Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 virta loppuu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90 virta loppuu

    Autolla ajetaan lyhyitä matkoja ja akkua kuluttavia startteja tulee tiheään. Kotoa lämpöpistokkeen päästä lähdettäessä kaikki toimii. Seuraavan startin jälkeen mittarivalot himmenevät ja bensa ja lämpömittari eivät nouse oikeaan tasoon ja tuntuu, että flektikin toimii laiskasti. Pari kertaa on käynyt niin, että auto on ruvennut nykimään ja mittarivalot ja radio sammunut - valot sammuttamalla olen päässyt kotipihaan.

    Sähköasioissa täysin ummikkona olen pohtinut seuraavia asioita:
    - kulkeeko auto nyt pelkän akun varassa (akku vaikuttaa aika huonolta - nytkin latauksessa)
    - eikös auton pitäisi käynnissä ollessa kulkea laturin avulla vaikka akkua ei olisi ollenkaan (valot päällä, flekti ym) ?

    Akku varmaan pitää uusia, mutta riittääkö se vai onko ongelma jossain syvemmällä.

  • #2
    No, jos vaikka mittaat yleismittarilla auton käydessä jännitteen akun navoilta. pitäis olla n.14,4V

    Comment


    • #3
      Kyllä tuo nyt laturiongelmalta enemmän kuulostaa. Mittaapa jännite vaikkapa akun navoilla auto käynnissä. Pitäisi olla yli 13.5V
      Palaako latausvalo ennen moottorin käynnistämistä? Entä käynnissä vaikka himmeästikin?

      Comment


      • #4
        Mulla ei ole käytettävissä ko. mittaria. Täytyy huomenna käydä mittauttamassa Männistön pajalla. Eli jos tämä arvo (13-14 V) ei toteudu niin vikako on ilmeisesti laturissa. Latausvalo palaa ennen käynnistämistä mutta ei käynnissä ollessa edes himmeästi.

        Comment


        • #5
          Lataa akku mahd. täyteen ja mittauta akku samalla.

          Comment


          • #6
            Luultavasti laturi sökö, mutta katsoppas kuinka likainen akku on päältä. Vuosien varrella kertynyt lika, akkuhappo ym..töhnä nimittäin purkaa akkua, voi todeta kun mittaa mittarilla, miinus runkoon ja plus ihan siihen akun päälle niin saatta nimittäin näyttää ihan ylltäviä lukemia.

            Comment


            • #7
              Akku on nyt yön latauksessa ja aamulla suoritan mittauksia. Aika siistiltä akku näyttää noin ulkoisesti eli ei töhnää tms. Mutta mitäs sitten jos ja kun laturi on sökö - uutta peliin vai vanhan ehostus?

              Comment


              • #8
                Kannatta tarkistaa jos pääsis pelkällä jännitteensäätimellä, niitäkun saa 10-20€:lla kun laturi on useamman satasen uutena.
                Tuon säätimen saa kivasti päältäpäin vaihdettua ja on varsin helppo homma. 2kpl ruuveja auki ja säädin pihalle.

                Comment


                • #9
                  Missä tuo säädin sijaitsee - laturissa???

                  Comment


                  • #10
                    Takaosassa. Tälläinen sen pitäisi olla, mutta siitä ei näy ulospäin muuta kuin tuo musta osa ja osa tuosta valkoisesta jossa nuo ruuvinreiät on.
                    Kannatta kuitenkin ensin tarkistaa laturista ne kupariset pinnat joita vasten nuo hiilet tulee. Jos niihin on kulunut syvät urat, ei uudesta säätimestä välttämättä ole iloa pitkäksi aikaa.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä mittari näytti, että laturi on sökö. Taitaa olla paras tilata motonetista uusi, kun tuo laturiremppa on sen verran epävarma juttu ja kun se kuitenkin on sieltä irroitettava.

                      Comment


                      • #12
                        Laturista oli yksi johto poikki - ohut sininen. Johdon korjaus ja homma pelaa..Nyt on sitten varastossa varalaturi. En viitsi sitä palauttaa kun kerran tuli hankittua. Hyvin autoilu sujui hybridinäkin - yöllä akun lataus ja tippa 98:a niin päivän ajot hoituivat.

                        Comment


                        • #13
                          Hieno homma. Tuohon voisi saada jo ajoneuvoveroa alemmas kun on hybridi;)

                          Comment

                          Working...
                          X