Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin toiminnan yleiset niksit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastoinnin toiminnan yleiset niksit

    Eli tässä talvella on tullut pidettyä tuota automaatti-ilmastointia auto asennossa ja mukavan lämmin on ollut päästä varpaisiin. Nyt kuitenkin kelit käväisivät plussan puolella ja auton mittari näytti +4,5c ja kappas auto alkoi kuulostaa kuin lentokoneelta..! Heti kun ilmastoinnin painoi off tilaan niin myös flekti sammui. Eli kuuluuko tämän homman toimia näin? Kokeilin samalta istumalta myös laittaa säätöjä kylmemmälle ja kyllähän se vähän vaikutti "konekylmältä" ilmalta mitä sisään virtasi. Eli ilmastoinnin ainakin voisi olettaa toimivan?
    Seuraava asia mikä mietityttää on tuo ECON nappi, mitäs se tekee näin käytännössä?
    Nämä asiat ovat taas vähän epäselviä uudelle audistille niin kuin tuo takakontin luukun avaaminen kaukosäätimellä kunnes joku täälä foorumilla valotti asiaa..."paina sitä nappia vähintään 2sek..."

  • #2
    ECON-nappula juurikin estää kompuraa käynnistymästä.

    Comment


    • #3
      Ok! Eli tällä saanee hiljennettyä myös tuon flektin näin talvella/keväällä. Vielä jos joku viitsii vähän tarkentaa tuota ekaa kysymystä?

      Comment


      • #4
        Ihan normaalia toimintaa, +4asteen paikkeilla ilmastointi rupee toimimaan, sen kylmemmässä se ei mene päällä.

        Comment


        • #5
          Nooniin tällä asialla ei tarvinnut kauaa päätänsä vaivata..! Kiitos siitä teille!
          Ilmeisesti jos tuo auto on käytössä ja econ kytkettynä päälle niin auto toiminto säätelee kyllä lämmintä/viileää ilmaa normaaliin tapaan, mutta ainoastaan se "konekylmä" jää puuttumaan?

          Comment


          • #6
            Näin on. Eli järjestelmä ei viilennä ilmaa.

            Comment


            • #7
              Kannattaa kytkeä kompura pois (ECON tai vanhemmissa hiutale), jos lämpötila sahaa kytkeytymisrajan molemmin puolin. Ikkunat huurtuu herkästi, kun höyrystintä vuoroin jäähdytetään ja vuoroin puhalletaan tiivistynyt kosteus sisään virtaavan ilman joukkoon.

              Comment


              • #8
                Ei varmaan B5:ssä oo vielä mitään kuivaussysteemiä ku auton sammuttaa helteellä? Volvothan vissiin jättää tuulettimen pyöriin hetkeks sammutuksen jälkeen et edes vähä kuivas höyrystintä.

                Comment


                • #9
                  Mistä löytyy A4 B6 ilmastoinnin huolto tai täyttötulpat?Hyvin oli piilotettu kun
                  ei pikaisella etsinnällä löytynyt?Jos keväällä tekisi huollon.

                  Comment


                    #10
                    Pelkääjän puolella ihan reunassa - siinä missä klimaputket menevät tulipellin läpi.

                    Comment


                    • #11
                      Tiedä sitten pitäisikö tämän mennä johonkin ilmastoinnin vikathreadiin, mutta kysäisenpä tässä nyt ainakin alkuun, kun en muistakaan ketjuista haulla oikein löytänyt. Eli kun auto on kylmä, rupeaa puhallin heti puhaltamaan täysillä ilmastoinnin ollessa "Auto"-asennossa ja sisätilan lämpötilan asetuksena 21c. Tätä alkoi tekemään eilen. Aikaisemmin puhaltimen nopeus kasvoi sitä mukaa, kun auto lämpeni, mikä lienee normaali toimintatapa? Puhallin kumminkin rauhoittuu, kunhan kabiinissa lämpötila nousee. Eli onko kyseessä joku vika vai enkö vain osaa käyttää?

                      Vikakoodeja ei näyttänyt tuolla "kierto + puhallus ylös" yhdistelmällä.

                      Ja auto siis S4 B5 vm. 2000.

                      Comment


                      • #12
                        Eihän facelift kylmästöiti edes osaa näyttää vikakoodeja? Katso Vag-comilla ne koodit :) Kuulostaa siltä, että saisi virheellistä tietoa veden lämmöstä.

                        Comment


                        • #13
                          Onko noin, ettei osaa näyttää vikakoodeja? Ainakin noita muita arvoja pystyy tuosta näytöstä katselemaan.

                          Säätääkö ilmastointia tuon mukaan vai?

                          51 Engine Coolant Temperature (ECT) in deg C

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä varmaan sitten näyttää, jos saat muitankin arvoja näkyviin. Itse en ole saanut siihen mitään :)

                            Kyllä se alkaa kunnossa ollessaankin melkein heti puhkumaan täysillä jos vesi vain on lämmintä ja hytti kylmä.

                            Comment


                            • #15
                              ECON talvella kytkee myös lämmittimen pois. Mikähän tuo lämmitin on, jokin sähköinen systeemi? Missä?

