Onko missään vastaavaa testiä missä olisi joku optiman akku mukana? Sellaisen olen suunnitellut ostavani jos hieman tulee lisä musavehkeitä autoon niin akun olisi syytä olla ns. "paras"
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mikä akku?
Collapse
X
-
Itekki oon tässä miettiny et jos optimaa tai sitten tuota exiden maxximaa ne kun kestää sitä syväpurkuaki ja se virran anto ja otto kyky on jotain aivan eri luokkaa ku nuissa normi akuissa.
Tuo oma auto tuntuu olevan aika ranttu tuon virran suhteen, oli tuo voltti mittari noin viisarin verran alle 12v nii ei lähteny käyntii, ei etes pyörittäny.
Eihän se mikään akku kestä jos ei ladata kunnolla kans. Tarkotin että jos kus kun webastoa käyttää nii ei sit tarvi pelätä et lähteekö käyntiin vai ei.
Comment
-
Vaihdoin eilen akun paikallisella Trane jälleenmyyjällä. Uusi akku asennettuna 112€, laittoivat vaihdoin ajaksi toisen akun rinnalle kaapeleihin ettei mennyt edes autosta asetukset. Tänään aamulla -23 astetta pakkasta, webasto pöhötti 23min ja startti pyöri tämän jälkeen todella iloisesti. Ei voi kuin olla tyytyväinen. Silti mietin kyllä ylläpitävän laturin hommaamista, mutta kun autossa ei ole näitä sähkökamppeita ollenkaan niin vaatisi myös pistokkeen asentamisen... Edellinen akku oli originaali, joten reilut kolme vuotta se oli potkinu.
Comment
-
Pitäiskö vuoden vanha exide vielä pitää viikon verran virtaa, vaikka autolla ei ajettaisi?
Mielestäni pitäisi.
Myyjäliikkeen mukaan uusia akkuja tarvitsee silloin tällöin ladata erillisellä laturilla, paskat sanon minä(vaimokkeelle sanottiin, mulle vastaus ei olisi käynyt).
Tuolla myös akkukeskustelua: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ighlight=exide
Comment
-
Itse olen ainakin saanut ns. merkkiakkuja ladata välillä erillisellä laturilla pidemmän seisomisen jälkeen. Nykyinen pilipali tarjousakku pitää varausta paremmin, niin kuin oletinkin ostaessani se. -Toki sitäkin joskus on syytä ladata, mutta lähinnä kestoiän kannalta, eikä käynnistysavuksi niin kuin merkkiakun kanssa joutui tekemään. Ja loppuuhan se virta halvemmastakin akusta, jos ajoa on vähän.
Comment
-
Myyjäliikkeen mukaan uusia akkuja tarvitsee silloin tällöin ladata erillisellä laturilla, paskat sanon minä
Jos osa ajosta on sitten muutaman tunninkin suoritteita, pitäisi latauksen riittää ellei autossa ole webastoa.
Omakohtaisesti säikäytti tuossa viikko sitten kun oli ajeltu tankillinen pelkkää nurkka-ajoa "ulkoruokinassa" ja sitten aamupimeällä lastailin autoa useamman kantamuksen verran joka kertahan se ilovalotulitus sitten syttyy kun lähellekin menee. Kuinka ollakaan, viimeisen kuorman kun vein autoon niin eipä ilotulitus syttynytkään, no, avasin muitakin ovia kuin peräluukun eikä mihinkään reagoitu, alkoi jo tuntua kovin epävarmalta lähtö, joten täytyihän sitä kokeeksi käynnistää ja käynnistyihän se.
Akun varaustilan mittari kuitenkin näytti nollaa joten koelenkille, vajaan 10 kilsan jälkeen nousi varaus yli 50%. Tekipä mieli lähteä liikkeeseen vaihdattamaan akkua mutta olisi saanut sitten purkaa koko juuri ladatun lasti joten se ei pelaa joka pelkää joten reissuun. 500 kilsaa siinä ajeltiin joten ilmeisesti akku täyttyi sillä muutaman kylmäkäynnistyksen jälkeen olen seurannut mittaria niin täyttä näyttää vielä startin jälkeenkin...
Akuista sen verran että mikäli ei käytä näitä koodi-akkuja niin turhaan niiden kanssa hikoilee ja valitsee kuin morsiota itselleen, ei niillä testeillä käytännössä juurikaan pelata, saati testivoittajilla, uusi akku on aina uusi akku...
