Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin/tuulettimien säätöpaneeli vika vai ominaisuus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastoinnin/tuulettimien säätöpaneeli vika vai ominaisuus?

    Huomenia!

    Tuli tässä mieleen seuraavanlainen juttu:

    Aamulla kun lähen töihin, laitan puhaltimen lämmittämään sisätiloja (ilman AUTO toimintoa ja ilman ilmastointia). Kun kone lämpiää ajossa, alkaa lämmintä ilmaa virtaamaan kabiiniin. Sitte tietysti jossain vaiheessa on sopivan lämmin ja laitan puhaltimen tehon pienemmälle. Seuraavaks huomaan hetken päässä että teho on laskenut entisestään, ilman että ite oisin koskenu nappuloihin. Nostan sitä taas vähäsen jottei tule kylmä ja taas myöhemmin saattaa olla tehot pienemmällä. Onko tää joku ominaisuus vaiko vika? Vai oisko käyttäjässä vikaa? :D

    Sekavaa tekstiä, mutta yritetään nyt silti :)

    #2
    Kyllä se sitä puhallustehoa säätää vaikka AUTO ei ole päällä. Se yrittää päästä siihen lämpötilaan joka on asetettu.

    Kannattaa varmaan säätää lämpötilaa, eikä puhallusta, niin ei tule kylmä. Luultavasti käyttäjävika siis :)

    Comment


      #3
      Eikös automaatti-ilmastoinnin idea ole, että se olisi automaattinen? :)

      Comment


      • #4
        Jaa, vai niin. Pitää näköjään parantaa mun ja puhaltimen yhteisymmärrystä... :P

        Comment


          #5
          Eihän se sitä puhallusnopeutta säädä jos asetat sen voimakkuuden manuaalisesti. Silloin se ymmärtääkseni säätää puhallettavan ilman lämpötilaa.

          Eli tosiaan sitä lämpötila-asetusta ylemmäs jos haluaa lisää lämpöä hyttiin :)

          Comment


            #6
            Tekeepä uudemmatkin samaa: Jos haluan pitää eberiä päällä kylmänä liikkeelle lähdettäessä, on pakko pitää lämmöt täysillä että vesiventtiilit on kokonaanauki. Sitten kun alkaa tulemaan jo lämmintä kajuuttaan, pitää puhallusnopeutta laskea manuaalisesti. Hetken päästä nopeus kuitenkin alkaa pikkuhiljaa nousta eli haluttu käsisäätö ei pysy asetetussa arvossa.

            Comment


              #7
              Kyllä mullakin b5:n säätelee pikkusen puhallusnopeutta vaikka se käsin asettaa johonkin.
              Ihan tälleen välikommenttina, minun mielestä tuon b5 automatiikka toimii hienosti, jopa paremmin kun esim. isän b7:ssa tai aiemmassa b6:ssa.

              Comment


              • #8
                Noniin, eli en oo ainoa täällä jolla puhallin elää omaa elämää :D On se kumma jos haluan että on vaikkapa 22 astetta ja 4-5 pykälää puhallustehoa, niin jossain vaiheessa puhallusteho laskee omiaan :/

                Comment


                  #9
                  Kannattaa muuten imuroida se ilmastointilaitteen ylöpuolella oleva pieni ritilä, voi lämpötilansäätö parantua, kun ei ole pölytyppoa anturin ympärillä. Myös vikakoodien luku kannattaa tehdä, jos epäilee toimimattomuutta.

                  Mutta yleisesti ottaen lämpötilan säätö ei ole ihan helpoin säätöoperaatio. Jossain tilanteessa 22 astetta ja vakio puhallusnopeus = mahdoton yhtälö. Ihminen kokee hyvin eritavalla kylmän ja kuuman, kuin koneen mittaama arvo.

                  Comment


                  • #10
                    Itse olen talveksi nostanut lämpötilan 23 asteeseen ja muuten automaatilla. Lämpiää nopeasti, kunhan kone lämpiää ja automaatti nostaa puhallustehoa. Pysyy ikkunat ihan hyvin kuivanakin. Automaatti nostaa puhallustehoa jos pyydetyn lämpötilan ja mitatun lämpötilan välillä on suurikin ero. Laskee sitten puhallusta, kun tavote lähenee.

                    Comment


                      #11
                      Ilmastoinnin toimintalogiikka on ainakin omaan mielenlaatuun hiukka epälooginen. Kyllä se saisi toimia niin, että kun laittaa manuaalisesti sen kolme pykälää niin se on sitten kolme pykälää niin kauan kunnes painaa Auto nappia. Nythän se on vaan automaatin hienosäädin eikä oikea manuaalimoodi. Itse automaattipuolihan tuossa toimii ihan mallikkaasti. Ihastelin kerran vanhemman v40 Volvon ilmastointisäätimiä. Siinä oli tuuletusnopeudelle pyöreä namiska, jossa oli pykälät Auto 1 2 3 4. Sama juttu tuuletuksen suunnalle. Mielestäni äärimmäisen selkeätoiminen ja helppo käyttää.

                      Comment

                      Working...
                      X