Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B6 varusteista ja soittimen päivitys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B6 varusteista ja soittimen päivitys

    Hei, tulipa useamman baijerin tutisijan jälkeen hommattua eka Audi ja nyt jos sallitte olisi pari kysymystä. Auton malli siis A4 2.0 i Multitronic vm:2001.

    Miten näissä on uutena nämä varustepaketit ym. mennyt kun ihmettelin kun ilmasuuttimissa ei ole valoja ja parin tutun saman mallisissa ne kuitenkin on ja olen nähnyt jo B5 korisissakin, minkä varustelun mukana nämä on saanut?

    Otin reunimmaiset kojelaudan sivulevyjen kautta nätisti irti mutta ei siellä ollut sen paremmin johtoja kuin polttimoitakaan?

    Autossa on varusteina autom.ilmastointi, ns. "jalopuulistat", pienempi ajotietokone, 4xsähkölasit ja peilit, kasettisoitin "Chorus". Lisäksi on keskikyynärnoja tavaralokerolla ja taittuvat takapenkit.

    Auto on Italian tuonti joten ei ole penkinlämmittimiä eikä myöskään vakionopeuden säädintä, edellä mainitut olisivat mukavat ja käsittääkseni nuo saa kohtuudella jälkeenpäin asennettua?

    Mitenkäs tuo soittimen vaihto hieman nykyaikaisempaan, sen asennuslevyn siihen kait tarvii mutta miten vanha soitin lähtee irti ja voiko uuden kytkeä Iso-liittimillä paikalleen?Audeista en tiedä suunnilleen yhtään mitään joten suuret kiitokset vastauksista:)
    Viimeksi muokannut okkim; 2.2.2011, 11:19. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna forumisoftan hoitaa se.

    #2
    Varustepaketit ovat hyvin pitkälti olleet maakohtaisia, ja alkuvuosina niitä ei edes juuri ole ollut. Eipä Audilla paketteja/varustelutasoja nytkään ole käytännössä pois lukien business-mallit.

    Valopaketti, johon nuo suuttimien valot ja kasa muita sisätilan valoja kuuluu, on yksittäinen varuste. Niitä valoja voi jälkiasentaa, mutta vaivaa toki on varsin paljon. Tästä löytyy lisää foorumilla.

    Ajotietokoneita on ollut käsittääkseni neljää tasoa (jos "ei ole" lasketaan yhdeksi). Suomessa lähtötasolla on ollut FIS vajaavaisilla toiminnoilla, eli ei esim. kulutusnäyttöä. Seuraavan tason FIS (sama näyttömoduuli) sisältää muutkin toiminnot. Navillisissa malleissa on ollut värinäyttö, käytännössä muuten samoin toiminnoin kuin edellinen.

    Autom. ilmastointi on aina vakiona. Muut mainitsemasi ovat olleet lisävarusteita Suomessa, ei ehkä Italiassa. Minulla on jossain tallessa Suomen lisävarusteista kasattu Excel.

    Penkinlämmittimien asennus on kohtalaisen iso prokkis. Ilmastoinnin paneeli vaihtoon, johdotuksia vedettävä + muuta pikku sähköhommaa ja helpointa vaihtaa penkit kokonaan. Tästä löytyy keskustelua foorumilla.

    Soittimen vaihdosta myös paljon keskustelua foorumilla. Riippuu paljon vaihdatko OEM vai aftermarket-rammarin, ja 1DIN vai 2DIN. Irrotustyökalut voit ostaa esim. merkkitiskiltä. Piuhat eivät käy suoraan moneenkaan soittimeen (väliin adapterijohdot). Jne.

    Vakionopeudensäätimen asennuksesta myös paljon asiaa haun kautta. Viiksisarja, alusmuovi, vähän sähkö/liitinhommia ja koodaus on yleisellä tasolla prosessi.

