Aloitanpa sittenkin uuden ketjun sähköosastolle. Ehdin jo laittaa yhden viestin vanhaan ketjuun http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=91711 (moottori ja voimansiirto). Enkä löytänyt aiempaa keskustelua tästä käynnistysongelmaan liittyvästä soittimen virtaongelmasta.
Eli profiilin s6 hyytyi pari päivää sitten. Ongelma pamahti päälle ihan salamana mitään varoittelematta. Autolla oli ajettu työmatka ihan normaalisti kotipihaan. Sitten n. tunnin päästä vaimo lähti kaupungille, niin auto simahti muutaman sadan metrin päähän. Starttasi kyllä edelleen mutta ei yrittänytkään lähteä käyntiin.
Oireista päätellen auto ei saanut ruokaa, ja ekana koitinkin ottaa tukilta bensaletkun irti ja toinen käynnisti - no eipä tullut bensaa. Sitten tarkistin bensapumpun sulakkeen - se oli ehjä.
Seuraavat tarkastettavat olivat itse pumppu ja rele. Kaivoin varooksi koko pumpun pöydälle (näki samalla mikä pumppu siellä möllöttää) ja annoin suoraa virtaa, niin hyvin toimi.
No sitten päättelin että syypää on pakko olla rele. Vaihdoin uuden orkkisreleen, mutta ei vaikutusta! Sitten luin foorumilta lisää ohjeita ja testasin liittää hyppylangalla releen isot liitinpaikat yhteen - pumppu rupesi surisemaan ihan ok. No jätin sen surisemaan ja yritin käynnistää - ei luvannutkaan.
No seuraavaksi syypääksi arvioin virtalukon pohjan. Sitä puolsi tämä yksi todella erikoinen vika, jonka huomasin jossain vaiheessa selvittelyä. Eli auton simahduksen jälkeen soittimeen oli jäänyt jokin jatkuva virta päälle. Eli soittimen etupaneelissa on valot vaikka virta on täysin pois päällä ja avainkin irti. Normaalistihan soittimen virrat on lähtenyt pois jo kun avain on 0 asennossa saati avain pois. Soitin ei silti toimi lainkaan, eli pelkästään etupaneelissa palaa kaikki valot, muttei toimi.
Sain kaverilta lainaan varmasti toimivan virtalukon pohjan, mutta ei vaikutusta mihinkään seikkaan. Ja todettakoon, että soittimen paneelissa pysyy virrat, vaikka virtalukon pohjakin on irti.
Tuohan vaikuttaisi maadoitusongelmalta? Mistä kannattaisi etsiä maa vikaa?
Kun käytti akulta + irti, niin soitin palautui normaaliksi, eli se jatkuva virta katkesi ja lähti napista oikein päälle. Mutta heti kun yritti taas startata (oli releen hyppylanka päällä) niin stereon jatkuvavirta vika iski päälle!
Vanhempia viestejä lukemalla käynnistysongelman syypää voisi olla myös hall-anturi, mutta olen käsittänyt, että sen vaikutus käynnistyvyyteen eroaa kylmänä/kuumana, ja että pitkällä yrittämällä edes yrittäisi käynnistyä. Jotenkin omat viat eivät nyt vaikuttaisi siltä.
Uusimpana tuli mieleen, että olisiko käynnistyksen esto jäänyt jotenkin päälle? Tai ehkäpä suutarilla teetetty avain vikaantui? Mutta ei sen merkkivalo ainakaan pala jatkuvasti kun yrittää käynnistää. Se kyllä vilahtaa aina kun vääntää virrat päälle mutta sammuu sitten. Ihan viimeisintä tilannetta tiedä, kun mittaristo on vielä irti virtalukon pohjan vaihdon jäljiltä.
Niin ja ne vikakoodit, joita tietysti ekana kysellään: mulla ei tunnu olevan oikein tasapainoinen kaapeli-softa yhdistelmä, kun Autochekin aikana vag-com (409.1) ehtii käydä muutamana kanavan läpi, jotka ei anna mitään. Sitten kun check jauhaa ABS-kanavaa niin antaa tietoja, mutta ei löydä virheitä, sitten tuleekin herja, että rekisteröimättömällä versiolla ei voi jatkaa pidempään ja homma tyssää. Olen kyllä aiemmin saanut Engine:stä tietoa pihalle ja jotain koodejakin. Esim aina sammuksissa ”Engine Speed Sensor (G28)”. Nyt check ei saanut Engineen yhteyttä. Olisiko vinkkiä miten vag-comin saisi rekisteröityä ilman isoa rahaa?
