Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100 -89 2.2 bensapumpun rele

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 100 -89 2.2 bensapumpun rele

    Eli tosiaan tuon bensapumpun releen kanssa ollut hieman vaikeuksia, ja uusikin on jo tilattu.

    Auto seisoi pari vuotta ja siinähän ajassa joka paikka ottaa itseensä, näköjään myös tuo rele tai sen ohjaus.

    Rele pelasi kylmänä ihan hienosti, mutta lämmetessään alkoi räpsytellä...ja lopun viimein pienessä siirtoajossa räpsyi niin paljon, että ei tarvinnut enää ajaa metriäkään.

    Kysymys kuuluukin näin; Mistä tämä kyseinen rele saa ohjauksensa? ( ilmeisesti virtalukolta, mutta ilmeisesti sille tulee muualtakin jotain?)

    Ja releen päällähän on numero 326. Sen tiedän että c4 korisessa 2.2 t :ssä on yksi napa enemmän vastaavassa releessä, että se ei tähän käy.

    #2
    Hall-anturilta. Eli vasta kun kone pyörii, kytkee pumpun.

    Comment


    • #3
      Hyvä tietää. Eli lämpötilalla ei varmaankaan tuossa värkissä ole mitään tekemistä toimivuuden kanssa. Kuitenkin kylmänä pelaa ihan ok.

      Voisihan tuonkin hakea uuden, niin ei tavitse ihmetellä.

      Comment


      • #4
        Eikös tuossa mallissa pumpun rele saanut ohjauksensa sytytysvahvistimen 1-nastasta joka on myös puolan 1-nasta.

        Comment


          #5
          Sähköosien hajoamisvaiheessa lämpötilalla tuppaa olemaan vaikutusta. Kylmänä toimii, kuumana ei. Ihan yleistä.

          Comment


          • #6
            Itsellä kans samaa vikaa, että bensapumpun rele naksuttelee, eikä ajosta tule mitään. Auto seisoi pari päivää tallissa ja kun käynnisti, niin kävi hienosti vartin verran, ja sitten alkoi taas pätkimään. Auton käydessä hyvin vikakoodeja ei ollut, kun rupesi pätkimään ei päässyt lukijalla enää kiinni ecuun auton käydessä. Moottori seis niin tuli koodit: 00515 (hall) ja 00513 engine speed sensor. Huomasin myös että releen naksahtaessa kiekkamittari hyppää ylös. Meneekö bensapumpun releestä myös muualle sähköä? Moottorin nopeusanturi ilmeisesti antaa vikakoodia jos ei kone käy? Entäs hall?

            Comment


              #7
              Eculle antaa myös virtaa. Nopeusanturi antaa koodin sammuksissa hall ei anna.

              Comment


              • #8
                Ymmärtääkseni kierroslukumittarin sekoilu kertoilee ongelmista hall-anturissa.

                Comment


                • #9
                  Kun auto on sammuksissa ja virrat päällä (rele ei vedä?) pääsee kyllä ecuun kiinni. Noh, vaihdetaan hall nyt aluksi..

                  Comment


                    #10
                    Kaada vettä hall anturille, kun oikuttelu alkaa. Hallin ei pitäisi releeseen vaikuttaa.

                    Hyppyjohtoja releen paikalla vois kanssa kokeilla.

                    Comment


                    • #11
                      Hall testattu, se on ehjä. Moottorin nopeusanturi ehjä. Vaikka hallista ottaa johdon irti ei kone heti sammu, nopeusanturista kun ottaa niin sammuu. Rele vaan naksuttelee edelleen.. Voiko ajonesto tehdä jotain temppuja? Onko edes -93 äsnelkussa semmosta? Löysin vaan yhden sähkökuvan missä väylä kulkee sen kautta. Saataisi selittää sen ettei päässyt vian aikana kiinni ecuun..

                      Comment


                      • #12
                        Tuohon Hallin vikakoodiin kuuluu myös kampiakselin asentoanturi G4 , jonka tosin luulisi nyt toimivan, kun kone käy ilman Hall-anturia eli käyttää silloin G4:ää . Onko vikaakoodissa mitään lisätietoa ? Käykö kone ilman G4:ää, jos ei , niin silloin Hall-vika.
                        Bensapumpun rele on kaksikyntinen, toinen menee ainakin ruiskuille ja toinen ainakin bensapumpulle.

