Ainakin ton -00 TT:n Concert I lähtee noilla Slamitin myymillä raudoilla irti.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi Navigation plus (RNS-E)
Collapse
X
-
Voi olla, että tämä on jo käsitelty jossakin.... mutta, minulla on A4 B7 jossa Navigation Plus. Kaikki toiminnat toimii, mutta tyhjentää akun. Mikä siinä laitteessa voi viedä virtaa niin paljon, että akku on yön yli seisottua tyhjänä ja onko sellainen vika, minkä pystyisi siitä korjaamaan?
Comment
-
Joku varmaan osaa valaista RNS-E:n sielunelämästä.
- SAFE-koodia ei vielä tiedossa, näytön avausnappi eikä levyn poisto toimi muuten kuin että läppäri on kiinni autossa ja VCDS:n channelina on Radio/Navi auki. Adaptation osuudessa levyn heitto ulos sekä näytön kääntö toimii pakko-ohjauksella. Myös napit koneessa toimivat tällöin -> poistu channelista, myös napit lakkaavat toimimasta. Normaalia kun kone on ns. lukossa? Adaptationilla sekä napilla myös näyttö jää välillä alas, useimmiten kuitenkin käy ala-asennossa mutta lähtee heti takaisin ylös. Välillä jää ala-asentoon. Tämä ei varmaan normaalia?
- Levyn kun heittää ulos, alkaa kone hetken päästä jurnuttamaan parin sekunnin pätkiä ja pari sekuntia taukoa. Levyasemassa joku tunnistin ja jää kuvittelemaan että levyä ollaan vielä heittämässä ulos/uutta syöttämässä sisään? Liittyykö tuo näytön lähteminen ylös itsestään myös siihen (levy koneeseen, näyttö automaattisesti ylös kun levy perillä)? Välillä kun jää jurnuttamaan, ei näyttöä saa lähtemään ylös napista eikä VCDS. Edelleen, jokin tunnistin joka kuvittelee että levy menossa vasta sisään ja estää näytön nousemisen jottei törmää?
- LCD ei valaistu. Näytössä on elämää koska taskulampulla valaisemalla näkyy kuvaa. Näppäinvalot ei myöskään pelaa. Iso rulla toimii, volume toimii (virta pois/päälle), radio ja setup ainakin toimii (reset onnistuu), sekä näytön liikutus ja eject toimii. Muista en tiedä koska edelleen SAFE. LCD:lle varmaan oma invertteri sekä CCFL-putki veikkaisin? Onko keinoja testata toimintaa? Näytön flat cablen kontaktit ehjät + mitattu päistä, mutta meinasin kuitenkin lyhentää 1 mm päistä jotta saa tuoreet pinnat liitintä vasten.
Tässä nyt alkuun jotain pientä päänraavintaa. Sinänsä ei niinkään merkitystä saako noita toimimaan koska itse koneisto vaikuttaisi toimivan pienellä putsauksella, ja faceplate pitäisi kuitenkin vaihtaa A3 8P malliin (nyt A4 B6), mutta voisi tuosta iloa jollekulle olla jos sen ehjättyä saisi.
Comment
-
poistu channelista, myös napit lakkaavat toimimasta. Normaalia kun kone on ns. lukossa?
Näytön flat cablen kontaktit ehjät + mitattu päistä, mutta meinasin kuitenkin lyhentää 1 mm päistä jotta saa tuoreet pinnat liitintä vasten.
Comment
-
Updatea tilanteeseen:
- Koodi kaivettu esiin ja SAFE-modesta päästy pois -> nappeihin + etulevyyn syttyi valot tällä.
- Näytön taustavalo ei edelleen syty -> näyttö itsessään toimii, flat cablea pätkäisty vanhojen kontaktikohtien juuresta molemmista päistä ja kontakti mitattu koko matkalta. Näytön valot kuolleet ja uutta näyttöä etsimään?
