Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 b5 stereoiden kanssa kaivataan apua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 b5 stereoiden kanssa kaivataan apua

    Huomenta!

    Eilen kaverin kanssa pähkäiltiin autoni (A4 b5 '97) stereojärjestelmää ja tultiin seuraaviin tuloksiin:

    Autostani löytyy ilmeisesti jonkin sortin concertpaketti?. Ostaessani auton oli orkkismankka (kasettimallinen) korvattu jollain perus cd/mp3-soittimella. Irrotin soittimen ja huomasin että kaikki johdot on katkottu ja osa juotettu uusiks. Kun sain testattua omaa soitintani, huomasin että vain etuovien kaiuttimet soi. Takana siis ihan mykkää ja kontissa kuskinpuolella oleva audi subwoofer myöskin mykkänä. Nyt kaipaisin apua, kytkentäkaavioita, mitä tahansa, jotain millä saada selkoa johtojen järjestyksestä. Internettiä lueskelin ja jos käsitin oikein niin tuo voisi olla ns. puoliaktiivinen setti, eli vahvari kontissa antaa virtaa subille sekä takakaiuttimille?

    Yks vaihtoehto ois tietty että vetää kaikki kaapelit uusiks ovilta soittimelle ja repii sen subbarin pois kontista ja laittaa oman tilalle.

  • #2
    Muistaakseni tuo takapää tarvii herätteen vahvistimelle. En kyllä muista minkä värinen johto oli mutta pitäisi löytyä samasta johtonipusta soittimen päästä.

    Ite paininut joskus saman asian kanssa kun mankkaa vaihdoin.

    Comment


    • #3
      Alkuperäinen kirjoittaja LilJon Näytä viesti
      Muistaakseni tuo takapää tarvii herätteen vahvistimelle. En kyllä muista minkä värinen johto oli mutta pitäisi löytyä samasta johtonipusta soittimen päästä.

      Ite paininut joskus saman asian kanssa kun mankkaa vaihdoin.
      Ihan varmasti tarvii :) Tällä hetkellä niitä katkottuja johtoja on varmaan 7-10 kpl =/

      Comment


        #4
        Jos en ihan väärin muista, niin heräte on valkosininen. Yhteensä johtoja tarvitaan neljä, signaalit vas/oik ja niiden yhteinen maa. Signaalit muistaakseni ruskeat johdot värillisellä raidalla. Johtonipun kuva voisi virkistää muistia.

        Edellinen koskee puoliaktiivista ympäristöä ilman subbaria, mutta johdotus varmaankin sama.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
          Jos en ihan väärin muista, niin heräte on valkosininen. Yhteensä johtoja tarvitaan neljä, signaalit vas/oik ja niiden yhteinen maa. Signaalit muistaakseni ruskeat johdot värillisellä raidalla. Johtonipun kuva voisi virkistää muistia.

          Edellinen koskee puoliaktiivista ympäristöä ilman subbaria, mutta johdotus varmaankin sama.
          Voin ottaa kuvan, helpottaa varmaan muitakin muistamaan asioita :)

          Comment


          • #6
            Aa sulla oo kaikki sekasin :D Luulin että kaiuttimet on kiinni.

            Jos ei päivän aikana ole tullut selvyyttä niin voi iltasella katsoa värejä omasta.

            Comment


              #7
              Itsellä on kanssa jonkun näkönen systeemi, jossa takapäälle oma vahvistin. Entinen omistaja oli raakileesti katkonu johtoja ja laitellu olevinaan toimimaan, mutta kun ei. Kaikkein helpoimmalla pääsin kun liitin johdot takaisin alkuperäiseen liittimeen, kävin "hifi" kaupasta adapteri johtosarjan, tein tarvittavat kytkennät ja homma rupes pelittää kerrasta.

              Comment


              • #8
                Onko kukaan kuullut tuosta erwin audi sivustosta, kuulemma sieltä voi löytyä kytkentäkaavioita. Reggaat, maksaa 4€ per tunti ja on kuulemma kaikki kytkentäkaavoit/räjäytyskuvat käytössä pdf-muodossa.

                Nikke_: Mulla ei löydy liittimiä, pelkästään yks kaapelinippu =/ Siihen liitetty iso-liitin, mutta vaan etukajareille :P
                Viimeksi muokannut mikk3; 26.10.2010, 08:48.

                Comment


                • #9
                  Muistinpas vähän väärin..
                  Mulla on tuollainen boxi välissä. Mikäköhän mahtaa olla?

                  Jos ei selvyyttä tule niin voin joku päivä sinnepäin ajellessa tulla omia johtoja näyttämään.
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Ilmeisesti ollu joku pätevä ja ottanu koko liittimen poikkeen..? Multa löytyy tuollainen keltavihree liitin kuten LilJon:n kuvassa näkyy vasemalla liitettynä punaiseen liittimeen ja sitten parus iso-liitin jossa pelkät etukajarit ja soittimen sähköt. Minkä värisiä johtoja siellä on mitä on katkottu ja liitelty uudelleen? Voisin huomenissa käyttää omaa soitinta ulkona ja kattoo miten johtojen värit menee tuon adapterin kanssa, josko siitä olisi apuja?

                    Comment


                      #11
                      LilJonin kuvassa näkyvä keltainen liitin (vasemmalla vihreän liittimen vieressä) on se joka liittyy aktiiviseen takapäähän.