    Comment


    • #3
      Kiitos vastauksesta.Eli tämähän selvensi asiaa jo huomattavasti, eri maissa on ollut eri vakiovarusteet, mitähän muita valoja tuossa paketissa on sitten tullut?Onko audissa jokin lista varusteista siinä varapyörän kotelossa olevassa lätkässä ja jos, miten sitä tulkitaan?Tuo penkinlämmittimien asennus taitaa olla aika hankalaa kuvailun perusteella mutta ei varmaan mahdotonta.Ajotietokone taitaa autossani olla ihan tuo perusmalli, jossa varoituksia, symbolein ja kulutusnäyttönä pelkkä tietokoneen arvioima matka tankissa jäljellä olevalla määrällä.

      Sitten soitinasiaan, ilmeisesti soittimia on ollut 3:a eri tyyppiä, Chorus-perusmankka, joka siis omassa autossa, Symphony (onko tämä jo cd-soitin?) ja Concert joka on ilmeisesti huippumalli.Voiko tuon Choruksen tilalle jos haluaa pitää orgis-tyylin soittimen, vaihtaa jonkin paremman mallin suoraan vai tarviiko tässäkin tapauksessa jotain adapterijohtoja väliin?Kiitos näistä, koetan käyttää hakua ja katsella lisää tietoja.

      Comment


        #4
        Valopaketista asiaa: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ht=valopaketti . Ulkomuistista (voi mennä huti ja/tai puuttua osa): Katon ambiente-ledit, sisäovenkahvojen ledit, jalkatilavalot edessä ja takana, ilmastoinnin "rullien" ledit, keskikyynärnojan ledi.

        Siinä kontin lätkässä on varustelista kyllä, mutta aiemmin toimineet linkit joissa sen sai kätevästi dekoodattua eivät toimi. Ehkä joku muu tietää toimivan palvelun.

        Penkinlämmittimien asennus ei ole ihan helppo, mutta nykyjään kyllä saa noita purkuosia jo niin halvalla että ei se missään määrin mahdotonta ole. Muistaakseni siitä on joskus keskusteltu, mutta en löydä heti. Google usein on ystävä, voisin kuvitella että "A4 B6 seat heating retrofit" ohjaisi ulkomaisille foorumeille.

        Perusmallin FIS muistaakseni on päivitettävissä niin että osaa näyttää muutakin, vaatii tyyliin viiksen vaihdon ja koodauksen, sekä pissapoikaneste-anturin. Siitäkin on täällä joskus keskusteltu mutta enpä löydä heti.

        Soittimia on historian saatossa B6/B7 mallissa ollut enemmänkin: 1DIN: Chorus II (sinulla oleva), Concert II. 2DIN: ehkä Chorus III, Symphony II, ehkä Symphony III, Navi+ RNS-D, Navi+ RNS-E. Symphony on itse asiassa ei-navi soitinten huippumalli, esim. Symphony II on 6CD vaihtaja sisäänrakennettuna ja kasettirammari.

        Luultavasti Concert II menisi aika heittämällä. Aivan korkeintaan jotain adapterijohtoa kaipaa. Niitä on tarjolla pilvin pimein esim. eBayssa, ostaa vain sellaisen joka on juurikin A4 malliin. 2DIN mallit ovat asennettavissa mutta enempi vaivaa.

        Comment


          #5
          Tuolta tulkkausta niille varustekoodeille.

          Comment


          • #6
            Ajotietokoneen jälkiasennusta
            http://www.audiclub.fi/forum/showthr...=ajotietokone*

            Vakionopeudensäätimen jälkiasennusta
            http://www.audiclub.fi/forum/showthr...udens%E4%E4din

            Comment


            • #7
              Kiitokset kaikista linkeistä, kyllähän tämä audismi tästä pikkuhiljaa aukeaa.Tulkitsin nuo varustekoodit, aika karvahattuhan tämä on mutta silti mielenkiintoista.Tuossa Chorus soittimessa on vas.alakulmassa Cc/Cd-nappi,
              ohjaako tämä malli cd-boksia vai mikä tarkoitus sillä on?Mitenkähän tuo valopaketti-juttu on mennyt kun muita mainittuja valoja ei ole mutta kuitenkin tuossa keskikyynärnojan lokerossa on kuitenkin se valaistus, ts. ledi.

