Silloin kun jäähdytyys, eli ilmastoinnin kompura päällä, flektit pyörii, täysin normaali.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Flekti pyörii jatkuvasti?
Collapse
X
-
Jees löysinniin jo, taitaa olla siinä ohjaustehostin pöntön vieressä missä muitakin liittimiä.
Sökö tuuletin nähtävästi on kun liittimeen syötin akulta suoraan niin ei lähtenyt päälle ja tuloliittimeen jännite tulee
Liekköhän minkä tehoinen tuo vakio sähköflekti on? Tais eniten olla tarjolla 300wattisia ja pienempiäkin löytyi. tilasin sitten 380w kun löytyi yksi semmoinen, taitaahan sille olla 40a sulakekkin niin pitäisi kestää...Viimeksi muokannut a1pp4; 29.6.2023, 16:41.
Comment
-
Hei, sain sähköflektin vaihdettua mutta nytten mietityttää että onkohan tuo lämpöanturi ehjä mikä ohjaa flektiä? En saanut liitintä irti kun niin vähän tilaa oli, flekti pyörii kun ilmastointi on päällä. Jos ilmastointi on pois ja lämmöt on 96 niin sähköflekti ei vielä pyöri? Lämmöt pysyy tuossa 96.
Vcds output testeissä ainakin tuuletin lähtee pyörimään ja sitten kun testaa sen ohjausboksin niin silloinkin pyörii.
Mietityttää kun elsassa on näin: radiator fan thermal switch:
Stage 1 on 92-97 / off 84-91
Stage 2 on 99-105 / off 91-98
Eli vaikka ilmastointi on pois niin eikös sen pitäisi pyöriä ykkös nopeudella mikäli lämmöt on 92-97?
Comment
-
Voihan siinä anturissa olla jotain, jos se ei pyöri ilman ilmastointia. Ilmastointi päällä sen ohjaus on kuitenkin ilmastoinnin vastuulla. Se moottorinlämpötila tulee varmaan omalta anturilta, eli se mitä flekti näkee on eri lämpötila.
Omassa A8:ssa en muista, että sähköflekti oikein ikinä pyörisi, jos ei ole ilmastointitarvetta. Ehkä se pyörii tuolla stage 1:llä vaan niin hiljaa.
Comment
-
Pitää vaihtaa tuo jäähdyttimen puhallin lämpöanturi niin siitäpä se selviää. Samalla kokeilla liittimestä navat yhteen mitä tapahtuu, reilu 220tkm ajettu ja mahdollista että ikinä oo tuota vaihdettu niin kahtoa tuleeko muutosta uudella anturilla.
Periaatteessa ei varmaan väliä vaikka anturi rikki olis kun lämmöt nyt sähköflektin vaihdon jälkeen pysyy 96, aikaisemmin oli 98-99 sekä kun sähköflekti oli sökö nii lämmöt pomppi 115 paikallaan ollessa
Comment
-
No vähän oon ihmetellyt että ei se sähköflekti pyöri mikäli sulkee ilmastoinnin tai laittaa econille, anturin mukaan kyl pitäisi kun 90 lämmintä niin lähteä 1 nopeudella pyörimään?
On testattu siitä anturin piuhalta navat yhteen niin lähtee 1 ja 2 nopeudella pyörimään. Liekkö pitää kokeilla toista anturia vielä.
Vai voisiko olla mahdollista ettei lämpötila nesteessä muka tuolla alaletkussa nousisi 90?
Comment
-
En usko et se alavesiletkussa on 90 astetta. Ilmatessa autoa olen pitäny aina erillistä digimittaria paisuntasäiliössä. Lämpötilan nousu pysähtyy tyhjäkäynnillä aina alle 90 asteeseen. Saa sen nousemaan siitä muutaman asteen jos paikallaan polkee mutta ei millään kyllä yli 95 asteen vaikka miten polkis koska sähköflekti lähtee sit jo päälle.Samat lukemat antaa VCDS joten uskosin mittarinkin olevan oikeassa. Jos sulla luistaa vesipumpun juoksupyörä ? Tai tekeekö se painetta paisariin ? Se korkki pitäs pystyä avaamaan kone lämpimänä tyhjäkäynnillä ilman et sylkäsee nesteet pihalle. Jos ei pysty niin se tekee liikaa painetta sinne.
