Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

urS4 moottorinohjauksesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • urS4 moottorinohjauksesta

    Terve!
    Haulla en löytänyt vastausta niin piti uusi topicci laittaa. Kysymys on voiko urssin moottorinohjauksen nollata jotenkin, eli saada ahtopaineet yms. "sopeutumistilaan"??? On nimittäin ahdot tippuneet jonkun verran niin kokeilisi tälläistä ihan ensimmäisenä. Autossa lastu ja nyt paineet ~0,8 bar...

  • #2
    akunkenkä irti toviksi

    Comment


    • #3
      Joo, eli sama homma kuin Trionicin kanssa. Tämäpä hyvä, niin saa kokeiltua josko ahtopaineittein puuttuminen olis lastun/motronicin tekosia.

      Comment


      • #4
        Mulla on A4 välillä pudottanut ahtoja jos akun jännite on käynyt todella alhaalla (pakkasella, ei käyntiin). Vikakoodien nollaus auttaa ainakin tässä (AEB) versiossa.

        Comment


        • #5
          Mikä lastu ja paljonko ahtoja pitäisi olla?

          Comment


          • #6
            Aloita nyt lukemalla tuo FAQ aiheesta, urS4. Ja tarkasta ne ahtovuodot, xx kertaa todennäköisempää kuin ecun jumittaminen.

            Comment


            • #7
              Lastusta ei mitään tietoa. Ex-omistaja puhui 1,3-1,4 ahdoista. Nyt ollut kuitenkin vain 0,7 baria. Tulppien vaihdon jälkeen kävi jo hetkellisesti ~1,1 barissa, mutta laskeutui takaisin alle barin lukemiin. Ja olen kyllä tuon FAQ lukenut moneenkin kertaan...

              Comment


              • #8
                Jotkut boksit nollaa opitut arvot vikakoodien poiston yhteydessä. Sitä en sitten tiedä, päteekö tämä mistä lähtien. Ilmeisesti ainakin sähkökaasullisissa toimii näin.

                Comment


                • #9
                  Ahto-ohjauksessa ei ole pitkän aikavälin mukautuvuutta vielä noissa M2.3 -sarjan vehkeissä. Joka kerta startin jälkeen lähdetään oletusarvoista ja näin esim jumittava N75 voi eka kiihdytyksellä aiheuttaa yliahtoa, mutta jos sen boksi vielä saa kuriin, toinen kiihdytys on jo vähemmän ahtava. Saman voi tietysti tehdä turhan agressiivisella N75 esiohjauksella softassa ja sellaisia minunkin jäljiltäni varmasti on olemassa. Ei aiheuta toimenpiteitä ellei ihan hirmu piikkejä tee. Tämä joka tapauksessa päinvastainen toiminta vikakuvaukseen nähden, mutta selventänee toimintaideaa.
                  Kaasun asento, imuilman lämpötila ja ympäröivä ilmanpaine vaikuttaa ahtopainepyyntiin. Tarkasta siis että kaasu kääntyy oikeasti auki asti stoppariin pedaalin ollessa lattiassa.
                  Vuotohan se toki todennäköisin on, mutta tässä vähän pintaa syvemmältä muutenkin tuota toimintaa.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt on pakko tyhmän kysyä, että mites tuo kaasun pohjaan meno tarkistetaan??? Ei ole nimittäin mahdotonta että siinäkin olisi häikkää, koska välillä tuntuu ettei kickdown toimi ihan kuten pitäisi (tosi en kyllä kokemuksesta voi varmaksi sanoa, että miten sen pitäisi toimia)...

                    Edit: No joo, taitaa tuo vastaus olla jo tuossa porkkiksen viestissä...
                    Viimeksi muokannut jta; 13.1.2011, 16:16. Perustelu: Ihan voi vanhaakin viestiään editoida, ei tarvitse uutta tehdä

                    Comment


                    • #11
                      Huomaa myös että ahtojen kuuluukin tippua UrS4:ssa pakkasella (ainakin vakiolastulla, virilastuissa ei taida olla kerrottu). -10 ... 0 °C lämpötiloissa vakiolastulla pitäisi ahtaa 1.8, vaikka kesäkuumalla ahtaa parhaimmillaan melkein 2.1. Kovemmilla pakkasilla ahtaa kokemuksen mukaan vielä vähemmän, mutta tästä en löytänyt dokumentaatiota.
                      Viimeksi muokannut Jouni_K; 13.1.2011, 20:25.

                      Comment


                      • #12
                        Paitsi lastutetuissa tuo usein disabloitu. Kaasuläpänasentotunnistin kannattaa tsekata.

                        Comment


                        • #13
                          Paljonko tomaattilaatikolla ja lastulla varustettu yleensä ahtaa, toi 1.4 kuulostaa aika kovalta. Mine mitään tiedä mutta....

                          Comment


                          • #14
                            Manuaalin lastu ni voihan se sen 1.4 työntää.

                            Comment


                            • #15
                              Omaan näkemykseeni automaatin ohjelmasta tein ahto-ohjauksen pohjautuen ABY:n vakioon. Siitä ei ole maksimia nostettu, mutta yläpäässä on vakiota enemmän ahtoa ja käytännössä tehoa ihan saman verran kuin muissakin versioissa. Taisi olla ihan hyvä idea, koska en tiedä yhdenkään laatikon pettäneen.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Jouni_K Näytä viesti
                                Huomaa myös että ahtojen kuuluukin tippua UrS4:ssa pakkasella (ainakin vakiolastulla, virilastuissa ei taida olla kerrottu). -10 ... 0 °C lämpötiloissa vakiolastulla pitäisi ahtaa 1.8, vaikka kesäkuumalla ahtaa parhaimmillaan melkein 2.1. Kovemmilla pakkasilla ahtaa kokemuksen mukaan vielä vähemmän, mutta tästä en löytänyt dokumentaatiota.
                                Jännä ominaisuus, koska mielestäni ainakin minun Saabissa toiminta on täysin päinvastainen. Sen verran vielä kysyttävä, että kumpi ahtopainemittareista, auton oma vai Autogaugen jälkiasennettu, on tarkempi? Nämä kun eivät ole ihan samaa mieltä imusarjassa vallitsevasta paineesta.

