Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 B4 mittaristo-ongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 B4 mittaristo-ongelmaa

    Mittarissa toimii nopeusmittari ihan oikein mutta kilometri- ja matkamittari saattavat joskus pysähtyä. Usein mittarit jatkavat taas rullaamista kun tripin nollaa. Mistä kannattaisi lähteä hakemaan vikaa ja kuinka tuo mittaristo on kiinni?Täytyykö siis koko kojelauta purkaa vai selviääkö vähemmällä?

    Edit:
    Lisäksi tähän tälläisenä sivukysymyksenä, öljyvalo syttyy joskus harvoin palamaan mutta se saattaa sammua kun sammuttaa valot ja sytyttää ne uudestaan. Mikäköhän siinä on?
    Kannattaisikohan vikaa lähteä hakemaan mittariston takaa?
    Viimeksi muokannut blokkis; 28.1.2011, 20:31.

    #2
    Voipi olla, että pääseet kolvaushommiin, eli mittaristo irti ja kattomaan juotokset. Muistaakseni B4-ssa ei enää vaijerivälitteistä pyörijää mittarille. Ainaki TDI-B4:ssa menee sähköisesti.

    Mittaristo vissiin lähtee niinkin yksinkertaisesti kuin: Ratin suojukset pois, ja mittariston alareunassa vissiin on pari ruuvia/mutteria/pulttia jotka irti, sitten pitäs vissiin lähtee irti pujottelemalla ratin ohitte, liittimet tietysti irti. Helpommin pitäs lähtee jos ratin poistaa edestä, mutta pitäs tulla irti pujottelemallakin. Ei siis täydy purkaa kojelautaa, operaatiota helpottanee ratin alapuolella olevan säilytyskotelon purkaminen.
    Kuva.

    Aiheesta lisää:
    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...+nopeusmittari
    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...+nopeusmittari
    Viimeksi muokannut welloo; 30.1.2011, 11:04.

    Comment


    • #3
      Ei varmasti ole ensimmäinen 80/90/100 jossa trippimittari krakaa. Itellä sama vika alkuun, jossain vaiheessa stoppaa kokonaan (jopa virolaisessa taksi-audissa oli mittarit seis). En oo viittiny ruveta purkamaan. Vaikuttaisi puhtaasti mekaaniselta vialta, kuluminen...?

      Comment


      • #4
        Luultavasti tämä.

        http://www.humanspeakers.com/audi/odometer.htm

        Comment


        • #5
          Näitä ongelmia on muillaki ollut. Olen muutamia mittareita nyt fiksannut.

          Sähköissä luultavasti kylmäjuotos, kun pätkii rullailut. Mekaninen vika yleensä stoppaa totaalisesti tuon.

          Voisin jonkun DIY ohjeen tehdä joku päivä, kun jaksan. Mittaristo mahtuu tulemaan ratin välistä, kun ottaa ensin sen ylämuovin pois ratin päältä. Alla 2 ruuvia, mitkä auki. Sen muovin alta paljastuu 2 ruuvia lisää, mitkä auki. Sitten mittaristo rattia päin ja pitkällä pienellä talttapää meisselillä ne sähköplugit auki ja irti. Mittaristo päydälle ja auki.

          Ruuveja on aikamoinen määrä, mutta siitä se lähtee. Tankin ja lämpötilan mittareilla on kierretangot. Ne kun aukoo, niin ne mittaripohjamuovit lähtee mäkeen siitä edestä ja pääsee tinaamaan sen piirilevyn kuntoon. Nopeusosio kannattaa purkaa sitten erikseen. Pääset sitten tinaamaan senkin. Tutkin tuonkin, niin se keskipiirilevy on sama kaikissa. Ajotieturin kans tai ei, niin se piirilevy on sama. En kyllä ihan jokaista komponenttia ole vielä katsonut läpi. Pinnit löytyy laajennuksille. Itellä ässän mittariston piirilevy on heikossa hapessa, niin meinasin siihen tilalle heittää perusritsasta levyn. Tulokset toimivuudesta saadaan, kun jaksan räpeltää sen kasaan.

          Viisareiden irroitus kannattaa tehdä siten, että ensin otat viisarista kiinni ja käännät vastapäivään vaikka puolikierrosta, niin se viisari hieman saa liikettä akseliltaan. Sitten haarukka alle ja nosto. Saattaa napsahtaa rikkikin, mutta sen voi paikata pikaliimalla. Pääasia on, että et revi sitä niin rajusti ylös, että ne jouset siellä ei mene piloille.