Eli profiilin s6 hyytyi pari päivää sitten. Ongelma pamahti päälle ihan salamana mitään varoittelematta. Autolla oli ajettu työmatka ihan normaalisti kotipihaan. Sitten n. tunnin päästä vaimo lähti kaupungille, niin auto simahti muutaman sadan metrin päähän. Starttasi kyllä edelleen mutta ei yrittänytkään lähteä käyntiin.
Oireista päätellen auto ei saanut ruokaa, ja ekana koitinkin ottaa tukilta bensaletkun irti ja toinen käynnisti - no eipä tullut bensaa. Sitten tarkistin bensapumpun sulakkeen - se oli ehjä.
Seuraavat tarkastettavat olivat itse pumppu ja rele. Kaivoin varooksi koko pumpun pöydälle (näki samalla mikä pumppu siellä möllöttää) ja annoin suoraa virtaa, niin hyvin toimi.
No sitten päättelin että syypää on pakko olla rele. Vaihdoin uuden orkkisreleen, mutta ei vaikutusta! Sitten luin foorumilta lisää ohjeita ja testasin liittää hyppylangalla releen isot liitinpaikat yhteen - pumppu rupesi surisemaan ihan ok. No jätin sen surisemaan ja yritin käynnistää - ei luvannutkaan.
No seuraavaksi syypääksi arvioin virtalukon pohjan. Sitä puolsi tämä yksi todella erikoinen vika, jonka huomasin jossain vaiheessa selvittelyä. Eli auton simahduksen jälkeen soittimeen oli jäänyt jokin jatkuva virta päälle. Eli soittimen etupaneelissa on valot vaikka virta on täysin pois päällä ja avainkin irti. Normaalistihan soittimen virrat on lähtenyt pois jo kun avain on 0 asennossa saati avain pois. Soitin ei silti toimi lainkaan, eli pelkästään etupaneelissa palaa kaikki valot, muttei toimi.
Sain kaverilta lainaan varmasti toimivan virtalukon pohjan, mutta ei vaikutusta mihinkään seikkaan. Ja todettakoon, että soittimen paneelissa pysyy virrat, vaikka virtalukon pohjakin on irti.
Tuohan vaikuttaisi maadoitusongelmalta? Mistä kannattaisi etsiä maa vikaa?
Kun käytti akulta + irti, niin soitin palautui normaaliksi, eli se jatkuva virta katkesi ja lähti napista oikein päälle. Mutta heti kun yritti taas startata (oli releen hyppylanka päällä) niin stereon jatkuvavirta vika iski päälle!
Vanhempia viestejä lukemalla käynnistysongelman syypää voisi olla myös hall-anturi, mutta olen käsittänyt, että sen vaikutus käynnistyvyyteen eroaa kylmänä/kuumana, ja että pitkällä yrittämällä edes yrittäisi käynnistyä. Jotenkin omat viat eivät nyt vaikuttaisi siltä.
Uusimpana tuli mieleen, että olisiko käynnistyksen esto jäänyt jotenkin päälle? Tai ehkäpä suutarilla teetetty avain vikaantui? Mutta ei sen merkkivalo ainakaan pala jatkuvasti kun yrittää käynnistää. Se kyllä vilahtaa aina kun vääntää virrat päälle mutta sammuu sitten. Ihan viimeisintä tilannetta tiedä, kun mittaristo on vielä irti virtalukon pohjan vaihdon jäljiltä.
Niin ja ne vikakoodit, joita tietysti ekana kysellään: mulla ei tunnu olevan oikein tasapainoinen kaapeli-softa yhdistelmä, kun Autochekin aikana vag-com (409.1) ehtii käydä muutamana kanavan läpi, jotka ei anna mitään. Sitten kun check jauhaa ABS-kanavaa niin antaa tietoja, mutta ei löydä virheitä, sitten tuleekin herja, että rekisteröimättömällä versiolla ei voi jatkaa pidempään ja homma tyssää. Olen kyllä aiemmin saanut Engine:stä tietoa pihalle ja jotain koodejakin. Esim aina sammuksissa ”Engine Speed Sensor (G28)”. Nyt check ei saanut Engineen yhteyttä. Olisiko vinkkiä miten vag-comin saisi rekisteröityä ilman isoa rahaa?
Comment