Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 kummalliset sähköviat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 kummalliset sähköviat

    Auto on Audi A6 2.0 Avant vuosimallia -95.

    Ongelma on seuraavanlainen: ihmettelin kun peruutusvalot, rekisterikilven valot, takasumuvalot (merkkivalo palaa koko ajan) eikä takaluukun sisätilavalo toimineet ollenkaan ja aloin selvittelemään ongelmaa. Kävin läpi johtoja, jossain vaiheessa kajosin vahingossa takalasinpyyhkijän asentoon ja yhtäkkiä kaikki edellämainitut alkoivat toimimaan. Noh, ränkläsin takalasinpyyhkijää vähän ja huomasin että ilmeisesti jokin sähköpiiri maadoittaa takalasinpyyhkijän rungon(?) kautta, koska valot räppivät edestakaisin. Koetin myös nykäistä takalasinpyyhkijän johdon irti moottorilta, mutta se toimi juuri toivottua vastakkaisella tavalla, ja kaikki kyseiset valot lakkasivat toimimasta.
    Ajattelin poistaa muutenkin vaillinaisesti toimivan takalasinpyyhkijän käytöstä, ja vetää sen liittimestä maajohdon maihin takaluukkuun jotta nuo valot toimisivat. Osaako joku sanoa mikä niistä kolmesta johdosta takalasinpyyhkijän moottorille kytketystä johdosta on maa? Siellä oli ruskeaa, punaista ja kelta-punaista (tai jotain siihen suuntaan). Korjausopas on sen verran kaukana (200km päässä) etten juuri nyt siihen pääse käsiksi...

    Muutakin sähkövikaa on havaittu, mm. tolkutonta releen rutinaa jostain konsolin alta. Jotenkin yhdistin toiminnan perusteella sen syylärin puhaltimeen, joka menee päälle ja pois tosi mielivaltaisesti välillä...

    #2
    Takaluukun saranan lähimaastosta johtosarja poikki. Siksi maadottaa väärää kautta. Luukun valojen toiminta ei korjaannu runkomaadoituksella, pitää tulla johtoa pitkin.

    Comment


      #3
      Mitä ihmeellisempi sähkövika, eli mitä enemmän sähkölaitteita kuuluu vian piiriin, sitä varmemmalla syyllä se on maadoitus vika.
      Tosiaan vikaa ei voi korjata sieltä moottorin liittimistä vaan se pitää korjata sieltä missä se vika oikeasti on, eli missä se johto on poikki.
      Mutta 70% varmuudella ruskea on se maajohto... jollei sitten moottori maadoita rungon kautta, epäilen.

      Comment


      • #4
        Kiitokset pitääpä tarkistaa tuo johtonippu. Sen verran kattelin että jotain siellä on korjattu joskus kun teipinpätkää pilkistää semisti avatun kumisuojan alta.

        EDIT: Se tolkuton rutina muuten loppui, ja syylärin flekti huutaa nyt koko ajan lämpötilasta riippumatta. Olisko termari mennyt?

        Comment


          #5
          Oli samaa merkkivalojen vilkkumista vuoden ajan, kunnes sammui taka sumuvalo ja lasin lämmittimen toiminta, oli pakko repiä johtosarja auki siitä saranan kohdasta. Useampi johto katki poikki ja toisia ilman eristeitä. Ihme ettei ollut sulakkeita polttanut tai jotain rikkonut. Vaihdoin kaikki johdot puolenmetrin matkalta ja tietysti nyt kaikki toimii. Ei paha homma, muutama tunti laiskasti tehtynä.

          Comment


          • #6
            Itellä tuon flektin kanssa sama homma, rele irti jotta loppuu, joku foorumilla selvitti mahdollisesta älyboksi-viasta ja jotta olisi voinut korjatakkin sen. En tähän hätään muista kuka mutta urs4 haulla mun viesteistä taitaa löytyä. Pitää tässä tutkia itsekkin vielä, anturin vaihto ei tuottanut toivottua tulosta. On vaihdettu termarit ja muu jakopää

            Comment


            • #7
              Jouduitko irroittamaan kattoverhoilua kun korjasit johtoja? Näyttäis siltä että sama urakka mulla edessä, noita on ennenkin ropeloitu jäljistä päätellen.

              Otin tosiaan toissapäivänä jo releen irti flektistä että sain sen hiljaiseksi. Ei paljon haittaa -30 pakkasilla vaikka ei ole flekti käytössä :) Kaveri tuossa oli tietävinään ongelmasta myös jotain, ja kehoitti lukemaan vikakoodit. Veikkasi anturivikaa. Itse ajattelin myös tuon termarin vaihtaa jossain vaiheessa kun ei auto lämpene vaikka kuinka ajelee, edes pahvi ei auta asiaa.

              Comment


                #8
                Kattoon ei tartte koskea, vain se ikkunan klarmin muovi ja oven muovit tietty.
                Kun käytät 0,5 mm johtoa ja pari pätkää paksumpaa , niin mahtuu hyvin. Liittimet kannattaa asetella eri kohtiin niin ettei tule liian paksu möykky etkä saa muoveja enää takas. Ja silikoni öljyä liukasteeksi kurttuletkua varten. Sähköjohtoja on vain toisessa reunassa ovea joka helpottaa hommaa (ilma letkut toisessa)

                Comment


                • #9
                  Ei anna vikakoodia eikä vaihto auttanut, nakkaappa vaikka yv kun tiedät mitä tuolle pitää tehdä, itellä on täytyny priorisoida hieman kun raha ei pursua ikkunoista ja ovista tähän urssiin. Kerron toki sulle jos saan ennemmin kuntoon :)

                  Toisaalta kun miettii niin saattaapa vain antaakkin jos rele on paikoillaan, aina katottu ilman.

                  Comment

                  Working...
                  X