Comment
-
No nuo lämmöt on oudot tuossa audissa.. ostaessa näytti aina vcds ja auton mittarikin 98-99, sit ku sähköflekti oli paskan nii lämmöt nous tyhjäkäynnillä yli 115 mutta ajaessa tippu.
No sähköflektin vaihdon jälkeen lämmöt taas kokoajan 98-99. Vaihdoin motonetin lämpötila-anturin niin lämmöt näytti sitten 96.
Hellan anturilla taas 98-99.
Ainakin viimeks kun avasin kuumana niin se vähän sylki nesteitä pihalle että painetta siellä jonkun verran oli, en oo nyt kokeillut.
Auton mittari kyl näyttää aika tasan sen mitä vcds engine blockeissakin. Tähän on jakopää remppa vasta tehty mutta tiedä sitten onko halppis osilla ja onko täyttä ammattitaitoa ollut.
Tiedä sit voiko lämpötilaanturi näyttää vähän ylimääräistä kun tuol moottorin "takana" on, taidan kokeilla vaihtaa sen motonetin lämpötila-anturin ihan mielenkiinnosta kuhan tehdään venttiilikoppien tiivisteiden vaihto. Tiedä sitten mistä ihmeestä johtuu että lämmöt on 98-99 kokoajan lämpimäl koneel?
Comment
-
Jos siihen on just tehty jakopääremppa niin ekana veikkaisin et ilmaus on jääny tekemättä kunnolla. Se ei ilmaannu niin et jättää korkin auki ja käyttää lämpöiseksi auton mittarin mukaan. Paisarin lämpö ei ole vielä silloin lähelläkään samaa.Sitä saa aika pitkään vielä käyttää sen jälkeen kun lämpömittari on normaalilämmössä jotta paisarin lämpö on sama.
Comment
-
Pystyykös jostain tarkastaa tuleeko ilmaa vai pitäiskö nesteet uudestaan vaihella? On tuossa muutamat kerrat jo osa nesteistä lähtenyt anturin vaihdoissa ja laitettu lisää. Lämmintä kyllä puhaltaa normaalisti
Mahtaako tuo kuvassa oleva olla ilmausruuvi audi a6 c5 2.4 v6sen? En oikein muita löydäViimeksi muokannut a1pp4; 2.8.2023, 13:18.
Comment
-
Kyl noi C5 koppaset V6 koneet on ilmaantunu kun riittävän pitkään käyttää paisarin korkki auki ja lämpö säädetty kuumalle sekä puhallus ehkä puoleen väliin. Mielummin niin et mittaa paisarista erillisellä mittarilla milloin on oikeasti lähellä 90ast. Voi siellä välillä pari tonnia pitää kierroksia jos tuntuu liian pitkältä ajalta tyhjäkäynnillä ilmaus. En näin vanhoista lähtis kokeileen avaamaan ilmausruuveja kun pari kertaa jääny käteen se ruuvi kierteineen. Niin kauan käyttää et kuplia ei tyhjäkäynnillä enää tule.
Comment
-
Se riittää et lämpötila nousee paisarissa sinne lähemmäs 90. Sen jälkeen käyttää korkki auki tyhjäkäynnillä niin kauan ettei kuplia enää tule.
Jos tuo on ok ja puhaltaa lämmintä niin ei se ilmauksesta ole kiinni.
