Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 V6 TDI latausvalo ja ohjaustehostin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 V6 TDI latausvalo ja ohjaustehostin

    Kävi tuossa kauppareissulla äsken sellainen tapaus, että kun kaupan pihasta olin kotia lähdössä, niin jäi autossa latausvalo palamaan käynnistyksen jälkeen. Kun liikkeelle lähdin, niin ei toiminut myöskään ohjaustehostin.
    Eipä siinä muuta kuin suorinta tietä kotia päin. Noin kilometrin jälkeen latausvalo sammui ja ohjaustehostinkin palautui.
    Mistähän nyt mahtaa olla kyse? Eikös tässä kuitenkin ole tehostin ihan omalla pumpulla jota remmillä pyöritetään, kuitenkin siis sama remmi kuin laturille? Vaikka kyseessä olisi sähkötehostin, niin akun jännite oli kuitenkin 12V, joten luulisi sen silläkin toimivan vaikka vika olisi esim. laturissa (hiilet, säädin tmjsp).
    Eli mitä oikein tapahtui? Olisiko esimerkiksi remmi juminut/luistanut? Mitähän nyt kannattaisi ihan ensiksi tarkastella ennen kuin tuolla kauemmaksi lähtee? Onko muilla ollut samanlaisia oireita?

  • #2
    Tarkistappas hihnojen kireys. Moniurahihna pitää olla yllättävän tiukalla - ja mikäli on sattunut "tarttumaan" ei pellin alta välttämättä kuulu mitää kovaa vinkumista (niin kuin ennen noissa kiilahihnapyörien kanssa. Ja mikä tartunnan on aiheuttanut (kylmä/kuuma jäätynyt hihna, hihna löysällä, tehostin tarttunut, laturin laakeri kiinni yms.... vikalista voi olla pitkäkin)

    Comment


      #3
      Hihnat on uusittu noin vuosi sitten ja samalla nuo kiristinpyörät niin laturille kuin tehostimellekkin.
      Tuota tuossa viime viikonlopun aikana tapahtui muutaman kerran ja jotenkin oli paikallistavani sen keleihin... Eli pakkasilla tuota jumimista tapahtui... Kierroksia koneelle ja jollain viiveellä (välillä heti, välillä ajoa reilu 5km) kuluin jonkinlainen "rusahdus" ja taas pelitti. Kunnes tiistaiaamuna tuon rusahduksen jälkeen kuuluin epämääräistä "läpsytystä" hetken ja sen jälkeen ei palautunutkaan.
      Eilen tuota konehuonetta pikkasen purettiin ja odotuksieni vastaisesti hihna ei ollut poikki vaan vain irti jostain. Tämän päivän aikana mahdollisesti tulee lisätietoa mikä siellä nyt oikein on antautunut. Kuitenkin tuo pahin pelkoni että olisi ollut tehostimen pumppu jotenkin juntturassa näyttäisi olevan turha.
      Eli ilmeisesti ei siis ole tehostin, laturin laakeri, hihnan kireys yms. Ilmeisesti siellä kuitenkin on joitain erillisiä kiristäjiä vielä, joten vika saattaisi löytyä niistä. Palaan asiaan kun tarkempaa dignoosia "hovikorjaajalta" tulee. :) Ainakin vielä on mielessä että tällä(kään) kertaa ei sen suurempaa taloudellista katastrofia tuon kuningasdieselin kanssa tule.

      Comment


        #4
        Vika diagnosoitu ja autokin jo ajossa. Eli oli tuollainen erillinen kiristin josta oli laakerista tahnat kadonneet matkanvarrella ja pääsi sitä vasten sitten hiukan rajummin hinkkaamaan. Lopulta tuosta kiristimen varresta poikkesi tuo kiinnitysruuvi jolla kiristin lohkossa lohkossa kiinni. Aineksia oli kyllä suurempaankin tuhoon jälleen, mutta onneksi ei mitään sen vakavempaa kuitenkaan tapahtunut. Työtähän tuo sitten korjaajalle teetti melkoisesti, mutta nyt käy ja kukkuu ja äänikin on huomattavasti "normaalimpi" kuin mitä oli aikaisemmin. Eli oireita on kyllä sitten äänen muodossa ollut havaittavissa jo etukäteen, mutta ei niitä tällainen harjaantumaton osaa edes epäillä.

        Comment


          #5
          Samalla tavalla kävi AVF:ssäni, myös tyhjäkäynnillä. Se oli oireillut hihnan kitinällä kauan ennen sitä, etenkin käännettäessä rattia tyhjäkäynnillä. Syyllinen koko roskan ylikuormitukseen oli umpipuuksi muuttunut laturin vapaakytkin. Tuosta on joku linkki Gatesin PDF:ään foorumissa.

          http://www.audiclub.fi/forum/showthr...ht=vapaakytkin

          Comment

          Working...
          X