Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VDO Comfort Lock keskuslukituksen kauko-ohjaus, asennusvinkkejä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Investoin VDO Comfort Lockiin ja olen lueskellut noita useampaakin sen asennusta koskevia viestiketjuja, mutta pari asiaa rupesi askarruttamaan sen jälkeen kun olin ottanut pumpun esiin ja mittaillut piuhan nastoja yleismittarilla. Nastassa 11 ohmimäärä heilahtelee kun avainta kääntelee apukuskin lukossa, ja nastassa 5 kun avainta kääntää kuskin lukossa. Samassa lukossa avainta kääntämällä ei saa elämää siis kuin yhteen nastaan, eli ei tunnu löytyvän erillisiä avaa/sulje-nastoja. Nastoissa 3 ja 4 ei tapahdu mitään kuten joillain muilla tekee.

    Onko siis tuo nastaan 11 tuleva piuha suoraan apukuskin lukolta, eli voin pätkäistä sen poikki ja laittaa VDO:n siihen väliin? Se sitten ikäänkuin simuloisi avaimen kääntämistä apukuskin lukossa. Mulla näyttää tulevan samanväriset piuhat samoihin nastoihin kuin Ketsulla.

    Comment


      #32
      Siis perinteisestihän alipainepumppua ohjataan yhdellä karvalla syöttämällä siihen joko maa tai +12v toivotusta suunnasta riippuen.

      Comment


        #33
        Kun noita joitain piirikaavioita on tutkinut, niin joissain malleissa etuovien lukoista tosiaan lähtee erilliset avaa/sulje-piuhat nastoihin 3 ja 4. Molempien etuovien lukot on lisäksi samassa piirissä. Noissa piirikaaviossa ei taas ole edes kytketty nastaa 11, joka elää mulla kun avainta kääntää jompaan kumpaan suuntaan.

        Nuo erilliset avaa/sulje piuhat näyttää olevan ainakin malleissa, joissa alipainepumpun yhteydessä on hälytin + muuta älyä. Meikällä sitä ylimääräistä älyä ei ole. Voiko siis olla niin, että meikäläisen mallissa samaan nastaan tosiaan tulee joko +12/0 volttia ja molemmista lukoista tulee eri piuha?

        Comment


        • #34
          Itselläni on asennus sen verta kesken, että en ole saanut liitettyä vdo:n johtoa joka sulkee ovet, ellei niitä avaa 30s kuluessa auton omaan takaluukulta tulevaan piuhaan. Joku neuvoi, että se tulisi kykeä siihen, mutta en vaan tiedä mikä pinni on takaluukulta. En myöskään omista yleismittaria.

          Comment


            #35
            Joitakin selvennyksiä asennettaessa Audi A6 `95:een.

            Radiokauko-ohjauksen aikaan saamiseksi VDO kytketään Audin lukkojen ja alipainepumpun väliin.

            VDO kytketään etuovien lukoilta tai takakontin lukolta Audin alipainepumpun liittimeen (12 pinniä) menevään johtimeen. Ohjausjohtimeksi valittu johdin siis katkaistaan ja VDO:n kyseiset johtimet kytketään näin saatuihin johtimen päihin.

            Radio-avaimella ohjataan VDO:ta, joka releidensä "kiinni" ja "auki" avulla avaa ja lukitsee auton lukkoja. VDO:n ollessa lepotilassa releet ovat sellaisessa tilassa, että avaimella toiminnat onnistuu. Kaukolla ohjatessa releet antaa Audin alipainepumpun liittimeen 12 pinniä/nastaan 11 (pelkurin oven lukolta tuleva johdin) tarvittavat (+)12V eli "avaa" ja (-) maa eli "lukitse" signaloinnin. Haluttaessa käyttää kuskin oven lukolta tulevaa johdinta (vi/si 12/5) katkaistaan ko. johdin ja VDO:n johdin ha/ke kytketään kuskin oven lukolta tulevaan päähän ja VDO:n si/ke kytketään pumpulle menevään päähän.

            Takaluukku kannattaa ottaa valvontaan eli kytkeä VDO:n vihreään johtimeen siitä(kin ) syystä että 30 s sääntö "kumoutuu". Tällöin kun tulet autolle ja laitat jotain takakonttiin, VDO ei sillä välin automaattisesti lukitse ovia.