Jos se jakopää on sinne vaihdettu niin vaihdettiinkohan myös vesipumppu ?Jos siel on vanha ja väsyny vesipumppu ? Termostaattia ei mun mielestä voi asentaa väärinpäin ja yleensä jos ne on viallisia niin kone käy kylmänä. Voihan tietysti olla vielä se vaihtoehto et sinne koneeseen on laitettu jotain vuodon tukkimisainetta joka on tukkinut jonkun kriittisen paikan ( kuten jäähdytin) nestekiertoa.
Comment
-
On vesipumppukin vaihettu, jos siellä jotain tukossa olisi niin luulis sit keittävän tai jotain vastaavaa?.. tuli tuossa mittailtua paisarista lämpöjä ja kyllä 95 astetta tuli mitattua kun olin jonkun 20km ajanut ja sitten tossa parkissa oli korkki auki tyhjäkäynnillä.
Vcds näyttää sen 97-99, sitten tapahtu kun vcds selailin ja paisarin korkki auki lämpömittari kun oli siin niin kaikkee selatessa eksyin basic settingsin catin testaukseen ja se ku lähti päälle niin iha hetken päästä paisarista rupes yli tulee nesteet? No sammutin ja lämpömittari kuitenniin ~95 näytti.
Niin paha ny mennä sanomaan, vikakoodeja autosta ei löydy ja kaikki toimii normaalisti. Tärkeintä kuitenkin ettei ne lämmöt nouse tuosta 99 enempää? Liekkö kun motonetin termari laitettu niin siinä syy, toisaalta tiedä onko tuosta haittaa jos noilla lämmöillä käy eikä pitkässäkään ajossa nouse yli?
Ihmetyttää kuitenkin ettei ilmastointi pois päältä lähte sähköflekti pyörii jos paisarissakin sen 95 lämpöjä on? Tai sit se on just asteesta parista kiinni.Viimeksi muokannut a1pp4; 3.8.2023, 18:37.
Comment
-
Onko sinulla monta flektia, yksi vai kaksi? Ainakin pre-faceliftin C5 2.4:ssa on yksi sähköflekti ja toinen on visko joka tarraa kiinni kun moottori lämmin, sama juttu oli 1.8T AEB:n kanssa. Se tolmi hyvin ja piti lämmöt kurissa. Ainoastaan kovassa ruuhkassa lähti sähköflekti päälle jos ilmaistointi ei ollut päälle. Kesähelteellä ilmastointi päällä se pyori ykkösnopeudella ja vasta ruuhkassa huusi hosiaanat.
Comment
-
Yksi sähköflekti ja visko, tuossa taas visko pyörii kokoajan ihan kylmänä startatessakin. Ilmastointi päällä siis sähköflekti pyörii ykkösellä, kun ilmastointi pois niin en oo nähny sähköflektin pyörivän, on kyl kokeiltu ohjaavalta anturin liittimeltä navat yhteen että sähköflekti lähti pyörimään ilmastointi kiinni ja virrat päällä molempia nopeuksia ja kaikki output testitkin toimii.
Enkä oo kuullut että pyöris kakkos nopeudella ilmastointi päälläkään. Se ihmetyttää siis miksi ei lähde ilman ilmastointia päälle ollenkaan vaikka lämpöjen suhteen luulisi lähtevän
Comment
-
Tuo mitä laitoit et VCDS:ää selatessa pullautti nesteet pihalle kielii siitä et siellä on ilmaa. Jos se on kunnolla ilmattu niin se voi olla lämpösenä tyhjäkäynnillä korkki auki vaikka kuinka kauan ja nesteet ei tule pihalle. Eli kokeiles vielä, käytä lämpöiseksi korkki auki ja anna vaikka sen 15-20min käydä korkki auki tyhjäkäynnillä. Jos puhaltaa nestettä pihalle niin lisäät vain sinne niin kauan et ei enää pullauta niitä pihalle.Elä sammuta välissä.Jos se nesteen ulostautuminen ei lopu niin sit siel on vakavempaa vialla.
