Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ylläpitolaturi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Akkuvalvonnan ohjainlaite löytyy takakontista, akun vierestä.
    Suosittelen kytkemistä Tepon ja SR;n kertomalla tavalla. Näin varmistat ettei akkuvalvonnan ohjainlaite sekoa.
    Eli kaukokäynnistyspisteeseen konehuoneen oikeassa takareunassa.

    Kaikki muut vaihtoehdot voivat aiheuttaa enemmän tai vähemmän virtojen sekoilua jossain vaiheessa akun elinikää. Yleensä loppupäässä.

    Comment


      #32
      Mistäs nämä Tepon mainitsemat konehuoneen navat löytyvät A6 C5:sta (2.4/ V6)?
      Itselläni on tähän asti ollut 3600:nen kytkettynä suoraan akun navoille, mutta pitänee kytkeä se toisin.

      Comment


        #33
        C5:ssä laturin voi kytkeä suoraan akkuun. Uudessa korimallissa on akun lataukseen tullut erillinen ohjainlaite, joka tarkkailee akun lataustilaa ja tällöin on tärkeää kytkeä laturi oikein.

        Comment


          #34
          Kiitoksia tästä tiedosta!

          Comment


          • #35
            vaihtoehto D) Laturin narut konehuoneen latausnapoihin.
            Noihin latausnapoihin on minusta aika vaikea kytkeä mitään koska kyseiset palikat on epämääräisen muotoiset palikat. Niihin on vaikea saada mitään mutterilla\ pultilla kiinni. Ainaki minun autossa on tuollaiset. Noitahan voi olla erilaisia.

            Joten en näe mitään esteitä sille, etteikö laturia voisi kytkeä sinne moottorinohjaus yksikön vieressä olevaan virta kiskoon. Sieltä on vedetty johdot noille lautausnavoillekkin.
            Viimeksi muokannut JouniH; 23.11.2010, 17:48. Perustelu: kirotusvirheitä

            Comment


            • #36
              Etsisekeltiin tuossa aamulla akun vaihdon yhteydessä niitä napoja konehuoneesta ja päädyttiin sitten antamaan virtaa suoraan kaapeleihin akun vaihdon ajaksi. eilen marketin pihalla autoa käynnisteltäessä tuli luettua oikein ohjekirjasta, että pitää käynnistää kaapeleilla akulta eikä siinä puhuttu mitään konehuoneessa olevista navoista.

              Comment


                #37
                Sulla lienee alkupään auto, jossa ei ole tuota kaukokäynnistyspistettä. Silloin toki kytketään akulle, mutta ohjeen mukaan, eli maadoitus menee muistaakseni siitä ohjainlaitteen vieressä olevalta "tapilta".
                Viimeksi muokannut okkim; 4.4.2016, 07:02. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                Comment


                • #38
                  Juu, alkupään auto on. Maadoitus meni tosiaan siinä vieressä olevaan tappiin.

                  Comment


                  • #39
                    A6 3,0 TDI Avant lienee parhaillaan matkalla Suomeen, ja siitä puuttuu tietysti kaikenlainen esilämmitykseen tarkoitettu varustus, joten esim. sisätilapistoketta ei löydy. Eberin 5 kW:n Hydronic tuohon tulee asennettavaksi, ja ylläpitolaturikin oli tarkoitus laittaa. Jotta sähkökytkennät pysyisivät laillisina, järkevinä ja helppokäyttöisinä, mahdollisiksi vaihtoehdoiksi jäänee:

                    a) Hankkia esim. Defan valmis akkulaturisarja Multicharger 1204 (hinta n. 140-150€)
                    http://www.kaha.fi/file_root/Lisavar...a1204_2009.pdf
                    Tässä vaihtoehdossa asennus ja käyttö simppeliä, kaikki laitteet konehuoneessa.

                    b) Hankkia Defalta sisäpistoke + nippu piuhoja ja kaveriksi esim. tuo CTEK MXS 7000
                    http://www.ctek.com/FI/consumer/mxs-7000.aspx
                    Tässä vaihtoehdossa laturi lienee hitusen viksumpi ja tehokkaampi, mutta säätöä ja hintaa reilusti enemmän. Tämä/vast. ratkaisu ilmeisesti monella foorumilaisella kuitenkin käytössä.

                    Onko kellään kokemuksia tuosta Defan 4A laturista?