- Levyn jurnutus ratkaistu -> levyasema purettu, levynsyöttöaukon edessä on tapit jotka siirtyvät pois edestä/eteen kun levyn laittaa ulos/sisään. Edestä katsottuna vasemmanpuoleisen tapin juuressa piirilevyssä on pieni mikrokytkin joka tunnistaa sen hetkisen statuksen lataukselle. Tappi + liuku likaisia ja jumittivat eikä palautuneet sivulta takaisin keskelle (mikron yli). Putsaus IPA + puhdistuspuikko ja kevyt rasvaus -> tapit liikkuvat koko liikeradan eikä koneisto jää enää jurnuttamaan.
ASENNUKSEEN LIITTYVÄÄ:
- Lähtökohta 1-din Concert -> antennin liitin erilainen. Takalasin antenni, riittääkö purkin vaihto RNS-E:n purkkiin + antennikaapeli soittimelle, vai onko itse antenni erilainen kytkennältään purkkiin? Sekä onko navimallien katolla olevalla hainevällä muuta funktiota kuin GPS, vai onko siellä myös radion antennia.
- Antennikaapeli itsessään on varmaan ihan perustavaraa, eli jos haen Audilta liittimet päihin niin varmaan voin tuosta omasta metritavarasta vääntää sopivan mittaiset johdot.
Comment
-
Onko kenelläkään ollu ongelmaa rns-e auxin käyttöön koodauksessa? Ainakaan obd-eleven ei päästä 37 moduliin käsiks, josta koodaus ilmeisesti tehdään. Rns-e softa päivitetty uusien karttojen myötä 0650 versioon, joten ei pitäs siitäkään kiikastaa. Myös Aux johtosarja on oem kamaa ja on kytketty siihen omaan paikkaan, soittimen takaa katottuna vasempaan kulmaan.
auto A4 B7 -07 ja rns-e:llä tullu jo tehtaalta.
Comment
-
Miten kannattaa suorittaa B5:seen retrofittaus, kun alkuperäinen antennivahvistin katolla (8L0035501E) on ohitettu ja tilalla yleismallinen (https://www.motonet.fi/fi/tuote/4711...n-autoon-12V)? Adapteri on tämän näköinen: https://www.carfeature.de/media/imag.../133403_D1.jpg
Kulkeeko tuossa antenniliittimen maakarvassa +12V vakiovahvistimelle? (E: meneekin itse antennikarvassa, mitä tykkää jälkiasennusvahvistin tuosta?) Pitääkö se erottaa jollakin komponentilla, millä? Vai kannattaisiko jostakin purkuautosta hankkia sisälle asennettava antennivahvistin joka sopisi suoraan rns-e:n perään, jos kyllä, onko siihen suosituksia? Vai onko ne liian älykkäitä ja eivät suostu edes toimimaan ilman CANia tms?
E: Osaako vaikkapa amalin sanoa, tarvitseeko RNS-E:lle tuoda analoginen GALA-signaali, kun on käytössä CANGate 1002 2.02 firmiksellä ja facelift mittaristo? Ohjeissa lukee että se syöttää automaattisesti GALA-datan jos huomaa sen puuttuvan, mutta kuitenkin edellisellä omistajalla on GALA-signaalin pinni kytkettynä Quadlock-liittimessä. Mietin vain, kun tässä on BOSE:n maadoitus kytkemättä ja tarvitsisi pinnin jostakin, niin tuon analogigalan voisi sopivasti napata irti.
E2: Eipä tarvitsekkaan nypätä tuota irti, kun paikallisesta elektroniikkakeskuksesta saa tarvittavat liittimet, mini-ISO:han tuo pienempi osuus Quadlockista taitaa olla? https://www.starelec.fi/product_info...ducts_id=11737
E3: Eipä ollutkaan mini-iso, joku vielä pienempi. Löytyi, N 907 647 01
E4: https://www.audi-sport.net/xf/thread...th-rnse.67896/
8P4 035 225B Upper antenna amp (£14)
8P4 035 225 Lower antenna amp (£150)
Toimisiko nuo 2 komponenttia ilman alkuperäistä kattoantennia? ETKA kertoo (http://www.oemepc.com/audi/part_sing...0/lang/e#sec_1) että tuossa systeemissä on lisäksi vielä n. 200e kattoantenni, onko se tarpeellinen vai voiko noihin vain pistää "perus" antennin (ja toisen jos se sitä vaatii) kiinni, ja kovaa ajoa?
