Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS6 1995 Webasto-ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • UrS6 1995 Webasto-ongelma

    Moi

    Mitäs vinkkejä annatte vian etsintään kun Audissa on alkuperäinen webasto ja ohjainlaite kuskin ovessa. Olen saanut webaston syttymään kesän aikana muutamia kertoja ja keväällä kun auton ostin sain myös mutta ei aina ole lähtenyt ekalla kerralla.

    No nyt taas yli kuukauden jälkeen edellisestä käynnistyksestä eipä enää sytykkään.
    Kerran alkoi toimia niin, että syttyi kyllä mutta sammui hetken päästä ja lähti taas hetken päästä käyntiin, ilmastointi lähti jo puhaltamaan mutta poltin sammui.

    Akun latasin kyllä toissa päivänä mutta täytyy tänään vielä tarkistaa kuinka alas jännite tippuu kun pönttö alkaa käynnistymään.

    Hurina kuuluu kyllä kovasti ja bensapumppu naksuttaa kyllä sekä petrooli haisee voimakkaasti.

    Täytyy yrittää löytää joku webasto korjaaja tästä keski-uudeltamaalta...alkaa olemaan sen verran kylmä jo aamuisin...

    #2
    Liekkivahti menossa.

    Comment


    • #3
      Tai lasi likainen ;) Voi olla niinkin pienestä kiinni. Toinen mahdollisuus on hehkutulppa (taitaa tosin yleensä pimetä kokonaan).

      Comment


      • #4
        Oge, kiitos vinkeistä.

        Kannattaako tämmöistä vanhaa webastoa enää korjailla vai laittaako jo lohkolämmittimen sisäpistokkeella?

        Liekkivahti maksaa varmaan jo 1000 euroa...:(

        Vikakoodin luku varmaan olisi ensi hätään järkevää kun itse en ajatellut ruveta purkamaan kyseistä tötteröä. Jos tätä korjaamaan rupee...
        Riihimäellä on kuulemma joku webasto korjaamo...täytyy sinne soittaa jos lukevat vikakoodit ensin.

        Saksan tuonnissa alkaa perse jo jäätymään jos ei saa kabiinia lämpöseksi...ilman penkin lämmittimiä...

        Comment


        • #5
          Kannaataa laittaa se Webasto toimintaan.

          Comment


          • #6
            Kyllä kannattaa ehdottomasti korjata. On se webasto niin paljon mukavempi ja monikäyttöisempi kun lohkari ja sisätilanlämmitin. Ja nuo vanhan liiton laitteet on just hyviä pelejä. Vähän kun edes joskus jaksaa huoltaa ja muistaa tasaiseen käyttää oikealla tavalla, niin ikupelejä ovat ja paljon toimintavarmempia kun uudemmat. Uudemmissa on paljon ohjainlaite vikoja ja muutenkin enemmän arkaa tavaraa/vikamahdollisuuksia. Joillain tuntuu olevan sellaisia yksilöitä, että saa jokakerta jännittää lähteekö käyntiin vai ei. Eli väittäisin että parempi lopputulos vanhan korjaamalla, kun uuden ostamalla, mikäli tuo nyt ei ole ihan romua jokapaikasta.

            Ainut huono noissa vanhan liiton lämmittimissä on diagnostiikan puute. Eli melko suurella todennäköisyydellä tuosta sinun laitteestakaan ei pysty lukemaan vikakoodeja. Tai on niissä muistaakseni joku alkeellinen järjestelmä, joka ilmoittaa ledin vilkuttelulla jotain koodeja. Mutta siihen pitäisi olla manuaalit noista koodeista ja ei ole mitenkään varmaa, että ne osuu mitenkään absoluuttisen oikeaan. Vian etsintä on minusta viisaampi tehdä testaamalla "käsipelissä", periaatteessa komponentti kerrallaan. Noissa uudemmissa malleissa se diagnostiikka on kyllä ihan oikeasti toimiva homma, siitä täytyy kyllä antaa propsit noille nykylaitteille.

