Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 vakionopeudensäädin (vaijerikaasullinen) pimeä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 B5 vakionopeudensäädin (vaijerikaasullinen) pimeä

    Joo elikkä tällaisen ongelman puitteissa kirjoittelen, aikaisempaa aihetta en jostakin syystä haullakaan löytänyt koskien vaijerikaasullisten vakionopeudensäädin ongelmia. Ongelmahan on sellainen että vakkari on nyt täysin mykkä, antoi alkuunsa pieniä viitteitä häiriöstä jo aikaisemmin kuukausia takaperin niin että välillä nappia painamalla se ei lähtenyt päälle kun vasta muutaman painalluksen jälkeen, tämän jälkeen yhtäkkiä pelasi moitteetta aina välillä ja sitten eräänä päivänä meni täysin pimeäksi, kaikkia viiksen nappeja tuli räplättyä tuloksetta.
    Tämän jälkeen suihkin viiksen nappuloihin sekä ohjainboksiin kontaktisprayta jolla lähti pelaamaan mutta vain hetkeksi jonka jälkeen tuli tehtyä sama homma uudestaan hetken päästä mutta tällä kertaa vain viikseen, vakkari toimi taas tämän jälkeen välillä eli sai nappuloita painella ja räplätä hetken ennenkuin lähti päälle, muutaman kerran auto myös tipautti kesken tasaisen tien vakkarin pois päältä ja hetken sai nappuloita taas painella ennen kuin lähti takaisin päälle. Nyt tilanne on se että muutama viikko sitten vakkari pimeni sitten taas eikä tälla kertaa kontaktisprayt, nappuloiden painamiset ym toimi enään tällaisena tekohengityksenä.

    Kysymys kuuluukin että mistä tätä vikaa alkaisi nyt selvittämään ensimmäisenä, antaako oireet merkkiä viiksen kuluneiden nappuloiden piikkiin, joihinkin antureihin vai itse ohjainboksiin? Muillakin on varmasti aiempaa kokemusta näiden parista joten nyt vain kaikki vinkit ja faktat tiskiin, tulee nykyään ajettua paljon matkaa koulun takia joten tuo vakkarin toimimattomuus aiheuttaa pientä närää itselle.
    Viimeksi muokannut vvuori; 31.8.2010, 14:13.

  • #2
    Mulla oli ohjain boxissa kylmiä juotoksia. Tinasin uudelleen koko kortin, niin johan rupes pelittään. Halvin keino on tehdä ensin sama homma. Jos ei auta niin viiksi vaihtoon. Tai sitten jarru polkimen takana on se paino kytkin rikki. Tai miksi sitä nyt sanotaankaan. Ohjain boxi on A6:sessa hanskalokeron takana. Kiiltävä pelti boxi.

    Comment


      #3
      Käynyt mielessä sama homma, täytynee varmaan viikonloppuna tuo kortti tinailla, avannuthan sen olen jo kahdesti ja tosiaan kontaktispraylla vedelly kortin mutta pitänee tota tinausta kokeilla sitten nyt seuraavaks, toi vakkarin pois päältä tippuminen kyllä melkein menee ton jarrukytkimen tai kortin piikkiin, eihän toi viiksen ongelmiin viittaa periaatteessa jos vakkari yhtäkkiä vain menee pimeäksi hetken ajaksi..onko muuten kytkinpolkimen takana tuollaista painokytkintä?

      Comment


      • #4
        Ei siellä mitään ole. Vakkarihan lähtee pois päältä kun polkaset jarrua. Veikkaan että sulla kylmiä juotoksia siellä boxissa. Peset lakan kortista pois ja käyt kolvilla huolellisesti kortin läpi. Luulen että alkaa sen jälkeen toimimaan.

        Comment


          #5
          Joo tuli tosiaan vähän tutkittua, ensin kolvin kanssa piirilevy lävitse ja sen jälkeen ei vakkari vieläkään toimi, nyt tuli sitten katsottua nuo anturit ja nyt selvennykseksi muillekin eli tosiaan, tällaisessa painetoimisessa vaijerikaasullisessa on kaksi anturia, sekä jarru- että kytkinpolkimelle, näihin antureihin tulee alipaineletkut ja omat liittimensä, jarruvalokytkin on erikseen. Anturit on rakenteeltaan todella yksinkertaiset eikä niissä oikein hajoavia osia ole kuin pelkästään liikkuvan osan tiivisteet, itse en näistä antureista mitään ihmeellistä löytänyt ja seuraavaksi pitänee varmaan uusi viiksi jostakin haalia.. Btw missäköhän mahtaa sijaita vakkarin sulake, sellaista kun en ole erikseen mistään löytänyt, saksaksihan tuo on tempomat jos oikein olen ymmärtänyt eikä sellaista sulakepaikkaa vain löydy mistään, olis hyvä tarkistaa varman päälle ettei jostakin ole vain sulake palanut sattumalta.

          Comment


            #6
            GRA lyhenne voi myös olla vakionopeussäädin saksaksi.

