Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 mittaristo-ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Toisessa on automaatin vaihdenäyttö ja toisessa ulkolämpötilanäyttö, jos autosi on manuaali eikä ulkolämpömittaria ole niin pimeät kuuluukin olla.

    Comment


    • #92
      Jo vain manuaali eikä ole ulkolämpötilamittaria. Kiitos selvennyksestä :)

      Comment


      • #93
        Alkuperäinen kirjoittaja tony
        Valtsulla taitaa olla ajotietokone? Jarkon autossa ei ilmeisesti ole, joten ei tule näytölle OK tekstiäkään.
        Joo niinpäs olikin.
        Alkuperäinen kirjoittaja JMP770
        Jo vain manuaali eikä ole ulkolämpötilamittaria. Kiitos selvennyksestä :)
        Jos sulla on automaatti-ilmastointi, niin ilmeisesti saisit sen ulkolämpötilan näkyviin vetämällä ilmastoinnin paneelilta johdon mittaristolle.

        Comment


        • #94
          Eipä tapahdu nuin helposti tuo lämpötilan saanti mittaristoon.. :) Kuten JMP yllä mainitsi, niin hälläkin on vaan pelkkä lappu siinä tilalla, kuten mullakin. Jos nyt kumminkin jostain syystä sen lämpötilamittarin siihen haluaa, niin ensinnäkin pitäs näyttö laittaa sinne, tommonen: http://www.ebay.de/itm/Audi-80-90-10...item3ccc9b95bf

          Ja siihen vielä johtosota ym. sääjöt.. :)

          Comment


          • #95
            Autona A4 B5 -97 ja valkotaustainen mittaristo. Tähän asti toiminut moitteettomasti, mutta nyt purin melko rankalla kädellä vanhan omistajan asentelemia varashälyttimiä ja ajonestoja, sekä moottori käytettiin irti, niin samalla sain sotkettua mittariston.

            Eli kun käynnistää auton, niin hälyttää jääh.nesteen pinnasta, sekä öljynpaineista. Samalla myöskään kierroslukumittari ei toimi. Nesteen pinta on juuri oikea, öljyä kiertää koneessa (varmistettu erillisellä mittarilla) sekä kierrosnopeustieto tulee moottorinohjaukselle asti (Vems).

            Olenko siis vahingossa rankassut jonkun maapiuhan irti, vai mihin oireisiin nuo viittaisivat? Bensamittari, jännitemittari ja jääh.nesteen lämpötila ainakin toimivat normaalisti.

            Onko nuo ominaisuudet saman sulakkeen / maadotuksen takana?

            Comment


            • #96
              Onko mittariston liittimet varmasti kunnolla kiinni?

              Comment


              • #97
                Niitä ei ole edes käytetty irti, mutta tarkistin, että ovat kunnolla kiinni. Myöskin kaikki sulakkeet on ehjiä mitä sulaketaulusta löytyy.

                Heiluttelin myös moottorin johtosarjan liittimiä ECUn luota ja suihkin niihin crc:tä, mutta ei auttanut asiaan.

                Comment


                • #98
                  Kierroslukutieto ei tule mittaristolle, vaikuttaa myös öljynpainehälyyn.

                  Jäähdytysnestehäly voi olla oma vikansa, typillisesti johto katkeaa paisarin juuresta.

                  Comment


                  • #99
                    Kyllä se vaan jälleen kerran taas amalin oli oikeassa! Eli mittariston signaalijohto oli irronnut ecusta. Nyt pelittää siis jenkakello ja painehäly hävisi samassa, kiitokset!

                    Jäljellä on vielä tuo mystinen jääh.nesteen hälytys. Mittasin anturin liittimestä, niin toinen johto on suoraa maissa ja toisella suora kontakti mittariston sinisen liittimen pinniin. Ei siis pitäisi olla johdotuksessa vikaa.

                    Anturista mittasin 220 kilo-ohmia, kun nesteen pinta on puolessavälissä asteikkoa. Onkohan tuo oikealla hehtaarilla?
                    Viimeksi muokannut ilyx; 21.5.2013, 20:10. Perustelu: korjaus

                    Comment


                    • Jäähdytysnestehäly on luokkaa on/off. Eli kun nestettä on tarpeeksi, signaali maadotuu nesteen kautta.
                      En tiedä anturin arvoja, mutta 220kohm kuulostaa aika isolta.

                      Pistä liittimeltä oikariin, niin näät onko johdotuksessa/mittaristossa vika.
                      Johdotus kuulostaa kuitenkin olevan mittauksen perusteella ok.

