Ainakin mulla tuo on välttämätön (no okei, voisi olla jonkun muun merkkinenkin) kampe, kun webasto syö ilman tuollaista näillä pakkasilla akkuja lounaaksi. Tuo on asennettu kasin takaloosteriin "kiinteästi", joten jollei se verkkojohto murru, niin täyttää kyllä tehtävänsä. Se akkulämmitin voisi olla tuon kaverina kova sana, kun takaluukussa oleva akku ei ole lämmin, muuten kuin kesällä, eikä siis lyhyellä ajolla pakkasella ota pätkääkään virtaa vastaan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ylläpitolaturi
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja jahlu Näytä viestiAinakin yksi hyöty on näissä 'älylatureissa'. Ne ei keitä/kiehuta akkuja samalla tavalla, kuin ne peltiboxilaturit, eli voit jättää lataukseen vaikka koko talveksi etc.--
Ja vähän aikaisemmin huomasin, että sama laturi oli kiehauttanut huonokuntoista ja aiemmin jäätynyttä akkua. Ensin ajattelin että ylijännite johtui huonokuntoisesta akusta ja toisen akun kohdalla aloin epäilemään laturia, mutta nettikeskusteluiden perusteella ylilataus on tuollaiselle peruslaturille ihan tyypillistä. Talvella ulkokäytössä ilmeisesti pakkanen rajoittaa jännitteen nousua kohtuullisesti, niin siksi ehkä en ole aiemmin havainnut ylilatausta?
Koska tällaista ylilatausta on nyt havaittu, niin siinä mielessä voisi olla tarpeellista hankkia ns. älylaturi, kun alkaa joka tapauksessa olemaan uuden laturin hankkimisen aika. 15 vuotta talvista ulkokäyttöä vanhalla alkaa näkymään johtojen pituuksissa.
Alkuperäinen kirjoittaja quattro20v Näytä viesti--Tosin onhan noita muitakin älylaturi merkkejä kuin vaan ctek.
Johdoissa ei ole mulla ainakaan vielä ollut mitään murtumia tai muuta sellasta, kannattaako niitä johtoja alkaa pakolla suoristelee -20c keleissä?--
Toisaalta löytämäni "kopiot" eivät olleet käytännössä yhtään sen edullisempia kuin Ctek. Ebaystä en myöskään löytänyt mitään käytännössä edullisempaa kopiota.
Johtojen suoristelusta pakkasella, niin valitettavasti joutuu johtoja ainakin hipelöimään pakkasella. Tänäänkin pitäisi laittaa yksi pakastettu akku lataukseen. Edellisen kerran laturi oli käytössä reilu viikko sitten. Eli suhteellisen usein laturille on käyttöä ja eri kohteissa, niin johdot on kovilla, vaikka kuinka varovainen olisi niiden kanssa.
Elvytyksestä sen verran, että havaitsin aurinkosähköjärjestelmässä käytössä olevan Audin vanhan akun elpyneen kesän aikana. Max. lataus on 8,7A. Käytännössä akku tyhjenee melko tyhjäksi säännöllisesti ja sitten se on tavallaan ylläpitolatauksessa 14,4V (noin) päivittäin. Joku tuossa aurinkosähkökäytössä tekee namia akulle.
Comment
-
Plussan takapenkin alla on vuosikausia ollut puolikiinteästi joku markettitason 1A ylläpitolaturi, maksoi honkkarista vajaan 30€ joskus viisi vuotta sitten. Johtohan siitäkin murtui parin talven jälkeen laturin juuresta ja tietenkin vielä 230V puolelta laturia. Johdon murtumia välttääkseni vedin laturin oman johdon kiepille jossa ei pääse liikkumaan ja pelaan pakkasta paremmin kestävän kumisen jatkokaapelin kanssa.
Comment
-
Mulla akkulaturina exide 12/7 ja hyvä vehje on. Kyllä tuossakin -25 pakkasessa johdot vähän jäykistyy niin ettei tee mieli alkaa kokeileen katkeaako kuori taivutettaessa( kuten katkesi benton automaattilaturissa).
Comment
-
Johtojen suoristelusta pakkasella, niin valitettavasti joutuu johtoja ainakin hipelöimään pakkasella.