                        Comment


                        • #13
                          Kun G4 nyppää irti niin kone sammuu n.5 sekunnin päästä ja tulee koodi:
                          00514 NO SIGNAL/SP
                          IGNITION POINT SENSOR (G4)

                          Comment


                          • #14
                            Selvisihän se. Vika oli puolassa! Tiedä sitten miksi/mitä kautta vaikutti releen toimintaan. Aikas vmäinen vika etsittäväksi.

                            Comment


                              #15
                              Yhdessä vai useammassa ?

                              Comment


                              • #16
                                En ole ihan varma. Paikalla oli 2 vanhempaa puolaa, niin vaihdoin molemmat samalla uusiin.

                                Comment


                                • #17
                                  Evinrude: "Eikös tuossa mallissa pumpun rele saanut ohjauksensa sytytysvahvistimen 1-nastasta joka on myös puolan 1-nasta. "

                                  Kiitos vinkistä, pitääpä varmistaa yleismittarin piipparialueella puolan 1 -nastan ja bensapumpun relekannan jonkun ohuen liittimen välisen yhteyden olemassaolo.

                                  Tässä kytkentäkaaviossa puolan 1 -navan ja bensapumpun releen välinen yhteysjohdin on vedetty juuri kuten sanoit:

                                  "N Zundspule2 liitimen 1 ja "J17 Kraftsstoffpumpenrelais (4433)" relekannan liittimen B1 välille on piirretty suora pystyviiva. Ilmeisesti releen pohjassa on "51/1" -merkintä ko. ohjausvirran sisääntulolle.
                                  http://audifans.com/mirror/www.isham...yp44/sp03x.jpg

                                  Jos yhteys löytyy, niin ajattelin siepata puolan 1 liittimestä ohjauksen ylimääräisen releen vetokäämille, jonka sulkeutuvat kärjet kytken (sähköisesti) alkuperäisen bensapumpun releen nykyisten sulkeutuvien kärkien rinnalle. Ajattelin sijoittaa tämän ylimääräisen tee-se-itse -bensapumpun releen takaistuimen alle, jolloin voin siepata (siellä olevan) akun + -navasta 15A sulakkeen (ja 30A virtamittarin shunttivastuksen sarjaankytkennän kautta) bensapumpun alkuperäisen johdotuksen kelta-vihreän johtimen ympärille tinattavan punaisen + -johtimen kulkevan päävirran.

                                  Tee-se-itse -releen vetokäämin ohjausvirta pitää siis vetää moottoritilassa olevasta sytytyspuolan 1 -navasta matkustamon läpi takaistuimen alle, ja takaistuimen alta pitää vetää shunttivastuksen navoista ratin takana olevan muovipaneelin päälle sijoitettavan A -mittarin näyttötaululle ohuet hituvirtajohtimet.

                                  Vaihtoehtoisesti voisi ottaa bensapumpun tee-se-itse -releen ohjausvirran öljynpaineen varoitusanturista, mikäli anturi olisi varustettu sellaisilla koskettimilla, että ne avautuvat silloin kun moottori pysähtyy (ts. öljynpaine laskee liian alhaiseksi). Tässä kytkennässä olisi se etu, että jos ruostunut öljypohja puhkeaa ajona aikana, niin tällöin ei pysty ajamaan moottoria rikki, koska bensapumppu pysähtyy ennen moottorin kiinni leikkaamista.
                                  En tiedä öljynpaineanturin sijaintia moottoritilassa, jonka vuoksi en pääse mittamaan, että onko anturin kosketin "Normally open NO", vaiko "Normally closed NC" -tyyppiä.

                                  A -mittari on kätevä, koska sen avulla näkee bensapumpun päälläolon lisäksi myös bensan loppumisen (jolloin A -mittarin viisari heiluu edestakaisin), sekä bensapumpun kunnon ja myös bensanpaineen nousun (jolloin pumpun virta kasvaa hiukan bensan paineen noustessa).

                                  Käyttämäni A -mittari on tässä, bensapumpun kanssa sarjaan kytkettävä erillinen, ruuviliittimillä varustettu shunttivastus ei näy näissä kuvissa: http://www.elektrolinna.fi/kauppa/in...oodi=TM60A-30A

                                  Nykyisessä bensapumpun releessä on se ongelma, että se kytkee sähkön bensapumpulle juuri ennen starttausta (kuten pitääkin), mutta ei enää silloin kun moottorin pitäisi pyöriä (ts. silloin kun puolan 1 -nastalle tulee - luulisini - plussa), tällaisen tulkinnan tein bensanpainemittarin viisarin liikettä seuraamalla. Ylimääräisellä releellä pystyn korjaamaan nykyisen vian.