            Muut johtimet liittyvät VDO:n virransyöttöön, luukkujen valvontaan, vilkkuihin ja ikkunansulkumoduuliin.


            Audi---------------------VDO-------------------Merkitys
            -----------------------------------------------------------------------------------------------------
            Akku (+)12V--------- punainen--------------VDO:n käyttöjännite jatkuva (+)12V, 30
            12/2 pu---------------oranssi-----------------sytytysvirta kytketty, 15
            mu/va-----------------mu/va------------------vasen vilkku
            mu/vi------------------mu/vi-------------------oikea vilkku
            Akku (-)runko--------musta------------------maadoitus, 31
            12/10 ru/si-----------vihreä------------------ovikoskettimet+takaluukku
            Pelkurin oven
            lukko ke/si------------ha/ke------------------avainohjaus lukitse/avaa (katkaise 12/11:sta)
            12/11 ke/si-----------Si/ke-------------------VDO:n ohjaus lukitse/avaa pumpulle
            12/4 ru/ha---------- -ru/va-------------------ikkunansulkumoduuli
            -------------------------ru-----------------------VDO:n sireenin laukaisu
            -------------------------pu/ke-------------------kytketään (-)runko "lukitse"
            -------------------------ha/pu-------------------kytketään VDO:n pu/mu
            -------------------------pu/mu------------------kytketään VDO;n ha/pu
            -------------------------si/pu--------------------kytketään (+)12V "avaa"
            -------------------------ke-----------------------ovikosketin (+) ei käytössä
            -------------------------mu lyhyt----------------VDO:n antenni


            Huomautan vielä ikkunansulkumoduulin vaatimasta "jäykästä" maadoituksesta. VDO:n sisällä lienee diodi, jolloin johdin ru/va "sulje avoimet ikkunat" ei ole aivan suoraan maassa vaan jää ~0.6V jännite-eroa maahan. Tästä syystä ikkunannostomoduuli ei toimi. Itse ratkaisin ongelman relettämällä, jolloin saadaan suora maadoitus ikkunannostomoduulille ja homma pelittää.

            Comment


              #36
              Ketsu: Kiitos erittäin selventävästä vastauksesta! Ehdin just hakea kirjastosta korjausoppaankin, jossa on oikeanlainen sähkökaavio, joka vahvisti minun eiliset mittaukset ja päätelmät oikeiksi. Homma tosiaan toimii vähän eri tavalla vuotta uudemmissa peleissä.

              Comment


                #37
                Loistavat ohjeet... Hommasin tuon VDO:n Comfort Lock systeemin (90 euroa Seinäjoen vag:lta) ja asensin paikoilleen näiden ohjeiden mukaan. Mukavasti tuntuu pelaavan, paitsi että sisävalot eivät syty ku avaa ovet(?), todennäköisesti joku vika jossain kun ei syty avaimellakaan (ei syty vaikka avaa kuskin oven??? muut ovet ok.) , sensijaan sisävalot kyllä sammuu ku ovet menee lukkoon. Vilkuille tosiaan löytyi samanväriset johdot ku VDO:ssa tuolta takapenkin alta vasemmalta puolelta. Ovien 30 sec. sulku pelaa vaikka en kytkenyt vihreää johtoa mihinkään.

                Comment


                • #38
                  Mullakaan ei syty sisävalot vdo:lla, eikä kyllä avaimellakaan, mutta syttyy kun avaa oven. 30sec sulku en tiiä toimiiko, ainakin kytkin sen maahan, en oo kokeillu toimiiko. kytkitkö Thuppu sitä vihreää, edes maihin?

                  Comment


                    #39
                    En kytkenyt maihin, jätin sen vain irti.

                    Comment


                    • #40
                      Mullakaan ei syty sisävalot vdo:lla, eikä kyllä avaimellakaan, mutta syttyy kun avaa oven.
                      Joo tuo valohomma on ilmeisesti varusteluista kiinni. Omassa kun painaa vdo:lta avauskäskyn niin sisävalot syttyy ja ovet aukee(luonnollisesti,heh). Samoiten kun ottaa esim. ajon päätyttyä avaimen pois virtalukosta, valot syttyy ja jos ne palaa kun suljet vdo:lla oven niin se sammuu ja hälytin aktivoituu...

