Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ratin johdinspiraalin keskitys?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ratin johdinspiraalin keskitys?

    Ongelma lyhykäisyydessään: pitäisi asentaa ratti, joka on lojunut pitkään irrallaan. Ei tietoa onko johdinspiraali enää ns. keskellä vai pyörinyt mielivaltaisesti. Onko joku oikeaoppinen tapa saada se "riittävän" keskelle?

    Esim. voiko sitä pyöritellä (varovaisesti) laidasta laitaan ja laskea kierrokset ja siitä puoliväliin? Onko siellä edes selkeät "päätyasemat", tai siis jos se on nimensä mukaisesti spiraali, niin sehän varmaan toiseen suuntaan kiristyy ja toiseen suuntaan löystyy? Kuinka herkkä se lanka on sitten katkeamaan tai muuten sekoamaan? Onko muita tapoja?

    #2
    Ainakin 5 Golfissa ainoa mahdollinen epäasento oli 360 astetta pielessä. Keskikohta keskittyi kyllä itsestään.

    Comment


    • #3
      Täh..?

      Siis mekaanisestihan tuo käy paikalleen vain yhdessä asennossa, mutta siis ennen asennusta sitähän voi pyöritellä X kierrosta suuntaan jos toiseen ja aina se näennäisesti on samassa asennossa, eihän tässä siitä olekaan kysymys. Vaan siis kun on kuulunut niitä juttuja että johdinspiraali siellä sisällä katkeaa jos se on asennettu väärässä asennossa koska siinä ei sitten riitä "kierrokset" kun kääntää pyörät ns. tappiin.

      Mutta jos ei faktaa löydy keneltäkään niin ei kai tässä auta kun varovasti kokeilla ennen asennusta että kierrokset riittää molempiin suuntiin...

      Comment


      • #4
        Ekös siinä ole sellainen "ikkuna" mistä näkyy vihreä täplä kun on keskellä.

        Comment


        • #5
          Itse olen yhden spiraalin aikoinaan hajoittanut, oli käytettynä ilmeisesti otettu spiraali irti renkaat linkussa. Ei se sitten sen enempää vaatinut, airbagin valo syttyi aika nopeesti kun pihasta lähtiessä joutui kääntämään renkaat kumpaankin suuntaan linkkuun.

          Comment


          • #6
            Ekös siinä ole sellainen "ikkuna" mistä näkyy vihreä täplä kun on keskellä.
            Täytyypäs tutkia! Onko mitään tarkennusta missä kohtaa tämä "ikkuna" on, että osaan tihrustaa oikein? Ainakaan tähän mennessä en ole hoksannut tuollaista siinä, mutta voihan se löytyä kun osaa katsoa oikein... Vai onko niin että tuo olisi tullut vasta uudempiin, tämä ratti on vm'96.

            Comment


              #7
              Njoo, nyt ymmärän mistä kyse. Muutenkin uudemmissahan spiraali ei ole ratissa vaan rattiakselin ympärillä viiksipaketin edessä. Uudemmissa on myös tuo ikkuna ja täplä keskitykseen.

              ELSA ei sano muuta tuohon kuin, että tarkista spiraalin kääntyminen käsin 3 1/2 kierrosta keskikohdasta molempiin suuntiin.

              Comment


              • #8
                Juu... Kerkisinkin tuossa todeta ettei sitä ikkunaa tässä mallissa ole. Pyörittelin myös tuota spiraali-palikkaa ja siitähän löytyy n.6,5 kierrosta, eli keskikohdan sain laskettua kohdalleen. Autossa näköjään olikin keskikohdasta "vain" 1,5 kierrosta molempiin suuntiin kääntövaroja, eli yhteensä siis kolme kierrosta laidasta laitaan. Joten on siinä spiraalissa ainakin se yksi kierros pelivaraa olla pielessäkin...

                Comment


                • #9
                  Ainakin volkkarin spiraalissa on lukitus, kun ratin ottaa irti akselilta. Se ei pääse paljoa spontaanisti pyörimään, ellei paina vapautinnastaa.

                  Comment

                  Working...
                  X