            Itse viasta; ensimmäisenä tulee mieleen hehkutulppa tai höyrystinrengas tai voi olla molemmatkin. Ne on molemmat helppo tarkistaa, pystyy uusimaan ihan koti olosuhteissa ja kustantaa suuruusluokkaa ~50e per palikka. Noista voisi aloittaa. Epäilisin että tuossa sinun pelissä itse webasto löytyy kuskinpuolen sisälokasuojan takaa. Siinä heti ensimmäisenä nenän edessä on piuha joka menee hehkutulpalle siihen polttimen päätyyn. Juuri siltä kohdalta kun otat sen liittimen irti ja alat purkamaan, niin ei tarvitse montaa osaa irroittaa, kun on höyrystinrengas ja hehkutulppa kädessä. Se rengas on sellaista huopaa muistuttavaa keraamista materiaalia. Tavallaan ison prikan mallinen osa. Hehkutulppa on varmaan aika selviö kun se sieltä näkyviin alkaa tulla. Ota vaikka kuva molemmista osista ja postaa linkki tänne. Näkee että millaisessa kunnossa ne noin päällepäin on. Sitten kun tulppa on otettu irti niin alkaa nähkä sinne palopesään. Niin tsekkaapa samalla taskulampun kanssa onko se pesä miten karstainen.

            Comment


            • #7
              Kiitoksia ohjeista! Jos korjaus ei välttämättä maksakkaan miljoonia niin kyllä ehdottomasti yritän korjata. Audi on käyttöautona mutta ensi viikon KE jälkeen pystyn ehkä aloittamaan purkamisen joten laitan kuvia tänne kun olen löytänyt mainitsemasi osat.

              Onko myös vinkkejä mistä voisi kysellä webastoon varaosia?

              Minulla webasto on apukuskin etulokasuojan sisällä, mutta sisälokari irti niin enköhän sieltä oikean tötterön löydä...:)

              Aikaisemmissa autoissani on polttoainekäyttöinen lämmitin ollut ja on ne niin mukavia vehkeitä, että ei paljoa lohkolämmitintä ole ikivä ollut...:)

              Comment


                #8
                On ne suhteettoman hintaisia osia mutta työ ei pääsääntöisesti vaadi mitään hiukkasfyysikon osaamista.

                Comment


                • #9
                  No joo kyllähän ne aika raskaasti hinnoiteltuja ovat, siihennähden että melko yksinkertaista palikkaa kuitenkin kyseessä. Kaikkea ei kannata suoraan ottaa alkuperäisosana, vaan kannattaa ensin miettiä onko kyseessä sellainen osa, jota voisi löytyä jostain muustakin laitteesta kun lisälämmitin. Tai yleensäkin tarvikeosana. Joku esim. hehkutulppa noissa nyt pitää melkein olla sellainen joka tarkoitettu polttoaine käyttöiseen lisälämmittimeen. Mutta esimerkiksi vesipumppu taasen löytyy jos sun vaikka mistä apparaatista ja useimmiten ovat ruuveilla kasattuja. Pumpun pääty/siivikko kotelo pitää olla webaston oma, että veden kiertoon liittyvät liitännät käyvät paikoilleen, mutta itse moottori osa on ihan sama mistä peräisin kunhan on samalla mitoituksella ja ruuveilla kasattu. Webaston oma pumppu maksaa noin 250e. Boschilta ainakin löytyy toimiva malli johon täytyy vaihtaa vaan tuo pääty vanhasta. Hinta rapiat 100e. Vastaavaa voi löytyä jonain halpatuotanto mallina vielä paljon edullisemminkin. Noin esimerkkinä tuosta miten pienellä vaivannäöllä voi säästää kolminureoisia summia yhdestä osasta, kun ei heti sumeasti osta sitä alkuperäistä.

                  Comment


                    #10
                    Laitan nyt tähän ketjuun kun ekana vastaan tuli. Eli profiilin kulkine ja alkuperäinen Webasto. Jo viime talvena teki sen, ettää kun ohjainlaitteesta napsas päälle, niin valot syttyi mutta itse laite ei höpissyt mitään. "Pienten" korjausten (ei liittynyt webastoon mitenkään) jälkeen webasto yhtäkkiä taas toimikin. Ajattelin johtuvan siitä että oli ollut ns. vikatilassa ja koska oli akku ollut irti pitkän aikaa, oli taas nollautunut ja pelitti. Toimi lähes koko lopputalven ihan okei, mutta keväällä jälleen samanlainen vika. Otin muutama päivä sitten akun irti noin vuorokaudeksi mutta tällä ei mitään vaikutusta ollut. Eli kysymykset:

                    1. Mikähän webaston malli tuollaisessa -98 V6 TDI (AFB) kulkineessa oikein on. Foorumia kun lueskelee niin vilahtelee lähes kaikki mallit. Ohjekirjassa tuosta puhutaan seisontalämmityksenä. Mukana on myös kaukosäädin jossa Audin ja Webaston logot

                    2. Kuinka tämän kyseisen laitteen saa "nollattua". Olen paria foorumilla olevaa kikkaa kokeillut (esim. sulake irti auto käynnissä) mutta ei ole ollut vaikutusta.