                      En kytkenyt maihin, jätin sen vain irti.
                      hmm. Kannattaa melkein joko ottaa se oikeesti käyttöön tai kytkeä maihin(=poistaa käytöstä) koska muuten voipi käydä niin että esim. avaat aamulla töihin lähtiessä ovet ja tuikkaat avaimet kuskinpenkille ja samalla muistaa että eväät jäikin jääkaappiin. noh, menet hakemaan niitä (>30sec) ja kun tulet autolle , kas ovet onkin menneet lukkoon. voihan hitsi...
                      Virtojen päälläkäyttö poistaa sille avauskerralle tuon viiveen mutta se on vaan sitten muistettava aina tehdä tuo tai joipi käydä ikävästi.

                      Comment


                        #41
                        Joo tuo valohomma on ilmeisesti varusteluista kiinni. Omassa kun painaa vdo:lta avauskäskyn niin sisävalot syttyy ja ovet aukee(luonnollisesti,heh). Samoiten kun ottaa esim. ajon päätyttyä avaimen pois virtalukosta, valot syttyy ja jos ne palaa kun suljet vdo:lla oven niin se sammuu ja hälytin aktivoituu...
                        Juu, kyllä minullakin on tuo valoautomatiikka. Sisävalot sammuu kun käynnistää auton, syttyy kun nyppää avaimen virtalukosta ja sammuu kun ovet laittaa lukkoon (VDO:llakin toimii). Mutta joku häiriö ilmeisesti on jossain, koska valot eivät syty kun lukot aukeaa. Aina ei syty vaikka avaa kuskin oven (eilen sytty?).


                        hmm. Kannattaa melkein joko ottaa se oikeesti käyttöön tai kytkeä maihin(=poistaa käytöstä) koska muuten voipi käydä niin että esim. avaat aamulla töihin lähtiessä ovet ja tuikkaat avaimet kuskinpenkille ja samalla muistaa että eväät jäikin jääkaappiin. noh, menet hakemaan niitä (>30sec) ja kun tulet autolle , kas ovet onkin menneet lukkoon. voihan hitsi...
                        Virtojen päälläkäyttö poistaa sille avauskerralle tuon viiveen mutta se on vaan sitten muistettava aina tehdä tuo tai joipi käydä ikävästi.
                        No joo, mietin kans että tarvinko tuota toimintoa. Mutta olkoon nyt toistaiseksi toiminnassa. Tosiaankin virtojen päälläkäyttö poistaa viiveen. Siis tarviiko tuota vihreää johtoa todellakaan kytkeä mihinkään, muuta kuin maihin jos ei halua tuota viivetoimintoa?

                        Comment


                          #42
                          Eikös tuo valojen syttyminen lukkojen avauksessa ole kertaluokkaa turha juttu? Mitä siitä hyötyy? Näkee ettei ole mörköjä autossa ennenkuin avaa oven?

                          Oma sisävaloautomatiikkani toimii juuri kuten edellä mainittu eikä siis sytytä lukkojen avaamisen yhteydessä koskaan valoja. Tavallisesti moiset ominaisuudet ovat juuri hälyttimien/kauko-ohjausten kikkoja.

                          Comment


                            #43
                            Näkee ettei ole mörköjä autossa ennenkuin avaa oven?
                            ...SpooookY...

                            Comment


                              #44
                              Eikös tuo valojen syttyminen lukkojen avauksessa ole kertaluokkaa turha juttu? Mitä siitä hyötyy? Näkee ettei ole mörköjä autossa ennenkuin avaa oven?
                              Turha ja turha... Tarpeellinen ei varmasti mutta oon itelle kyllä keksinyt hyvän käytön tuolle. Mulla on kauko-ohjattu keskuslukitus joka on toteutettu infrapunalla ja kantomatka lyhyt ja vielä tarkka suuntauksestakin. Hämärässä ja pimeällä huomaa sisävalon syttymisestä onko auto auennut napin painalluksella vai ei. Se nuppi siinä ovipahvin yläreunassa kun ei tosiaan näy kovin hyvin... Vilkut ei vilku avauksessa ja sulkemisessa ja torvikin törähtää vain sillon kun menee ovet lukkoon.

                              Comment


                              • #45
                                Siis tarviiko tuota vihreää johtoa todellakaan kytkeä mihinkään, muuta kuin maihin jos ei halua tuota viivetoimintoa?
                                Ei tarvitse. Vdon ohjekirjassahan se sanotaan että se johto maihin niin toiminto poistuu...

