Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 c4 avant Kattovalon katkaisijan ohittaminen.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 c4 avant Kattovalon katkaisijan ohittaminen.

    Morjesta, tartti liittyä foorumille, kun tuli hankittua 94 vuosimallin A kutonen.
    Autosta on onnistuttu mokaamaan pari katkaisijaa, eli vivut puuttuvat. Tämänkertainen nakki olisikin kattovalon katkaisijan ohitus. Vaikuttaa siltä, että tämän vivun menetyksen myötä on jouset ja kaikki lentänyt kateisiin. Tähän kattoyksikköönhän tulee 2kpl littanoita liittimiä, joissa kumpaisessakin on 3kpl johtoja. Voisiko joku vilkaista omastaan, tai kytköksistä, miten minun pitäisi kytkeä noita johtoja yhteen, jotta saisin sen kiinteästi "ovi"-toiminnolle. Tämän korjaaminen tulisi halvemmaksi, kuin pihavalojen asennus :-)
    Tässä nyt reilun viikon on ollut Audi alla ja täytyy sanoa, että hienosti toimii kaikki, mutta satunnaisia sähkövikoja kyllä löytyy uskomattoman paljon. Ihan mielenkiintoista, kun kyytiläiset paiskaisee ladan tavoin oven kiinni, niin aina joku paikka herää eloon ja toinen lopettaa. Viikonloppuna lähteekin crc purkki suhisemaan ja käyn ainakin nuo rele ja sulakerasiat läpi.

  • #2
    Jos sulla katkaisija puuttuu sieltä puuttunee myös sellainen kuparinen H:n muotoinen liuska. Tämä liuska siirtyessään katkaisijan mukana yhdistää noita nastoja . Toisen liittimen keskimmäinen johdin on yhteydessä ovikatkaisijoihin , toinen liitin on takavaloa varten (?) Eli 1 johdin on +12v, keskimmäinen ovikatkaisijan kautta maadoituis, kolmas johdin sitten maa, menisköhän tuollain. Tuon mukaan siis hyppylanka 1 ja keskimmäisen kupariliuskan väliin itse valoyksikössä sytyttäisi valot ovia avatessa.
    Itselläni nuo vielä hieman kesken, tarkoituksena olisi kytkeä siten että Avantin takavalokin syttyy samaan aikaan kun muut valot. Laitoin myös kaikki sivu(luku)valot syttymään ovia avatessa.

    Comment


    • #3
      Kuvan kanssa

      http://db.tt/YOQvwS6 Tuolla täysikokoinen kuva

      Elikkäs tässä kuva vielä selvennökseksi siitä mitä tuolla kotelossa on jäljellä. Ei ihan minun logiikalla aukea, miten tuo sinun ehdottamasi kytkentä menee oikein, kun minusta nuo kuparitiet menee vähän eri tavalla... Vai meneekö?
      Viimeksi muokannut Rinkulapussi; 11.11.2010, 16:32. Perustelu: Laitoin linkkinä, kun oli iso kuva ja ihan tarkoituksella.

      Comment


      • #4
        Eli tuossa harmaassa muovissa kytkintä varten olevan uran vieressä on kolme kuparista nastaa. Kun katkaisija on keskiasennossa (off) siihen kiinnitetty kupariliuska ei yhdistä noista yhtäkään. Kun sitten siirtää katkaisijan ovi-asentoon 2 noista yhdistyy tuon h-muotoisen (sinulta puuttuvan) kupariliuskan avulla, siihen nastaan jonka kautta ovikytkimet käsittääkseni maadoittaa tuon- eli lampulle tulee tuolloin virtaa koko ajan ja sitten kun ovi avataan/keskuslukon ohjaus kertoo että nyt pitää olla valot päällä niin lamppu maadoitetaan. Sitten taas on asennossa kaksi muuta nastaa yhdistyy ja valo palaa jatkuvasti.
        ELi kokeile valon liittimet kiinni yhdistää keskimäinen nasta jompaankumpaan reunimmaiseen vaikka johdonpätkällä, valon pitäisi syttyä- toisen osalta jatkuvasti ja toisen osalta kun keskuslukon ohjain pyytää sisävaloa. Noihin 6-liitinnastaan johon liittimet tulee ei kannattane koskea.
        Itse kytkin ja se h:n muotoinen kupariliuska on muuten todella yksinkertainen- ja samoja käytetään edessä ja takana sekä myös sivuvaloissa(ja ainakin B4 ja C4 autoissa samat). Luulisi että romikselta saa halvalla- kytkin paikoilleen ja sitten kupariliuska oikeinpäin paikoilleen ja thäts it. Liuksa on taivutettu ja hoitaa jousenkin virkaa. Kytkimiä on kahta sorttia on-off ja on-off-ovi, merkittävin ero niissä että tuossa 2-asentoisessa on pidempi muoviosa estämässä että se liukuu ovi-asentoon- vedin yhden dremelillä lyhyemmäksi ja avot mulla oli edessäkin oven avauksesta syttyvät lukuvalot
        Mulla pitäis olla himassa yksi tuollainen valo odottamassa modausta (isommalle ledipanelille) Yritän muistaa räpsästä kuvan illalla kunhan olen töistä kotona... (mennee lähemmäksi puoltayötä)