                      Comment


                      • Kokeilin nyt puolenkilon ja 100ohm vastuksilla, sekä suoraa rautalangalla yhdistämällä liittimen päästä, mutta edelleen hälyttää. Kun signaalin maadottaa, kulkee siitä noin 6,5mA virta.

                        Mittaristokaan ei anna mitään vikakoodia, ja toimii muuten ihan normaalisti. Mikähän tässä nyt sitten on vikana? Onko anturi tosiaan on/off, vai kuuluisiko siinä olla silti jotain vastusta?

                        Comment


                        • 97 mittaristo pitäs olla VDO, joten viat on tosi harvinaisia.

                          Tarkista vielä että signaali menee varmasti mittaristolle asti, silloin kun anturin johdot on oikosuljettu.

                          Comment


                          • Juu VDO tuo on, ja nyt kyllä kuuluisi jo postata Älykkyyskohtaukset-ketjuun, kun on puolitoista päivää ihmetellyt, miksi lasinpesunestesäiliön hälyytysvalo ei korjaannu jäähdytysnesteanturia ihmettelemällä.

                            Eli nyt kun sain tuon todellisen jääh.nestehälyn aikaseksi oikosulkemalla piuhat, niin tajusin että voisi samalla täyttää myös lasinpesunestesäiliön... *Facepalm*

                            Auto piti muuten olla käynnissä asti ennenkuin suostui hälyttämään jäähytinnesteistä.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja ilyx
                              Eli nyt kun sain tuon todellisen jääh.nestehälyn aikaseksi oikosulkemalla piuhat, niin tajusin että voisi samalla täyttää myös lasinpesunestesäiliön... *Facepalm*
                              Lasinpesunestehäly ei tule oikosulkemalla piuhoja, vaan sen pitäisi hävitä silloin. Mittaristo kyttää maa signaalia lasinpesunesteanturilta. Kun mittaristolle tuleva piuha on maissa, niin valo häviää ja kun sen vastus on ääretön (ei kytketty), niin valo syttyy.

                              Lasinpesunestettä lisäämällä anturin nastat saavat toisiinsa kontaktin (kyllä, vesi johtaa sähköä!) jolloin maa kytkeytyy piuhaan, joka menee mittariston vastaavaan nastaan.

                              Uudemmissa ainakin autocheck testaa valot, takavalot, lasinpesunesteet jne. jo ennen auton käynnistymistä.

                              Comment


                              • Ilmaisin itseni ehkä huonosti, mutta oikosuljin siis jäähdytysnesteanturin piuhat niin sain tuon jääh.nestehälyn aikaiseksi. Samalla taulussa paloi kokoajan lasinpesunesteen merkkivalo, koska säiliö oli tyhjä.

                                Luulin siis lasinpesunesteen merkkivaloa jäähdytysnesteen merkkivaloksi, joten mitään ongelmaa ei alunperin ollutkaan. :) En vain ole kumpaakaan merkkivaloa ennen nähnyt autossani, niin sotkin ne keskenään.

                                Comment


                                • Nonyt alkoi selventyä. Toki jäähdytinnesteanturin pitäisi mielestäni toimia samalla periaatteella kuin lasinpesurin. Eli piuha maihin -> ei hälyä.

                                  Comment


                                  • Dodii joku viisaampi auttamaan ongelmaan
                                    https://www.dropbox.com/s/to0u3wdacu...130625_001.mp4
                                    Eli mittari vaihdettu VDOksi nopeus anturi vaihdettu. Mitä vielä että vois saada tuon pomppivan mittarin pois?
                                    Kertoisko joku jotain viisasta että onko se joku helppo juttu kallis juttu vai jotain aivan muuta.

                                    Comment


                                    • Mee VCDS:llä 17-Instruments ja tee testi. Kato siitä, meneekö viisarit fiksusti.
                                      Sitten voit mennä sieltä measuring blockseihin ja tarkastaa, pitääkö nopeus kutinsa vai hyppiikö se neulan tahtiin.

                                      Jos nopeus hyppii viisarin mukana, niin luultavasti ongelma siinä nopeusanturissa tai sen rispaantuneissa johdoissa (oikosulkee). Tai piirilevyvika?

                                      Jos nopeus näyttää oikein (VCDS), niin sitten vika mittaristossa...
                                      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=qrxS9Apgeeg[/ame]

                                      Comment


                                      • Toi Johanin mittaristo on kyllä käyty läpi, siinä vika ei ole. Vanha Magneti Marelli vaihdettiin VDO:hon. Vika on tulevassa signaalissa.

