Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin kompura (?) pitää "julmaa" ääntä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastoinnin kompura (?) pitää "julmaa" ääntä

    Vaikkakin näin uuden osallistujan mielestä erinomaisella foorumilla on viime aikoina runsaastikin kirjoitettu ilmastintilaitteiden toiminnasta, toimimattomuudesta ja/tai korjauksesta, omiin ongelmiini en ole keskustelusta vielä saanut apua. Nimittäin, kun sitä lumihiutaletta painaa, niin kompuran suunnalta alkaa kuulumaan kuin kuivan mäntämoottorin kolinaa, joka kasvaa kierrosten kasvaessa. Marssivauhdissa (noin 3000+ rpm) ääni ei kuulu sisälle asti, mutta hiljempaa ajettaessa, ikkunat ja katto auki, kolina kuuluu selvästi. Saatikka nyt sitten seistessä ja keulapelti auki.

    Tapaamani asiantuntijat (merkkiliike, paikallinen jäähdytinammattilainen, hyvä pikkukorjaamo) kaikki sanovat, että kompura pitäisi vaihtaa, merkkiliikkeen mies totesi, että "tai sitten magneettikytkin". Mutta kun laite muuten toimii - ja on mulla toiminut noin 12 000 km muuten moitteettomasti - niin pitäisikö tuo todella rempata? Kompuroiden hinnat kun vaihtelevat ?800 - ?1100 välillä. Lisäksi vielä tulisi se magneettikytkin, lienee satasia sekin.

    Ja sitten, jos kompura ja/tai magneettikytkin, niin mikä on se edullisin hankintapaikka?

    Petri - Audi 80 Avant V6 2.6l Quattro, vm. 1995

    Ps. Vielä hieman kehuja vuodattaakseni, löysin VAG-osakoodin kompuralle täältä 10 minuutissa, Pörhöllä ei varmuutta saaatu puolessa tunnissakaan ...

  • #2
    jotenkin näin:

    - jos kuuluu karmea ääni koko ajan kun lumihiutale kytkettynä päälle
    (mukanlukien kompuran leposyklit = systeemin mielestä riittävän kylmää, että ei tarvi kompuroida),
    niin silloin on vikaa magneettikytkimen laakerissa, voi myös olla, että
    magneettikytkimen kinnityksen lukkorengas / kytkimen sovitus väljä ja kuuluu "kolinaa" siitä
    että mankkukytkin ei istu kunnolla kompuran päässä. ---> kompuran rungon ulkokuoren (!)
    etupää vainaa. Esim siten, että kunnostettu kompura on hiekkapuhalettu keulasta väljäksi
    jotta näyttäisi hyvältä maalauksen jälkeen = ryssitty puhaltamalla runko sudeksi
    + mahdollista, että myös kompuran runkolaakerit rallattaa. Jos mankkukytkin rikki,
    niin nuo runkolaakerivikaäänet ei ehkä erotu kunnolla.

    - mikäli jurnutus ääni vaimenee aina kun leposykli päällä, niin silloin ääni tulee kompuran akseli-
    laakereista työsyklin aikana ---> kompuran laakerit kulunut, mutta mankkukytkin hengissä.

    - yleisin virhe on laittaa täyttöjen yhteydessä liian vähän öljyä lisää / tai ei lainkaan
    - kun vuotavaa systeemiä täytetty muutama kerta, niin öljyt alkaa olla vähissä ja
    pian leikkaa kiinni.

    - käytettyjen kompureiden laakeripinnat menevät piloille kun pääsevät kuivumaan / systemissä
    pyörivät jätösaineet (kondenssikosteus) nakertavat laakeripinnat.

    - omassa kompurassani oli semmonen hirveä laakerikolina ja luulin, että tulee
    kankilaakereista mutta ei onneksi niin vaan mankkukytkin oli väljästi kompuran päässä kiinni.

    - nämä kommentit 200:n ympäristöstä (Nippin Denson kompura);
    sama kompurarauta S2:ssa ja 80:ssä. Ilmastoinnin korjaus kannattaa tehdä
    ilmastointikorjaamossaa eikä merkiliikkeessä ryöstöhinnoilla. Kompuroita sai Combicoolta,
    josta asiantunteva ilmastointikorjausfirma kompuran ostaa. Seuraava halvempi tapa
    on ostaa tavallisen tutun korjaamon kautta kompura combi cool:lta ja mennä tekemään
    täytöt vain sinne ilmastointikorjaamoon ja asennusduuni vaikka itse.

    Jos haluat kokonaistakuun toimitukselle teetät kaiken yhdessä paikassa kalliimmalla.
    - todennäköisesti mikään itsesuojeluvaistoinen virma ei sitä takuuta anna vanhan systemin
    laitolle, ellei myös vanhoja (10v vanha audi..... ) putkistojen O-renkaita vaihdeta.
    Vuotoväriaineet kannattaa pyytää täytön yhteydessä.

