Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ylläpitolaturi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ainakin mulla tuo on välttämätön (no okei, voisi olla jonkun muun merkkinenkin) kampe, kun webasto syö ilman tuollaista näillä pakkasilla akkuja lounaaksi. Tuo on asennettu kasin takaloosteriin "kiinteästi", joten jollei se verkkojohto murru, niin täyttää kyllä tehtävänsä. Se akkulämmitin voisi olla tuon kaverina kova sana, kun takaluukussa oleva akku ei ole lämmin, muuten kuin kesällä, eikä siis lyhyellä ajolla pakkasella ota pätkääkään virtaa vastaan.

    Comment


    • Alkuperäinen kirjoittaja jahlu Näytä viesti
      Ainakin yksi hyöty on näissä 'älylatureissa'. Ne ei keitä/kiehuta akkuja samalla tavalla, kuin ne peltiboxilaturit, eli voit jättää lataukseen vaikka koko talveksi etc.--
      Tuosta se ajatus lähtikin, kun huomasin aurinkojärjestelmän akkua ladatessa, että jännite oli noussut 15,9 volttiin. Laturi on ollut välillä talvella lähes jatkuvassa ulkokäytössä traktorissa ja autossa, mutta en ole koskaan havainnut ylilatausta. Toki harvemmin tulee jännitettä mitattua latauksen jälkeen, mutta välillä olen sitäkin tehnyt.

      Ja vähän aikaisemmin huomasin, että sama laturi oli kiehauttanut huonokuntoista ja aiemmin jäätynyttä akkua. Ensin ajattelin että ylijännite johtui huonokuntoisesta akusta ja toisen akun kohdalla aloin epäilemään laturia, mutta nettikeskusteluiden perusteella ylilataus on tuollaiselle peruslaturille ihan tyypillistä. Talvella ulkokäytössä ilmeisesti pakkanen rajoittaa jännitteen nousua kohtuullisesti, niin siksi ehkä en ole aiemmin havainnut ylilatausta?

      Koska tällaista ylilatausta on nyt havaittu, niin siinä mielessä voisi olla tarpeellista hankkia ns. älylaturi, kun alkaa joka tapauksessa olemaan uuden laturin hankkimisen aika. 15 vuotta talvista ulkokäyttöä vanhalla alkaa näkymään johtojen pituuksissa.


      Alkuperäinen kirjoittaja quattro20v Näytä viesti
      --Tosin onhan noita muitakin älylaturi merkkejä kuin vaan ctek.

      Johdoissa ei ole mulla ainakaan vielä ollut mitään murtumia tai muuta sellasta, kannattaako niitä johtoja alkaa pakolla suoristelee -20c keleissä?--
      Huomioin että on muitakin älylatureita. Ja tavallaan kiinnostavakin asia, jos ns. kopioitavassa tuotteessa itsessäänkin on kiinalaisia ominaisuuksia kestävyydessä ja itse aivot ovat elektroniikkaa, joka toimii samalla tavalla sen aikaa kuin toimii komponenttien laadusta riippumatta.
      Toisaalta löytämäni "kopiot" eivät olleet käytännössä yhtään sen edullisempia kuin Ctek. Ebaystä en myöskään löytänyt mitään käytännössä edullisempaa kopiota.

      Johtojen suoristelusta pakkasella, niin valitettavasti joutuu johtoja ainakin hipelöimään pakkasella. Tänäänkin pitäisi laittaa yksi pakastettu akku lataukseen. Edellisen kerran laturi oli käytössä reilu viikko sitten. Eli suhteellisen usein laturille on käyttöä ja eri kohteissa, niin johdot on kovilla, vaikka kuinka varovainen olisi niiden kanssa.


      Elvytyksestä sen verran, että havaitsin aurinkosähköjärjestelmässä käytössä olevan Audin vanhan akun elpyneen kesän aikana. Max. lataus on 8,7A. Käytännössä akku tyhjenee melko tyhjäksi säännöllisesti ja sitten se on tavallaan ylläpitolatauksessa 14,4V (noin) päivittäin. Joku tuossa aurinkosähkökäytössä tekee namia akulle.

      Comment


        Plussan takapenkin alla on vuosikausia ollut puolikiinteästi joku markettitason 1A ylläpitolaturi, maksoi honkkarista vajaan 30€ joskus viisi vuotta sitten. Johtohan siitäkin murtui parin talven jälkeen laturin juuresta ja tietenkin vielä 230V puolelta laturia. Johdon murtumia välttääkseni vedin laturin oman johdon kiepille jossa ei pääse liikkumaan ja pelaan pakkasta paremmin kestävän kumisen jatkokaapelin kanssa.

