Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Takavaloille tuleva ohmi määrä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Takavaloille tuleva ohmi määrä

    Onko kukaan mitannu kuinka suuria määriä ohmeja tulee takavaloille? Olisi kiva saada tietää että osaisi laittaa oikean kokoiset vastukset.

  • #2
    Olenko ihan väärässä jos arvaan takavaloihin tulevan LED-polttimot? P=UxI ja U=RxI, eiköhän se tuosta laskemalla irtoa. Yksi kätevä konsti on myös mittailla polttimot yleismitarilla.

    Comment


    • #3
      Ilmeisesti siis haluat tietää, minkä kuorman jokin poltin aiheuttaa? Suurinpiirtein saat oikein, kun tosiaan otat ylös lampun wattimäärän ja autosta tulevan jännitteen. Tai sitten mittaa virran suoraan ja laskee sillä.

      R_load = (U*U)/P

      Tuo kai sitten pitäisi sovittaa niin, että vastaa vastuksen ja ledin kuormaa rinnan kytkettynä. Eli karkeasti:

      R_load == 1 / ( 1/R_ledi + 1/R_vastus ).

      Noin ne se kai menee karkeasti ottaen.

      Polttimon vastus muuttuu aika lailla, kun sen palaa. Eli kylmä poltin pyödällä ei kerro mittarille kauheastikaan.
      Viimeksi muokannut jasso; 25.9.2010, 13:19.

      Comment


      • #4
        Ihmettelen vain että miksi pitää laittaa ledit takavaloihin, jos joutuu vielä vastuksia virittelemään. Ledeistä saatava hyöty hukataan vastuksessa lämpönä ilmaan. Hyöty +-0.

        Toinen ihmetyksen aihe on "CANbus" ledit. Tietääkseni niissä ledeissä ei ole can-controlleria, joten CANin kanssa niillä ei ole mitään tekemistä.

        Comment


        • #5
          Talvikelissä sopivan lumipölyn kieppuessa auton perä muurautuu umpeen lumesta, eikä nuo LED -polttimot tietenkään jaksa pitää takavaloja sulana. Muutaman kerran on meinannut PSV aueta kun tällainen umpeenmuurautunut lumiperä onkin yhtäkkiä ollut lumituiskussa edessä.

          Comment


          • #6
            Jos vaihtaa suuremman sarjavastuksen sinne valojen ottamaa virtaa mittaavaan polttimovalvontapurkkiin, niin systeemi on tyytyväinen ledvalojen ottamaan pienempään virtaan, ja herjat mittaristosta häviää. Ei tarvi laittaa tehovastuksia ledipolttimoiden rinnalle.

            Ite tein vastaavan vastusmuutoksen joskus urssin ajovaloille (valovalvonta näkee nykykytkennällä H1-halogeenipolttimon sijasta releen vetokäämin), ja toimii hienosti.

            Comment


            • #7
              Urssin valopurkki nyt onkin aika palikka, verrattuna uudempiin :)

              Järkeväähän olisi kyllä olla ledi, joka itsessään vie vaikka sen 5W polttimon verran virtaa, mutta valoteho vs. umpion grillaus on omaa luokkaansa. Kautta linjan tuppaavat kyllä olemaan aika heikkoja tuikkuja nuo yleisimmät "autoledit".

              Comment


              • #8
                Ite tein vastaavan vastusmuutoksen joskus urssin ajovaloille (valovalvonta näkee nykykytkennällä H1-halogeenipolttimon sijasta releen vetokäämin), ja toimii hienosti.
                Mites tuo käytännössä tapahtuu? Eikä tuota valovalvontaa saisi kokonaan pois käytöstä?

                Nyt kiinni xenonit releytettynä eli toinen valo piuha hyödyttömänä ja mittaristo huuta että polttimo rikki.

                Comment


                • #9
                  Katkaisemalla yhteys valvontaboksien ja mittariston välillä. Pitiköhän vetää mittariston puolelta liittimen pinnit pysyvästi maihin tms.

                  Comment


                  • #10
                    Eikä tuota valovalvontaa saisi kokonaan pois käytöstä?
                    Täältä löytyy ohjeita sekä valvonnan modaamiseen että totaalipoistoonkin:

                    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=45249

                    Comment

                    Working...
                    X