            Comment


              #7
              Tuollainen kirjainyhdistelmähän tuolta tosiaan löytyykin, ainoo vaan että itsellä ei siinä sulakepaikassa ole mitään..

              Comment


                #8
                Sit se on samassa kuin joku muu. Muistaakseni moottoriohjauksen kanssa.
                Dieselissä se on vissiin siinä GRA-paikassa.

                Comment


                • #9
                  Siitä piirilevyltä voi sitten ihan oikeasti olla jokin komponenttikin rikki.

                  Näin oli ainakin kaverilla, joka osasi pöydällä elektroniikkamiehenä simuloida nopeussäätimen toiminnan.

                  Comment


                    #10
                    Joo, tuli tuo viiksi purettua osiin ja puhdistettua ja hiomapaperilla kontaktipinnatkin läpi käytyä- ei vaikutusta, viiksen nappulat toimivat nyt kyllä paremmin, eiköhän se uusi ohjainboksi pidä sitten ostella..

                    Comment


                      #11
                      Noniin, tuli tosiaan tuo ohjainboksi ostettua kun käytettynä joku myi toimivaa ja eihän se nyt vieläkään toimi, tässä alkaa mennä sormi pikkuhiljaa suuhun, missäköhän vika. Viiksi tekis mieli vaihtaa mutta kun kyllä sen sain niin hyväksi vain purkamalla ja puhdistamalla että tuskin niin yksinkertaisessa systeemissä voi enään mitään vikaa olla..ehdotuksia?

                      Comment


                        #12
                        Noniin, vakkari pelaa! Meinasin jo vaipua synkkyyteen, mutta tuli huomattua että kummatkaan takajarruvalot eivät palaneet, luultavasti boksin vaihdossa auto ittestään ne on kärväyttäneet tai jossakin muussa vaiheessa, vanha boksi kun oli vielä kiinni niin omasta mielestä pelasivat tai aivan varma en asiasta ole, en tiedä toimivatko ne jotenkin kummallisesti sulakkeen roolissa tässä vehkeessä, kuitenkin uudet polttimot kiinni ja taas mennään. Toivotaan että näistä omista kokemuksista jää nyt muille vastaavassa ongelmassa oleville apua.

                        Comment


                        • #13
                          Nostetaan aihetta hieman. Minulla on Audi A4 B5 1.8T AEB 1998. Kyseisessä autossa on tuo vakionopeudensäädin ja en saa sitä toimimaan millään ilveellä. Eli lieneekö tässä sama ongelma mitä ylempänä? ohjainboxi mennyt tai mitä? Tosin itselläni ei oikeastaan ole käyttöä tuolla, mutta olisihan se ihan kiva, että toimii sillä semmoinen löytyy.

                          Comment


                          • #14
                            Kolvaa boksin sisukset alkuun..

                            Comment


                              #15
                              Jos ei ole mikroskooppia, niin kaikki juotokset vaan uusiksi. vika ei näy paljailla silmillä.

                              Comment


                              • #16
                                Missä tuo ohjainboksi sijaitsee b5:sessa? Vakionopeudensäädin täysin mykkä ja olisi kätevä saada toimimaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Arvelen sen oleva hanskalokeron takana?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Audi A4 B5 1.8T AEB -98 mikä mahtaa olla tämän vakkarin ohjausboksin varaosanumero? 4D0 907 305 (5Ga 004 397-16) toimiiko tämmöinen boksi tuossa minun autossani?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pitäisi toimia tuo boksi! Muistaakseni kaikki boksit käy ristiin, eikä niitä taida kovin montaa eri mallia ollakaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitoksia tästä. Missä tämä kyseinen boksi mahtaa sijaita onko se tuolla hanskalokeron takana? (B5 sedan) tänään tuli otettua hanskalokero pois paikalta sisälistojen vaihto projektin ajaksi eikä omaan silmään kyllä oikeen osunut mikään murikka.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Siellä se pitäis lokeron takana olla. En tarkasti tiedä, kun omaani laitoin jälkiasennuksena. Ei siis tullut laitettua alkuperäiselle paikalle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jälkiasennuksena usein ratin alla. Ei ole iso murikka, yksi liitin laatikon päässä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Täällä kans reistailee vakkari. Eka kerran oireet ilmeni, kun ilmat viileni tässä syksyllä. Silloin kun sen saa kerran toimimaan, niin se toimii kyllä joka kerta sillä reissulla, mutta saattaa mennä päiviä välissä, ettei suostu toimimaan. Selvästi useammin toimii silloin, jos auto on ollut sisältä pitkään lämmin, mutta ei sekään joka kerta auta.

                                              Vakkarin toimiessa tuntuis kuuluvan pieni "naksahdus" ilmeisesti juuri hanskalokeron takaa, ja silloin kun ei toimi, niin ei kuulu naksahdustakaan. Osaisko joku fiksu sanoa, että mitkä piuhat sieltä pitää yhdistää, että vois sulkea pois viallisen kytkimen (epätodennäköisen) mahdollisuuden...todennäköisestihän tuo vika on varmaan niissä kortin juotoksissa, mutta ei jaksais turhaan alkaa tuhertamaan.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X