Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

HÄTÄ ja KIIRE: kuittauskoodi abs ja luistonesto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • HÄTÄ ja KIIRE: kuittauskoodi abs ja luistonesto

    ...nonny on piru merrassa: vaihettiin Audi A6 V6 TDI:hin ratin "spiraali" eli yksikkö jonka kautta kulkee piuhat (tiiättä mitä tarkotan?). Saatiin se airbag-valo pois elikkäs homma kuntoon.

    Nyt sitten tuli korjaamolla ongelmaksi se, että piti kuitata abs, luistonesto ja olikos vielä joku kolmas samassa "boksissa" eli kalibroida tms.

    Ohjeissa oli selkiästi mikä koodi sinne syötetään, mutta tullee vaan ruutu, että "koodi ei kelpaa".

    Aamulla pitäs lähtiä ajamhan kohti Sodankyllää, enkä kyllä uskalla lähtiä jos nuo "turvavarusteet" ovat pois pelistä.

    Korjaamo ei ennään tähän aikhan saanu kettään Suomesta kiinni joka ois osannu neuvoa (vagcom jottain laitteitten tukihenkilöitä), että onko koodit muuttunu vai mikä on kun tiedossa olevat ei kelepaa.

    Sielä oli kaksi vaihtoehtoa (eri koodit) "automaattivaihteisto" ja "multitronic-vaihteisto". Noista lie tuo automaatti tarkottanee tip-tronickia?

    Jos sinä oisit viksumpi kuin me tähän hättään, niin laittasitko ohjetta tai muuta tietoa, miten kantsis toimia, KIITOS!

    edit: vastausta siis tähän tai soittamalla 050-422 6190/Veijo Toimela
    Viimeksi muokannut arto s; 16.2.2011, 17:55. Perustelu: "Profiilin autoilla" on tapana vaihtua, joten´on käytetty viesteissä ihan mallimerkintää.

  • #2
    Ross-Techin ohje asentonanturin G85 kalibroinnille

    Jos auto ei saa tietoa ratin asentoanturilta G85 ei ESP toimi. Helpottaisi tietää mitä vikakoodeja auto antaa.

    Automaatti tarkoittaa Tiptronicia, mutta tätä ei pitäisi autolle tarvita opettaa enää pelkän spiraalin vaihdon jälkeen. Todennäköisesti vika on ratin asentoanturin sopeutuksessa. Sopeutuksen voi ainakin uudemmissa myös ajamalla pienen lenkin, jonka jälkeen auto suoraan parkkiin. Virrat pois ja takaisin käyntiin ja käännät ratin ääriasennosta ääriasentoon niin pitäisi viimeistenkin valojen hävitä.

    Comment


    • #3
      ...sen verran tuossa korjaamolle soitin ja sieltä tarkennettiin, että ecuun ne tiedot pitää ensin saada "kuitattua" (siis ennen tuota sopeutusta,jos nyt käsitin oikein tai ees sinne päin...) mutta juuri sitä ei hyväksy...oli nyt sitten vastannu joku laitteitten kouluttaja ja sanonu, että koodit pitäisi saaha näkyville kun laittaa vanhan paikoilleen ja kattoo mitä ne on, ja sitten syöttää ne samat tuohon uuteen (eikä välttämättä luottaa, että niistä papereista löytyisi oikia tieto...). Toivottavasti tilanne seleviää...

      Comment


      • #4
        Jos rattiakselin ohjainlaite on vaihdettu niin silloin pitää toimia noin.

        Comment


          #5
          Aina kun ottaa akun irti niin sytyttää luistoneston vikavalon, kunnes tekee pienen ajolenkin. Ainakin n.-02 vuodesta eteenpäin.
          Jos vikakoodi vielä antaa senkin jälkeen vikakoodia steering ang sensorista, niin:
          Steering Angle Sensor (G85) Calibration
          Note: Make sure the above Login and Coding have been done successfully before proceeding.


          [Meas. Blocks - 08]
          Group 005 Field 1 (Steering Angle Sensor -G85-)
          Turn steering wheel at least 30 ° left and back straight ahead.
          Specification: 0.0 °
          Tolerance (when straight): ±5.0 °
          [Done, Go Back]


          [Login - 11]
          Enter 40168
          [Do It!]