    - kommentit ilmastointilaite - maallikon, joka joutunut kokemaan muutaman kompuran
    vaihdon verran eri korjaamopajoja

    - toivottavasti tämä hieman auttaa !

    nimim. jurnuttaa uudella käytetyllä kompuralla mutta kylmää tulee urakalla !

    Comment


    • #3
      Minkäslaista on laakerikolina? Mulla pitää kompura melkoista kilinää tyhjäkäynnillä. Ainakin kylmänä. Tarkempi tutkimus äänen esiintymisestä ja tyypistä on tekemättä. Kun kierrokset nousee, ääni loppuu. Melkein heti kahden tonnin jälkeen. Sama juttu mullakin, kun klima kuitenkin toimii, ei ole jaksanut tehdä asian eteen mitään kummepaa. [OT] Raitisilmapuhaltimelle (hiilet loppu, tyyppivika) sen sijaan joutuu piankin tekemään jotain, ei viitsi alkaa hakkaamaan kojelautaa kun mittariston juotokset (toinen tyyppivika) eivät aivan parhaassa iskussa ole. [OT]

      Comment


      • #4
        Tarkemmat havainnot - ilmastoinnin näytön koodien tietojen tukemana:

        Kuuluu mäntäkolinan/laakerikolinan ääni koko ajan, kun lumihiutale on päällä. Koodisto antaa 52:ookoo (g1,g2,g3) ja A/C Compressor ON, 53: ookoo (g1,g2,g3) ja a1: fan for interior temperature sensor, f1: coolant fan first speed on, e1: A/C compressor ON.

        Nuo pysyvät muuttumattomina koko ajan, ajoipahan lujaa/hiljaa, vähän aikaa, viileässä kelissä, missä hyvänsä. Eli kompura olisi "hitsautuneena" päälle? Lisäksi nuo 53:n läppäindikaatiot vaihtelevat satunnaisesti, mutta jatkuvasti yksikään ei pala, mitä nyt välähtelee.

        Kun lumihiutaleen ottaa päältä pois, näkyy 52:ookoo (g1,g2,g3) ja a2:A/C manually switched off (A/C standby canceled) ja a3:ECON mode selected sekä 53: a1: fan for interior temperature sensor, mutta ei muuta.

        Mun mielestä kompura on tässä nyt sitten koko ajan päällä, ilman leposyklejä ja lämpötilasäätönä toimii sisäänpuhalluksen määrän vaihtelu. Meniköhän sinnepäinkään?

        Toinen havainto on, että joissain tilanteissa (lämmin ulkoilma) keskisuuttimista (ja vain niistä) sisään työntyy selvästi silmin havaittavaa, viileää vesihöyryä. Tosin parempi puolikas säikähti sit' ensin savuksi, mutta ei se haise millekään ja on viileää. Onkos tämä sitten normaalia? Se kai kuitenkin on, että ilmeisesti joku paikka jäätyy, kun parkkipaikalla tiputtaa moottorin pelkääjän puolelta sulavaa (?) vettä maahan. Pieni lammikko, mutta ei tietenkään aina.

        Voi, kunpa löytyisi korjaaja, joka auton heti pihaan saapuessa sanoisi, että "katos, Audin kompura kolisee! Laitetaanpas se kuntoon, ei siihen kompuraa tartte vaihtaa, vaan ..." Ja vielä Oulusta tai Imatralta ensi viikolla.

        Mutta kiitokset jo tähänastisesta veikkailusta.

        Petri

        Comment


        • #5
          Imatralla voi koittaa vuoksen akku&autosähköä mansikkalassa. Itsellä auto kävi siellä. Saivat tosin ensimmäisen kompuran leikkaamaan kiinni, mutta hoitivat homman kunnialla vakuutuksistaan kuntoon. Kyseinen asentaja teki vähän liian monta hommaa silloin samaan aikaan ja kävi ihmillinen unohdus öljyjen kanssa. Loppu hyvin kaikki hyvin.
          Pailkka ei mikään halpa ole, mutta ainakin pääjehu eli herra Halinen tuntuu olevan ammattimies.

          Comment


          • #6
            Koodisto antaa 52:ookoo (g1,g2,g3) ja A/C Compressor ON, 53: ookoo (g1,g2,g3) ja a1: fan for interior temperature sensor, f1: coolant fan first speed on, e1: A/C compressor ON.

            Kun lumihiutaleen ottaa päältä pois, näkyy 52:ookoo (g1,g2,g3) ja a2:A/C manually switched off (A/C standby canceled) ja a3:ECON mode selected sekä 53: a1: fan for interior temperature sensor, mutta ei muuta.
            Kaikki mielestäni normaalia.