              Koodeista vielä, onko näissä ollut erilaisia jäähdytinjärjestelmiä riippuen vientimaasta koska tuo 8Z6-koodi sieltä listalta löytyi, eli cooling system, type 2?

              PRCode: 0G7 = Tiptronic
              PRCode: 0GG = emissions concept EU 4
              PRCode: 0JH = weight category front axle weight range 8
              PRCode: 0YH = weight category rear axle weight range 8
              PRCode: 1BA = standard suspension/shock absorption
              PRCode: 1KD = disc brakes, rear
              PRCode: 1LB = disc brakes, front
              PRCode: 1MR = leather steering wheel
              PRCode: 1N1 = power steering
              PRCode: 1SA = without additional engine guard
              PRCode: 2K1 = reinforced bumpers
              PRCode: 3FA = without roof insert (standard roof)
              PRCode: 3L3 = manual height adjustment for front seats
              PRCode: 3NZ = rear seat bench unsplit, backrest split folding
              PRCode: 3Y0 = without roll-up sun screen
              PRCode: 4GH = windshield tinted with windshield sunshield
              PRCode: 4K4 = radio remote controlled central locking operated from inside and separate trunk release
              PRCode: 4KC = side and rear windows tinted
              PRCode: 4R4 = power windows with comfort operation andcircuit breaker
              PRCode: 4UE = airbag f. driver a. front seat passenger
              PRCode: 4X3 = side airbag front with curtain airbag
              PRCode: 5D1 = carrier frequency 433.92 MHz
              PRCode: 5MG = decorative burr walnut inserts
              PRCode: 5RU = outer right rear view mirror: convex (large viewing field)
              PRCode: 5SL = outer left rear view mirror: non-spherical
              PRCode: 6R0 = selector lever cover
              PRCode: 6XE = outer rear view mirrors: powered, heatedelectrically foldable
              PRCode: 7A0 = without CD changer/CD player
              PRCode: 7G0 = without humidity sensor
              PRCode: 7K0 = without tire pressure warning light
              PRCode: 7X0 = without park distance control
              PRCode: 8G1 = antenna cable for radio system
              PRCode: 8GU = alternator 140A
              PRCode: 8Z6 = engine cooling system, type 2
              PRCode: 9Q3 = multi-function indicator, without on-board computer and check control
              PRCode: C1W = forged alloy wheels 7J x 15 type 1, offset 39
              PRCode: E0A = no special edition
              PRCode: J1L = battery 280 A (60 Ah)
              PRCode: MW2 = 4-cyl. gasoline engine 2.0 L/96 kW 20V with multi-point injection, EU 4 base engine is T0F

              Comment


                #8
                Tuosta lista kaikista (useimmista) PR-koodeista; http://www.iki.fi/~harald/audi/accessories.txt

                Comment


                  #9
                  Muistin varmaan sen keskikyynärnojan valaistuksen väärin, ei liene osa valaistuspakettia.

                  Jaetaanpa saman tien joskus itselleni väsäämä vuoden 2001 B6 lisävarustehinnastoexcel: http://dumo.kapsi.fi/Audi/Lisavarusteet.xlsx. Tuo osaa laskea mitä varusteet ovat maksaneet, käytetään samaan tapaan kuin mitä olen itse tehnyt. Varsin suolaisen hintaisia, nimimerkillä 27keur jos jälkiasennetut huomioidaan...

                  Comment


                  • #10
                    Italian mallissa on yllättäen järeaäpi laturi kuin vastaavassa 2001 X1B sales Finland-mallissa.
                    Sisävalopaketin erottaa helpoimmin matto+lammikkovaloista.