          Nopeusmittari on 4 ruuvilla kiinni siinä muovissa. Ne auki niin voit nostaa sen nopeusosion pois. Sitten viisari pois. 2 ruuvia auki niin saat mittaripohjan pois. sitten 2tai 3 ruuvia irti mittarista riippuen niin saat sen valonjakajakehyksen (kirkas muovi) pois. Sitten siinä piirilevyllä on se askelmoottori, niin sen 2 ruuvia auki niin saat käännettyä sen piirilevyn tinapuolen esille. Tinaile juotokset ja tarkasta samalla ne rattaat, mitkä Rafun linkissä näkyy. Pura jossain järkevässä paikassa, jottei rattaat karise jonnekin ja häviä.
          Viimeksi muokannut Hasa; 29.1.2011, 21:49.

          Comment


          • #6
            Mites silloin jos matka/trippi pelaa oikein mutta nopeus mittari ei tai sitten nousee oikein tahmeasti. 100kmh nopeudessa joskus näyttää oikein.

            B4 -92 2.0e

            Comment


              #7
              öljyvalo syttyy joskus harvoin palamaan mutta se saattaa sammua kun sammuttaa valot ja sytyttää ne uudestaan. Mikäköhän siinä on?
              Kannattaa pyöritellä sulakkeet, ettei ole hapettumaa kontakteissa. Tupakansytkän sulakkeen härö sytyttää ö-paineen merkkivalon, BTDT.

              Saleksi: nopeusmittarin rakennetta sen enempää tuntematta veikkaisin ajan kanssa kertyneitä epäpuhtauksia. Noilla Hasan ohjeilla purkua ja puhdistusta. Jos siis mittaristo muuten toimii konstailematta.

              Comment


              • #8
                Voisiko joku asiasta ymmärtävä ja kiireiltään joutava tehdä kuvilla varustetun korjaus ohjeen jossa neuvotaan askel askeleelta?

                Comment


                • #9
                  Kuvia en itse otellut mutta mittarin ottaa pois, purkaa ja käy kolvin kanssa kaikki juotokset läpi. Kannattaa myös kattoa ettei mittariston piirilevy ole poikki siitä merkkivalojen kehikon alapuolelta. Itsellä oli ja tästä johtui kaikki ongelmat merkkivalojen ja summerin kanssa. Mittari on toiminut itsellä nyt n.5000kilometriä ongelmitta.

                  Tässä nyt jonkunlaiset ohjeet ulkomuistista heitettynä:
                  1. Ota ratti irti (ei pakollinen mutta auttaa asiaa huomattavasti)
                  2. Ota ratin ympärysmuovi irti (kiinni 2x ruuvilla, jotka sijaitsevat muovin alla/pohjassa)
                  3. Avaa mittarin alareunassa olevat kiinnitysruuvit, jonka jälkeen mittaristo tulee vetämällä pois
                  4. Irroita mittariston liittimet (pari isoa ja pari pienempää liitintä, pieni ruuvimeisseli on käytännöllinen liittimiä irroitettaessa)
                  Tässä vaiheessa kannattaa ottaa mittaristo mukaan ja mennä sisälle jatkamaan hommia.
                  5. Avaa mittariston takaa kaikki näkyvillä olevat ruuvit sekä raota mittariston kyljessä olevaa teippiä/pehmustetta. Myös sinetti teippi pitää mittariston pohjaosaa kiinni ja se täytyy katkaista.
                  6. Nyt mittarin pohjan pitäisi tulla ulos kuorien sisältä
                  Kannattaa varoa ettei se piirilevy katkea. Tässä vaiheessa ohje saattaa mennä vähän mutuilun puolelle.
                  7. Tässä vaiheessa on hyvä poistaa tältä isolta piirilevyltä kaikki ylimääräinen tavara pois kuten lämpömittari, mittarien säätönupit, mittariosiot (mikäli viisareita täytyy poistaa niin haarukka on aika hyvä apuväline. Jos on tosi rohkea niin voi koittaa vääntää viisaria vähän vastapäivään ja nostaa vähän samaan aikaan.) Kannattaa muistaa katsoa viisareiden asento ennen poistoa.
                  8. Mikäli vika ei ole mekaaninen (pienet muovirattaat matkamittarisektion kyljessä). Käy läpi isosta piirilevystä jokainen juotos ohutkärkisen kolvin kanssa.
                  9. Kasaa osat päinvastaisessa järjestyksessä takaisin, laita mittaristo autoon kiinni. Pitäisi toimia, itsellä toimi.

                  Tarvittavia työkaluja: ristipäämeisseli, muistaakseni T15 torx meisseli, pieni ruuvimeisseli, haarukka, mattoveitsi sekä tietysti kolvi.
                  Viimeksi muokannut blokkis; 17.4.2011, 04:57.