                                Comment


                                  #46
                                  Moi,

                                  Eka kirjoitus, joten... Kiitoksia moderaattoreille ja ennenkaikkea muille käyttäjille tästä foorumista.

                                  Otsikon mukainen laite olisi tarkoitus asentaa A3:een vm.-97 ja hieman apua kaipaisin.

                                  Mihin VDO:n boksi kannattaa asentaa helpoimpien johdotusten/toiminnan kannalta?
                                  1. Keskuslukkopumpun viereen konttiin vai
                                  2. Kuskinoven A-pilarin juureen

                                  Mistä löytyisi/kannattaisi etsiä ko. auton kytkentäkaaviota?

                                  ..ja kiitoksia etukäteen avuista.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Itse asennukseen en ota kantaa, mutta tuosta linkistä voi olla taistelun tiimellyksessä apua:

                                    http://myweb.tiscali.co.uk/macnee/downloads.html

                                    Comment


                                      #48
                                      Kiitos vaan erittäin informatiivisestä linkistä. Ei vaan se varsinainen kytkis pistänyt silmään tuolta..
                                      Lisävinkkejä asennuksesta odotetaan edelleen.

                                      Comment


                                        #49
                                        Kerro sitten tarkemmin, jos ja kun saat asennettua tuon comfortin... Aion nimittäin itsekin asentaa samanlaisen lukon aakolkkuun..

                                        Comment


                                          #50
                                          Kytkentäkaavioita saa yllätys yllätys merkkiliikkeistä. Kopioita kaavioista saa esim huoltoneuvojien palveluinnosta riippuen jopa ilmaiseksi jos kyseessä on vain muutamia sivuja. Erityisen hyödyllisiä ohjeita comfort lockin asennuksissa on automallikohtaiset hälytyttimien asennusohjeet. Niistä löytyy suurinpiirtein kaikki asennuksessa tarvittava tieto johtojen värien ja sijaintien muodossa. Ja lisävinkkinä kannattaa valita sellainen hiljaisempi hetki asiakkaiden määrän suhteen kun menee sinne merkkiliikkeeseen ilmaisia vinkkejä kalastelemaan...

                                          Comment


                                            #51
                                            Jeps, nyt ois purkki asennettu ja toimii...
                                            Kytkentäkaavio tai huolto-ohje ja tarkennuksena se kohta huolto-ohjeesta, missä on keskuslukituksen kytkentä, on tarpeen asennuksessa. Vähentää turhaa arpomista ja mittailua piuhojen suhteen. Näitä ei suinkaan saanut paikallisesta merkkiliikkeestä (edes VDO:n oston yhteydessä) vaan hälyttimiä asentavasta firmasta. Kiitos sinne ;-)
                                            Kätevä paikka purkille löytyi irrottamalla rattiakselin alla oleva suoja n. (60*40)cm. Suoja on kiinni sulaketaulussa + kulmistaan muutamalla torx-ruuvilla (6-7kp) ja parilla kiinnitysklipsillä (irtoaa vetämällä). Tämän alta löytyy mm. jatkuva +12V ja sytytysvirta. Lisäksi kannattaa irroittaa kuljettajan puolen A-pilarin juuresta muovisuoja, minkä alta löytyy liittimet joissa on keskuslukituksen ohjauspiuhat.
                                            Kytkentä hoituu sillä ensimmäisellä VDO:n ohjekirjassa olevalla kytkentäkaaviolla (miinusohjattuna).
                                            Talliajan puutteen vuoksi kysymysmerkiksi jäi ovikytkimet ja niiden kytkentä. Eli osaisiko joku kertoa, miten ne tulee kytkeä purkkiin?

                                            Comment


                                              #52
                                              Tuli tossa hommattua VDO:n comfort lock ja pitäs asentaa jossain vaiheessa, mutta
                                              kuinka tulis kytkeä että sais orkkis hälyttimenkin toimiin VDO:n kapulalla ?

                                              Autossa (s6 avant -96) on keskuslukko+hälytin+ikkunansulku mukavuustoiminto.