                                  Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, siksi kirjoitin tämän korjaussuunnitelmani itselleni (ja muille) näkyviin, kun rakensin kytkentää mielessäni valmiiksi kirjoittamisen aikana.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Veijo: "Nykyisessä bensapumpun releessä on se ongelma, että se kytkee sähkön bensapumpulle juuri ennen starttausta (kuten pitääkin), mutta ei enää silloin kun moottorin pitäisi pyöriä ... tällaisen tulkinnan tein bensanpainemittarin viisarin liikettä seuraamalla. "

                                    Kyseessä oli tämä: "Hätäinen päätelmä tarkoittaa argumentaatiovirhettä, jossa kausaliteetti tai korrelaatio päätellään vain yhden, usein ensimmäisenä mieleentulevan, mahdollisuuden mukaan ja sivuutetaan muut mahdollisuudet, usein miettimättä lainkaan mielekkäimpiä vaihtoehtoja."(https://fi.wikipedia.org/wiki/H%C3%A...3%A4telm%C3%A4)

                                    Bensanpainemittari nousi siis 4bariin, kun käänsin virta-avaimen juuri ennen starttausta olevaan asentoon. Mutta starttauksen aikana paine ei noussut lainkaan 4barista, joten siitä päättelin että rele on viallinen.

                                    Mutta oikeasti vika oli siinä, että uusi bosch kopio pa-pumppu tuli asennettua ylemmäksi kuin alkuperäinen pierburg (vaikka pumpun ympärillä oleva kohdistuspullistuma oli kohdallaan muoviosan sisällä), jonka vuoksi pumppu haukkasi ilmaa, vaikka tankissa oli noin 9 litraa (alkylaatti) bensaa. Kun kaadoin lisää bensaa tankkiin, bensan paine nousi yli 6 baariin starttauksen aikana, ja auto käynnistyi. Kyseessä siis KU -moottorilla varustettu malli.

                                    Tämä keskustelu ei löytynyt aikaisemmin hakutuloksista, jos hakusanana oli: polttoainepumpun rele

                                    Jossain toisessa keskustelussa sanottiin, että niissä audimalleissa, joissa bensapumpun rele saa virran sytytysyksikön 1 -liittimestä, niin silloin sieltä tule kanttiaaltoa, jolloin em. "tee-se-itse" -polttoainepumpun rele alkaisi naksumaan ?
                                    Em. kytkentä voisi toimia myös kanttiaallolla, jos lisäisi kondensaattorin releen käämin rinnalle, jolloin kondensaattori varastoisi sähköä käämin vetämiseen silloin kun kanttiaallon jännitetaso laskee nollaan.
                                    Ehkä konkkaa pitäisi syöttää diodin läpi, jolloin konkka ei tyhjentyisi, vaikka kanttiaallon nollataso yrittäisi vetää konkan (ja samalla myös releen käämin) jännitteen takaisin maa/nollatasoon.

                                    Toisessa keskustelussa myös mainittiin, että polttoainepumpun johtojen liitin löytyisi takaistuimen alta. Pitääpä tutkia, jos liitin löytyy, niin siihen voisi rakentaa ylimääräisiä liittimiä käyttämällä adapterin, jonka avulla A-mittarin shunttivastuksen saa kytkettyä sarjaan polttoainepumpun kanssa.
                                    "Bensapumppu on liian korkealla bensanpintaan nähden" -vika näet paljastui osittain A -mittarin avulla: A -mittarin viisari heilahteli, kun bensapumppu haukkasi ilmaa hetikohta käynnistymisen jälkeen.

                                    Myös sähköisellä näyttötaululla varustettu bensanpainemittari (siis DX:n "oil pressure gauge") pitää vielä asentaa pysyvästi asennetuksi. Nykyinen bensanpainemittari on romutetusta vesiautomaatista siepattu, ja sijaitsee mottoritilassa letkun päässä, jonka vuoksi bensanpainetta ei näe ajon aikana.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Muistaakseni sytytysvahvistimen 7 nastasta tulee kanttiaaltoa ja ykkösnasta on suoraan puolan 1 eli katkojan nasta jossa jännite on akkujännite aina liipaisun välissä ja liipaisuhetkellä maissa. Jonkin verran sotkee vielä suurjännitteestä tuleva induktio tuota skooppikuvaa mutta mistään kanttiaallosta ei todellakaan ole kysymys.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X