Audi 100 -93 (C4) autom. ilmastointi toimii vain LO-asennossa, muuten puskee kuumaa. Missä vika, sisälämpotila-anturissa (kojelaudan päällä oleva pieni 2x2 cm säleikkö) vai missä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ilmastointi toimii vain LO-asennossa
Collapse
X
-
Joks vikakoodit on luettu? Mitä sanoi?
http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2439
http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2142
-
Ilmastointi toimii vain LO-asennossa
Luin virhekoodeja (painamalla oikean reunan alakulman autonkuvaa (sisäilman kierto) ja oikean yläkulman nuolta ja sitten kelaamalla lämpötilan plus ja miinus näppäimillä siinä koodilistassa 1C, 2C, 3C....61c ja painamalla autonkuvaa arvon saamiseksi:
01C paikassa joka sivun http://www.audiworld.com/tech/int5.shtm kooditaulun mukaan on System malfunction - displayed as a Diagnostic Trouble Code (DTC) järjestelmän virhetoimintokohta
01C
se antoi 08.5 Temperature Regulator Flap static block
ja ajon jälkeen vilkkui myös 11.7 Central Flap, sporadic block
eli mikä vikana?
Comment
-
Tuon 08.5 virheilmon aiheuttaa kuvan kotelon alla oleva säätömoottorin liikkumattomuus:
http://personal.inet.fi/koti/kkoski/temp/P7143041.JPG
Samantyyppistä ongelmaa setvittiin aikaisemmin:
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=1580
e: linkki korjattu
Comment
-
karppa, katsoin viestisi linkit ja sitten katsoin konepellin alle, otin ilmastoinnin suojalevyn pois ja kuvanmukainen paikka löytyi.
Miten nyt,
pitääkö purkaa tuulilasinpyyhkijän mekanismit ja yläsuojapellit, jotta pääsee ruiskuttamaan sitä jimiä niihin läppämoottorin liitosjohtoihin, joilla sait itse sen mötikän toimimaan linkin mukaan vai painelenko suoraan sopivaan huoltoon (missähän semmoisia osaajia olis? täällä H:gin seudulla) jotka osais sen sisuksia korjata tai onko ko. osa kovinkin arvokas vaihtaa?
Comment
-
Tuommoinen ohje tuli joskus kirjoitettua, lisäkonsultointia saa vaikka jatkamalla tuon viestin perään:
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=2072
Comment
-
Tuossa Petri pistikin loistavat ohjeet huoltoon, itse moottorit näyttää kutakuin tällaisilta: http://personal.inet.fi/koti/kkoski/...o_moottori.jpg Jos ei huoltotoimenpiteillä saa heräteltyä henkiin niin merkkiliikkeen tiskille kannattaa varata 120-170 euroa mukaan per moottori. (riippuen minkä niistä tarvii)
Varaosa nuumeroita moottoreille voi poimia näistä, kojelaudan alla piileskelevät: http://etka.auto2.ru/au/A10Q/1992/119/56/1239705/ (osa #35) ja tulipellin kaukalossa oleva: http://etka.auto2.ru/au/A10Q/1992/119/56/1239521/ (osa #23)
edit: Tuon tulipellin kaukalossa olevan säätömoottorin sähköliittimiin pääsee käsiksi purkamatta oikeastaan mitään. Juuri tuota moottoria en ole kuitenkaan irroittanut, se saattaa vaatia jo aavistuksen enemmin askartelua.
e: linkki korjattu
Comment
-
Lämmönsäätömoottorin (Temperature Regulator Flap Motor) purkamiseksi ja korjaamiseksi
löysin hyvän ohjeen osoitteesta http://www.audi.auto.ru/climate/temp.../temp_flap.htm
Siinä puretaan kuvien kera tuulilasin edessä oleva ritilä ja tuulilasin pyyhkimet, jotta päästään käsiksi ko. moottoriin ja sitten irroitetaan moottori. Osaiskohan joku kääntää ko. ohjeen ?
Onko joku tehnyt kyseisen irroitustyön ja avannut ko. moottorin ? Ohjeita tai kommentteja?
Comment
-
Käänsin tekstin www.altavista.com pikakääntäjällä. Tämän ohjeen lopussa sanotaan, että moottorin mahdolliseen säätöön tarvitaan VAG 1551/1552 systeemiä. Se kai on huoltokorjaamojen analyysiohjelmisto. Hoitaako se krakkeroitu VAG-COM ko. säädöt myös?
Comment
-
Mitä näyttää ulkolämpötila mittari, mulla oli sama homma, mutta korjaantuu liittimen puhdistuksella tai anturin vaihdolla... N. 35 euroa
Comment
-
Ulkona on kojetaulun mittarin mukaan 11.5 ja samaa näytti kodin seinässä oleva lämpömittari.
Diagnostiikkakoodit antoivat seuraavia lukemia, kun käynnistin kylmän auton ja luin diagnostiikka-arvot koodeittain ilmastoinnin näytöltä:
02c Digital value of Interior Temperature sensor, in Headliner (G86) 11.5 astetta
03c Digital value of Interior Temperature sensor, in Instrument Panel (G56) 11.1 astetta
04c Digital value of Fresh Air Intake Duct Temperature sensor (G89) 11.2 astetta
05c Digital value of Outside Air (Ambient) Temperature sensor, (G17) front 12.1 astetta
06c Digital value of Outside Air (Ambient) Temperature sensor 25,5 astetta
07c Digital value of Ambient Temperature sensor at Fresh Air Blower (G109) 14.1 astetta
Tuo koodin 06c arvo oli kyllä aivan liian korkea, missähän se sensori sitten on ????
ja vielä on lämpötiladiagnostiikkakoodeja, jotka näyttivät seuraavaa:
45c Calculated interior temperature (Internal software, in digits) 30.4 astetta
aivan liian suuri arvo kylmään autoon, tosin ilmastointi oli LO-asennossa
46c Outside (ambient) temperature, filtered for regulation (internal software) 1,2 astetta
47c Outside (ambient) temperature, unfiltered (internal software, in deg C) 1,2 astetta
48c Outside (ambient) temperature, unfiltered (in digits) 12,2 astetta
Mikähän tuon koodin 06c anturi on kun siinä oli tuo 25,5 astetta ja mistä sisäinen laskuri sai sisälämpötilaksi 30.4 astetta ja ulkolämpötilaksi 1.2 astetta?
Miten etenen, anturien uusiminen ja puhdistus tuntuisi helpolta tehtävältä, kun ne vain löytyvät?
Comment
-
HUOM: 'Digital value', eli nuo <10 kanavat antaa lämpötilatiedon AD-muunnetun arvon, ei mitään tekemistä Celsiusten kanssa.
Arvo 255 on 'maksimissa' eli viittais että anturi on rikki (avoin piiri), jolloin kyl pitäs tulla jo virhekoodikin. Mene ja tiedä sitten...
Celsiuksiksi konvertoidut arvot löytyy noista loppupään kanavista.
Ulkolämpöanturi on keulilla puskurin sisällä, sisäilman oton anturi on sisäilman otossa konepellin alla repsikan puolen nurkassa.
Sisälämpöantureita on kaksi, katossa kattovalopaneelissa ja kojelauden sisässä, jonne se vetää ilmaan kojelaudan päältä. Voivat helpostikin näyttää yli 30 arvoja jos vähänkään on aurinko paistanut. Tämä on ihan normaalia ja siitähän se tietää että pitäs jäähdytellä...
Comment
Comment