Se että flekti ei lähde ilman ilmastointia päälle voi johtua siitä et siinä anturin kohdassa on niin kylmää ettei se anna käskyä laittaa flektiä päälle. Eli jossain se neste kiertää oikein.
Comment
-
Mulla oli tänään aikaisemmin joku 20min varmaan päällä ja välillä kierroksiakin vähä korkeemal pidin korkki auki eikä ollu näköjään että ilmaa tulisi ja ilmausruuvistakin tasaseen tahtiin tuli kokoajan
No vähän jäi mietityttämään mitä tuo catin testi vcds koneelle tekee kun just kun se lähti päälle niin alkoi lähes heti yli tulla vai olko siellä sitten jossain ilmaa olevinaan.
Pitää huomenna kokeilla jos kerkiää ja kahtoa tuleeko ilmaa
Edit: no tuli kokeiltua jo nytten lämpimäl koneel eikä kuplinunna ollenkaan mitä ny 20min oli tyhjäkäynnillä ja välillä vähän aikaa reilun tonnin kierroksilla.Viimeksi muokannut a1pp4; 3.8.2023, 22:02.
Comment
-
En tuohon enempää osaa sanoa. Normaalilämmöt nuo yli 95 ei kuitenkaan ole. Jos ilmaa ei tule enää niin ehkä vaihtasin jäähdyttimen tai käyttäsin sylinterin kannen vuototestissä. Molemmat kustantanee suunnilleen saman.
Comment
-
Jos kannessa on halkeamaa tai kannen tiiviste vuotaa tekee painetta jäähdytysnesteeseen. Kovempi painehan siellä on kun korkki on kiinni joten testi voi näyttää vuodon.
Viskokytkimen toimintaperiaate kannattaa googlata. Voi kai se periaatteessa olla siinäkin se vika mut äärettömän harvinaista on et se viskokytkin ei toimisi.
Comment
-
En usko kyllä että kannessa olisi vikaa kun ei oikein viittauksia siihen ole kuin kohonnut lämpötila. Täytynee lähiaikoina jäähdytinnesteet tiputella ja pistää puhistusaineet sekaan ja huuhdella jäähdytin.
Oli ainakin siinä alavesiletkun anturilla vähän kökköistä tavaraa
Edit: tuli huuhdeltua jäähdytys järjestelmä, oli kyllä ihmeellisen puhasta tavaraa mutta näköjään lämmöt pysyy ainakin ajaessa nyt 96 kun huuhdeltu ja uudet aineet sisässä.Viimeksi muokannut a1pp4; 11.8.2023, 19:51.
Comment
-
Olisi kiva tietää jos jollain c5 audi yhdellä sähköflektillä niin pyöriikö se teillä jos automaatti ilmastoinnin laittaa econ asennolle?
Mahtaakohan tuossa olla välissä se fan control module? Kun econ asennossa tyhjäkäynnillä kuuluu jostain semmonen en tiedä onko releeseen viittaava ääni tai että yrittäis käynnistää jotain, kun tasaiseen tahtiin ääni kuuluu, en osaa oikein kuvailla muuta kun että sähköön varmasti liittyy.
Mistä tuo fan control module mahtaa löytyä, olen yrittänyt etsiä mutta en ole mistään löytänyt, kun jostain luin että öljynsuodattimen yläpuolella? Siellä ei ole muutakuin tämmöinen (kuva) ja tuohan on joku lämmitykseen liittyvä? Onko se sitten tuon yläpuolella?
Output testillä kyllä tuo fan control module toimii...
Comment
-
Mistä tuo fan control module mahtaa löytyä, olen yrittänyt etsiä mutta en ole mistään löytänyt, kun jostain luin että öljynsuodattimen yläpuolella? Siellä ei ole muutakuin tämmöinen (kuva) ja tuohan on joku lämmitykseen liittyvä? Onko se sitten tuon yläpuolella?
Comment
Comment