Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

kirottu multivikalämpöanturi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    kirottu multivikalämpöanturi

    Kuinka kauan teillä yleensä kestää kyseinen anturi?

    Alkaa jo järki menemään kun olen omaan jatkeeseen tuon anturin vaihtanut kohta viiden vuoden aikana peräti neljä kertaa. Nyt viimeisimmän hankin Tepolta edulliseen hintaan ja asensin elokuun alussa. Tänään alkoi taas ylilämpövalo vilkkumaan, eikä anna tarpeeksi ahtoja. Onkohan seuraavaksi edessä ylilämpöjohdon katkaisu?

    Onkos näissä varaosissa mitään takuita, Teppo?

    #2
    Kyllä niitten kolminapaisten pitäisi kestää ongelmitta kauan. Eivät sisällä mitään elektroniikkaa vaan ihan vain yksi lämpövastus ja yksi mekaanisesti lämmöstä taipuva kontaktiluiska. Siis ei mitään, mikä voisi oikeastaan hajota :)

    Ethän vain ole ylikiristänyt asennettaessa? Pitää vetää aika hellästi kiinni.

    Comment


      #3
      Voihan tuo olla, että on tullutkin kiristettyä yli. Eipä tuonne mitään momenttiavaimia työnnetä, joten rannemomentilla on kiinni. Ei kait sillä mitään väliä ole vaikka tuon ylilämpöpiuhan pistäisikin poikki?

      Comment


        #4
        Ei muuta, kuin ettei ylilämpövalo syty tarvittaessa. Tarve on yleensä aika lähelä nollaa... Ja onhan sulla lämpömittari :)

        Comment


          #5
          Toki! :D

          Tarkkaan kun katsoo, niin on näköjään vuotanut anturin juuresta hieman kumisukkaan ja ilmeisesti päässyt anturin sisälle. Ei näitä pieniä vesivuotoja tunnu saavan millään kuriin. Noh helppohan se on kerran kuussa lisäillä hieman nestettä.

          Comment


            #6
            Ylikiristäminen tekee myös vuotoa. Osa on käsittääkseni herkkiä rupeamaan valskaamaan, jos vähänkin kiristää yli. Tee jatkossa siihen kumitutin pohjaan riittävä reikä, ettei vesi kerry sinne.

            Comment


              #7
              Kumituttiin reilusti reikä... Itsellä myös käynyt kerran niin, että vuotanut läpi (nelinapaisen jälkeen joka hajosi ikäänsä, seuraava alkoi taas tihkumaan läpi).

              Suorita sitten myös erittäin hyvin liittimen puhdistus. Juuri yksi itsellä pöydällä korjauksessa, yksi johto poikki, ja kaikki neljä liitintä sellaista vihreää mömmöä täynnä.

              Comment


                #8
                Kumitutissa olikin jo reikä, tarvitsee ehkä hieman isontaa. Aikoinaan tuli noita liittimiäkin rassattua puhtaaksi vaikka millä aineilla ja papereilla, vaan uusi anturi pelasti tilanteen. Nyt en kyllä varmaankaan uusi vaan tosiaan laitan piuhan poikki, niin eipä enää herjaile sen jälkeen. Lämpömittarin kanssa ei ole ollut vielä koskaan ongelmaa, kop kop! Auto on kuitenkin viisi vuotta ollut jo omistuksessa.

                Typerä ominaisuus muutenkin, että 3b:ssä puottaa buustia ongelman ilmetessä.

                Comment


                • #9
                  Pysyykö teillä uudella anturilla mittarin neula 90 ajossakin?
                  Esim 10km matkalla 90km/h vauhdilla..

                  Laitoin uuden anturin mutta ei kovin herkästi edes kylällä 90c ja 80km/h alueella tippuu hetken päästä lähes nolliin?
                  Pahvia keulille?
                  Vai johtuisko vanhoista johdoista oli aika mustat johdon päät (joutu tekemään uudet liittimet)

                  Comment


                    #10
                    Ei pysy, eikä pysy monella muullakaan. Hypoteesi on, että uusi anturi on herkempi ajoviimalle. Hypoteesin todeksi osoittaminen jäänyt aina vain, joka tarkoittaa siis anturin eristämistä laittamalla jotain ympärille/eteen ja katsomalla vaikuttiko.

                    Saa toteuttaa kokeen :)

                    Comment


                      #11
                      Kyllä se on todeksi osoitettu monen toimesta. Voit jatkaa osoittamisen lykkäämistä hyvillä mielin.

                      Comment


                      • #12
                        Noniin pahvia tuli laitettua keulille aika reilulla kädellä ja myös anturin eteen / ympärille.
                        Ei paljoa vaikutusta matka-ajossa pysyy nyt tiheiden viivojen lämpimämmällä puolen..
                        Niin ja lämpöteippiä laitoin myös anturiin (pitäis siis eristää tuiskut ja muut) ei vaikutuksia..

                        Comment


                        • #13
                          No niin, lopetti tuossa S2:ssa lämpömittari toimintansa. Hankin uuden anturin, ja kun aloin vaihtaa, jäikin koko johtonippu "käteen". Eli johdot hapettuneet poikki liittimen juuresta.
                          Nyt kysymys kuuluukin, mihin järjestykseen nuo kuuluvat? Kaverilla AAN-koneinen S4 siinä johdot eriväriset. Sain myös kytkentäohjeet, joka pitäisi olla 3B:en, mutta siinäkin kaksi johtoa erivärisiä. Toinen noista samanvärisistä on ilmeisesti +12v eli tyhjä, mutta miten loput? Kokeillakko vaan eri variaatioita, ja katsoa milloin toimii?
                          Eli johdot tuossa on sini-keltainen, sini-valkoinen, musta-sininen, ja ruskea-sininen. Liittimessä numerot 1,2,3 (=tyhjä),4 ja anturissa kirjaimet T, R ja C

                          Comment


                            #14
                            Musta-sininen on varmaan +12V syöttö kuten muissakin eli tyhjä. Voit vaikka mitata. Muistakin varmaan näyttää jotain jännitettä, mutta olettaisin olevan reguloitua alemmaksi, koska tulevat kuitenkin ohjainpiireiltä.

                            +12V syötön kun paikallistaa, niin muita voit vaikka kokeilla laittamalla maihin. Ei se syöttökään kuin korkeintaan sulakkeen riko, jos vahingossa räpsäyttää maihin. Se millä lämpömittari nousee tappiin menee 1/T:hen. Se millä syttyy auto-chekkiin lämpötilan varoitus menee 4/C:hen. Ja se kolmas menee sitten 2/R:ään eli ilmastoinnille.

                            Ei liittimiin ollut jäänyt yhtään kuoren tynkää?

                            edit:

                            Menee itseasiassa seuraavasti:

                            1/T = sini-ruskea
                            2/R = sini-valkea
                            3/+ = musta-sini
                            4/C = sini-kelta

                            http://www.s2central.net/S2_Schematics/
                            Viimeksi muokannut jasso; 22.6.2011, 19:33.

                            Comment


                            • #15
                              Kiitos! Tuo oli juurikin sitä mitä hain.
                              Olisi se näköjään omalla veikkauksellakin mennyt, mutta hyvä kun sai varmistuksen.

                              Comment

                              Working...
                              X