                    Comment


                      #40
                      Juuri vilkuilin hintoja netistä tuolle CTEK MXS 7000-laitteelle. Luokkaa 120e näyttäisi maksavan, joten tuossa tapauksessa ehkä järkevämpi kiinteään asennukseen olisi tuo defa. Pienempi kotelo, ammattimaisemman oloiset liittimet ja helppo kytkettävyys lämmitinjohtoihin. Lisäksi tuon CTEKin hienot ominaisuudet menee ikäänkuin osittain "hukkaan" jos se möllöttää vaan autossa ylläpitolaturina. Siihen hommaan ehkä se pykälää halvempi CTEK jolla ei sitten hintaa enää olekaan kuin viitisenkymppiä.

                      Comment


                        #41
                        Hong kong ylläpitolaturi 14.95€ toiminut hyvin. Vaihdoin hauenleukojen tilalle tupakinsytytin pään, sisäpistokkeesta tupakinsytyttimeen liitetty - ei ole ainakaan vielä auto palanut.

                        Comment


                        • #42
                          Samaa mieltä terhon kanssa että menee CTEK vähän hukkaan tuossa hommassa. Tai ainakin itse ostaisin sen halvemman MXS3600 mallin. Defa voisi olla myös helpompi asentaa kun lähdetään nollasta liikenteeseen.

                          Ja näin pakkasilla kun noita akkuja ladataan kannattaa muistaa se, että se akku ottaa aika heikosti virtaa vastaan kovemmilla pakkasilla. Ainakin mitä itse luin aiheesta netissä tässä viime viikkoina niin tulin siihen tulokseen tuon oman kotteron latailun kanssa, jotta turha siihen on 4 amppeeria isompaa laturia laittaa. Eihän se akku vastaanota näillä 15-30 asteen pakkasilla sen enempää...

                          Laiskana en jaksanut tehdä mitään isoja asennuksia vaan sisätilapistokkeeseen CTEK ja toinen pää tupakansytyttimeen. Aika näyttää miten toimii. Toivottavasti hyvin :)

                          Comment


                            #43
                            Tuo honkkarin 14.95 laturi taisi olla 2A latausvirralla. Josko on mitään merkitystä, kyllähän sekin aika pitkälle riittää.

                            Comment


                              #44
                              Bongasin Clas Ohlson:in seinältä Ctek Zaphir latureita. Tuo 3,3 A laturi maksaa 49,95€ ja isompi 7A malli 119€. Olisikohan tuosta pienemmästä mitään, onko tietoa miten zaphir-sarja eroaa normi Ctekeistä?

                              Noissa mainitaan että kylmälataustila olisi, nostetaan sitä jännitettä siis kylmässä niin että akku ottaa vastaan jotain.

                              Comment


                                #45
                                Sotketaanpa pakkaa vielä lisäkysymyksellä. Meillä täällä kerrostalossa lämpötolpat antavat sähköä jaksottain, eli esim. 3min päällä, 1min pois päältä, jne. Rupeaako tuollainen C-tek lataamaan välittömästi kun se saa virtaa? Ettei ole mitään hitaanpuoleista akun kunnon haistelua alussa? Meinaan nyt, ettei jäisi hyöty olemattomaksi jos laturi nollautuu 3min välein...

                                Comment


                                • #46
                                  Passatissa on tuollainen Defan kiinteä akkulaturi ja se tuntuu olevan toimiva laite. Viime vuosituhannella asennettu ja hyvin toimii.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Rupeaako tuollainen C-tek lataamaan välittömästi kun se saa virtaa?
                                    Kyllä ainakin minun lyhykäisten mittailujen mukaan. Malli siis XS3600.

                                    Ja lumihiutalemoodilla se lähtee työntämään heti 14,4V.

                                    Itse ainakin kokenut tuon XS3600:n (kahdessa autossa tällä hetkellä) todella hyväksi vehkeeksi.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Täydehköä akkua se alkaa lataamaan heti täysillä. Mutta jos akku on tyhjä, kuvaan astuu kaikenmaailman herättely/desulfatointimoodia. Tosi ärsyttävää jos olis johonkin kiire ja pitäis saada akku nopeasti täyteen.

                                      Comment


                                        #49
                                        "Nopeasti täyteen" tarpeeseen kannattanee varmaan ostaa joku ronskin kokoinen tyhmä laturi. Nuo ctekit antaa sen verta vähän virtaa muutenkin ettei se akun lataaminen kait järin nopeasti käy vaikka täydet saisikin työntämään pihalle.