                    3. Kaukosäädintä en ole ikään saanut toimimaan. Kuinkas tuo mahdollisesti uudelleen ohjelmoidaan?

                    Comment


                    • #11
                      Minä olen nollannut omaa webastoa Laakkosen mekaanikon ohjeiden mukaan, no tiedä sitten onko ne oikeita mutta sain keväällä webaston toimimaan sen jälkeen ja kesällä muutamia kertoja polttelinkin sitä mutta kuten kerroin nyt ei syty enää...no tutkin sitä.

                      Virrat ei tarvitse olla päällä ( en tiedä varmasti, itsellä ei ole ollut)
                      Webasto päälle ja samantien sulakkeet irti + webaston akun kenkä (minulla takakontissa) odottelua jonkin aikaa

                      Myös kannattaa mitata jos on erillinen akku, että sen jännite ei tipu alle 11,xx koska silloin webasto ei toimi. Tarkkaa alinta jännitettä en osaa sanoa mutta jotain 11,50 tai 11,00 hujakoissa.

                      Itse kokeilin jännitteen eilen ja 11,86 tippui kun yritti käynnistyä.

                      Comment


                        #12
                        Tässä minun härvelissä ei kyllä mitään erillistä akunkenkää, saati sitten akkua ole. Ohjekirjan mukaan webastolla ja penkinlämmittimillä (joita tässä yksilössä ei edes ole) on sama sulake (44, 30A), mutta kun tuon nyppää irti niin ei se ainakaan ovessa olevalta ohjausyksiköltä sähköjä katkaise. Onko siis itse webastolla eri sulake kuin ohajusyksiköllä? Tuntuu yhtäkkiä ajateltuna ihmeelliseltä, mutta eihän sitä kaikkia saksalaisinsinöörin aivoituksia voi tietää.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla on erillinen akku webastoa varten takakontissa vasemmalla puolella josta löytyy minulla ainakin muutama rele ja sulake webastoa varten. Sitä en osaa sanoa onko tehdasasenteisia webastoja saanut ilman toista vara-akkua vai nou...:)

                          Comment


                          • #14
                            Mitä kautta sulla IsoDee on polttoaine linja vedetty webastolle että mahtaako saada lämpöä pakoputkesta tai jostain muusta ja myös minkä kokoista letkua linja on.

                            Comment


                              #15
                              Eiköhän se mene siinä koneen bensalinjojen vieressä pelkääjänpuolella pohjaa.

                              Comment


                              • #16
                                En oo sitä tutkinut mutta ainakin webaston bensapumppu on ihan apukuskinpuolen takapenkin alla ja sitä puolta luulisin bensalinjankin menevän.

                                Comment


                                • #17
                                  No niin, tässä kuvia ainakin hehkutulpasta, kumitiivisteestä sekä huopatiivisteestä.

                                  Kun ei syty niin ajattelin, että jos jostain tuollainen hehkutulppa löytyisi niin voisin sen ostaa ensin...sen jälkeen jos ei toimi niin...?
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sitä vaan ihmettelin mistä linja on vedetty jos se menee lämpösten osien vierellä polttoaine höyrystyy putkessa ja webasto ei saa löpöö parista käynnistys yrityksestä huolimatta kun yritykset menee polttoaineputken täyttämiseen.
                                    Ja mikä on hehkutulpan vastus jos sen mittaat, jos en väärin muista sen pitäisi olla 0,35 ohmin paikkeilla jos ei muisti petä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onkos heittää vinkkejä mistä Webastoon hehkutulppia voisi kysellä?
                                      Viimeksi muokannut "IsoDee"; 11.10.2010, 21:07. Perustelu: Motonetistahan niitä löytyykin...

                                      Comment


                                      • #20
                                        KAHA on ainakin yksi vaihtoehto

                                        Comment


                                        • #21
                                          http://www.kaha.fi/retailer.php?id=44

                                          Comment


                                          • #22
                                            No tulikos tähän isodeen ongelmaan koskaan ratkaisua?

                                            Itsellä ongelmana tuossa BBW46 lämmittimessä se että ei tahdo käynnistyä kun toisella kerralla, ja parinkympin pakkasella ei syty välttämättä ollenkaan.

                                            Uusinut olen akun, höyrystimen ja nyt tänään uuden hehkun, vaikka vanhakin näytti olevan kunnossa, lisäksi olen käynyt läpi lähes kaikki johto liitokset ja mitannut että hehkulle tulee virtaa.

                                            Toki sitten kun auto on käynnissä ja laturi pukkaa lisää virtaa, niin syttyy välittömästi.

                                            Olisko se webaston oma akku nyt liian pieni (45Ah 420A)?

                                            Comment

                                            Working...
                                            X