Comment
-
5A pärjää luultavasti aika hyvin, mutta riippuu tietysti paljon siitä, että onko virransaannissa rajoituksia. Yön yli jos aina latailee, niin uskoisin 5A olevan sopiva.
Vähän aiheeseen liittyen. Laitoin Audin akun perinteisellä laturilla lataantumaan ja kytkin väliin akkumonitorin. 11,8V oli akun lepojännite latauksen alkaessa. - Eli vähän tyhjempi kun tyhjä. Erikoista se, että tuntui starttaavan edelleen kuitenkin ihan suht ok. Olisikohan kennovika akussa? Ajettu ei ole muutamaan viikkoon ja onhan siellä purkuvirtoja, että ei se ehjälläkään akulla voisi paljoa tyhjää täydempi olla.
Viestin informatiiviseen osuuteen palatakseni, niin 1,7A näytti monitori latausvirraksi ja jännite oli jossain kohti 14,4V latauksessa. Muutaman kerran olen käynyt tarkistamassa ja samaa 1,7A näyttää. Laturi taitaa olla 4A. Akun lämpötila oli noin -15 latauksen alkaessa.
Comment
-
Ne ohjeelliset jännitteet on tarkoitettu kesäolosuhteisiin. Tuossa on yksi taulukko: http://www.miljoonalaatikko.com/doku.../lyijyakku.pdf (Pistin mukaan tähän viestiin.)
Tuon mukaan oletuslämpö on +20°C ja lämpötilakerroin on -0.022V/°C, eli -15 asteiselle akulle jännitteisiin saa käyttää korjauskerrointa 0.77V. Lataus pitäisi tehdä n. 15V ja 11.8V lepojännitteellä akku on 85% latingissa.
Mulla tuossa vanhassa CTEKissä on talvitoiminto jolloin latausjännite on n. 14.7V. Sillä kylmäänkin akkuun saa edes jotain sisälle.Attached Files
Comment
-
Noin minäkin ensin katsoin, mutta huomioitavaa tuo mitä STP kirjoitti korjauskertoimesta akun lämpötilan ollessa -15! En lainaa tekstiä, kun se on tuossa heti ylempänä luettavissa STP:n viestissä.
Mielenkiintoista asiaa tuli esille. Hyvä tuo STP:n linkkikin. Siellä oli mainittu pulssilatauksestakin ja korkeasta latausjännitteestä. Täytyy käydä vielä lukemassa akkumonitorista lukemat, kun laturi on ollut useamman tunnin toiminnassa.
EDIT: Kävin irroittamassa laturin. Monitori näytti jännitteeksi 15,5V ja 1A latausvirraksi. 12Ah oli mittarin mukaan mennyt akkuun virtaa.
Comment
-
Kerrostalon pistokepaikal pidän autoo ni tost saa 2 tuntii kerral otettuu sähköö :D Ei oo autos lohkolämmitintä ni tota ei oo viel koskaa tullu käytettyy.
Kerrostalon pistokepaikalla pidän autoa, niin tuosta saa 2 tuntia kerralla otettua sähköä :D Ei ole autossa lohkolämmitintä, niin tuota ei ole vielä koskaan tullut käytettyä.Viimeksi muokannut okkim; 19.1.2014, 09:54. Perustelu: Kirjoitettu sama ilman murretta, on muuten vähän helpompi lukea. Ensi kerralla sitten itse kiitos.
Comment
-
C4:ssä kun akku on vielä takapenkin alla, niin en usko että se siellä talvisaikaan kovin kummoisesti lämpenee. Piuhoista laturi-akku tulee pari kymmenystä ylimääräistä häviöitä ja lataussäädin on tietty laturin perässä, eikä tiedä akun lämmöistä tuon taivaallista. Itsellä ainakin käy niin että kun auton rusauttaa kylmänä käyntiin, on lataus jotain karvan alta 15V. Mutta kun ajelee vähän matkaa ja kone lämpenee, niin tiputaan johonkin 14.4V tietämille laturilta mitattuna ja se ei riitäkään jäiselle akulle enään kunnolliseen lataukseen.
Jollekin viitseliäälle kokeiluun: Akun ympärille eristeet ja väliin silikonilätkälämmittimiä (esim: http://www.ebay.com/itm/KEENOVO-Sili...item3f2cc5b9bf) Lämmittimelle tietty on/off kytkin kabiinin, lämpötilan mittaus akkuun ja termostaatti +20 asteeseen, että ei tule keitettyä akkua.