E5: Jaha, tuo kattovahvari olikin osa vain pientä kokonaisuutta. Siellähän on autossa jo diversity-boksia valmiina, sivuikkunassa antenni, ja takalasissa pitäisi olla kaksi - paitsi en erota muuta kuin lämmitysvastuksen karvat. Onko ne osa antennijärjestelmää? Kannattaisikohan mun vain sittenkin hommata jostain alkuperäinen (mahdollisesti uusi 280€) kattoantenni ja kovaa ajoa vain..
E6: yksinpuhelu jatkuu, kolmas päivä googlausta päätyi takaisin tänne audifoorumille jossa oli mainittu osanumero 4B9 035 501 J - OEM vahvistin FM+GSM, gepsu jää pois mutta rns-e vartenhan mulla on jo erillinen. Hintaakin vain n. 40€ vrt tuohon 280€ orkkikseen. Case closed? Onko noin halvassa vahvaria sisällä? Ei taidakkaan olla, jos joku ei satu vahvistamaan sen olemassaoloa. Taitaa tulla tämä katolle: https://www.ebay.de/itm/Antenne-Dach...5/392701412008Viimeksi muokannut bindi; 12.9.2020, 04:33.
Comment
-
Tere!
Talouteen tuli b7, jossa RNS-E soitin. Saan puhelimen yhdistettyä bluetoothiin, mutta kun soitto tulee ja vastaan, puhe ei kuulu soittajalle. Voiko olla se, että autossa ei ole mikrofonia puheelle vai joku muu häikkä?
Toisena kyssärinä sitten sellainen, että autosta ei löytynyt navin dvd:tä ja ajatuksissa olisi ostaa se siihen. Toimiiko navi normaalisti kun siihen ostaa karttapäivitys dvd:n?
Comment
-
Muutama kysymys D:n tilalle asennukseen liittyen: Ensimmäinen ongelma on can väylän kanssa eli can/l ja can/h tulee D:ssä tuohon isoon pitkulaiseen liittimeen, mille ei ollut piuhasarjassa suoraan sopivaa paikkaa. Ne täytyy toki siirtää, mutta tarvitseeko tuosta isosta liittimestä ottaa myös jotain muuta piuhoja pois, kun nuo väylän piuhat? Kolme joutilasta johtoa on tuon E mallin adapteri sarjassa johon luultavasti on tarkoitus ne väylän johdot kytkeä, mutta yksi jää sittenkin yli.
toinen ongelma on radiossa, ei löydä yhtään kanavaa, vaikka antennijohto on kytketty adapterilla paikoilleen. Suhisee vain.
Ilmeisesti jälkeenpäin asennettu oli myös tuo RNS-D, kun muistaakseni en löytänyt TMC boksia ollenkaan autosta ja ajotietokoneessa ei jostain syystä näkynyt radion ym tietoja.
Autohan on B5 ässä.
Edit: Väylän piuhat vedetty mittariston taakse. Sammuu ja herää virta-avaimesta, mutta menee joka kerta SAFE tilaan.. Minkä tuolle osaisi tehdä? Radiokin rupesi kuulumaan, kun tökkäsi liittimen pohjaan asti yksikön perästä ;)Viimeksi muokannut Kuomu; 24.11.2020, 15:22.
Comment
-
Ei vielä tällä foorumilla ole tullut eteen tämä, niin tökätään tähän ketjuun. Tämmöinen sivu ilmestynyt, jossa on harrastepohjalta tehty RNS-E:n päivitysfirmiksiä: https://rnse.pcbbc.co.uk
En nyt ihan kaikkea käynyt läpi, että mitä löytyy ja mistä kaikesta iloa, mutta jos en nyt ihan väärin ymmärrä, niin pitäisi esim. B5:n mittariston ja RNS-E:n välisen kellonaikaongelman saada fiksattua noilla ilman Cangatea. Harmi, että ovat 10 vuotta myöhässä, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. :)
- 1 like
Comment
Comment