        Comment


        • Mulla akkulaturina exide 12/7 ja hyvä vehje on. Kyllä tuossakin -25 pakkasessa johdot vähän jäykistyy niin ettei tee mieli alkaa kokeileen katkeaako kuori taivutettaessa( kuten katkesi benton automaattilaturissa).
          Viimeksi muokannut Stefa74; 18.1.2014, 17:17. Perustelu: oli malli väärin

          Comment


            Johtojen suoristelusta pakkasella, niin valitettavasti joutuu johtoja ainakin hipelöimään pakkasella.
            Joo, kyllä mäkin sitä hipelöin kylmänä kun se autossa majailee. Välillä heitän pyöräkuormaajaan kiinni ja toisena päivänä kaivuriin. Jatkorokkaa voi venytellä niin paljon kun haluaa. ;)

            Comment


            • Tarvii omaanki autoo alkaa suunnittelemaan ylläpitolaturia, kun työmatka lyheni aika paljon niin ei enää voi pitää puolta tuntii webastoo päällä. Riittäisköhän 5A vai kannattaako ostaa 10A laturi?
              Viimeksi muokannut okkim; 19.1.2014, 09:55. Perustelu: Ei murretta kiitos.

              Comment


              • 5A pärjää luultavasti aika hyvin, mutta riippuu tietysti paljon siitä, että onko virransaannissa rajoituksia. Yön yli jos aina latailee, niin uskoisin 5A olevan sopiva.

                Vähän aiheeseen liittyen. Laitoin Audin akun perinteisellä laturilla lataantumaan ja kytkin väliin akkumonitorin. 11,8V oli akun lepojännite latauksen alkaessa. - Eli vähän tyhjempi kun tyhjä. Erikoista se, että tuntui starttaavan edelleen kuitenkin ihan suht ok. Olisikohan kennovika akussa? Ajettu ei ole muutamaan viikkoon ja onhan siellä purkuvirtoja, että ei se ehjälläkään akulla voisi paljoa tyhjää täydempi olla.

                Viestin informatiiviseen osuuteen palatakseni, niin 1,7A näytti monitori latausvirraksi ja jännite oli jossain kohti 14,4V latauksessa. Muutaman kerran olen käynyt tarkistamassa ja samaa 1,7A näyttää. Laturi taitaa olla 4A. Akun lämpötila oli noin -15 latauksen alkaessa.

                Comment


                  Ne ohjeelliset jännitteet on tarkoitettu kesäolosuhteisiin. Tuossa on yksi taulukko: http://www.miljoonalaatikko.com/doku.../lyijyakku.pdf (Pistin mukaan tähän viestiin.)
                  Tuon mukaan oletuslämpö on +20°C ja lämpötilakerroin on -0.022V/°C, eli -15 asteiselle akulle jännitteisiin saa käyttää korjauskerrointa 0.77V. Lataus pitäisi tehdä n. 15V ja 11.8V lepojännitteellä akku on 85% latingissa.

                  Mulla tuossa vanhassa CTEKissä on talvitoiminto jolloin latausjännite on n. 14.7V. Sillä kylmäänkin akkuun saa edes jotain sisälle.
                  Attached Files

                  Comment


                    11.8V lepojännitteellä akku on 85% latingissa
                    Näinhän se tosiaan on -15°C asteessa.
                    Viimeksi muokannut KimmoL; 19.1.2014, 02:08. Perustelu: Lukihäiriön korjaus

                    Comment


                    • Noin minäkin ensin katsoin, mutta huomioitavaa tuo mitä STP kirjoitti korjauskertoimesta akun lämpötilan ollessa -15! En lainaa tekstiä, kun se on tuossa heti ylempänä luettavissa STP:n viestissä.

                      Mielenkiintoista asiaa tuli esille. Hyvä tuo STP:n linkkikin. Siellä oli mainittu pulssilatauksestakin ja korkeasta latausjännitteestä. Täytyy käydä vielä lukemassa akkumonitorista lukemat, kun laturi on ollut useamman tunnin toiminnassa.

                      EDIT: Kävin irroittamassa laturin. Monitori näytti jännitteeksi 15,5V ja 1A latausvirraksi. 12Ah oli mittarin mukaan mennyt akkuun virtaa.
                      Viimeksi muokannut audiq; 19.1.2014, 01:35. Perustelu: Lisätty mittaustuloksia.