          [Basic Settings - 04]
          Group 001
          [Go!]
          [Done, Go Back]


          [Fault Codes - 02]
          All fault codes should have disappeared.
          [Done, Go Back]
          [Close Controller, Go Back - 06]

          Mitää koodauksia ei pitäis joutua muuttamaan.
          Olen kyllä nähnyt että koodit häviää ABS/ESP:stä, mutta tuossa operaatiossa niiden ei olisi pitänyt hävitä.

          Jos joutuu ohjainlaitteen koodaamaan, niin joutuu tekemään pidemmän kaavan kautta:
          login koodi
          Koodaus
          asentoanturin calibraatio.

          Comment


          • #6
            ...ja homma kunnossa. Oli vaatinu vähän jumppaa, mutta onneksi oikea henkilö otti tämän asiaksensa ja teki homman loppuun. Pääsee huomena varotusvalottomalla Audilla kohti pohjosta =o)

            Ja oli pitäny tehä tuon "pitemmän kaavan kautta".

            Comment


            • #7
              Ajattelin tänne perään jakaa oman kokemukseni siltä varalta, että jollakulla tulee vastaava tilanne joskus eteen.
              Lähtötilanne se, että autosta (A4 B6 2003) oli päässyt akku ihan täysin tyhjäksi, kun oli jäänyt radio päälle. Starttasin auton verkkovirtakäyttöisellä boosterilla ja sen jälkeen mittaristo oli kuin diskon tanssilattia vilkkuvaloineen.

              Mittaristossa paloi ESP:n merkkivalo, käsijarrun merkkivalo vilkkui ja samalla iso huutomerkki vilkkui mittariston näytössä, myös kolmen piippauksen sarjoja tuli useita putkeen. Lisäksi polttoainemittari näytti täysin rutikuivaa tankkia, vaikka sen piti olla lähes täysi.

              Vikakoodit olivat seuraavat:


              Address 03: ABS Brakes Labels: 8E0-614-517.lbl
              Control Module Part Number: 8E0 614 517 A
              Component and/or Version: ABS/ESP allrad 1726
              Software Coding: 04275
              Work Shop Code: WSC 00041
              VCID: 264315A4C2EC4A287A7
              3 Faults Found:

              65535 - Internal Control Module Memory Error
              00-00 - -
              18256 - Please check DTC Memory of Engine Controller
              P1848 - 35-00 -
              01826 - Sensor for Steering Angle (G85); Supply Voltage Terminal 30
              35-00 - -

              Sekä:

              Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
              Control Module Part Number: 8E0 909 518 M HW: 8E0 909 018
              Component and/or Version: 1.8L R4/5VT G 0002
              Software Coding: 0011701
              Work Shop Code: WSC 00041 205 08725
              VCID: 3A7BD1D47654DEC82EF
              1 Fault Found:

              18057 - Powertrain Data Bus
              P1649 - 008 - Missing Message from ABS Controller

              Readiness: 0000 0000

              Näistä oli aavistuksen hankala päästä eroon, sillä VCDS:n vikakoodien poistotoiminto ei niitä suostunut aluksi poistamaan. ABS-kontrolleriin liittyvät koodit sai poistettua, kun sammutti auton ja laittoi pelkästään virrat päälle. Tätä kautta poistui lopulta myös kaikki muut koodit, paitsi tuo ohjauspyörän asentoanturiin liittyvä koodi.
              Lähdin autolla pienelle lenkille (500m-1000m), jonka jälkeen yritin uudestaan ja nyt onnistui kaikkien vikakoodien poisto. Eivät ole tulleet takaisin sen jälkeen. Bensamittari tosin näytti edelleen tyhjää. Kävin tankkaamassa tankin piripintaan, noin 10 litraa meni. Mittari näytti tämän jälkeen 1/4 tankkia ja muutaman kilsan ajon jälkeen puolta tankkia. Kai se sieltä vielä herää tai sitten sen saa sopeutettua VCDS:llä, en ole siitä vielä ehtinyt ottaa selvää.