Terve akku kestää kuukaudenkin seisonnan ilman mitään ongelmia, Kun viikossa tai kahdessa tyhjenee niin ettei kun urahtaa yrittäessä voikin käväistä akkuliikkeessä, tai sitten alkaa pelata sen latauksen kanssa...
Comment
-
Voi ####, tämä sopii samaan keskusteluun:
Juu, Motonetin Bosch 100Ah (ei AGM) hukkaa latauksensa näköjään 1,5 päivän seisomisen jälkeen kokonaan, auton kellokin oli sammunut... ei näköjään trvinnut silti koodata mitään, vaikka sellaisesta erityisesti on tuon koslan kanssa ollut puhetta...
Ei muuten mutta akulla ei ole ikää vielä vuottakaan... ja kuitti ainakin vielä hakusessa.... (ja kun ei ole edes webastoa...)
kaverilla kävi Motonetin 70Ah Boschin kanssa sama homma, tosin sillä akulla ei ollut ikää vielä montaakaan kuukautta...
Onko kokemuksia, jotta onko Motonetin Boschit vielä jotenkin surkeampia kuin muut, ts. jotain "omia" malleja tms.?
Ja mitähän nyt sitten oikein tilalle, ajo on kyllä pääosin lyhyttä nurkkakurvailua ja akkuhan on kontissa, missä se ei edes lämpene kovinkaan nopeasti, pitäs varmaan seuraavaan laittaa se ylläpitolaturi ja sulanapito-kaapeli akun ympärille lämmitykseksi (joo, kuorma-autoissa on kait akkulämmityksiä, 4F on kyllä melkein samaa sarjaa)
Comment
-
Eiköhän olis testauksen paikka, eli kyllä on tainnut olla joku häristin käynnissä luvattomasti.
Ei kai ole jotain omia virityksiä rakenneltu? Toki voihan akkukin olla oikosessa mutta yleisempää on joku kuluttaja jos ei valonpilkahdustakaan löydy.
Tai sitten se ettei se ole koodattu tai koodattava systeemiin on tehnyt tepposet.
Olen ostanut C5 kutosiin kaksikin Boschin akkua Motonetistä eikä niissä mitään vikaa ole ollut, pojan kutosessa on kuukaudenkin lentokentällä seisokin jälkeen löytynyt vielä käynnistysvirta.
Ehkä kannattaisi laittaa siihen 4f kotteroon sellainen akku kuin kuuluukin niin ei tarvitse pelailla...
Comment
-
Heh, hyvä vinkki muuten mutta tuo motonetin akku on juuri kuten alkuperäinen, paitsi että merkki on Vartan sijasta Bosch (joka on kait nykyään vain eri teippinen Varta???) Audin alkuperäiset napasuojalätkätkin kävi paikoilleen...
Ja mitään rakennelmia ei ole virtaa viemässä muiden kuin Audin tehtaan toimesta, talveksi niitäkin on tullut vähenneltuä mitä nyt asetuksista saa pois päältä... Mutta ei vanhalla akulla mennyt ikinä edes noin tyhjäksi ennenkuin vaihdoin tähän uuteen... Kyllä tuo vielä alkutalvesta kesti seisoa yli viikonkin käyttämättä ilman mitään akkuongelmia...
Ja parasta on, että auton omalla laturilla akku täyttyy normaalisti, kunhan on ensin antanut seinästä senverran sähköä, että startti pyörii... Nämä on toki juttuja, joita oikein odottaa 75tkm ajetulta A6:lta...???
C6/4F tuntuu olevan erimaata kuin C5, on vähän turhan tarkka oma ohjauskontrolli... Uutta akkua ei kylläkään koodattu uutena, koskapa vaihdettiin sähköt päällä (ja uusi oli niin lähellä alkuperäistä kuin pystyi eri merkkisenä olemaan), eli missään vaiheessa ei virta katkennut (laturi syötti toisesta päästä autoa niistä "virtuaali"-navoista...
Comment
-
Eikös tuo lepovirrankulutus kannattaisi mitata niin ei tarvitsisi arvuutella, toki vuotoja voi olla? Eihän sellaista akkua voi koodata jossa ei edes koodia ole, sitä en tiedä auttaako se muuhun kuin virransäästöjärjestelmän toimintaan, ainakin omassa 4f kotterossa se toimii ja akku pysyy täynnä 125tkm jälkeenkin. Eli se kyllä itse vähentelee niitä kuluttajia tarvitessa...
