Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8P:n mittariston valaistuksen säätö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A3 8P:n mittariston valaistuksen säätö

    Autona A3 8PA -07. Mielestäni Highline-boksit ja mittaristo (täysi FIS-näyttö ja CECM ainakin highline, sekä rattiboksi käsittääkseni tukee MFSW:tä). Ei himmenevää taustapeiliä eli ei valoisuusanturia.

    Ongelmana on saada mittariston ja keksikonsolin (clima, radio yms.) valaistus pelittämään valomuistin kanssa eli aina kun virrat päällä = ajovalot + mittariston valot.

    Mittariston koodaukseen pätee:

    Value 0 = Pointers and scales OFF (with term.15 On and term.58 Off)
    Value 1 = Pointers ON, scales OFF (with term.15 On and term.58 Off)
    Value 2 = Pointers OFF, scales ON (with term.15 On and term.58 Off)
    Value 3 = Pointer and scales ON (2nd dimming characteristic, with term.15 On and term.58 Off)
    Value 4 = Pointer and scales ON (without 2nd dimming characteristic, with term.15 and term.58 Off)
    Value 5 = Pointers and scales OFF (with term.15 On and term.58 Off)
    Value 6 = Pointers ON, scales OFF (with term.15 On and term.58 Off)
    Value 7 = Pointers OFF, scales ON (with term.15 On and term.58 Off)
    Value 8 = Pointers and scales ON (2nd dimming characteristic, with term.15 On and term.58 Off)
    Value 9 = Pointers and scales ON (without 2nd dimming characteristic, with term. 15 and term. 58 Off)

    0-4 samat kuin 5-9. Valinta sen mukaan, halutaanko pissapojan varoitusvalo käyttöön (5-9) vai ei (0-4). Sisäinen valaistukseen liittymätön koodauskikka siis.
    Alkuperäinen asetus oli 8. Valaistus toimi siten, että virrat päällä (eli term 15 on) ja ajovalotkytkin nolla-asennossa (eli term 58 off) (päivä)ajovalot paloivat, mutta mittaristossa ainoastaan viisarit. Logiikka hieman kusee siis taulukkoon nähden. Keskikonsolin valot pimeänä. Kun kattovalon kytki päälle, mittariston taustat syttyivät kirkastuen (saksalainen insinööri se sitten keksii kaikenlaista :) ).

    Laitoin asetukseksi 9, jolloin mittaristossa oli täysivalaistus, mutta keskikonsoli pysyi pimeänä.

    Saako noita nyt mitenkään siis halutusti toimintaan ilman, että asentaa himmenevän taustapeilin, joka siis oletettavasti ohjaisi valaistusta pimeän tullen?

    Mitä tuo '2nd dimming' tarkoittaa? Sitä viivesyttymistä on/off-syttymisen sijaan?
    Viimeksi muokannut jasso; 16.10.2010, 00:38.

    #2
    Pääsin tutkimaan tarkemmin lisää.

    Ensinnäkin lähdin luultavasti väärin ajattelemaan ratkaisua. Parempi lähestymistapa olisi luultavasti säätää asetukset niin, että valot voi jättää kytkimestä aina päälle ilman, että summerit huutaa tai valot jäävät virtojen sammutettua päälle.

    Coming home päälle, niin voisi toimia, ajattelin... Ongelmaksi tuli se, että 09 - Central Electronics:ista ei löydy lainkaan CH/LH-bittejä koodauksesta tai adaptoinnista. Measure blockissakin on vain viivaa niiden arvoiksi. Tästä kai joutuu päättelemään, että kyseessä onkin low-line tai korkeintaa mid-line boksi, joka ei tue mitään herkkuja.

    Boksi on 8P0 907 279 E. Onko se nyt siis niin, että kaiken voi unohtaa, kun kaikki tarvittava koodaus on "harmaana"?

    '2nd dimming' viittaa muuten mittariston valoisuusanturin kautta himmennykseen. En vain ymmärtänyt sen logiikkaa, sillä minusta se toimii nurinpäin. Valon kanssa anturi säätää taustat päälle (siksi siis kattovalon kanssa paloi) ja pimeällä puolestaan taustojen valot pois?

    Siis kuuluuko tuon oikeasti toimia noin? Pimeällä valot pois, valoisalla päällä? Eihän tuossa ole mitään järkeä.

    edit: E-loppuiset boksit taitaa olla lowlinea. Eli forgetaboutit... Suomen tuontiohjelman auto -> aina ja ikuisesti afroamerikkalaismallin osat :)
    Viimeksi muokannut jasso; 23.10.2010, 21:47.

    Comment


      #3
      Valoisuusanturin kanssa kuuluu toimia noin eli pimeässä mittarivalot pois. Pakottaa kuskin kääntämään valokytkimen asentoon jossa palaa muutakin kuin DRL. Näin ainakin oman A1:n manuaalissa tuota logiikkaa oli selitetty. Miulla toki valot on "auto" -asennossa normaalisti mutta 0 -asennossa mittarivalaistus toimii noin, silloin kun siis palaa vain DRL:t.

      Comment


        #4
        No tuon logiikan ymmärrän.

        Ebaystä näköjään saisi alle 100e aika hyvin CECM bokseja. Mikäköhän tuohon nyt sitten kävisi? Tuo E on 23 bittisellä koodauksella. Käyköhän sinne suoraan heittämällä 30 bittinenkin eli uudempaa vuosimallia oleva highline? Vai pitääköhän olla sitten vain tuo 23 bittinen highline malli eli olisiko sitten F?

        ETKA ei tunne noita päätteitä juuri lainkaan.

        Tuollaisen löysin low/highlinesta:
        8P0-907-279: 17 byte (base)
        8P0-907-279-A: 17 Byte (Highend)
        8P0-907-279-B: 21 bytes (base)
        8P0-907-279-C: 21 Byte (Highend)
        8P0-907-279-D: 17 Byte (Highend)
        8P0-907-279-E: 23 byte (base)
        8P0-907-279-F: 23 Byte (Highend)
        8P0-907-279-H: 24 Byte (Highend)
        8P0-907-279-J: 30 bytes (base)
        8P0-907-279-K: 30 Byte (Highend)
        8P0-907-279-L: 30 Byte (Highend)
        8P0-907-279-M: 30 bytes (base)
        8P0-907-279-N: 30 Byte (Highend)
        8P0-907-279-P: 30 Byte (Highend)
        8P0-907-279-Q: 30 Byte (Highend)
        Jos olisi ässien ässä, niin hyvällä tuurillahan tuo highline saataisiin aikaan pelkällä flashäyksellä. Mutta eipä näitä kukaan ole koskaan vissiin purkanut, kuten moottorin ECUja...

        Comment


        • #5
          Itselläkin samanlainen ongelma.
          Olisi mukava jos keskikonsolin valot palaisivat aina kun mittarivalotkin palavat mutta nyt joudun katkaisijasta vääntämään ilmastointiin ja muihin nappeihin valot.

          Kokeilin myös laittaa tuon ch/lh asetuksen päälle mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta asiaan.

          Comment


            #6
            Toimiiko CH/LH myös? Että on päällä, vaatii koodauksen lisäksi kytkimen tai yhden nastan vedon kiinteästi maihin.

            Comment


            • #7
              Vihdoin sain asennettua piuhan, että CH/LH myös toimii mutta en mitenkään keksi miten saisin keskikonsolin valot aina palamaan.
              Valoja ei voi jättää päälle asentoon kun parkit jäävät kuitenkin ja summeri huutaa.

              Comment

              Working...
              X