        Comment


        • #5
          Noniin, jes nyt aukesi minullekkin ja käy järkeen. Minua hiukka hämäsi vain nuo kupariliuskat tuolla pohjalla 3kpl... Mutta tosiaan jos nuo on maadoituksia molemmat, niin silloinhan tuo toimii. Ja niitä kolmea muuta pitkin kuljetetaan sitten plussat ilmeisestikkin.

          Mutta on varmaan aika yleinen ongelmakohta, joten kuvien räpsäisy ei varmasti mene hukkaan.

          Comment


          • #6
            Slamitista uusi vaan!

            Comment


            • #7
              Oheisesta huonosta kuvasta näkee rakenteen (on sivuvalosta mutta idea sama) Eli ylhäällä vasemmalla pidempi kytkentäpinta johon H:n sakara osuu koko ajan. Kuvassa katkaisija 0-asennossa ja vasemman alareunan sakara ei osu kuin muoviin. Jompaankumpaan suuntaan kun liikuttaa niin osuu kupariliuskaan.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja lowe low Näytä viesti
                Slamitista uusi vaan!
                Kyselin audicenteristä tuohon katkaisijaa ja eipä löytynyt enään edes varaosanumeroa kyseiselle. Pari tuntia kehui etsineensä, olisiko slamitilla jotain poppakonsteja sitten?

                Toisaalta, kun tuossa on nuo lukuvalot erikseen, niin eipä sitä tartte päästä eri asentoihin tempoomaan.

                Comment


                • #9
                  Panokset kovenee.

                  Elikkäs kokeilin metallin palasella yhdistää noita kupariliuskoja seuraavalla tuloksella.
                  Ykkönen keskimmäiseen ei tapahtunut mitään, kun ovi oli kiinni, elikkäs todennäköisesti tämä oli ovitunnistin. Seuraavat oikoseen, niin sulake räpsähti ja hetkeksi tuli valoa autoon kipinöiden muodossa.
                  Toisaalta rupesin tässä pohtimaan, että jos kaikki sisävalot kerta kiertää tota kautta, niin jonkinnäköinen ovivalotoiminto on jo päällä koska vasemman puoleinen takapenkkivalo syttyy kyllä ovesta.
                  Eli jos näin on, että kaikki ovitoiminto valot saa tuosta kytkettyä pois, niin sittenhän se jo tavallaan toimiikin ovi asennossa, mutta minun ongelmani on hieman laajempi.
                  Mielenkiintoista :-S

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä nuo katkasijat on valokohtaiset, eli voit sammuttaa kesikvalon katkasijasta ilman että vaikuttaa sivuvaloihin.

                    Comment


                    • #11
                      Aa, kuitenkin jos otan irti tuosta katkaisijasta johdot, niin mikään valo ei reagoi ovikatkaisijaan oli niiden asento mikä hyvänsä.

                      Onneksi pääsen tänään valaistuun ja lämpöiseen halliin, niin tutkiminen hieman helpottaa.

