Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS6 käynnistys- ja sähköongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • UrS6 käynnistys- ja sähköongelma

    Aloitanpa sittenkin uuden ketjun sähköosastolle. Ehdin jo laittaa yhden viestin vanhaan ketjuun http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=91711 (moottori ja voimansiirto). Enkä löytänyt aiempaa keskustelua tästä käynnistysongelmaan liittyvästä soittimen virtaongelmasta.

    Eli profiilin s6 hyytyi pari päivää sitten. Ongelma pamahti päälle ihan salamana mitään varoittelematta. Autolla oli ajettu työmatka ihan normaalisti kotipihaan. Sitten n. tunnin päästä vaimo lähti kaupungille, niin auto simahti muutaman sadan metrin päähän. Starttasi kyllä edelleen mutta ei yrittänytkään lähteä käyntiin.

    Oireista päätellen auto ei saanut ruokaa, ja ekana koitinkin ottaa tukilta bensaletkun irti ja toinen käynnisti - no eipä tullut bensaa. Sitten tarkistin bensapumpun sulakkeen - se oli ehjä.

    Seuraavat tarkastettavat olivat itse pumppu ja rele. Kaivoin varooksi koko pumpun pöydälle (näki samalla mikä pumppu siellä möllöttää) ja annoin suoraa virtaa, niin hyvin toimi.

    No sitten päättelin että syypää on pakko olla rele. Vaihdoin uuden orkkisreleen, mutta ei vaikutusta! Sitten luin foorumilta lisää ohjeita ja testasin liittää hyppylangalla releen isot liitinpaikat yhteen - pumppu rupesi surisemaan ihan ok. No jätin sen surisemaan ja yritin käynnistää - ei luvannutkaan.

    No seuraavaksi syypääksi arvioin virtalukon pohjan. Sitä puolsi tämä yksi todella erikoinen vika, jonka huomasin jossain vaiheessa selvittelyä. Eli auton simahduksen jälkeen soittimeen oli jäänyt jokin jatkuva virta päälle. Eli soittimen etupaneelissa on valot vaikka virta on täysin pois päällä ja avainkin irti. Normaalistihan soittimen virrat on lähtenyt pois jo kun avain on 0 asennossa saati avain pois. Soitin ei silti toimi lainkaan, eli pelkästään etupaneelissa palaa kaikki valot, muttei toimi.

    Sain kaverilta lainaan varmasti toimivan virtalukon pohjan, mutta ei vaikutusta mihinkään seikkaan. Ja todettakoon, että soittimen paneelissa pysyy virrat, vaikka virtalukon pohjakin on irti.

    Tuohan vaikuttaisi maadoitusongelmalta? Mistä kannattaisi etsiä maa vikaa?

    Kun käytti akulta + irti, niin soitin palautui normaaliksi, eli se jatkuva virta katkesi ja lähti napista oikein päälle. Mutta heti kun yritti taas startata (oli releen hyppylanka päällä) niin stereon jatkuvavirta vika iski päälle!

    Vanhempia viestejä lukemalla käynnistysongelman syypää voisi olla myös hall-anturi, mutta olen käsittänyt, että sen vaikutus käynnistyvyyteen eroaa kylmänä/kuumana, ja että pitkällä yrittämällä edes yrittäisi käynnistyä. Jotenkin omat viat eivät nyt vaikuttaisi siltä.

    Uusimpana tuli mieleen, että olisiko käynnistyksen esto jäänyt jotenkin päälle? Tai ehkäpä suutarilla teetetty avain vikaantui? Mutta ei sen merkkivalo ainakaan pala jatkuvasti kun yrittää käynnistää. Se kyllä vilahtaa aina kun vääntää virrat päälle mutta sammuu sitten. Ihan viimeisintä tilannetta tiedä, kun mittaristo on vielä irti virtalukon pohjan vaihdon jäljiltä.

    Niin ja ne vikakoodit, joita tietysti ekana kysellään: mulla ei tunnu olevan oikein tasapainoinen kaapeli-softa yhdistelmä, kun Autochekin aikana vag-com (409.1) ehtii käydä muutamana kanavan läpi, jotka ei anna mitään. Sitten kun check jauhaa ABS-kanavaa niin antaa tietoja, mutta ei löydä virheitä, sitten tuleekin herja, että rekisteröimättömällä versiolla ei voi jatkaa pidempään ja homma tyssää. Olen kyllä aiemmin saanut Engine:stä tietoa pihalle ja jotain koodejakin. Esim aina sammuksissa ”Engine Speed Sensor (G28)”. Nyt check ei saanut Engineen yhteyttä. Olisiko vinkkiä miten vag-comin saisi rekisteröityä ilman isoa rahaa?

    #2
    Jos hall on ihan romuna niin ei se edes yritä lähtee pyörimään. Tarkista se hall nyt ensin. Ohjeita löytyy foorumilta.

    Comment


    • #3
      Niin mikä pyörimään? Kone kyllä pyörii startatessa - ei vain ilmeisesti tule kipinää tulppiin ja/tai virtaa suuttimiin. Bensan tulo kiskolle ei pitäisi olla enää syypää ainakaan sillä testillä kun kerran rele ohitettuna pumppu pumppaa jatkuvalla syötöllä.

      Comment


        #4
        Nostaako se varmasti bensaa, eli kiskolle tulee varmasti bensaa?
        HAL vika estää käynnistymisen, mutta startti kyllä pyörittää moottoria.

