Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

On-Board Diagnostic codes

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • On-Board Diagnostic codes

    http://www.audiworld.com/tech/int6.shtml

    Lyhyt versio:
    1) onko linkissä vuodelta 2000 olevat koodit edelleen voimassa 2004 A6:lle?
    2) voiko noita koodeja selaillessa "epähuomiossa" tehdä joihinkin koodeihin pysyviä muutoksia arvoihin? Jos voi, kuinka palautetaan alkuperäiset arvot?


    Pidempi versio:

    Kas kun aina ollut puhetta, että paljonkohan se lohkolämppäri oikein lämmittää sitä vettä. No, töiden jälkeen ajattelin katsoa mitähän se lämpötila lämmityksen jälkeen mahtaa olla ja tsekkasin tuon oheisen linkin ohjeet ja painoin muistiin koodin 51 = Engine Coolant Temperature
    No, arvot näytti vähän kummallisilta ja tuli sitten tietysti vähän räplättyä noita muitakin koodeja...

    1) itselläni A6 2004 -> ovatko nuo koodit muuttuneet (lista vuodelta 2000), koska kovin erikoisia lukuja eri koodit antoivat. Eli onko esim. listassa mainittu koodi 51 edelleen Engine Coolant Temperature?

    2) noita eri koodeja PITI selata lämpötilan + ja - painikkeilla, mutta jonkun koodin kohdalla painoin epähuomiossa sitä puhallusnopeuden + ja - säädintä ja kas kummaa, ko.koodin arvot alkoivatkin muuttua ruudulla.
    Olisko ollut koodin 2: "Digital value of Interior Temperature Sensor, in Headliner (G 86)" kohdalla. Jotain vaikutusta sillä näppäilyllä oli ilmastointiin, koska joko ilmanohjaus tai sen nopeus muuttui lievästi kun muutin arvoa.
    Tuli vaan pelko perseeseen, että voiko tuon valikon kautta tehdä jotain oikeasti pysyviäkin muutoksia????? Esim. just läppien ohjaukseen?
    JOS voi, niin kuinkas tehdasasetukset palautetaan....tuli nimittäin siinä ajon aikana "hieman" näppäiltyä niitä eri juttuja (joo joo, "hyvä" idea) ennen kuin huomasin, että a) valikot ei kyllä näyttäisi olevan samoja tuon listan kanssa ja b) jotkut valikot ovat säädetäviä ja niiden säädöllä tuntuisi olevan tosiaan jotain "oikeaa" vaikutustakin.... hjelp!

    #2
    Et kykene tekemään pysyviä muutoksia, vaikka haluaisitkin. Ei siis huolta.

    Comment


    • #3
      "Et kykene tekemään pysyviä muutoksia, vaikka haluaisitkin. Ei siis huolta."

      Huh, kiitos!

      Mutta väliaikaisia muutoksia ilmeisesti pystyy tekemään, koska tosiaan esim.läpät tuntuivat muuttavan asentoa kun arvoja muutteli?

      Jos vielä kuitenkin hieman jatketaan aiheesta, eli ovatko nuo koodit edelleen samat vm.2004:ssa kuin linkissä vuodelta 2000? Eli esimerkkinä tuo koodi 51. Ilmastoinnin näytön mukaan lohkolämppäri nosti lämpötilan 60 asteeseen ja ajossa lämpötila nousi 120 asteeseen???? voiko noi olla totta vai onko nykyään koodin 51 kohdalla joku ihan muu arvo?

      Comment


        #4
        Hetkinen. Siis saako nuo koodit jotenkin näkyviin tuosta A6:n 2-alue ilmastoinnista??

        Comment


        • #5
          Hieman OT, mutta nopeaan vika- ja tilakoodien lukuun suosittelen OBDScopea (jos sitä tukeva puhelin sattuu löytymään). Sen kaveriksi sitten vaikka DealExtremeltä BT-OBD -adapteri (tämmöinen). Ei tietenkään korvaa Ross-Techiä, mutta hoitaa perusjutut.

          Comment


          • #6
            "Hetkinen. Siis saako nuo koodit jotenkin näkyviin tuosta A6:n 2-alue ilmastoinnista?? "

            Juuri sieltä, eli linkissä on ohje siihen ja mitä koodit tarkoittavat. Noin lyhyesti: kun painaa sisäkiertoa ja nuolta ylös yhtäaikaa, niin voipi alkaa selailemaan eri koodeja lämpötilan + ja - näppäimillä.
            Mutta nyt hieman hakusessa, että onko linkissä mainitut koodit vuodelta 2000 edelleen samassa järjestyksessä myöhäisemmissä vuosimalleissa? Eli esim. listassa mainittu koodi 17 "Vehicle speed (km/h)" näytti allekirjoittaneen autossa aivan mitä sattuu lukemia. Samoin esim. koodi 55 "Outside temperature..." oli aivan hukassa. Tästä tuli vaan mieleen, että mahtaako tuo koodilista olla muuttunut X kertaa vuoden 2000 jälkeen...?

