Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Taukolämmityksen periaate?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Taukolämmityksen periaate?

    Tuossa Mersulla kun on tullu ajettua ja siinä hieno keksintö rest nappi, millä saa pidettyä auton sisätilan lämpimänä noin 20min 10 asteen pakkasella, kun auton sanmuttaa.
    Tietääkö kukaan sen toiminta periaatetta jos sais toimimaan myös Audissa jotenkin..

  • #2
    Siellä on pieni sähköpumppu, joka kierrättää lämmintä jäähdytysnestettä lämppärissä ja pitää puhallinta päällä. Pumpun asennuksen se vaatii ja jonkun ohjauksen puhallinmoottorille, ellei mahdollisen Webaston/Eberin kiertopumppua sitten pystyisi ulkopuolelta ohjaamaan.

    Comment


    • #3
      Ite kans jääny kaipailemaan tota loistavaa rest nappia mersusta. olis kyl kiva saada audiinkin jos ei hirveitä maksais.

      Comment


      • #4
        Eli se jäähdyttää moottorin normaalia nopeammin tuolla tavoin->lämpeää hitaammin ajoon lähdettäessä normaaliin nähden. Eikös tuo hyöty ole lähinnä näennäinen silloin?

        Comment


        • #5
          Nopeammin se moottori lämpiää kuin sisätilat joten on tuosta hyötyä.

          Comment


          • #6
            Ostat Motonetistä T4-Transporterin kiertovesipumpun (n. 50 e). Tämän lisäksi kytket ilmastoinnin polttoainelämmittimen tapaan, mutta kytket mahdollisen releen ja ilmastoinnin ohjausjohdon sille rest-kytkimellesi, johon yhdistät myös vesipumpun. Jos tuon haluaa vaikka 10 min jälkeen sammuvan, niin sitten tutkimaan vaikka tätä.

            Comment


            • #7
              Jos tuon haluaa vaikka 10 min jälkeen sammuvan, niin sitten tutkimaan vaikka tätä.
              Tai jos ei jaksa harrastaa, niin saa valmiita aikaviivereleitä esim Partcosta.

              Comment


              • #8
                Pyöriikö Mersussa tosiaan 20 minsaa 10 asteen pakkasessa? Isän C-Vectrassa kans taukolämmitin ja talvella siis lämmintä ja kesällä puhkuu viileetä, mutta ei kyllä kovin kauan pysy päällä, ennemmin muutamia minuutteja. Ja tiedä kuinka moni tajuaa, että siinä sellanen on. Käynnistyy sis ilmastoinnin Auto -napista ja itsekkin bongasin sen sattumalta.

                Comment


                • #9
                  Toiminnan edellytyksenähän on oletettavasti sitten riittävä nestetilavuus tai käytännössä riittävän iso pata, että lämmöt ei haihdu heti.

                  Comment


                  • #10
                    4F Kuutosessahan on joku vastaava...? Ei kyllä tullut itse kokeiltua.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Merza Näytä viesti
                      4F Kuutosessahan on joku vastaava...? Ei kyllä tullut itse kokeiltua.
                      Jep. "Econ"-nappi pohjaan pariksi sekunniksi auton sammuttua.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä mersussa se lämmittelee varmaan sen 20 min. on se ihan kiva hypätä lämpimään autoon jos käy vaikka kaupassa :)

                        Comment


                        • #13
                          No, moottorissa ei enää sen jälkeen juuri lämmintä olekaan. :)

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä mersussa se lämmittelee varmaan sen 20 min. on se ihan kiva hypätä lämpimään autoon jos käy vaikka kaupassa :)
                            Jep, Vitossa tullu käytettyy sitä jonku verran, mutta ei oo tullu aikaa ajateltuu, mutta Vecussa ei kyl kovin kauan höngi. No tietty pakussa isommat tilavuudet... Niin ja siitä kätsy ku ei tarvii aina eberiä sit laittaa päälle.

                            Comment


                            • #15
                              Mersussa se on ohjattu (siis Sprinterissä ny ainakin) moottorin lämpötilan mukaan. Pumppu pysähtyy, kun murikka jäähtyy kylliksi, johonkin viidenkympin korville, eli mitään tahattomia pakkaskäynnistyksiä sillä ei saa aikaan.

                              Parinkympin pakkasessa se ei kauaa tohota, mutta pahvikahvin ehtii kipaista ABC:lta. Jos aikoo posliinikupista juoda sisätiloissa, kannattaa lyyä Webasto jo tulille.

                              Comment


                              • #16
                                Tällainen ominaisuus oli jo -01 ja -03 2.2i Omegoissa mutta lämpöä ei riittänyt kuin muutamaksi minuutiksi. W211 220cdi Mersussa sitä riittikin pidempään mutta nykyisessa E90 330D:ssä se on jo tosi käyttökelpoinen varuste. Ei tarvitse käyttää tyhjänä kun odottelee esim. vaimoa kaupasta. Sen pitäisi toimia niin että sammuu kun nesteessä ei ole enää lämpöä tarpeeksi. Jos sen kytkisi aikaviivereleellä niin saattaisi ruveta lopussa jäähdyttämään. Iso pata (iso massa) ja suuri nestetilavuus on parantavat ominaisuutta merkittävästi.

                                Comment

                                Working...
                                X