                  Comment


                    #10
                    Jos joku kaipaa, niin mulla on käyttämätön mittariston piirilevy kierroslukumittarittomaan B4:seen. Varaosanumeroa ei ole nyt tähän hätään antaa, mutta voin senkin tarkistaa jos on tarvetta.

                    Comment


                    • #11
                      Löyty tuo mystinen vika, joku murjonut joskus sen viisarin varren mutkille.

                      Comment


                        #12
                        Lainaanpas tätä topicia. Minulla on tuossa Compessa perus mittaristo ilman ajotietokonetta ja autocheckiä. Voinko vaihtaa sen tilalle esim. v6 mallin mittariston mistä löytyisi kyseiset lisäherkut?

                        Comment


                        • #13
                          Omasta Compesta meni trippi- ja matkamittari kertaheitolla pimiäksi kun nollasin trippimittarin! Olen nyt ajellu jo usiamman päivän eikä tunnu olevan sähkövika kun ei ole toiminut kertaakaan.

                          Rafu mainitsi tuon hammasrattaiden hampaiden katkeamisen mutta voiko se tulla mittaria nollatessa?

                          Nopeus, kierrokset, vedenlämpö ja bensamittari toimii ongelmitta.

                          Comment


                          • #14
                            Siellä voi olla joku juotos pettäny, miulla oli piirilevy vähän poikki puolesta välistä, selitti hyvin oireet.
                            Oli vaan aika vaikea aluks huomata.

                            Comment


                            • #15
                              Joo no voishan se olla että piirilevykin on mennyt poikki eikä virta kulje läpi yhtään.. sehän selittäis samalla sen miksi tripin nollauksen jälkeen lopetti toiminnan!

                              Comment


                              • #16
                                Passaako miten nuo trippi- / matkamittarit muista mittaristoista? Tai koko mittariston jos vaihtas?

                                Auto siis Audi 80 -94 ACE ja ilman ajotietokonetta.

                                Comment


                                • #17
                                  Itselleni vastaten että ei ainakaan 2.0 coupesta (-95) passaa, koko matka/nopeusmittari erilainen!

                                  Aikaisemmin ihmettelin tuota Rafu:n mainitsemaa mekaanista ongelmaa ja sehän se sitten osottautu viaksi!! Mistä vois saada tilattua ko. rattaita? Ei taida marmorilta löytyä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ebay.com ja hakusanaks " 15 tooth gear " muistaaksein, jenkeissä on monessa paikassa myynnissä.
                                    Googleen vaan odometer gear, niin alkaa löytyä.
                                    Tilasin itelle kaks.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mullaki on noita mittarin raatoja tuossa nurkissa. Voisin sieltä sen rattaan repiä.

                                      Noissa mittaristoissa hieman vuosimallin mukaan elää se valonlevitin muovin muoto. Leipomalla saa kyllä keskenään soviteltua. Osa uutta ja osa vanhaa yms ja kasaa toimivan paketin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tänään tuli uus hammasratas ja heti asentamaan. 15min myöhemmin koeajolle ja alko toimimaan!?
                                        Hienoa kun taas kilometrit lisääntyy, en kyllä ala siihen sitä 1000km pyörittämään mikä siitä kuulemma puuttuu.
                                        Mittarilukema ei merkkaa mitään jos auto pelaa, nyt on itellä vaan helpompi seurata öljynvaihtoväliä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Lukiskohan joku näitä 10 vuotta vanhoja keskusteluja vie...
                                          Löytyy tuollainen audi 80 b4 vm1992 2.8 V6 (AAH) koneella
                                          Asennettu lastu (huimat 19hp), sekä g60 suuttimet, avarrettu kaasuläppä, putkisto, vaparisuodatin
                                          Muutamat viat löytyisi.
                                          Polttoainemittari näyttää välillä/useimmiten väärää ja joskus harvemmin menee nollaan kokonaan, sekä merkkivalonkaan toiminnasta en ole satavarma, (tietääkö joku koska kuuluisi syttyä?)
                                          Ja lämmöt kuumenpana kesäpäivänä (+20°) saattavat mittarin mukaan nousta jopa 115°-120°
                                          (ikinä ei ole kuitenkaan keittänyt tai näyttänyt merkkejä tästä)
                                          Ja kummankaan flektin en ole ikinä kuullut menevän päälle, missä lämpötilassa pitäisi lähteä pyörimään?