                      Comment


                      • #12
                        Tossa nyt "muutama" hassu katkottu johto =/

                        Comment


                        • #13
                          Ei voi muuta sanoa kun auts. Onkohan sivarit viuhunnu ennen kun on ajateltu :D

                          Koitan katso ton keltasen liittimen värit tänään. Ne muuttuu tuosta liittimestä eriväreiksi ja niissä taisi lukea mikä on mikäkin.

                          Edit: Enpä oo pystyny kattomaan kun emännällä on auto ja itse reissussa. Koitetaan vkl uudestaan..
                          Viimeksi muokannut LilJon; 28.10.2010, 22:00.

                          Comment


                          • #14
                            moro. tää menee oftopicin puolelle mutta mitenkä olette b5 sedanissa saanu subin paineet kabiinin puolelle ja soinnin hyväks. kun tuossa omassa vm96 ei ole kuin kyynärnoja takapenkissä mutta ei mtn suksiluukkua konttiin.. lähteekö sieltä joku pelti irti ns että saa yhteyden konttiin?

                            Comment


                            • #15
                              Tuossa video miten omassani on pukattu paineet kabiinin puolelle
                              http://www.youtube.com/watch?v=FzWV7VIDMVI
                              paras ratkaisu on aeroport hattuhyllyn läpi eikä yhtikäs mikään muu piste.

                              Tosin se on sitten eri asia millainen kotelo yms ratkaisu on kontissa ja minne subi on sijoitettu.
                              Viimeksi muokannut hekee88; 12.12.2010, 20:03.

                              Comment


                              • #16
                                mielenkiintonen ratkaisu sointi on vissiin videosta päätellen kohdallaan.ei taida subia saada soimaan ilman tuommoista.mitenkäs mistä kyseisiä isoja refleksi putkia saa ostettua vai oletko itte tehny? oma laitteisto on ihan perus alpinen swr.1242d subi 60l refleksi ja alpinen mrp-500 vahvistin+ konkka mutta en ole vielä asentanut kun olen miettiny laittasko ollenkaan. mutta tuo kuulostas hyvältä konstilta

                                Comment


                                • #17
                                  Putkia ja kauloja löydät autohifiliikkeistä, tosiaan tuo ratkaisu pukkaa paineet todella hyvin kabiiniin, kotelo on itse tehty http://www.autosound.fi/bbd/index.htm tuolla ohjelmalla laskin mitat. Itselläni on subi on asennettu koteloon väärinpäin max. paineen saavuttamiseksi kabiiniin http://img577.imageshack.us/img577/5072/img0076j.jpg

                                  Comment


                                  • #18
                                    ok oliko tuo hattuhyllyn reikiminen iso homma.onko siinä kohtaa peltiä tms vai levyä ja kangasta

                                    Comment


                                    • #19
                                      mulla on kotelo samaa luokkaa kooltaan ja melkein saman mallinen onko sulla refleksi vai suljettu ja jos on ref niin onko putki kokoa? ja missä sijaitsee

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hattuhyllyn verhoilupahvin alla ja kuten tavaratilasta näkeekin menee pelti, melko ohutta, itse leikkasin siihen kuviosahalla metalliterän kanssa reiän, putki koko itsellä on 6 tuumaa (halkaisija) pituus on 44cm http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=1188, toki halkaisijaltaan pienempikin olisi riittänyt esim 4 tuumainen.

                                        Kotelo on refleksikotelo ja putki menee hattuhyllyn läpi, kotelon keskeltä sisään, molemmissa päissä liimattuna kyseiselle putkelle sopiva kaula ilmavirran ohjaamiseksi putkeen. Oma putki on juuri samaa valmistetta kuin linkissä, kaulat tulevat matkaan.

                                        Sen verran vielä, suosittelen subbarin tehosi takia enemmän tuota 3'' putkea ja se istuu myös reiän suhteen paremmin jos haluaa säilyttää tuon orkkisverhoilupahvin, huomaa se syvennys siinä pahvissa. Itsellä tosiaan tuo videon itsetehtykarvaverhoilu
                                        Viimeksi muokannut hekee88; 13.12.2010, 19:24.

                                        Comment


                                          #21
                                          Eiköhän se sointi kannata testata ihan sillä perus refleksillä ennenkuin lähtee puhkomaan hyvää ja siistiä hattuhyllyä turhaan, niin ainakin ite tekisin? Tosin omalle korvalle riittää spl dynamicsin v-12s suljetussa kopassa kontin puolella, on tarkka ja erotteleva toisto. Siirryin itseasiassa refleksivirityksestä pois juuri sen takia että saa tarkemman toiston ja suljetun taajuusvaste sopii yleensä autoihin paremmin.

                                          Jos on paineisiin mieltynyt niin sitten kannattaa putkea vedellä kabiinin puolelle.

                                          Mihin muuten perustuu väite että "väärinpäin" asennettu subi tuottaisi enemmän painetta? Rohkenen hieman epäillä :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            juu pitänee kokeilla mitenkä soi ilman mitään kokemuksia vaan on esim e39 bmw ja b5 passat ei soineet hyvin muutakun suksiluukku auki ja suoraan siihen suunnattuna elementti. mutta a4 b5 voi olla eri juttu. toinen ois että vetäs sen kyynärnojan taakse vaan surutta irti koko verhoillun takaosan kun ei sen tarvis olla auki muutakun kuunneltaessa.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X