                      Comment


                      • Kerrostalon pistokepaikal pidän autoo ni tost saa 2 tuntii kerral otettuu sähköö :D Ei oo autos lohkolämmitintä ni tota ei oo viel koskaa tullu käytettyy.

                        Kerrostalon pistokepaikalla pidän autoa, niin tuosta saa 2 tuntia kerralla otettua sähköä :D Ei ole autossa lohkolämmitintä, niin tuota ei ole vielä koskaan tullut käytettyä.
                        Viimeksi muokannut okkim; 19.1.2014, 09:54. Perustelu: Kirjoitettu sama ilman murretta, on muuten vähän helpompi lukea. Ensi kerralla sitten itse kiitos.

                        Comment


                          C4:ssä kun akku on vielä takapenkin alla, niin en usko että se siellä talvisaikaan kovin kummoisesti lämpenee. Piuhoista laturi-akku tulee pari kymmenystä ylimääräistä häviöitä ja lataussäädin on tietty laturin perässä, eikä tiedä akun lämmöistä tuon taivaallista. Itsellä ainakin käy niin että kun auton rusauttaa kylmänä käyntiin, on lataus jotain karvan alta 15V. Mutta kun ajelee vähän matkaa ja kone lämpenee, niin tiputaan johonkin 14.4V tietämille laturilta mitattuna ja se ei riitäkään jäiselle akulle enään kunnolliseen lataukseen.

                          Jollekin viitseliäälle kokeiluun: Akun ympärille eristeet ja väliin silikonilätkälämmittimiä (esim: http://www.ebay.com/itm/KEENOVO-Sili...item3f2cc5b9bf) Lämmittimelle tietty on/off kytkin kabiinin, lämpötilan mittaus akkuun ja termostaatti +20 asteeseen, että ei tule keitettyä akkua.

                          Mielenkiinnolla seurannut myös näitä 4f A6 yms. Audeja joissa pitäisi olla älykäs akku/latausvalvonta ja lataus on talvella jostain syystä esim. 13.2V, loppukäyttäjä on varmaan tosi tyytyväinen ja tykkää järjestelmän älykkyydestä :-)

                          Comment


                            C4 akun lämpöeristäminen on sitten aika tarkkaa puuhaa. Ainakaan alapuolelle ei mitään korokepalaa kannata laittaa jos ei halua hitsata takapenkkiä kiinni akun napoihin. Ai mistäkö tiedän...?

                            Comment


                            • Ei kukaan ole sattunut testaamaan esimerkiksi bilteman tupakansytyttimeen kytkettävää penkinlämmitintä akun lämmitykseen ? Siinähän olisi lämpöpeitto valmiina, ja on kai tuossa jokin termostaattikin. Releellä virrat päälle kun auto on käynnissä ?

                              Comment


                                Lämmitysteho penkinlämmittimessä voi olla melko pieni ja akun ympärille laittaminen voi olla
                                varsin haasteellista.


                                Tähän liittyvää tarinaa löydät; sisusta ja sähköt / A8:n Kylmä kontti.

                                Comment


                                  http://www.polarheater.fi/page/3/polar-akkulammitin

                                  Comment


                                  • Polar Heaterin asennuksen myötä 5-sarjan farkku bemmin akkuongelmat loppuivat. Siinäkin akku kontin sivussa ilman eristeitä. Aikaisemmin 20 minuuttia Eberiä riitti hyydyttämään akun, vaikka kiinteä Defan laturi syöttämässä virtaa. Testien mukaan akun kunto oli yli 90%, mutta lataustaso alhainen. Eli tuo Defa ei jaksanut ladata kylmää akkua. Huollossa neuvoivat vain lataamaan akkua useammin isommalla laturilla.

                                    Comment


                                    • Akkulämmitintä testattiin 3 vuotta vaativissa pohjoisen olosuhteissa ennenkuin se päästettiin markkinoille jotta voitiin olla varmoja sen turvallisuudesta ja toimivuudesta ääriolosuhteissa.
                                      tuplaa akun iän – lämmitin säästää itsensä
                                      100% käynnistysvarmuus – korvaa akkulaturit ja moottorin säteilylämmittimet
                                      Millä perusteella tuplaa akun iän? Kolmen vuoden testauksella on tähän päätelmään tultu? Ja miten korvaa säteilylämmittimen. - Minä ainakin pidän piuhassa autoa säästääkseni moottoria. Käyntiinhän se lähtee ilmankin.

