Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Automaatti-ilmastoinnin lämpötilan säätöalue

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Automaatti-ilmastoinnin lämpötilan säätöalue

    Audin automaatti-ilmastoinnin alin lämpötila "auto"-asennossa on 18 astetta, mikä tuntuu usein liiankin korkealta. Tämän alle pääsee tietenkin manuaalisesti laittamalla ilmastoinnin puhaltamaan "lo"-asennossa, mutta lämpötilan pitäminen tasaisena on tällöin vaikeaa.

    Eli kysymys kuuluu: Pysyykö ilmastoinnin lämpötilan säätöaluetta muuttamaan siten että alin automaattisesti ylläpidettävä lämpö olisi esim. 16 astetta?

    Auto on B6 A4 vm. 2002.

  • #2
    Jokainen tietysti päättää itse, millaista lämpötilaa autossaan pitää. Omakohtainen kokemus: viitisentoista vuotta sitten ostin ilmastoidun Audin ja onnen huumassa helteellä pistin lämmöt minimiin kovalla puhalluksella. Ajeltuani jonkin aikaa iski köhätauti, jota kesti parisen viikkoa. Lääkäri ohjeisti, että laitapa, poika, seuraavan kerran se ilmastointi kiltisti 22 asteeseen.

    Comment


      #3
      Jos ilmastoinnin 18 astetta tuntuu liian kuumalta niin herää kysymys onko ilmastointi edes kunnossa? Itsellä on kyllä pakko pitää n. 22-23 astetta tai alkaa ihan oikeasti paleltamaan. Siitä sitten ei ole tiedossa muuta kuin kesänuha...

      Comment


        #4
        Olisiko kylmäaineet vähän vähissä vaan? Voisin kuvitella, että LO ei anna sen kylmempää, mutta puhaltaa kovempaa...

        Mittaapa piruuttasi mikä on 18 ja LO asennoissa puhallusilman lämpötila.

        Comment


          #5
          Minä pidän siinä 21 asteessa. Alle jos pistää niin tulee viileä.

          18 astetta jos pistää niin pitäs tulla aika kylmää.

          Comment


          • #6
            Mulla kans kesät talvet 22 asteessa, ei oo kuuma, eikä kylmä, eikä köhiä tai vuotavia neniä. Kylmäkone huoltoon vaan, niin rupeaa riittämään isompikin asetus.

            Comment


              #7
              Vanhemmissa nyt tuon kennon jäähdytyskyvyn / kylmäaineen määrän voi helposti katsoa diagnostiikkakanavasta 60 joka ilmaisee lämpötilan jäähdytyskennon jälkeen. Itsellä se seilaa siinä 4-8 asteen välillä ulkona ollessa n. 20 astetta lämmintä.

              LO asennossa kanavista pitäisi siis tulla jotakuinkin alle 4-10 asteista ilmaa.

              Comment


                #8
                -04 A4 B6:ssa alin asetus on 16 astetta.

                Comment


                • #9
                  Miulla on taas asetettu tarkalleen 21,5 asteeseen ;) tuntuu että 21 on liian kylmä ja 22 liian kuuma :)

                  Comment


                    #10
                    No niin, nyt alkoi selvitä kun otettiin lämpömittari käteen:

                    Kun automaatti näyttää 18 astetta ja on ajeltu puolisen tuntia, on autossa lämpö ilmastoinnin kohdalla 20 ja kuskin pään korkeudella 21,5 astetta. Tämä selittänee paljon. Kylmimmillään lo-asennossa tulee 7,5 asteista ilmaa eli ilmastointi kyllä toimii. Olisi tosin pitänyt tajuta mitata lämmöt itsekin eikä uskoa mitä näytössä lukee...;-)

                    On ilmeisesti siis jonkin sortin anturi- tai kalibrointiongelma. Voiko asialle tehdä itse jotain? Ottaako laite lämpötiedon jostain muualtakin kuin säätöyksikön keskeltä? Yritän välttää merkkihuoltoa viimeiseen asti - vaihtaisivat vaan koko laitteen älyttömään hintaan.

                    Kiitoksia kaikille jo osallistuneille!

                    Edit: Vikamuisti luettu, ei virhettä ilmastoinnissa.

                    Comment


                      #11
                      Tuohon diagnosointii melkein kyllä tarttee vag-comin apuja. Sieltä voi jopa löytyä vikakoodeja jotka viittaa tuohon.

                      Kyllä tuo ilmastointi haistelee muualtakin kuin vain keskeltä. Ainakin mulla on pelili takana yksi paikka, muitakin luultavasti on?

                      Vanhemmissa nuo koodit sai suoraan ohjaimelta, uusissa ei ilmeisesti.