            Lisäksi nuo 53:n läppäindikaatiot vaihtelevat satunnaisesti, mutta jatkuvasti yksikään ei pala, mitä nyt välähtelee.
            Normaalia toimintaa. Läppämoottorit tekee pieniä säätöliikkeitä.

            Comment


            • #7
              Käytin omaa audia tässä samaisessa firmassa Imatralla ja samainen Halinen tutki
              kompuraa ja vika löytyi kompuran kierroksen lukiasta kun laakkosella yrittivät vaihdattaa
              mangneettikytkimen a. 535 euroa. Mies tietää mitä tekee ja osaa tulkita laitteita.
              Vikamuisti ilmoitaa: Mangneettikytkin, kierrokset eivät täsmää.
              Ilmastointi toimii ajussa kun on kierroksia ja lähtee pois päältä tyhjäkäynnillä,
              eikä kytkeydy päälle vasta kun auto on sammutettu käynnistetty uudelleen.

              Comment


              • #8
                Noista diagnostiikan koodeista vielä - eikös jossain vaiheessa sen magneettikytkimen pitäisi laittaa "kompura pois päältä" vai työntääkö se koko ajan kylmää - ei kai?

                Tutkin jatkossa diagnostiikasta eri lämpötiloja ja kompuran kierroksia ... Mitä Haliseen tulee, laitoin postia ja soitan huomenna perään.

                Kiitokset kannanotoista ja tiedoista, Petri

                Comment


                  #9
                  Hiukan asian sivusta: Mikä on ilmastointikompuran normaali ääni? Jos oma auto on tyhjäkäynnillä ja painaa hiutaletta, niin eron huomaa lähinnä vain siitä, että moottorin käyntiääni muuttuu hieman. Kaupunkiajossa kiihdytellessä ja pienillä nopeuksilla ajaessa kuuluu selvä mouruaminen selvimmin kierrosalueella n. 1000-2000rpm ja se muuttuu kierrosten mukaan. Ei kuuluu minkään sortin kolinaa, ainoastaan mouruamista, jota ei maantiellä enää huomaa pienilläkään kierroksilla. Onko tuo normaali ääni?

                  Comment


                  • #10
                    sanoisin tuota varsin normaaliksi.

                    Comment


                    • #11
                      Ja karavaani kulkee ...

                      Auto kävi männä viikolla Halisella, Imatralla (kiitokset ja terveiset vaan!). Isäntä hetken kuunneltuaan kytki kompuran kiinni siihen huoltolaitteeseen ja hetken päästä sanoi, että täällähän a) ei ole juurikaan painetta (alle 6 bar tms.) ja b) tavaraakin vain 200 grammaa. Puski sitten ilmastoinnin täyteen ja ecco! Kolina katosi ja paineet nousi yli 10 bar tms. Puhui jostain "imupuolelle menemisestä", so. kompura käyttäytyisi "väärinpäin", kun tavara vähenee. VAG-COM ilmoitti lisäksi, että sisäilman kierrätysläppä olisi joskus jumitellut ...

                      No, jätin samantien huoltoon (tyhjennys, kuivaus, öljyt, merkkiaine ja täyttö) ja hain illalla pois. Mutta mutta! Ei se kolina ihan kokonaan ole kajahtanut minnekään. Tyypillisesti auton seisottua kolinaa ei ole, mutta jonniin mittaisen ajon jälkeen alkaa, ei ihan aikaisemman suuruisena. Joskus häipyy taustalle, sitten palaa takaisin. Hmmmm ... Kompurakin on edelleenkin koko ajan päällä, ellei sitä sammuta lumihiutaleesta tai laittamalla puhalluksen kokonaan pois.

                      Keskisuuttimista muuten - ja vain niistä - pukkaa aika ajoin melkoisen verran vesihöyryä, olipahan kompura päällä eli ei. Hauskan oloista, kun parinkymmenen asteen auringonpaisteessa ikkunat pamahtavat huuruun valoissa seistessä. No, tuulettamallahan siitä selviää, mutta ei liene Audille arvoisaa.

                      Kai samaan asiaa liittyy sekin, että moottorin lämpötila pysyttelee mittarin mukaan 65 asteessa, harvoin kohoten 90 asteeseen - tällöin (lisä)tuuletinkin tulee mukaan. Liekö sitten vika mittarissa / anturissa / nesteen lämpötilassa (ilmalukko?).

                      Summana tästä: vihjeitä kaipaan, mihin suuntaan ongelman etsimistä / ratkaisua voisi nyt, näillä tiedoilla, viedä.

                      Comment


                      • #12
                        kun kylmäainetta lisätään huollossa, niin öljyäkin pitää lisätä !

                        Comment


                        • #13
                          kun kylmäainetta lisätään huollossa, niin öljyäkin pitää lisätä !

