johtua? Ctekillä oon vaan tuota ladannut että ei pitäisi antaa ylilatautuakkaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Akkuhan siitä oli paskana. Vaihettiin takuuseen uuteen ja nyt näyttää pelittävän. Oli muuten akkukaukalossa melkonen uima-allas kun vesi oli jäätynyt niitten ulostuloreikien tukkeeksi. Tulipahan se sitten valutettua tyhjäksi.

                                    Vielä mietityttää että mikä tuon akun sitten söi? Rupesin miettimään että kun mulla on eberi ja ilmastointi aina automaatilla, niin paljonkohan se puhallin haukkaa sähköä kun vesi on jotain 60'C ja alkaa puhaltamaan melkein täysillä?

                                    Kokeillaan nyt että laittaa puhalluksen lasille ja puhaltimen manuaalisesti kakkoselle kun sammuttaa auton.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Erään akkukauppiaan sanoja lainaten vanhaa akkua vaihtaessa uuteen "jos kaikki akut kestäisi yhtä kauan kuin tämä (oli käytössä ~10vuotta) niin olisin saanu naulata kaupasta ovet kiinni jo aikoja sitten"
                                      Pääasia on, että loppu hyvin kaikki hyvin ja auto pelaa!

                                      Comment

                                      Working...
                                      X