Mielenkiinnolla seurannut myös näitä 4f A6 yms. Audeja joissa pitäisi olla älykäs akku/latausvalvonta ja lataus on talvella jostain syystä esim. 13.2V, loppukäyttäjä on varmaan tosi tyytyväinen ja tykkää järjestelmän älykkyydestä :-)
Comment
-
Opa2013
Lämmitysteho penkinlämmittimessä voi olla melko pieni ja akun ympärille laittaminen voi olla
varsin haasteellista.
Tähän liittyvää tarinaa löydät; sisusta ja sähköt / A8:n Kylmä kontti.
Comment
-
-
Polar Heaterin asennuksen myötä 5-sarjan farkku bemmin akkuongelmat loppuivat. Siinäkin akku kontin sivussa ilman eristeitä. Aikaisemmin 20 minuuttia Eberiä riitti hyydyttämään akun, vaikka kiinteä Defan laturi syöttämässä virtaa. Testien mukaan akun kunto oli yli 90%, mutta lataustaso alhainen. Eli tuo Defa ei jaksanut ladata kylmää akkua. Huollossa neuvoivat vain lataamaan akkua useammin isommalla laturilla.
Comment
-
Akkulämmitintä testattiin 3 vuotta vaativissa pohjoisen olosuhteissa ennenkuin se päästettiin markkinoille jotta voitiin olla varmoja sen turvallisuudesta ja toimivuudesta ääriolosuhteissa.tuplaa akun iän – lämmitin säästää itsensä100% käynnistysvarmuus – korvaa akkulaturit ja moottorin säteilylämmittimet
Akkulämmitin PH60 139€ norm 159€
Comment
-
Pitäisi ylläpitolaturi omaan B5:een laittaa, kun autolla ei kovin usein ajeta ja oli mennyt akku sen verran tyhjäksi, ettei käynnistynyt enää ilman pientä latausta. Autossa Defan letkulämppäri ja sisähaara jo valmiina. Defan 1204 laturi olisi tietty varma valinta, mutta hinta menee sinne 150€ paikkeilla jos siihen pitää joku pieni välikaapeli vielä ostaa. Ctek 5.0 Polar toimisi ainakin hyvin pakkasessa, mutta riittäisikö ihan tuo 3.6, vai murtuuko siitä vieläkin johdot vuodessa?
Tolpasta tulee sähkö 2h/päivä, ja jos Ctekin laittaisi sisätilanlämppärin pistokkeeseen ja lataus tupakansytyttimen kautta, tulisi letkulämppäriä käytettyä päivittäin 2h turhaan, mutta ei liene kovin haitallista? Paras ratkaisu varmaan olisi jos voisi suoraan akulta vetää johdon johonkin puskuriin pelkälle laturille, mutta ongelmaksi muodostuu se, että jos laturi pitää olla auton ulkopuolella, niin kauanko se siinä pysyy kaupunkialueella kun ollaan. Toki laturin johdon pää on lukitun tolpan sisällä, mutta ei siinä varmaan kauaa mene kun sen aukaisee. Eikä taida tuo Ctek mahtua normaalin muovisen Fiboxin sisällekään? Tietysti laturin voisi laittaa konehuoneeseen ja johto jostain konepellin välistä ulos tolppaan, täytyy vaan aina avata sitten konepelti kun lähtee liikkeelle.
Comment
-
Jos lataat vain yhtä autoa ja et sitä laturia sieltä autosta mihinkään siirtele niin luulisin että ihan toi perus ctek laturi varmaan riittää.
Ongelmaksi tulee vaan se että paljonko akku ehtii lataantua kahdessa tunnissa tolla pienellä laturilla? Siksi ostin itse ton 7A max lataavalla laturilla kun itsellä sama että pari tuntia saa kerrallaan sähköä tolpasta.