                          Joo, kyllä huolto oli perusteellinen eli öljyt meni myös. Itse asiassa muuten tänään huomasin, että ilmastointi ilmoittaa kanavallaan 07 arvon 000, minkä pitäisi olla raitisilmatuulettimen saaman (?) ilman lämpötila. Aiheuttaisikohan tuo jotain tropelia?

                          Comment


                          • #14
                            kompura

                            Minkä merkkinen se kompura on?

                            Comment


                            • #15
                              VIN ja dealer antoi merkiksi Zexel.

                              Muuten, on siinä tosiaan muutakin hämminkiä, kun höyryä pukkaa keskisuuttimista nyt jo melko taajaan. Lämppärin kenno vuotaa - vettä ei kuitenkaan kulu kovinkaan?

                              Comment


                              • #16
                                kompura

                                Mikähän malli nro:t?

                                Comment


                                • #17
                                  Kompura on Zexel DCW-17D, part no 506231-0441, VAG-numero 4A0 260 805AH. Tosin tuon Zexelin tyypin bongasin irrallaan olevasta, VAG-koodiltaan samanlaisesta kompurasta.

                                  Sisääntulevan höyryn metsästyksessä pieni askel eteenpäin: sisään tulevan ilman kanavat ovat kuivat, joten siirryttäneen lämppärin kennon suuntaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kompura

                                    Näissä zexellin kompuroissa taitaa olla perusvika että niissä menee ns. kiertokanki
                                    väljäksi ja pitää naputusta ja varaosia ei ole myynnissä.Ajaa vain niin kauan kuin tulee
                                    kylmää ja laittaa uusiksi kompuran.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nyyh, katotaan vielä, ehkä talvikausi ... Nyyh siksi, kun on niin hinnakas peli. Toista tonnia merkkiliikkeessä ja ?850 ilmastointihuollossa.

                                      No, yksi virittäjä aikoo vielä tsekkailla, vuotaako systeemi jostain, kun on kerran merkkiaineet nyt sisällä. Ja jotain muuta, kun ilmeisesti tuottaa liiaksikin sitä kylmää (= jäätyy), jotta tiivistyvä kosteus pukkaa höyrynä kabiinin puolelle.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kompura

                                        Kysy APC:stä,tai käytettyä jostain sekään ei kyllä ole helppoa koska niitä ei suomessa
                                        purkamoilla ole,jos ei nyt ole tullut.
                                        Etsin itse aivan samaa kompuraa kuukauden ennenkuin löytyi käytetty suomesta.
                                        Jos ostat käytetyn muista että sen täytyy olla semmoinen missä on käytetty 134 ainetta
                                        muuten ei käy liittimet, sekin on kokeiltu.

                                        Comment


                                        • #21
                                          No sen verran tiedoksi kaikille muillekin, että Saksasta saa saman venpeleen huomattavasti halvemmalla, ilmeisti kotiin toimitettuna ?750 tasoon.

                                          Mutta kuten sanottu, yksi virittäjä kokeilee vielä ennen talvea ja talvella - koliskoon!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tiedoksi kaikille, että jenkeistä tilaamalla tehdaskunnostetut noin 300e. Hommassa on toki vaivaa ja odotteluja ja vähän enemmän kulujakin, mutta silti!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kompura

                                              Mikä on vähän enemmän kuluja!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kulut=tulli+alvi+rahti.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  kompura

                                                  Onko se 100-200e vai 300e, kuka osaa sanoa?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen ... No, uutta on se, että kolina - kaikenlainen - hävisi eilen, mitään ei ole vempeleelle tehty. Tosin nyt, kun seurasin ilmastoinnin näytön ilmoituksia, kompura ensin käy parikymmentä sekuntia ja sammuu sitten - ja Low pressure switch-segmentti menee päälle. Parinkymmenen sekunnin kuluttua kompura käynnistyy sammuakseen kohta taas samalla tavalla. Tuon käynnistymisen / sammumisen muuten huomaa ajossa pienenä nykäyksenä! Nyt on sen verran viileää ja ajomatkat olleet lyhyitä, että en ole havainnut, josko tulisi kylmää - tuskinpa.

                                                    Ja tarina jatkuu ensi viikolla, kunhan "poijjaat" kattovat taas.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ja projekti päättyy talven ajaksi tähän. Kompurassa on täydet paineet ja tavarat, kolinaa ei ole lainkaan. Lumihiutaleasennossa kompura on päällä puolisen minuuttia ja lepää sitten saman verran. Ja tasaisessa pintakaasuajossa tuo nykäys muuten tuntuu. Kylmää tulee, mutta alkaa sitä olla jo ulkonakin! Seuraava päviitys tähän aiheeseen tulee kesällä, kun on sen verran lämmintä, että kompuran kylmää tarvittaisiinkin.

                                                      Viimeisenä huoltotoimenpiteenä oli tämä JAG - eli Johan Af Grann ...

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X