                      Comment


                        #12
                        Nuo asteet ilmastoinnin ikkunassahan eivät ole "oikeita" asteita vaan enemmänkin säätöaluetta. Taitaa tuo jonkun mallin manuaalissakin lukea. Veikkaisin että tuolla haetaan yhdistettyä lämpötilaa ja puhallusta, tuulihan tuntuu iholla viilentävänä eli tuommoinen oikea lämpö 21 astetta + ilmavirta alkaakin hyvin äkkiä olla 18 astetta iholla. Ei siinä ilmastoinnissa varmaankaan mitään vikaa ole, oletko Rehtis kokeillut oleskella jossakin toisessa automaattiilmastoidussa Audissa?

                        Comment


                          #13
                          Sami: Taidan tarvita vähän rautalankaa. Mulla kanava 60 näytti eilisellä kauppareissulla 6-8 välimaastossa. Mitäs se kertoo jäähdytysaineen määrästä? Missä asteissa liikuttaessa on syytä hakeutua täytölle?

                          Comment


                          • #14
                            Kannattaa katsoa kanavaa 52 ja tarkkailla sieltä tuleeko kompressorin sammuttamisen syyksi "Low pressure switch". Silloin on aineet vähissä.

                            Comment


                              #15
                              Kallel: Olen kokeillut ja ainakin ilman mittarifaktoja tuntui näytön 18 astetta pykälän kylmemmältä kuin omassa autossa.

                              Eihän tämä mikään suuri asia ole, halusin vain selvittää jos olisi ollut hienosäädön mahdollisuutta. Ilmeisesti Audikin on asian kuitekin huomannut kun säätöaluetta on laajennettu uusissa malleissa alaspäin.

                              Comment


                              • #16
                                Siis tämä keskustelu ei käsittääkseni nyt ota kantaa tähän Rehtiksen (ja nyt minun toisessa ketjussa esittäämään) ilmastointiongelman ratkaisuun?

                                Se ei valitettavasti ole mikään ratkaisu, että säätöaluetta viedään alaspäin. Kuten toisessa ketjussa luettelin, toimivat lukuisat eri mallisarjojen automaatti-ilmastoidut audit kuin ajatus tuon imastoinnin osalta ja sopivin lämpötila on näissä toimivissa koneissa ollut minullekin juurikin tuo 21.5 graadia :)

                                Käytännössä alue 21.0 - 22.0 useimmiten on käytössä.

                                Eli suomeksi: Mikä/mitkä osat on vaihdettava jotta laite alkaa toimia kuten pitäkin?

                                Comment


                                  #17
                                  Korkkari-saksalla ei ihan päässyt tuon sivun saloihin mutta eikös VAG-COM:lla pysty säätämään tuon lämpötila-alueen?

                                  http://de.openobd.org/audi/a4_8e.htm

                                  Comment


                                    #18
                                    Itse olen huomannut, että itse lämpötilan lisäks suuri merkitys on suuttimien suuntauksella eli jos puhalluttaa pitkin laseja keskisuuttimilla, niin viilennys ei vaikuta lainkaan tehokkaalta

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla on ihan samanlaista ongelmaa kuin Rehtiksellä. Vm. 2001 Primerassa 22-23 astetta on säädetty yleensä ja se on ollut mukava.
                                      Nyt on tällä Audilla ajettu kaksi päivää ja ei voi kuvitella pitävänsä 22 asteessa. Tänään viimeksi kauppareissulla 19.5 piti laittaa. Aavistuksen ehkä viileni kun keskisuuttimet laittoi vain hieman auki.

                                      Toinen asia mikä kummastuttaa tuossa, että puhallin kohnaa Auto-asennossa oikeastaan kokoajan kakkosnopeudella. Onko teillä muilla näin?

                                      Ehkä pitää myös lukea ohjekirja kunnolla ilmastoinnin kohdalta kun vaan posti kantaa sellaisen Suomi-version kotiin...

                                      Comment


                                        #20
                                        Auto-asennossahan se säätää sitä puhallusnopeutta ihan tilanteen mukaan. Ensin menee tovi ettei puhalla lainkaan ennen kuin nesteet vähän lämpenee, ja sitten puhkuu tilanteen mukaan melko kovaakin. Normaalitilanteessa kun lämpötila on auton sisällä tasaantunut, niin tuntuu itelläkin melko usein puhallusnopeus asettuvan kakkosen tienoille.

                                        Comment


                                        • #21
                                          itse olen sitä mieltä, että esim talvella kun autoa kuljetellaan päällysvaatteet päällä olisi kiva saada tuo lämppärin automaattinen alue alkamaan alempaa esim. 15-16 asteesta. onko se jotenin mahdollista....?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kiitos Mika vastauksesta. Hokasin itse asiassa tänä aamuna, että tossahan on noita puhallusnopeuksiakin vähintään kuusi (en laskenut siinä ajaessa), varmaan sen takia lämmön tasaannuttua käyttää kakkosnopeutta, eikä ykköstä kuten esim. nelinopeuksisissa japseissa.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X