                                      Akkulämmitin PH60 139€ norm 159€
                                      Harmi kun autolämmittimissä on talvilisää usein tolkuttoman paljon. Audin akunkin kokoinen lämmitin norm. 199€. Samalla rahalla saisi melkein 30 metriä sulanapitokaapelia. Hyvä idea on sellainen, joka kantaa loppuun asti. Tässä on talvilisää se 100€ ja se on liian paljon.

                                      Comment


                                        No just bemarissa ainakin akku osoitti hyytymisen merkkejä jo toisena talvena uusimisen jälkeen. Just ku on niin kylmässä paikassa ja webasto aktiivikäytössä.

                                        Comment


                                        • Pitäisi ylläpitolaturi omaan B5:een laittaa, kun autolla ei kovin usein ajeta ja oli mennyt akku sen verran tyhjäksi, ettei käynnistynyt enää ilman pientä latausta. Autossa Defan letkulämppäri ja sisähaara jo valmiina. Defan 1204 laturi olisi tietty varma valinta, mutta hinta menee sinne 150€ paikkeilla jos siihen pitää joku pieni välikaapeli vielä ostaa. Ctek 5.0 Polar toimisi ainakin hyvin pakkasessa, mutta riittäisikö ihan tuo 3.6, vai murtuuko siitä vieläkin johdot vuodessa?

                                          Tolpasta tulee sähkö 2h/päivä, ja jos Ctekin laittaisi sisätilanlämppärin pistokkeeseen ja lataus tupakansytyttimen kautta, tulisi letkulämppäriä käytettyä päivittäin 2h turhaan, mutta ei liene kovin haitallista? Paras ratkaisu varmaan olisi jos voisi suoraan akulta vetää johdon johonkin puskuriin pelkälle laturille, mutta ongelmaksi muodostuu se, että jos laturi pitää olla auton ulkopuolella, niin kauanko se siinä pysyy kaupunkialueella kun ollaan. Toki laturin johdon pää on lukitun tolpan sisällä, mutta ei siinä varmaan kauaa mene kun sen aukaisee. Eikä taida tuo Ctek mahtua normaalin muovisen Fiboxin sisällekään? Tietysti laturin voisi laittaa konehuoneeseen ja johto jostain konepellin välistä ulos tolppaan, täytyy vaan aina avata sitten konepelti kun lähtee liikkeelle.

                                          Comment


                                            Jos lataat vain yhtä autoa ja et sitä laturia sieltä autosta mihinkään siirtele niin luulisin että ihan toi perus ctek laturi varmaan riittää.

                                            Ongelmaksi tulee vaan se että paljonko akku ehtii lataantua kahdessa tunnissa tolla pienellä laturilla? Siksi ostin itse ton 7A max lataavalla laturilla kun itsellä sama että pari tuntia saa kerrallaan sähköä tolpasta.

                                            (Valehtelin muuten tossa aiemmin että mulla olis 10A laturi) :)

                                            Comment


                                            • Uudessa Ctek MXS 5.0 Polar- mallissa ainakin näyttää olevan kaapelit nykyään H05RN-F-tyyppiä, joka tahtoo sanoa että on hyvälaatuista kumikaapelia ja kestää käsittelyä kovemmissakin olosuhteissa.
                                              Viimeksi muokannut anpu; 27.1.2014, 13:13. Perustelu: Kirjoitusvirhe

                                              Comment


                                              • Tuli sitten tuo MXS 5.0 Polar ostettua, vähän vikana ettei halvinta ikinä viitsi ostaa vaikka ei parempaa tarvitsisikaan.. Mutta antaapa sitten vähän enemmän virtaa kun kerran tuosta tolpasta sen 2h kerralla vaan saa

                                                Laitoin sisäpistorasiaan jakajan kanssa kiinni, siitä penkin alle ja tupakansytkäriliitäntään. Aika helposti irtoaa toi liitin siitä tupakansytkäristä, voisi kesällä vaikka vetää ihan akulle asti suoraan johdot niin pysyy paremmin kiinni, ei nyt kuitenkaan pakkasella viitsi alkaa laittaa kun tuo tupakansytkäri välttää siihen asti hyvin.

                                                Lämpiää nyt moottorikin sitten joka päivä vaikka ei tarvitsisi, mutta saa lämmetä. Vähän kokeilin jotain jatkoroikkaa oven välistä sisälle, mutta ei oikein hyvää paikkaa tuntunut löytyvän missä ovi menis kunnolla vielä kiinni.