                      Comment


                      • #12
                        Katselin tuosta varaosa-autostani tuota kattovalaisinta- eli siinä on kaksi 3-napaista liitintä- ne kun ottaa irti paljastuu kolme nastaa joihin kytkimen liikuttama kupariliuska osuu. Näistä reunimmaisen ja keskimmäisen kun yhdistää valo toimii ovien ollessa auki. Ja ei siis noi liittimien kuusi kuparinastaa vaan alimpana olevat kolme kyseessä.
                        Ohessa myös kytkentäkaavio- jos se selkeyttäisi asiaa. Ei kannata säikähtää otsikkoa- siinä on jokin virhe (Audi 100 vm 97)
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Ei se osanumero nyt niin kiven takana ollut. Kattoluukulliseen valaisin 895947105 ja värejä on kolme: F77 - aqua blue, P21 - ecru (beige) ja 3VF - platinium. Että siltä pohjalta.

                          Comment


                          • #14
                            Sä oletkin Terho keskimääräistä kätevämpi noiden kanssa kuin marmoritiskin takana istuvat heebot.
                            9 kertaa kymmenestä kun menee Etkasta revitty osanumero mukanaan niin mutisevat ettei sellaista ole/ei se ole oikea etc etc, ei sellaista ole saanut sitten 1916.
                            Ero on oikeasti suuri kun vertaa noihin baijerilaisiin munanvatkaimiin (joita mulla 3 kpl vuosimallit 1968-1975). Mobile tradition CD:n saa ihan virallisistekin ostettua, numerot täsmäävät ja vaikka fillarilla kävi Laakkosen lasipalatsista tilaamassa osia niin myyjät oli aidosti iloisia kun asiakasi tiesi numerot jo tilausta tehdessään. Hauskin oli joku kympin osa kun lupasivat kahden päivän päähän ja vielä soittivat ja kertoivat että nyt osa on tullut ja tervetuloa hakemaan.... Joskus Marmorilla hieman eri fiilis.....

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Rinkulapussi
                              Kyselin audicenteristä tuohon katkaisijaa ja eipä löytynyt enään edes varaosanumeroa kyseiselle. Pari tuntia kehui etsineensä, olisiko slamitilla jotain poppakonsteja sitten?

                              Toisaalta, kun tuossa on nuo lukuvalot erikseen, niin eipä sitä tartte päästä eri asentoihin tempoomaan.
                              No osanumeron oli Crossfire laittanutkin jo, mutta näiden vanhojen ratsujen kanssa itsellä tuo Etkan pikkuveli toiminut hyvin varaosanumeroiden etsimiseen! Kuten viimeisenä mm. diiselin moniurahihnan kiristäjä. www.vagcat.com <---- rekisteröidy ja paina ylhäältä "Go to catalog", valitse automallisi ja vola saat helposti kaikkien osien hyvät osanumerot ja jos Audilla sanoo ei ole sano, että fuk tha shit ja ---> www.ebay.fi Saksan osastolle klikkaat vain osanumeron ja varmasti löytyy!
                              Kirjaudu sinne ja tässä suoralinkki http://www.vagcat.com/epc/cat/au/A10...39/57/1412020/
                              Viimeksi muokannut lowe low; 13.11.2010, 07:47.

                              Comment


                              • #16
                                Ja tämä ongelma ratkaistu

                                Kiitokset kaikille jeesanneille. Nyt tosiaan perjantaista pitkästi lauantain puolelle tallissa viettäneenä voin todeta, että alkuperäisistä vioista on enää takapään natina töyssy teillä jäljellä. Elikkäs sisävalot muiden joukossa pelaa passelisti.

                                Sieltä katkaisijahässäkän pohjasta hyppylanka siitä ainoasta ei kuparisesta paikasta juotin hyppylangan vasemman puoleiseen kupariliuskaan. Eli vasemman puoleiseen jos katselee sitä hässäkkää sieltä johdon tulosuunnasta. Tällä kikkailulla on nyt ovi asento kunnossa. Sama korjaus auttoi myös tavaratilan valoon jossa tuo ainoa ei kuparinen oli jostain vetänyt kosteutta ja ruostunut olemattomiin. Siellä oli tosin tuplaputkelle paikat, josta sitä metallista vaativaa ei enää saanut elvytettyä. Mutta hyvä näin.

                                Jos jollakin on samoja ongelmia, niin minä voin ottaa kuvan korjauksesta ei tosiaan ollut hankalaa lopulta.

                                Comment

                                Working...
                                X