                                        Comment


                                        • Lainataas ketjua.
                                          Vuoden 1999.5 Avant kyseessä.

                                          Mittaristosta katosivat kaikki valot, mittarit itsessään toimivat, digitaalisetkin, kun valo sopivasti paistaa niin numerot näkyvät.
                                          Ennen mittariston irroitusta sulakkeista nro 15 palanut, ja palaa samantien kun uuden laittaa tilalle.
                                          Mittariston kun irroittaa ja vasemman puoleisen, sinisen 32 pinnisen liittimen ottaa pois, sulake ei enää pala, mutta heti kun liittimen kytkee sulake palaa taas.

                                          Comment


                                          • Onko muillakin a4:sen prefaceliftin omistajilla semmoinen ominaisuus, että kun on pakkanen käynyt yöllä yli -20:n niin nollaa trippimittarin. Eli kun auto on jäähtynyt totaalisesti, muuta vikaa/ominaisuuksia ei oo ilmenny.

                                            Comment


                                            • Akkujännitteen tippumista epäilen.

                                              Comment


                                              • Vuoden vanha akku on, vaihdettu siis syksyllä -12 ja viime talvena samaa teki myös. Tuskin heti uutuuttaan varsinkaan tekis tuommosta?

                                                Comment


                                                • Nollaako tripin startatessa vai onko jo nollana, kun avaa auton oven?

                                                  Comment


                                                  • No nyt oli tarpeeks yöllä pakkasta, niin vaikuttaa siltä et nollaa akkujännitteen tippumisen takia. Eli starttauksen jälkeen vasta nollautuu.

                                                    Comment


                                                    • Akun kunnollinen lataus tai uus akku.

                                                      Comment


                                                      • Hei!

                                                        En löytänyt tältä tai muulta foorumilta vastausta omaan ongelmaani, joka ilmaantui täysin yllätäen...

                                                        Eli auto on a4 b5 vm 2001 ja mielestäni immo3-mittaristo, koska kello on digitaalinen.

                                                        Tähän mennessä olen tarkistanut kaikki sulakkeet yleismittarilla piippaamalla, irroittanut akun kaksi kertaa yli 30 minuutiksi...

                                                        Vika on seuraavanlainen:

                                                        -Kun avaan oven, niin matka- ja trippimittariston valot eivät syty, mutta kun niitä valaisee taskulampulla niin luvut siellä kuitenkin on oikein
                                                        -Kattovalo ei jää palamaan viiveellä, kun vedän oven kiinni, vaikka virrat eivät ole päällä
                                                        -Mittaristoon ei syty mitään taustavaloja, kun kytken ajovalot päälle, mutta varoitusvalot (käsijarru, airbag, ajonesto, ym) toimii
                                                        -Yksikään mittari (öljynlämpö, bensa, vedenlämpö, nopeus, kierros, lataus) ei toimi ollenkaan, ei edes värähdä.
                                                        -Ajotietokone ilmoittaa normaalisti oven avaamiset, mutta lämpötila ei toimi, näyttää vain -0,0 ja muista tiedoista se näyttää vain toimintasäteen, sekin 0km, eikä muita tietoja voi edes selata

                                                        Kysymys kuuluu, mistä vikaa pitäisi hakea? Itselläni tulee mieleen maadoitus vika, koska tuo kattovalo alkoi samalla oireilemaan, eli missä päin mittariston maadoitukset sijaitsee? Vai voisiko vika olla virtalukonpohjassa?

                                                        Kiitos vastauksista jo etukäteen!

                                                        Comment


                                                        • Yksi maadoituspiste on siinä kuskin jalkatilan vasemmalla puolella konepellin avausvivun paikkeilla, sulakerasian alapuolella siis.

                                                          Ajonesto on muuten immo2, immo3:sta ei ole vielä b5:ssa (tietääkseni) ollut. Digikello on vuosimallista 2000 lähtien A4:ssa ja A6:ssa, ei sinänsä liity immoon.

                                                          Comment


                                                          • Tarkista, että onko Magneti marellin mittaristo (valkoinen takakuori, tai MM tunnistekentässä, kun lukee koodit). Osa ongelmista voi liittyä siihen.

                                                            Comment


                                                            • Tarkistin takakannen ja se oli valkoinen eli mittaristo on mallia Magneti Marelli... ja siitä olenkin ehtiny lukea sivun jos toisenkin. Alan siis etsiä uutta mittaristoa.

                                                              Kiitos nopeasta avusta!

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X