                                                Comment


                                                • Benton BX-1 tarttui mukaan kaupasta. Huomioin että tämä hukkaa asetuksensa, kun verkkojohto otetaan irti. Nettikeskusteluiden perusteella näin ei pitänyt enää käydä. No, googlettelun perusteella asetuksensa säilyttävä malli onkin BX-1 Pro, eli näitä onkin kahta eri mallia. En tuolla toiminnolla mitään tee, että ei minua haittaa, mutta tiedoksi muille tällainen "hämäys". Mukana tuli sulakkeella varustettu johto kiinteään asennukseen ja kytkin johdon akkuun. 10A sulake oli heti rengasliittimien vieressä.

                                                  Comment


                                                    Itsellä tämä bilteman malli :

                                                    http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sa...2-V-4-A-37744/

                                                    Soveltuu kyllä omaan satunnaiseen käyttöön mutta miinuksena :
                                                    - ei lähde heti lataamaan kun virrat laittaa päälle vaan ensin on valittava toiminto Mode napista.
                                                    - ei pysty lataamaan tyhjäksi mennyttä akkua vaan ihan tyhjä akku on ensin "heräteltävä" normaalilaturilla.
                                                    - johdot on kuraa eli murtuu pakkasessa ja tietysti 230v puolelta

                                                    + voi ladata pieniä ja isoja akkuja ja jättää huoletta vaikka viikoksi lataamaan.

                                                    Comment


                                                    • 26.08.2010 taisin omien ongelmien takia tämän ketjun aloittaa ja hyviä neuvoja olen saanut tätä luettuani, mulle vaan kävi niin hassusti, kun sen ctekin asensin, niin päivääkään se ei ole ollut kytkettynä.

                                                      Uusi judakselta ostettu akku on hävittänyt nuo murheet, mistä ihan alussa kirjoittelin, sekä myös tuo soittimen asennus, joka purki akkua pikkuhiljaa. No ompahan nyt kiinteästi asennettuna ja varalta. (koputan puuta)

                                                      Hyvin tuo kuitenkin näyttää akun olevan täydessä latauksessa ja varalta talvimode päällä, jos sattuis tarvitsemaan.

                                                      Niin nuo johdotukset ei mielestäni tuosta reilun -25 pakkasesta olleet moksiskaan, toki en väkivalloin niitä väännellytkään, mutta silti. Peukku C-tecille;).

                                                      Comment


                                                      • Tulipa naplattua tänään Urs:in konehuoneeseen tämä:
                                                        http://www.defa.com/fi/automotive/wa...icharger_1203/

                                                        Meikäläisen ajo kun on sen verran lyhkästä ettei tuo akku tahdo oikein keretä latautua.

                                                        Comment


                                                          Lidl:in laturia on hehkutettu brittifoorumilla. Ilmeisen toimiva edulliseen hintaan.

                                                          Comment


                                                          • Ctek polar 5.0 asentamista odottamassa. Meinasin hakea jo tuon ctekin oman jatkojohdon mutta kun siinä ei ole mitään sulaketta niin taidan vetää ihan normijohdolla apuvirta tattiin sulakkeen kera. Silmukka liitinhän siinä pitää pätkiä mutta onhan se järkevämpää kuin tuon ylipitkän (2.5m) pätkiminen.

                                                            Comment


                                                            • Alkuperäinen kirjoittaja STP Näytä viesti
                                                              Ne ohjeelliset jännitteet on tarkoitettu kesäolosuhteisiin. Tuossa on yksi taulukko: http://www.miljoonalaatikko.com/doku.../lyijyakku.pdf (Pistin mukaan tähän viestiin.)
                                                              Tuon mukaan oletuslämpö on +20°C ja lämpötilakerroin on -0.022V/°C, eli -15 asteiselle akulle jännitteisiin saa käyttää korjauskerrointa 0.77V. Lataus pitäisi tehdä n. 15V ja 11.8V lepojännitteellä akku on 85% latingissa.
                                                              Testailin vielä asiaa. Kun toin pakkasesta akut sisälle lattialämmityksen päälle ja vertasin jännitteitä, niin jostain syystä mittauksissani en havainnut merkittävää eroa jännitteissä, vaikka toisella mittauskerralla akkujen lämpötila oli lähes 30 astetta korkeampi kuin ensimmäisellä. 11,8V -15 asteisena antanutta en lämpimään tuonut, mutta kelien lämmettyä ei jännite ole noussut odotetusti.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X