Minkähänlainen jännitevakioitu se laturi sitten olikaan joka "syötti" sitä virtaa, itse en kyllä laittaisi laturia autoon kiinni ilman akkua rajaamassa jännitteitä, eli rohkenen sanoa että hyvinkin on joku komponentti voinut mennä paskaksi tuolla käsittelyllä jos jännite on käväissyt mahdollisesti 0-230V välillä...
Comment
-
Juu, tuli mieleen, että ongelmat alkoivat huollon jälkeen, en vain yhdistänyt asioita toisiinsa... Auto kävi sulateltavana ja väliöljynvaihdossa, kun venttiilikoppaan kertyi jäätä ja öljynpaine alkoi hälyyttää, olisiko joku huoltotila jäänyt päälle ja buuttaantui kun akku loppui, nyt nimittäin mennyt kaksi yötä ilman että akku on purkanut yhtään yön aikana... Omituinen "vika" kun korjaantuu itsestään?
Juu, en tiedä koska tuon pitäisi alkaa virran vähetessä vähentää turhia virrankulutuskohteita, mutta ainakaan originaaliakulla se ei sitä osannut tehdä, kun auto ei enää startannut, niin se vielä käytti kaikkia mahdollisia systeemejä... Keväällä jarrupalavaihdon yhteydessä muuten koodattiin myös tämä uusi akku, oliskohan kuukauden ollut paikallaan, eli ilmeisesti mun auton virransäästösysteemi ei ole kovin herkkä ;)
Tuon MMI softan version voisi varmaan myös tsekata, mitäs hilppeitä tarvitaan version vaihtoon, onnistuuko kotikonstein? ;)
Juu, tuo akunvaihdossa käytetty laturi oli ihan laatupeli ja homma hoidettiin siten kuten akkualan ammattiliikekin sen tekee (ei tosin taida merkkikorjaamo tehdä, koska silloin jää rahaa saamatta uudelleen koodaamisista ;) ), ja ongelmia ei ole siis ilmaantunut ennekuin nyt 10kk akun vaihdon jälkeen, mutta auto-buuttauksen jälkeen kosla pelaa taas täysin, uskaltaa jo käyttää myös MMI:tä ja huurteenpoistoja ;)
Comment
-
Mikä akku olis hyvä?
Tere!
Tänään kävi aamusella niin mukavasti että webasto oli syöny akun tyhjäks parissakymmenessä minuutissa.. Auto on ollu mulla jo 1.5 vuotta enkä ole siihen akkua uusinut enkä tiedä milloin sitä viimeksi on tehty.. Joka tapauksessa pitäis uuden akun hakuun loppu viikosta lähteä..
Minkähän laisia akkuja jengillä on omissa autoissaan? Itellä on vanha akku 60Ah ja ajattelin ostaa tilalle 75Ah tai 80Ah akun..
Tarkotus olis vielä asentaa autoon kiintee defan akkulaturi millä vois aina välillä ladata tota akkua kun tavlella tulee tota webastoo paljon käyteltyä ja kummiskin ajomatkat on aika lyhyitä..
Comment
-
Moi,
tässä on aika tuore keskustelu samasta asiasta:
http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=94255
Mulla on ollu nyt Tranen 80Ah akku jonkin aikaa autossa ja käytän kans paljon webastoa. Toistaiseksi on menny hyvin, joten luultavasti Trane ottaa latausta vastaan kylmänäkin huomattavasti vanhaa akkua paremmin. Itsekin olen sen ylläpitävän laturin laittamista suunnitellut, mutta kun ei ole autossa noita muita sähkövermeitä ollenkaan niin joutus pistokkeen ja kaikki asentamaan laturin takia.
Comment
-
http://www.powerset.fi/autohifi/tarv...bp-12-2500.htm Hinta saattaa hirvittää, mutta kestää syvempiäkin purkuja.
Comment
-
Osaako joku sanoa suoraan miten ison akun saa C4:sen takapenkin alle sovitettua. Nyt on joku leipzigissä asennettu minulle tuntematon merkkinen 60 Ah akku- vähän on nafti pakkasella tuon dieselin kanssa. Netin soveltuvuustaulukoista löytyy ilmiselviä virheitä (johtunee siitä että jos ei ilmastointia niin akku konehuoneessa). Tarkoitus olisi laittaa lohkolämppärin kaveriksi laturi ja sitten laadukas niin iso akku kuin vaan sopii.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viestiPitäs B6/B7 sopia jopa 100ah 353mm pitkä akku hyvin pienellä harrastamisella. Itse ostaisin sellaisen Trane SMF:nä.