                                        Kävin ostamassa itselleni tuollaisen MXS 4003-mallin, kun tuollaisia puolikuntoisia akkuja on nurkkiin kertynyt. Ihan kiukuttelematta lähti lataamaan erästäkin Vartan Silveriä jossa jännite oli enää luokkaa 5V. On ollut nyt yön latingissa ja täytyy katsoa miltä näyttää tänään kun kotia pääsen.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Passatissa on tuollainen Defan kiinteä akkulaturi ja se tuntuu olevan toimiva laite. Viime vuosituhannella asennettu ja hyvin toimii.
                                          Onko minkälainen homma asentaa moinen yksikkö itse, jos autossa on olemassa jo lohkolämmittimen ja sisätilapistokkeen piuhat?

                                          -Pete

                                          Comment


                                            #51
                                            Sen kun tökkii johtojen väliin ja liittää latausjohdot akulle sekä kiinnittää itse mokkulan sopivaan paikkaan.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Ajattelin urssiin laittaa moisen mötikän.
                                              Onko oikeen ajateltu jos:
                                              - Kytken konehuoneessa olevaan +napaan (menee akulle takapenkin alle)
                                              - Miinus siinä vieressä olevaan runkoon (vapaa m8 kierre)
                                              - Pistoke konehuoneeseen (ylimääräinen löytyy)


                                              kiitoksta.
                                              Attached Files
                                              Viimeksi muokannut juhagee; 24.2.2012, 16:42.

                                              Comment


                                                #53
                                                Kunhan laturi on sellaista mallia joka kestää konehuoneen ulko-olosuhteet. Itse laitoin urssissa suosiosta takapenkin alle.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Laitoitko virran sille mistä/miten?

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Mulla on urssissa pelkääjän puolen penkin ja oven välissä, siihen jää just sopiva rako c-tekille.

                                                    Rengasliittimillä se c-tekin oma kaapeli akkuun suoraan kiinni ja piuha sitten silleen että se liitos jää penkin sisäpuolelta ulkopuolelle että sen saa tarvittaessa siitä kätevästi irti. Jos tarvii jossain muussa vehkeessä latailla.

                                                    C-tekin pistotulppa sitten sisätilanlämppäri pistokkeeseen.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja juhagee Näytä viesti
                                                      Laitoitko virran sille mistä/miten?
                                                      Laturin johto tulee penkin alta takajalkatilan reunaan josta sit yleensä roikalla oven välistä tolppaan. Aika harvoin tuota edes tarvii lopulta. Kesäksi olen kerännyt vallan pois näkyvistä kun yletön webaston käyttö on ainoa mikä murhetta akun suhteen aiheuttaa.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Onkos näissä kuinka paljon eroja merkeittäin? Ctekki tuntuu olevan aika suosittu täällä, mutta entäs Defa? Omassa kun on Defan lohko, niin saako mitään hyötyä merkittävää hyötyä jos hankkii Defan laturin?

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Onhan noissa latureissa eroa, kuten esim. mitä tekevät kun tulee virta uudestaan (eli muistavatko asetukset jne), tai mitä tekevät kun virtaa ei tule jne.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viesti
                                                            Onkos näissä kuinka paljon eroja merkeittäin? Ctekki tuntuu olevan aika suosittu täällä, mutta entäs Defa? Omassa kun on Defan lohko, niin saako mitään hyötyä merkittävää hyötyä jos hankkii Defan laturin?
                                                            Defan rinnalle kun laittaa Defan laturin saa varmasti konehuoneen olosuhteita sietävän laitteen ja asennuskin on tehdymmän näköinen. Hintaahan tuolle Defan satsille taitaa Ctekiä enemmän tulla. Itse Calixin vastaavaa kyselin ja haaroitussarjoineen vermeet kustantaisi n. 180€, Defa kuulemma suurinpiirtein samoissa hinnoissa.

                                                            lisäys: Defan laturi asennetaan lohkon piuhan väliin, laturissa siis läpimeno lohkolle jolloin varsinaista haaroitusta ei edes tarvita.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Hammurab Näytä viesti
                                                              lisäys: Defan laturi asennetaan lohkon piuhan väliin, laturissa siis läpimeno lohkolle jolloin varsinaista haaroitusta ei edes tarvita.
                                                              Näin olen kanssa ymmärtänyt mitä nyt olen vähän tutkinut esitteitä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X