              Comment


                #8
                Täälläkin abs/esp ongelmaa.Piippaukset ja huutomerkki suluissa säestää aina, kun virrat kytkee. En itse saanut opetettua asentotunnistinta ratin vaihdon jälkeen. Vaihdoin myös spiraalin ja nyt vein huoltoon, jossa homma olisi pitänyt hoitua, mutta ei. Tuomio oli, että abs yksikkö vaihtoon. Kuulemma boksi tyhjä, eikä pysty koodaamaan uudestaan? Voiko tuo asentotunnistin/spiaali olla väärä? Purkaamolta sen ostin. Ja mitenköhän tässä samassa on voinut boksi tyhjentyä?

                Comment


                  #9
                  Tuomio oli, että abs yksikkö vaihtoon. Kuulemma boksi tyhjä
                  Oon törmänny tohon, että boksi kadottaa koodaukset. Ohjeen mukaan ja moottori käynnissä on koodaukset onnistuneet.

                  Comment


                    #10
                    OK. Pitää vielä muualta kysyä. Tänään soitin samaan liikkeeseen ja kysyin oliko auto käynnissä kun yrititte, vastaus oli tyly: "ei sillä oo paskankaan väliä onko se käynnissä vai ei"...

                    Comment


                      #11
                      Heh, voin sanoa useamman B5 kokemuksella että on.
                      Ja homma pitää tehdä tosi tarkasti ohjeen mukaan.

                      Comment


                        #12
                        Joo. Ei Se uskonut mua :)

                        Jos jollakulla Jyväskylässä löytyy laitteet, taitoa ja aikaa, niin voi ilmoittautua yv:llä tekemään homman :) Maksan toki vaivanpalkkaa. Itse en luota omiin koodaustaitoihini sen vertaa.

                        Comment


                          #13
                          tossa on ohjeet: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...S/EDS/ASR/ESP)
                          Kannattaa kokeilla, ei siinä mitään menetä.

                          Comment


                            #14
                            Onkohan siihen käynnissä olon vaikuttamiseen jokin muukin syy kuin vain jännitevaihtelut? Mm. baijerilaisissahan kaikki koodaukset pitäisi protokollan mukaan aina tehdä auto riittävän jerkkuun laturiin kytkettynä.

                            Comment


                              #15
                              En tarkkaa syy-yhteyttä löytänyt, mutta eräänkin b5 ässän kadonneet koodaukset ei menneet perille, ennen kuin saman teki kone käynnissä.
                              Yhdessä tapauksessa koodaus oli hävinnyt, kun oli vahingossa painellut kaukosäädinavainta käynnistyksen yhteydessä, outoa, mutta liekkö jännitteet kyykännyt kriittisellä hetkellä.
                              Muut tapaukset on yleensä liittyneet ratin asentotunnistimen vaihtoon tai irroitukseen. Ilmeisesti ominaisuus, että pitää koko koodaus tehdä jos järjestelmä tajuaa kalibroinnin mahdollisesti muuttuneen.

                              Comment


                                #16
                                Heij! Sain huutomerkin ja ESP:n valon pois palamasta. Koodaus siis taisi onnistua? Vielä abs valo kummittelee. Se pitää varmaan vielä jotenkin sopeuttaa?

                                Comment


                                  #17
                                  Mikä vikakoodi jäi?

                                  Comment


                                    #18
                                    Sainpas! Se oli juurikin tuo sopeuttaminen kesken. Piti ajaa 20km/h ja samalla kääntää rattia 90 astetta. Sitten hävis valo ja alko abs:ät toimimaan. Olihan Se tuolla ohjeissa, mutta sopivan paikan löytäminen oli vaikeampaa :) Kiitos avuista!

                                    Comment


                                      #19
                                      Nonii, nyt voit soittaa sinne liikkeeseen, että "ei ollu paskankaan väliä, että auto oli käynnissä", et nää oli näitä nettijuttuja :)

                                      Comment


                                        #20
                                        Soitin jo :) Joku olis voinut jo ostaa sen 600€ uuden boksin... No ei Se varmaan huoltoliikettä olis haitannut :)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X