                                          Sekä vielä käyntihäiriö: lämpimänä normaali kiihdytyksellä noin 1800-2000rpm kohdalla tuntuu kuin joko bensansaanti loppuisi kokonaan tai syöttäisi aivan liikaa bensaa kun veto loppuu erittäin paljon, 2000rpm jälkeen ei ongelmaa.
                                          jos kaasun painaa pohjaan ennen tuota 1800rpm ei mitään ongelmaa.
                                          En tiedä voisiko johtua tuosta bensakartasta vai mistä kun itse en ole noita päivityksiä ole tuohon hankkinut.

                                          Onko kenelläkään vastauksia näihin ongelmiin?

                                          Comment


                                            #22
                                            Polttoainemittarin osalta epäilisin ensimmäisenä anturia tankissa. Tuohon ikään voi olla jo aika kulunut. Onko flektit testattu, että toimivat? Jos näin, niin anturia saattaisin epäillä niidenkin osalta. Lämpöjen nousu: jos termostaatti on kunnossa, kuinka vanha on vesipumppu? Toisen merkkisessä kulkineessa lämpöjen nousu kesäkelissä johtui syöpyneistä vesipumpun siivistä, ei jaksanut pyörittää jäähdytysnestettä kunnolla.

                                            Toki tuossa ylempänä ohjeistettu mittarin piirilevyn läpikäynti ei varmaan tekisi pahaa 30-vuotiaalle.

                                            Disclaimer: nämä ihan mutu-pohjalta, en ole mikään mekaanikko.

                                            Comment


                                              #23
                                              Joo tuota mittaristoa vähän itsekkin ajattelin kun näyttäisi niissä alkavan olla vikaa ja edellisen omistajan mukaan hänellä oli joskus kuumana kesäpäivänä ac:n ollessa päällä lähtenyt flektit päälle. Tämän takia vähän ajattelinkin voisiko mittaristo/anturi vain näyttää väärää arvoa josko todellisuudessa lämmöt eivät olisi nousseet vielä tarpeeksi ylös?
                                              Ja täytyy tuo jakopää/vesipumppu/termari kyllä vaihtaa lähipäivinä kun tuolla ei montaa tuhatta ole edes viimeisen 5v aikana ajettu eikä varmasti vaihdettu jakopäätäkään yms.
                                              Onko tietoa sen suositellusta vaihtovälistä?

                                              Comment


                                                #24
                                                Bensapumppua vaihtaessa on mahdollista kasata lelut niin, että anturi ei pääse liikkumaan kuten on tarkoitettu.

                                                Moottorin lämpöjä voi tarkastella vaikka infrapunamittarilla kannen päädystä tai kennolle lähtevän letkun juuresta tai itse letkusta. Tarvikelämpöantureissa on välillä sitä ominaisuutta, että ne näyttää aika korkeita lämpötiloja.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Okei, onkohan samanlainen bensapumppu kuin B5 malleissa, ne ovat itselle ainakin tuttuja.

                                                  Pitäisi olla siis auton alkuperäinen mittari. Jälkiasenteinen öljynlämpö löytyy myös ja se näyttää noin 85°-95°, tähän olen turvautunut myös hiukan
                                                  Ja vielä mielenkiinnolla, onko kenelläkään tietoa kuinka paljon on ns normi öljynpaine öljynsuodattimenjalassa tai vaikka jossain muuallakin? itsellä lämpimällä koneella 5bar joka tuntuu aika korkealta
                                                  Viimeksi muokannut Killeri; 9.6.2022, 09:38. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Lämpimänä tyhjäkäynnillä 1-2bar, kierroksilla museomoottorissa voi olla 5-6bar. 2000-luvun puolella tehdyissä moottoreissa on alettu pudottaa maksimipaineita häviöiden pienentämiseksi. Niissä kierroksilla paineet on 3.5-4bar luokkaa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Joo edellisessäkin autossa (saab 93 2.0t)normisti oli tuommoinen 1.2bar normipaineet lämpimänä mutta vähän jännä tuo 5bar paine kun ei kuitenkaa ole "kuin" 30v vanha auto.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ei ole kaikki kunnossa. Joko mittari heittää tai on liikaa painetta, jos on oikeasti lämpimät öljyt.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mittariston juotosten läpikäynti, uusi jännitteensäädin (vaikuttaa polttoaine- ja lämpömittareihin) ja niiden messinkimutterien alla olevien kontaktien putsaus on se, millä itse lähtisin ongelmaa lähestymään.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Voiko koneessa olla kohtia joissa on tehtaaltakin lähtiessä kovemat öljynpaineet vai onko jokapuolella lähestulkoon samat?
                                                            Joo täytyy toi mittari huoltaa ja toi jännitteensäädinki kuulostaa maholliselta, missä sijaitsee?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X