            Comment


              #7
              Varmasti ovat muuttuneet, ja käsittääkseni tuo lista on ensisijaisesti A4:n ilmastoinnista saataville koodeille. Vm. 1998 A4:ssä pitivät ainakin osittain paikkansa, mm. tuo kanava 17 (ajonopeus) toimi.

              Tämä oli tosiaan uusi tieto, että toimii tuossa A6/C5:n monialueilmastoinnissa, täytyykin kokeilla. Toimisikohan myös A4/B6 ilmastoinnissa?

              Comment


              • #8
                Toimii lähes kaikissa vanhemmissa, esim. 2003 seat leonissa toimi myös ja käsittääkseni skodissa yms, missä vain on sama ilmastoinnin yksikkö.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viesti
                  Hieman OT, mutta nopeaan vika- ja tilakoodien lukuun suosittelen OBDScopea (jos sitä tukeva puhelin sattuu löytymään). Sen kaveriksi sitten vaikka DealExtremeltä BT-OBD -adapteri (tämmöinen). Ei tietenkään korvaa Ross-Techiä, mutta hoitaa perusjutut.
                  Onkos tästä omakohtaista kokemusta? Onko kuinka toimiva, ja pystyykö esim. nakutuksia kattelemaan? Myös vikakoodien nollaus taitaa onnistua, mitä pikaseen tutkin.

                  Comment


                  • #10
                    En osaa sanoa noista nakutuksista mitään, tuolta saitilta löytyy kyllä täydellinen parametrilista, joka lienee siis standardi OBDII-mukainen. Vikakoodien nollaus onnistuu kyllä. Muuten ihan näppärä peli siihen tarkoitukseen johon se on tehty (yksinkertainen vika- ja muidenkin koodien lukulaite). Tietysti mihinkään audi-spesifiseen tuo ei pysty, sitä varten on VCDS.

                    Ominaisuuksista voi varmaan kysyä tarkemmin itse tekijältä, on suomalainen kaveri...

                    Comment


                      #11
                      Eipä tuo omassa puhelimessa toimi, kun on androidi, mutta onhan siihenkin saatavilla vastaavia ohjelmia. Täytynee hiukan tutkailla että josko tuollaseen panostais, ni ei aina tarvis läppäriä kantaa autoon.

                      Comment


                      • #12
                        JOS jollain olisi kanavalista vuoden 2004 A6 kulkineelle, niin laittakaa ihmeessä tulemaan. Yritin etsiä Googlella mutta eipä tärpännyt...varmaan vika etsijässä.

                        Comment


                          #13
                          Tulipa nyt kokeiltua tuota vm 2000 A6:n kanssa, eikä kyllä täsmää tuo lista ollenkaan.

                          Veden lämmöt olin löytävinäni kanavalta 58 ja nopeusnäyttö kanavalla 18. Ovat varmaan samat myös 2004 A6:ssa.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                            Ovat varmaan samat myös 2004 A6:ssa.
                            Eivät välttämättä ole. Minulla on A6 vm 2002 ja aika huonosti osuu yksiin tuon listauksen tai edes mainitsemiesi kanavien kanssa. Täällä on keskusteltu näistä koodeista aiemmin mutta mitään yhtä ja pätevää listaa ei ole tullut esiin.

                            Comment


                            • #15
                              Joo, ei ne kyllä täsmää 2004:een yhtään. Itse löysin nopeuden ja rpm:n jostain...olisko ollut kanavat 24 ja 25 tai siinä maissa - peräkkäin joka tapauksessa. Ja koneen lämpötiloja oli "rypäs" siinä jossain kanavien 34, 35, 36 paikkeilla. Muutaman asteen eroja eri koodien välillä, eli tiedä nyt sitten mikä ihan oikeasti oli koneen lämpötila. Mutta näytti olevan yleinen suuntaus, että kun mittaristossa lämpömittari näytti tasan 90C, niin noi kanavien 34-36 arvot olivat välillä 79-82C.

                              Comment


                                #16
                                Katohan vaan, sulla on siis noiden osalta sama kuin mulla. Ei ole muita aiemmin ilmoittautunut samaan ryhmään.

                                Uskoisin sen kanavan 34 olevan jäähdystysnesteen lämpötilan. 35-36 ovat sitten jotakin hyvin samankaltaista mutta ei kuitenkaan ihan loogisesti jäähdystysveden lämpötilaa (esim. auton seisoessa käytön jälkeen pari tuntia pakkasessa nämä arvot putoavat melko alas verrattuna kanavaan 34, joka seuraa hyvin mittarinäyttöä). Olisikohan sitten jotakin muiden arvojen mukaan kompensoituja lämpötilatietoja.

                                Tuo kanava 24 on muuten vakiorengastuksella (ja muilla renkailla, joissa sama vierintäkehä) lähes auringontarkka ajonopeus. Sillä voi ensinnäkin helposti tarkistaa mittarivirheen ja toisaalta jatkaa kameratolppien kohdalla oikeaa nopeutta muiden hidastellessa.

                                Comment

                                Working...
                                X