                              Comment


                              • #16
                                ECON talvella kytkee myös lämmittimen pois. Mikähän tuo lämmitin on, jokin sähköinen systeemi? Missä?
                                Ei kytke tuon ikäisessä bensakoneessa muuta pois kuin ilmastoinnin kompuran. Ei ole lisälämmitysvastusta.

                                Comment


                                • #17
                                  Jos flekti pyörii täysillä kylmäkäynnistyksen jälkeen kannattaa suunnata katse moottorin lämpötila-anturiin G62.

                                  Tuossa muuten ihan mielenkiintoista tekstiä antureitten toiminnasta, sekä myös miten toimii mikäli anturi ei ole mukana pelissä:

                                  1.9 TDI Pumpedüse SSP 209 (pdf). Sivulta 26 eteenpäin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    1.9 TDI Pumpedüse SSP 209 (pdf). Sivulta 26 eteenpäin.

                                    ==> Onko tuota eeposta esim. AFN-koneelle?

                                    Comment


                                    • #19
                                      On varmaan, katso tuosta lisää noita: http://www.volkspage.net/technik/ssp/index_eng.php/

                                      Olisiko tuo: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_153.PDF

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vanhassa ilmastoinnissa läppämoottorien jne vika voi pistää flektin puhaltaan täysiä heti käynnistyksessä, eli vois sanoa sen menevän vikatilaan sillon.

                                        Toimiikohan tuo uudempi samalla tavalla?

                                        Comment


                                        • #21
                                          No, tänä aamuna sitten taas toimi normaalisti ilmastointi ja pikkuhiljaa rupesi hönkimään lisää sitä mukaa, kun auto lämpeni. Mikähän lie hetkellinen toimintahäiriö kyseessä...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joku tuollainen ehkä;
                                            Koodi:
                                            16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal
                                                    P0116 - 35-10 - - - Intermittent

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tänään taas tuo aikaisemmin mainittu "ominaisuus" antoi kuulla itsestään, kun auto oli tunnin parkissa. Nyt tajusi sitten katsoa tuota Code 51:stä ja sehän se siellä näytti heti 77 asteen lämpötilaa, josta se sitten kohosi nopeasti 90:een, vaikka mittariston lämpötilamittari näytti vielä 60:ntä.

                                              Eli tuleeko tuolle ilmastoinnille tieto tuosta haraldhin mainitsemasta G62:sta? Miltä anturilta mittaristo saa lämpötilatiedon?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mitäs kanava 49 näyttää? Omassa b5 faceliftissä noita joskus seurailin, ni 51 meni aina nätisti 90:een. 49 näytti sitten samalla tavalla outoja kun mittarikin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Nostellaas tätä. Elikkäs alkanut omassa B6:ssa (AWX) esiintyä tuota samaa ongelmaa kuin janhe:lla. Kylmänä kun starttaa, alkaa ilmastoinnin puhallus noin 8 kertaa kymmenestä hönkiä melkein täysillä, vaikka vesi ei ole lämmennyt. Mittaristossa moottorin lämpötila näkyy kuitenkin oikein (makaa pohjassa aluksi) ja nousee sieltä pikkuhiljaa ylöspäin kohti 90 astetta.

                                                  Tässä vaiheessa voisi päätellä, että climalle tulee eri tieto lämpötilasta kuin mittaristolle. Eri anturi siis? Onko näin?
                                                  Ja onko se tuo G62 anturi mikä kuitenkin pitää vaihtaa?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Lämmitysongelma

                                                    A3 vuosimallia 2004 ongelma alkoi auton pesun jälkeen. Tietokone ilmoittaa Kühlmittel ja koneen lämpötila ei nouse eikä flektistä tulee kuumaa ilmaa. Hetken ajon kuluttua lämpötila nousee äkisti oikeaan tasoonsa ja varoitus poistuu. Vieläkään ei tule kuitenkaan lämmintä ilmaa. Osaisiko joku ehkä auttaa mistä sensorista tms. mahtaisi olla kysymys?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Lainataas tätä tuttua ketjua. Eli vaikka profiilin autolla ajelee pidempäänkin niin ilmastoinnin kondenssivesiputkesta ei tipu maahan vettä ollenkaan. Eikö sitä vaan tällä kelillä kerry vai onko tuolta nyt joku putki/reikä tukossa? Kannattaisiko asiaa tutkia jostain tai onko tuossa joku tyyppivika joka aiheuttaa tämän?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        pääsääntöisesti vettä pitäisi tippua ilmastoinnista jostain, jos ei tipu auton alle niin sitten voisi kuvitella että tippuu auton sisälle jonnekin.

                                                        eli suositeltavaa olisi selvittää mistä on kondenssivesiputki tukossa tai irti ennenkuin mädättää enemmän auton sähköjärjestelmää.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          onko tuota putken tukkoisuutta paras tutkia auton alta vai pääseekö putkeen käsiksi esim hanskalokeron kautta?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            En tiedä miten oheisen linkin ohje sopii autoosi mutta katso:

                                                            http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=1675861

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X