        Comment


        • #5
          Jotain se kiskolle nostaa kun siinä kova sihinä käy. Jäi eilen illalla vielä ottamatta samalla letku irti että omin silmin näkisi. Voiko bensalinjassa olla muuten ilmaa nyt sen jäljiltä kun oli pumppu kokonaan pois? Vai ilmaako se jotenkin itsensä. Meinaan siitä kiskolta kuului kyllä pumpun kokoajan pyöriessä milestäni aikaisempaa kovaäänisempi sihinä.

          Niin ja se hall. Onko se sellainen, että se voi sanoa kerrasta poks, eikä sen jälkeen toimi yhtään?

          Comment


            #6
            A8:n pumpun kanssa faija taisteli, ja kyllä se jonkun aikaa kesti siinä ennen kuin alkoi nostaan. Lopulta se pumppu vain oli sökö vaikka välillä toimikin.
            Luultavasti pumput on aivan erilaisia, mutta tosiaan letku irti kiskolta tms ja tarkistaa, että oikeasti nostaa bensaa.

            Mut luultavasti ihan fataali vika, joten voit myydä tuon S6:n mulle halvalla ;)

            Comment


            • #7
              Njoo, tänä iltana pitäis olla muutamaa seikkaa viisaampi, kun saa kaverin väänteleen virta-avaimesta kun itse tutkailee kipinän, suuttimien, releen virran ja bensan tuloa. Jospa sitä tosissaan pitäisi sahata vielä kauemmin, että tulee pelkkää bensaa tukille.

              Itseäni jaksaa edelleen ehkä eniten ihmetyttää tuo soittimen virtaongelma tässä samassa yhteydessä. Tuon tyyppinen vika kuvastaisi mielestäni nimenomaan maatto-ongelmaa. Tarkistuksen vuoksi, missä sijaitsee fyysisesti tärkeimmän maa-pisteet?

              - kuskin jalkatilassa konepellin avausmekanismin vieressä, tsekattu ok
              - apukuskin puolella vastaavassa paikkaa, tsekattu ok
              - niin ja se sulake S73 samassa paikkaa, tsekattu ok
              - moottorin maa suunnilleen turbon alla, tsekattu ok
              - mitä muuta?

              Mutta toisaalta, kun vika iski niin äkillisesti ettei sen puolesta maatto-ongelmaan viittaisi.

              Miten on, lähteekö auto normaalisti käyntiin ja sillä pääsee ajamaan sen pari sataa metriä linjastossa olevalla bensalla, jos käynnistyksessä ei lähtenyt p-pumppu pyörimään? Tuota skenaariota itse hahmottelin vian ilmaantumisesta. Mutta missä silti juurisyy?

              Niin ja, ei koko komeus ole ihan vielä ole luovutuskunnossa halvalla ;)

              Comment


                #8
                Mulla hajois ainakin hall ilman mitään varotuksia eräälle parkkikselle. Kerta laakista seis. Ja, joo kyllä pyörittää konetta ja starttia ihan normaalisti. Mulla oli se hallin tunnistin puoli kokonaan irti ja kiinni siellä nokkapyörän takana kun on magneettinen. Muovi oli aika haperoa kun mureni käsiin vääntelemällä.

                Comment


                • #9
                  No joo, nyt tarkastettu että kiskolle tosiaan tulee hyvällä paineella bensa kun rele on ohitettu. Mutta rele kiinni ei tule.

                  Seuraavaksi mitattiin releen ohjausta Jari74:n ohjeella "Unohtui mainita, että ECM ohjaa tuota relettä nastaan 29/S. Negatiivisella. Plussa tulee (15A) nastaan 28/15". Onko oikein että heti kun virrat kääntää päälle, niin 28:iin tulee se akun jännite. Sitten kun rupeaa starttaamaan, niin jännite laskee jonkin verran?

                  Vai pitäisikö vasta startatessa tulla jännite?

                  Sitten, sarjassamme "kyllä sitä ihmeelistä sähkövikaa on": releen ohjauksen mittauksen yhteydessä rupesi yhtäkkiä kattoluukku avautumaan kun starttasi :) Ehdotuksia tuon seikan aiheuttajalle?

                  Comment


                  • #10
                    Mulla ainakin kasissa aukesi kattoluukku startatessa kun akku oli finaalissa.

                    Comment


                    • #11
                      Piti vielä sanoa, että tuo kattoluukku on auennut talven aikana pari kertaa ennenkin ilman syytä jokseenkin käynnistyksen yhteydessä. Auto toimi samassa yhteydessä muuten ok, joten katsoin härötoiminnan läpi sormien :)

                      Comment


                      • #12
                        Nappasin nyt sen hall-anturin irti. Mielestäni se näyttää päälle päin ihan ok kuntoiselta, eikä mitään rapise irti. Millä nyt voisi varmistaa onko se oikeasti kunnossa vai ei?

                        Comment


                        • #13
                          Jaa enpä osaa edes kuvaa kiinnitää viestiin. Löytyy osoitteesta https://picasaweb.google.com/1111252...46890276891154

                          Comment


                          • #14
                            Vika löytyi! Motronicin päällä S64 sulake palanut. Vaihdon jälkeen 0.5sek käynnissä :)

                            Comment


                              #15
                              Ajattelin että olisit sen hallin tarkistanut siitä virtaliittimestä, perhana kun oli vain puhelimen varassa aiemmin kun laitoin ton halli viestin niin ei oikein pystynyt alkaa etsimään sopivaa thredia aiheesta. No, tuli sekin sitten katottua. :)
                              Hyvä että taas rokkaa, taitaa kuitenkin jotain hämminkiä vielä olla noitten sähköjen kanssa.

                              Comment

                              Working...
                              X