                    Comment


                    • #11
                      Jees, tutkin tuossa autoa lisää, ihmettelin streoiden suht hyvää bassotoistoa kunnes huomasin hattuhyllyn alapuolella olevan 8"
                      bassoelementin.Onkohan tuo ollut vakiona Chorus-radion kanssa vaiko lisävaruste?Joissain malleissa taas näyttää ovikaiuttimien ritilöissä lukevan jotain mutta mun autossa taitaa muuten olla ihan vakiokajarit..

                      Comment


                        #12
                        Luultavasti ihan vakiopopit aktiivisella takapäällä ja hattuhyllyn bassoelementillä (10 elementtiä yhteensä). Kuulostele tuleeko kojelaudan keskikajarista ääntä myös. Jos kuuluu, aika varmasti asia noin. Näissä on ollut kolmea eri variaatiota: 8 elementtiä, ei vahvistimia; 10 elementtiä (8 samoja kuin edellisessä), aktiivinen takapää; 10 elementtiä (Bose), aktiivinen takapää.

                        Comment


                          #13
                          Jos on Chorus/Concert tai muu OEM-radio niin tuo 8-elementti vaihtoehto on poissuljettu. Se kahdeksan elementtiä kun on basso+diskantti joka ovessa ja se on ollut nimeltään "radiovalmius". Auton on siis tullut kokonaan ilman radiota uutena, valitettavan yleistä suomessa. Kokonaan ilman kaiuttimia autoa ei ole vissiin edes saanut ostaa.

                          Kaikissa muissa on keskikaiutin, diversity-antennit, bassokaiutin sekä sedanissa vielä keskikaiutin hattuhyllyssä.

                          edit: No, voihan se chorus olla jälkiasennettukin.

                          Comment


                            #14
                            Näinhän se taitaa olla. En ollut varma Choruksen osalta, muissa 100% noin.

                            Comment


                            • #15
                              Niin tarkennetaan vielä tähän että italian tuonti, ei ns. "suomiauto".
                              Ovissa on yläreunoissa diskantit joista kyllä kuuluu ääntä mutta, ei tässä mitään bosea kyllä ole..
                              Niin olikos se nyt varmasti niin että, chorus ei mitään boksia ohjaa, vaikka siinä tuo "Cc/Cd nappi?
                              Viimeksi muokannut 8866; 6.3.2011, 15:01. Perustelu: Foorumi osaa rivittää itse.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Multitronic657 Näytä viesti
                                Niin tarkennetaan vielä tähän että italian tuonti, ei ns. "suomiauto".
                                Ovissa on yläreunoissa diskantit joista kyllä kuuluu ääntä mutta ei
                                tässä mitään bosea kyllä ole..
                                Poimin nuo tosta dumon lisävaruste-excelistä ja näyttäis että samaa kaiutinsettiä on eri soittimilla, bose sitten vielä erikseen. Eli mitä todennäköisimmin tossa italian tuonnissa on samat 10 kaiutinta mitä noissa suomessa myydyissä, missä siis alkuperäinen radio (2 kaiutinta/ovi + kojelaudan keskidiskantti + subbari).

                                Koodi:
                                Radio Chorus II ja 10 aktiivikaiutinta (teho yht. 150 W)		4 399,84fim	740€	
                                Radio Concert II yhden levyn CD:llä ja 10 aktiivikaiutinta (teho yht. 150 W)		7 610,53fim	1 280€	
                                Huom! Sisältää myös 70 Ah akun				
                                Radio Symphony II ja 10 aktiivikaiutinta (teho yht. 150 W)		12 248,20fim	2 060€	
                                Huom! Sisältää myös 70 Ah akun
                                Alkuperäinen kirjoittaja Multitronic657 Näytä viesti
                                Niin olikos se nyt varmasti niin että
                                Chorus ei mitään boksia ohjaa vaikka siinä tuo "Cc/Cd nappi?
                                Ohjaa jos autossa on vaihtaja, ja jos ei ole vaihtajaa niin silloin ei luonnollisesti ohjaa. Esim. jälkiasenteista mp3-soitintahan tolla napilla voi myös ohjata jos sen koodaa käyttöön. Pr-koodikin sanois ettei autossa ole cd-vaihtajaa:

                                PRCode: 7A0 = without CD changer/CD player

                                Comment


                                  #17
                                  Ja jos auto on tilattu ihan perusgrammarilla uudesta niin DIN-töpseliin tulee valmiiksi CAN-hi ja CAN-lo sekä K-linja. Antennivahvistin on myös diversity-mallia, eli osaa vaihtaa kolmen antennin välillä kun taas radiovalmiudella tilatuissa autoissa käytössä vain vasemman takaikkunan antenni. Perusgrammari-versioissa on valmiiksi heräte- ja linjatasot vedetty takakonttiin. On varmaan muitakin eroja, mutta itse arvostan kyllä esim Concert-II radiota sen tuoman muitten varusteitten takia.

                                  Nimimerkillä kaksi kertaa asentanut RNS-E:n autoon jossa vain radiovalmius.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
                                    ...On varmaan muitakin eroja, mutta itse arvostan kyllä esim Concert-II radiota sen tuoman muitten varusteitten takia.

                                    Nimimerkillä kaksi kertaa asentanut RNS-E:n autoon jossa vain radiovalmius.
                                    Agree. Tosin jonkin sortin navi olisi tuonut mukanaan vielä värinäytön ja lisävalikon mittaristoon, nyt joutuu tyytymään punaiseen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      En ole vielä saanut soitinta irti ja saanut tutkittua minkälaiset liittimet sieltä löytyy, auto on moottorista kylmäkäynnistyksessä kuuluneen "räpinän" takia
                                      remontissa tällä hetkellä..

                                      Sen verran nyt kuitenkin tajusin että ilmeisesti täytyy tuo adapterijohto hommata jos haluaa afm-soittimen siihen laittaa koska on tuo subbari ts.aktiivinen takapää? Autostudiosta kattelin ja siellä oli kahta eri mallia.
                                      Voiko joku vahvistaa, kumman johdon tarvin jos vain soitin vaihtuu? Tuleva soitin on joko Pioneer tai Alpine.


                                      http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=8380

                                      Vaiko:

                                      http://www.autostudio.fi/product_inf...roducts_id=160
                                      Viimeksi muokannut 8866; 6.3.2011, 15:02. Perustelu: Foorumi osaa rivittää itse.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jos se on se kiristinketju joka pärisee sekunnin-kaksi heti käynnistyksen jälkeen niin siitä on jopa mainita käyttöohjeessa että se on normaalia. Kiristin on hydraulinen, ja se ei kiristä ennen kuin öljynpaineet nousee kanteen asti.

                                        Sanoisin että tuo joka loppuu 160 on oikea. Tulet vielä tarvitsemaan 1-din kehyksen sekä virransyöttöadapterin antennijohtoon, takapoksissa oleva antennivahvistin saa käyttövoimansa antennin kuoren ja ytimen välisestä +12V:ista. Ehkä tuo;

                                        http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=7313

                                        Mutta tuossan sanotaan että se olisi vahvistin, mitä sen ei pitäisi olla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nyt kaikkien muiden kiireiden jälkeen sain Choruksen vihdoinkin irti ja takaa löytyi 4 liitinpaikkaa joista 3:ssa oli liitin kiinni, yksi leveämpi ja kaksi normaalia. Iso-liitintä sekä ilmeisesti boksin-ohjausjohto, joka oli siis tietenkin tyhjänä.
                                          Eli ihan normaaleilla isoliitin-sarjalla en taida pärjätä, jos vaihdan soittimen?
                                          Viimeksi muokannut 8866; 6.3.2011, 15:03. Perustelu: Foorumi osaa rivittää itse.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X