Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 AEB ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 AEB ei käynnisty

    Jep eli herjaa throttle bodysta 2:lla koodilla, fault in basic settings ja Lower Stop not Reached. Onkos vaihtokunnossa vai saako tekohengitettyä jotenkin?

    vagcomilla antaa jännitteitä 4.14V ja 3.72V. Ensimmäinen luku muuttuu 0.62V huiteille kun polkasee tallan pohjaan mutta toinen ei muutu, pitäisikö? Pikkusen polkemalla se saattaa yhtäkkiä muuttua 2.8V huitelle. Sopeutaminen päätyy erroriin...

    Kipinää tulee ja bensa haisee...kuulostaako tutulle? Miten bensanpaineen voisi todentaa...regulaattoriko rikki = liikaa mehua koneeseen? Eihän nyt pelkkä läppäsekoilu voi estää koko kotteron käynnistymistä...?

    Nyt pikana jelppiä niin saadaan hellun kottero liikkeelle...:)
    Viimeksi muokannut Jerkko; 2.3.2011, 21:58.

    #2
    Ei vaikuta läppä käynnistymiseen. Koitapa startata riittävän kauan kaasu pohjassa. Et sattunut käynnistämään kylmää konetta vain hetkeksi ja seuraavalla kerralla auto ei lähtenytkään käyntiin?

    Tuohon kaasuläpän vikakoodiin tutustuin tässä alkuvuodesta hyvinkin tarkkaan. Eräs läppä antoi juuri tuota koodia, koska virrat päälle käännettäessä moottori ei jaksanut kääntää läppää täysin KIINNI. Läppä ei ole aivan kiinni lepotilassa, vaan moottori voi kääntää sen aivan umpeen.

    Putsaa ensiksi läpän välistä kaikki lika pois. Koita tämän jälkeen kääntää sormin suoraan läpästä se _aivan kiinni_, tarkoittaen juuri tuota. Pitäisi mennä melko vähällä voimalla ja irroittaessa palautua jousivoimalla takaisin lepotilaan. Tuossa omassa tapauksessa läppä oli jostain syystä liikkunut jotain millin osia akselissa, jolloin se otti kevyesti kiinni kotelon toiseen laitaan. Sormivoimalla se läppä liikkui, mutta oli sen verran jäykkä, ettei se moottorilla kuitenkaan liikkunut pohjaan. Se moottori tekee todella nopean liikkeen kiinnipäin ja sormilla samalla avittamalla sai läpän kääntymään ja adaptaation onnistumaan. Kevyesti meisselin kahvalla naputtelemalla läpän sai keskelle ja liikkumaankin normaalisti.

    Diagnostiikasta voi vielä katsoa, mitä adaptation kanava 23 sanoo:

    023,1,Adaptation Status,,Specification: 100000 (tämä on kunnossa oleva)
    0xxxxx - Throttle Potentiometer adjustment with Idling Potentiometer not OK
    x1xxxx - Throttle Body Adaptation not OK
    xx1xxx - Learning process Max. Position Throttle Potentiometer not OK
    xxx1xx - Learning process Min. Position Throttle Potentiometer not OK
    xxxx1x - Learning process Max. Position Idling Potentiometer not OK
    xxxxx1 - Learning process Min. Position Idling Potentiometer not OK

    Comment


    • #3
      Ei auta kaasu pohjassa käynnistys, kusee tulpat välittömästi. Eilen testailin lisää ja läpän piuhan kun irroittaa niin puolikaasulla yrittelee kyllä heti mutta kuulostaa kuin pohsahtelis ihan väärään suuntaan / väärään aikaan 1-2 pytyllä. Alkaa tuntua että jotain venttiilivikaa nyt on...koitan tässä metsästellä puristuspainermittaria.

      Riippuen kaasun asennosta yrittää / kuulostaa erilaiselta tupsahtelulta...venat jumissa? Nokka-akselin merkki täsmää kopan merkkiin ja 1 mäntä ylhäällä eli ei ajoituskaan kovin pielessä voi olla?

      Juu, -30 pakkasella käyntiin ja sammahti heti perään. On sitä nyt 2 viikkoa kohta sahattu eikä valoa ole tunnelissa. Lämpöanturi oli rikki ja vaihdettu.

      Jossain on vilahdellu venttiilien jumeja, mikäs siihen auttaa, pesu Fortella x n-time? Ja voihan tässä olla hellun exän kostokin kyseessä...tiä mitä vaseliinia se on koneeseen tuikannu...:O

      Comment


      • #4
        No niin, kottero käynnissä. Lopputulema:

        -lämpöanturi rikki = seos rikkaalla
        -pakkasta -30 = seos vielä rikkaammalla
        -1 tulppa menee paskaksi = kone sammuu kakisten

        = tuloksena 1 tulppa ihan rikki ja 3 joissa komea hiilisilta tulpan runkoon.

        No miten tätä ei sitten heti hokannut...eka testissä kokeilin toisella tulpalla erikseen notta sähköt pelaa, toisella kertaa pari tulppaa irti ja kopan päälle köllöttämään ja itse starttaamaan = iltahämärässä pihalla se näyttää että kipinää tulee oikein komeasti. Ja tietenkin se viallinen murphyn lain mukaan jäi testaamatta.

        Läppä herjaa edelleen nollakohdan löytymisestä mutta putsaamalla sen varmaan saisi kuntoon kun sopeutuksessa oli jo huomattavaa parannusta, pikkasen tenulla ja rätillä pyyhkäsin läppärunkoa sisältä (aika paskanen oli ja ihan kikkareita sai pyyhittyä rättiin), toisen potikan jännite oli alunperin se 3.8V ja pikaputsauksella se nousee sopeutuksen alussa 4.22V huitelle. Toinen jännite nousee nätisti 4.5V ja oletan että se toinen pitäisi nousta samaan.

        Ja sitten toinen huomio, niissä sytkänvahvistimissa on eroja, Hitachi mallia ei voi mitata sen yhden nettiohjeen mukaan, ei anna luotettavia tuloksia. Bosch kalikan voi mitata vaikka kahdella yleismittarilla. Eli myynnissä yksi kpl "paikallaan käytetty ja kerran startattu" Boschin kärkiboxi (en tykkää siitä sytytyksenvahvistin nimestä olleskaan...).....Hitachi toimii...

        Comment


        • #5
          Lainataanpa tätä ketjua. Kaverin 1.8t AEB ei starttaa.

          Alla olevassa kuvasssa oikeassa laidassa olevan piuhan kun irroittaa niin lähtee käyntiin, mutta vaivaisesti. Mikä on tuon värkin tarkoitus?

          http://www.google.fi/imgres?start=95...6&tx=145&ty=90

          Comment


            #6
            Laitahan kuva semmoseen paikkaan että näkeekin jotain.

            Comment


            • #7
              No ei oo parempaa kuvaa tarjolla, vai näkyykö tuo lainkaan? No jokatapauksessa, selvisi että se on ilmeisesti kaasuläppäkotelo minkä piuhan kun irroittaa, niin lähtee hetkeksi käyntiin... Tuossa topicissa samanlainen ongelma, mutta ei ratkaisua -> http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=104547

              Comment

              Working...
              X