Comment
-
Osaako joku sanoa suoraan miten ison akun saa C4:sen takapenkin alle sovitettua
Vartaa meinasin aluksi mutta sitä ei saanut mistään, ja tota löyty suoraan hyllystä ja myyjäkin oli niin urssi tietäväinen että kaupat syntyi. :)
Vartan akku haku:
http://www.varta-automotive.fi/index...lang=fi&range=
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja JPa1 Näytä viesti
C6/4F tuntuu olevan erimaata kuin C5, on vähän turhan tarkka oma ohjauskontrolli... Uutta akkua ei kylläkään koodattu uutena, koskapa vaihdettiin sähköt päällä (ja uusi oli niin lähellä alkuperäistä kuin pystyi eri merkkisenä olemaan), eli missään vaiheessa ei virta katkennut (laturi syötti toisesta päästä autoa niistä "virtuaali"-navoista...
Näin olisi akkuvalvonnan ohjainlaite tiennyt että on uusi akku, ja laskurit olisi nollaantuneet, jolloin ohjainlaite voi edes jotenkin yrittää laskea uuden akun purkua/latausta ja käyttää virrankatkaisu tiloja.
Akkuliikkeet kun tekee tuon hyppyvirran kanssa, niin puihin menee lähes joka kerta. Sanokoot mitä sanoo. Kymmenissä on akut jotka olen vaihtanut akkuliikkeen jälkeen, kun auton järjestelmät on sekaisin. Auto ei sekoa sen enempää normaalisti akku vaihtamalla, kuin että se jätetään koodaamatta ja vaihdetaan hyppysähköllä.
Ongelmathan alkaa siinä vaiheessa kun akulla on ikää ja/ tai rasitusta on paljon ( pätkäajo, webasto...).
Comment
-
Akun koodauksesta olisi kiinnostavaa tietää enemmänkin (jos joku osaa kertoa):
- Kuinka tuo käytännössä tehdään? Onnistuuko VCDS:llä tai tarviiko jotain merkkiliikkeen työkalua?
- Mihin malleihin / mistä lähtien akun koodaus pitää tehdä? Siis vanhempiin malleihin tuota ei varmaankaan tarvita?
Mainitsin syksyllä marmorin huoltotiskillä, että vaihdoin akun, niin huoltoneuvoja alkoi höpistä jotain akun koodauksesta. Viittasin kinttaalla moisille puheille, koska ajattelin, ettei sellaista vielä ole ollut vuoden '95 malleissa (A6 C4).
Comment
-
Vieras
Koskee kaikkia malleja joissa Akunvalvonnan Ohjainlaite ( BEM).
Eli C6 A6
B8 A4
D3 A8
A5, Q5, Q7, R8, A7,
A1/A3 jossa energian talteenotto/ Start-Stop (toi Start/Stop ei välttämättä pidä paikkaansa. Jos akussa on ohjeet mihin apukaapelit/ laturi laitetaan, löytyy BEM)
Nuo tuli äkkisältään mieleen.
Comment
-
Tasan vuoden vanha Exide Excell näyttää ottaneensa itteensä. Aamulla akku oli ihan ploosu ja tunnin latauksen jälkeen ei enään ota virtaa. Riitti just ja just kuitenkin starttaukseen.
Jos en saa takuuseen uutta niin ajattelin testata AGM akkua, Varta Silver Dynamicia jos vain on saatavilla.
Onko kokemuksia noista AGM akuista muuten?
Toi kyllä lähtis käyntiin, jos vain akku olis timmissä, lyhyellä starttauksella. Ei siis tartte pitkää sahuuttamista kestävää akkua välttämättä.
Comment
-
On kokemusta Vartan AGM akusta. Tosin ollut vain tuossa kesä autossa, eli Mustangissa. Unohtui akku paikalleen kytkettynä vuosi sitten ku nauton jätin talliin ja joskus keväällä huomasin että oli oli täysin kuollut ja hengetön. Apuvirralla auto käyntiin ja annoin sen muutaman tunnin käydä lotkottaa ja sen jälkeen toiminut kuin uusi. Eli pidän hyvänä akkuna.
En ole ihan varma mikä akku tossa talvi-Audissa on, mutta saattaapi olla että on myös AGM:ä. Toimii hyvin.
Comment
-
Tuli tuossa haettua tuollanen AGM akku, niin tuli tuossa mieleen että miten on tuollasen defan akkulaturin kans.
Myyjä sano että AGM akku pitäs ladata aina älylaturilla, mutta pystyskö siihen kytkemään tuollasta defan laturia vai pitääkö hommata tuo älylaturi tuohon ns. ylläpito lataukseen?
Comment
Comment