(Valehtelin muuten tossa aiemmin että mulla olis 10A laturi) :)
Comment
-
Tuli sitten tuo MXS 5.0 Polar ostettua, vähän vikana ettei halvinta ikinä viitsi ostaa vaikka ei parempaa tarvitsisikaan.. Mutta antaapa sitten vähän enemmän virtaa kun kerran tuosta tolpasta sen 2h kerralla vaan saa
Laitoin sisäpistorasiaan jakajan kanssa kiinni, siitä penkin alle ja tupakansytkäriliitäntään. Aika helposti irtoaa toi liitin siitä tupakansytkäristä, voisi kesällä vaikka vetää ihan akulle asti suoraan johdot niin pysyy paremmin kiinni, ei nyt kuitenkaan pakkasella viitsi alkaa laittaa kun tuo tupakansytkäri välttää siihen asti hyvin.
Lämpiää nyt moottorikin sitten joka päivä vaikka ei tarvitsisi, mutta saa lämmetä. Vähän kokeilin jotain jatkoroikkaa oven välistä sisälle, mutta ei oikein hyvää paikkaa tuntunut löytyvän missä ovi menis kunnolla vielä kiinni.
Comment
-
Benton BX-1 tarttui mukaan kaupasta. Huomioin että tämä hukkaa asetuksensa, kun verkkojohto otetaan irti. Nettikeskusteluiden perusteella näin ei pitänyt enää käydä. No, googlettelun perusteella asetuksensa säilyttävä malli onkin BX-1 Pro, eli näitä onkin kahta eri mallia. En tuolla toiminnolla mitään tee, että ei minua haittaa, mutta tiedoksi muille tällainen "hämäys". Mukana tuli sulakkeella varustettu johto kiinteään asennukseen ja kytkin johdon akkuun. 10A sulake oli heti rengasliittimien vieressä.
Comment
-
Itsellä tämä bilteman malli :
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sa...2-V-4-A-37744/
Soveltuu kyllä omaan satunnaiseen käyttöön mutta miinuksena :
- ei lähde heti lataamaan kun virrat laittaa päälle vaan ensin on valittava toiminto Mode napista.
- ei pysty lataamaan tyhjäksi mennyttä akkua vaan ihan tyhjä akku on ensin "heräteltävä" normaalilaturilla.
- johdot on kuraa eli murtuu pakkasessa ja tietysti 230v puolelta
+ voi ladata pieniä ja isoja akkuja ja jättää huoletta vaikka viikoksi lataamaan.
Comment
-
26.08.2010 taisin omien ongelmien takia tämän ketjun aloittaa ja hyviä neuvoja olen saanut tätä luettuani, mulle vaan kävi niin hassusti, kun sen ctekin asensin, niin päivääkään se ei ole ollut kytkettynä.
Uusi judakselta ostettu akku on hävittänyt nuo murheet, mistä ihan alussa kirjoittelin, sekä myös tuo soittimen asennus, joka purki akkua pikkuhiljaa. No ompahan nyt kiinteästi asennettuna ja varalta. (koputan puuta)
Hyvin tuo kuitenkin näyttää akun olevan täydessä latauksessa ja varalta talvimode päällä, jos sattuis tarvitsemaan.
Niin nuo johdotukset ei mielestäni tuosta reilun -25 pakkasesta olleet moksiskaan, toki en väkivalloin niitä väännellytkään, mutta silti. Peukku C-tecille;).
Comment
-
Tulipa naplattua tänään Urs:in konehuoneeseen tämä:
http://www.defa.com/fi/automotive/wa...icharger_1203/
Meikäläisen ajo kun on sen verran lyhkästä ettei tuo akku tahdo oikein keretä latautua.
Comment
-
Ctek polar 5.0 asentamista odottamassa. Meinasin hakea jo tuon ctekin oman jatkojohdon mutta kun siinä ei ole mitään sulaketta niin taidan vetää ihan normijohdolla apuvirta tattiin sulakkeen kera. Silmukka liitinhän siinä pitää pätkiä mutta onhan se järkevämpää kuin tuon ylipitkän (2.5m) pätkiminen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja STP Näytä viestiNe ohjeelliset jännitteet on tarkoitettu kesäolosuhteisiin. Tuossa on yksi taulukko: http://www.miljoonalaatikko.com/doku.../lyijyakku.pdf (Pistin mukaan tähän viestiin.)
Tuon mukaan oletuslämpö on +20°C ja lämpötilakerroin on -0.022V/°C, eli -15 asteiselle akulle jännitteisiin saa käyttää korjauskerrointa 0.77V. Lataus pitäisi tehdä n. 15V ja 11.8V lepojännitteellä akku on 85% latingissa.
Comment
Comment