                                              Muut kytkennät on selvitetty akku ,maadotus, vilkut

                                              Comment


                                              • #53
                                                Eikös se orkkishälytin mene päälle, kun pistä ovet lukkoon ja merkiksi tulee vieno töräys? Ei kait sillä sitten ole väliä tuleeko se ovensulkusignaali avaimella tahi kapulalla? Omassa töräys ainakin tulee kapulallakin. Näin luulen minä, viisaammat korjatkoon!

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Töräys kuuluu kun kääntää avaimella, mutta jos istut autossa ja painat ovesta lukitus nupin alas
                                                  kädellä, alipainepumppu surahtaa ja ovet menee lukkoon mutta töräystä ei kuulu ja hätävilkkujen valokaan ei ala vilkkua. (häly ei mene päälle)

                                                  Kun ei ole vielä hirveesti kokemusta audin sähköistä täytyy esittää tyhmiä kysymyksiä ;)

                                                  Kuinka se hälyttimen ohjaus on toteutettu päälle ja pois?

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Avainohjautuvassa hälytinsysteemissä kytke VDO ohjaamaan suoraan hälytintä (eli ei ollenkaan VDOn kytkentää keskuslukituksen ohjaukseen), hälytin ohjaa sitten omalla kytkennällään keskuslukkoa. Riippuen paikasta mihin VDOn laatikon kätket, kytke ohjaus etuoven lukon mikrokytkimen johtoihin tai sitten johonkin sopivaan paikkaan hälyttimelle menevään johtosarjaan vastaviin johtoihin.

                                                    Ainakaan t89 sarjan hälytin ei kytkeydy päälle pelkästään keskuslukkoa ohjaamalla, vaan se vaatii kauko-ohjauksen kytkennän suoraan hälyttimen johtoihin. Mutta toisinpäin homma toimii eli hälytin ohjaa suoraan keskuslukitusta.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Löytyykös keltään sitten orkkis hälyttimen kytkentäkuvia
                                                      vai osaako joku heittää lonkalta mihin johdot kytketään?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Ovesta sisustuksen purkamalla ainakin löytyy ne tarvittavat johdot ilman kytkentäkaaviota, kolminapainen johto joka menee lukkosylinterin päähän.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Eli otsikon mukainen projekti ollut työn alla jo pidemmän aikaa - asennusta tuli kerran koetettua kuljettajan oveen, huonolla menestyksellä (keskuslukituksen sulake paloi :D). Ei ole köyhällä opiskelijalla varaa ammattilaisellakaan teettää :/.
                                                          Eli siis nyt kaivattaisiin ohjeistusta todelliselle amatöörille - viimeisimmän päättelysession tuloksena olen päätellyt, että kuljettajan oveen asennettaessa tulisi miinusohjattu kytkentä, ja kytkentä olisi siis seuraavanlainen:
                                                          VDO:n sini-keltainen -> oven puna-musta,
                                                          VDO:n harmaa-punainen -> oven vihreä-punainen,
                                                          VDO:n si-pu, pu-ke ja maa -> akun maa,
                                                          VDO:n käyttövirrat suoraan akulta ja 5 tai 10A sulake väliin.

                                                          Kytkentäkaavio: http://www.autolib.diakom.ru:8001/CA...RAMS/fig08.pdf.

                                                          Olenko nyt pahasti hakoteillä? Kaikille vastanneille suurkiitos etukäteen!

                                                          (PS: Olen käyttänyt searchia ja löytäny aiheesta juttua, en vain ole onnistunut asennuksessa - siksi siis oma threadi)

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Ehdottaisin kytkentää:

                                                            VDO:n käyttösähköt asianmukaisesti eli (+)12V sulakkeen takaa

                                                            ja:

                                                            VDO pu/mu -> VDO ha/pu
                                                            VDO pu/ke -> (-) maadoitus, 31
                                                            VDO si/pu -> (+)12V, 30

                                                            Katkaistaan kuskin lukolta tuleva vi/pu johdin ja näin saadut päät kytketään:

                                                            VDO ha/ke -> vi/pu Audin kuskin lukolle
                                                            VDO si/ke -> vi/pu Audin keskuslukituksen moottorille

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Ahaa, nyt selkenee jo hieman, kiitos :D.
                                                              Ei kai tuota VDO:n si/ke -piuhaa tarvitse jatkaa takakonttiin asti? Oliskohan tuo mötikkä helpompi laittaa suoraan takakonttiin?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X