Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 (NG) Hall-anturi & säätöohjeita

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90 (NG) Hall-anturi & säätöohjeita

    Eli potilaana profiilin Audi 90 vm.-88 jossa on tuo 2.3 litrainen NG kone. Tehot ovat lähteneet laitumille mutta moottorin häiriövalo on taas tullut takaisin kummittelemaan.
    Kiihdytykset ovat pirullisia sillä havaittavissa on selvää nykimistä, kuten myös tasakaasulla ajettaessa pienempää nykimistä ja uutena myös paikallaan tyhjäkäynnillä kone "värisee" epätasaisesti ja kuulostaa kuin olisi sytytyskatkoksia. Koneen lämmetessä normaalilämpöiseksi alkaa tyhjäkäyntikierrokset hyppiä väliä 1000-1200rpm (tätä ollut jo pidempään).

    Miten tuon Hall-anturin toimintaa olisi helpointa seurata ajossa? Voiko sinne laittaa välille jonkin lampun, vai lakkaako käymästä kokonaan? Voisiko Hall-anturi aiheuttaa tuon tyhjäkäyntiongelman? Vika poistuu jos kääntää virranjakajasta ennakkoja yli 15 astetta pieleen. Pyörijä, virranjakajan kansi ja tulpanjohdot (beru) on jo vaihdettu. Hall-anturia jo tänään kyselin ja hintaa startaxilla oli boschin hallille 105€, mikä on mielestäni vähän liikaa jos on vanha ehjä ja vaihdetaan turhaan.

    Säätöohjeita kaivattaisiin tuolle ilmamääränmittarin potentiometrille, eli miten se tulisi säätää?

    Moottorin häiriövalosta sen verran että, vikakoodit on luettu 30min ajon jälkeen ja ainut minkä se lykkää on tuo kaasuläpän tyhjäkäyntikatkaisija, mutta tämä on ollut siellä jo vaikka kuinka kauan mutta valo ei ole palanut.

    Moottorin lämpötila-anturit, mistä niitä saa vai saako niitä muualta kuin marmorilta? Myös näiden vastusarvot lämpöisenä olisi kiva tietä että saisi nämä karsittua listalta. Molemat anturit sijaitsevat ylävesiletkussa, toinen on musta 2 napainen (034 906 161 -kallis) ja toinen on ruskea 4 napainen (046 919 369 -halpa). Mille tuo 2 napainen antaa tietoja? entä 4 napainen?

    Ehdotuksia millä olisi hyvä puhdistaa suuttimet?

  • #2
    Tänään tuli sitten mitattua nuo polttoainepaineet ja hyvältähän ne vaikutti, eikä niiden perusteella ainakaan p-a pumpussa ole vikaa. 6.4bar jatkuvasti ilman muutoksia koneen käydessä ja paineet pysyi hyvin. Auto sammuksiin paineet 5bar, 10min jälkeen 4.8bar ja 30min jälkeen 4.5bar. Suutinputkesta ei tullut paineita mitattua, sillä ohjeissa oli että tarkustukset (järjestelmäpaine & pitopaine) suoritetaan "tarkistuslähdön ja kylmäkäynnistyssuuttimen välistä.

    Myös suutinten sumu ja määrät tuli tarkistettua. Sumu on suorastaan erinomainen eikä siinä ole mitään vikaa, niinkuin uudet suuttimet olisi ollut. Polttoainetta tuli tasaisesti yhtäläinen määrä kaikista, eikä suuttimet jääneet vuotamaan.

    Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi tuntuisi toimivan, eli 6100 Ohmia kylmänä ja 200 Ohmia normaalilämpöisenä.

    Ilmamäärän läppä tuli säädettyä kohdalleen, eli 1.9mm alaspäin "neljännestä kulmasta" (jos joskus katsonut sinne pönttöön varmaan ymmärtää mitä tarkoitan). Myös tuon läpän potentiometri tuli laitettua vähän parempaan asentoon, ja kas kummaa, moottorinhäiriövalo on poissa. Nyt myös tuo nykiminen kiihdytyksessä ja tasakaasulla ajettaessa on poissa, tuntuu myös että meno maistuu ja kovasti on mukava ajettava taas.

    Koitin tänään toista puolaa myös josko sillä korjaantuisi tuo tyhjäkäynti lämpöösenä, mutta ei vakutusta. mikä se on se palikka siinä puolan vasemmalla puolella? siihen tulee liitin jossa 3 johtoa, ja siitä lähtee sininen piuha puolan 1 napaan ja punainen puolan 15 napaan.

    Comment


    • #3
      Sytysvahvistin on se musta mötikkä siinä, yleensä jos siihen vikaa tulee nii kerrasta loppuu meno. Tulpat kannattaa tarkistaa ja katsoa että ovat moottoriin sopivat.

      Oletko katsonut ettei sielä hall anturissa ole mitää likaa, löytyykö tuosta NG se tyhjäkäyntisäädin oletko sen putsannut?

      Comment

      Working...
      X