                                Comment


                                • #17
                                  Jännä ominaisuus, koska mielestäni ainakin minun Saabissa toiminta on täysin päinvastainen. Sen verran vielä kysyttävä, että kumpi ahtopainemittareista, auton oma vai Autogaugen jälkiasennettu, on tarkempi? Nämä kun eivät ole ihan samaa mieltä imusarjassa vallitsevasta paineesta.
                                  Täysin looginen ominaisuus kun tavoite on että moottori kehittää saman tehon lämpötilasta huolimatta. Sun saappis se jännä on ku ahtoja nostelee:)

                                  Veikkaus on että urssin mittari on aika suuntaa antava.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                                    Täysin looginen ominaisuus kun tavoite on että moottori kehittää saman tehon lämpötilasta huolimatta. Sun saappis se jännä on ku ahtoja nostelee:)

                                    Veikkaus on että urssin mittari on aika suuntaa antava.
                                    Joo, ymmärsin kyllä heti tuon Audin logiikan. Näköjään ahtopyynnit liian alhaiset. Useinhan kuulee puhuttavan kuitenkin turboauton "kelistä", joka siis on pakkaskeli.
                                    Itsekin tosiaan olettanut, että jälkiasennettu mittari on ainakin tässä tapauksessa tarkempi.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Ekitheman Näytä viesti
                                      Useinhan kuulee puhuttavan kuitenkin turboauton "kelistä", joka siis on pakkaskeli.
                                      Mutu: Kylmä ilma -> enemmän happea -> sama teho pienemmillä paineilla?

                                      Ei pakkasilla nouse kuin tuonne 1.8bar tuo auton oma mittari, jos pitoja vaan on. Kesäkuumilla 2.1bar

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja terroristiristo Näytä viesti
                                        Mutu: Kylmä ilma -> enemmän happea -> sama teho pienemmillä paineilla?

                                        Ei pakkasilla nouse kuin tuonne 1.8bar tuo auton oma mittari, jos pitoja vaan on. Kesäkuumilla 2.1bar
                                        Näinhän se on. Mutta tosiaan ahtopyynti esim. 1,5 bar --> kylmällä enemmän tehoa kuin lämpimällä. Ehkä hieman vääristelin Saban ahtojen vaihtelua, mutta liike ainakin paranee kelien viilentyessä. Ihmettelen miksi Audi on halunnut pitää tehot vakiona, eikä anna auton olla talvella hiukan tehokkaampi. Nythän tuo ominaisuus selittäisi ahtojen laskun näin talven tullen, mutta sitten kyllä lastua ei minun autossa pitäisi edes olla, koska niissähän ei varmaan tätä "vakioteho" ominaisuutta ole..?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jos on vaikka kaukaa huudeltuna ajateltu moottorin kestävyyttä? Tai sitten vain haluttu, että käytössä on samat tehot satoi tai paistoi, mikä sinällään on minusta järkevä ratkaisu. Olosuhteista riippumatta auto antaa sen, mitä on luvattu.

                                          Mutta kyllä tuo ainakin tuntuu olevean pirteimmillään, kun lämpötila on +-2 astetta nollan molemmin puoli.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ja ottakaa huomioon että pelkkä ahtopaine ei määrä tehoa. Sytytysennakko on yhtä tärkeässä roolissa ja se säätyy mm. imulämpöjen mukaan. Tässä yksi syy miksi auto tuntuu niin laiskalta helteellä, verrattuna vaikka syys viileään.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Autogauge-merkkisten mittareiden oikea paikka on roskakori.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                                                Autogauge-merkkisten mittareiden oikea paikka on roskakori.
                                                Täällä foorumillakin on kerrottu Autogaugen askelmoottoriversion olevan samaa mieltä analogisen kanssa paineista. Onko noiden kanssa ollut sitten ongelmia?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mulle riitti, kun kaverilla oli hetken mittari joka meni tyhjiötäkin pienempään paineeseen tavallisessa moottorijarrutuksessa...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Menee vähän OT puolelle mutta mitkä mittarit sitten on oikeasti hyviä esim. ahto- ja öljynpaineeseen? Autogauget on ihan tyylikkään näkösiä mutta se ei kai ole se olennaisin asia.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Taitaa olla nuo nestevaimennetut teollisuusmittarit tarkimpia?, isot pojat vaan joskus kertoi. Itsellä autogaugen sähköinen ja toiminut ihan asiallisesti.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mulle riitti, kun kaverilla oli hetken mittari joka meni tyhjiötäkin pienempään paineeseen tavallisessa moottorijarrutuksessa...
                                                        Se olis pitänyt vaihtaa takuuseen uuteen :)

                                                        Minulla kyllä näyttää tarpeeksi oikeita lukemia. Riippuu kyllä paljon mitä sillä pitää nähdä?
                                                        Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:15.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Joo nuo teollisuusmittarit on varmaan kyllä hyviä. Ehkä vähän kolkon näköisiä ja ilman valoa että pimeällä ei näe kunnolla.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            itsellä edellisen omistajan laittama mekaaninen autogauge. Näyttää puutaheinää, mutta aina saman verran. Ajaa asiansa, ei mun tartte tietää tarkalleen mitä imusarjan paine on, riittää kun näen onko se sitä mitä ennenkin...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X