Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B6 ja ilmastointiongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B6 ja ilmastointiongelmia

    Terve.

    Onkos kellään ollut sellaista ongelmaa että kuumaa ilmaa tulee vain apparin puolelta? Itselläni ilmeisesti on rikki tai jumissa kuskin puolen säätömoottori joka säätelee kuumaa ja kylmää ilmaa. Vika koodeja en ole vielä lukenut mutta aika selvä se ongelma on. Onkos kyseinen moottori paha vaihtaa jos se on mennyt rikki ?

  • #2
    Itselläni oli täysin sama ongelma kuljettajan puolella. Vikakoodia en muista kun se vaihtui säätöyritysten jälkeen, mutta rikki oli lämpöläpänsäätömoottori tai jotain vastaavaa. Osan hinta oli jotain 100e pinnassa ja vaihto oli yksinkertaisen näköistä. Mutta asennutin itse liikkeessä...

    Comment


    • #3
      Nyt luin vikakoodit ja sieltä löytyi seuraavaa.

      Actuatung motor for temperature flap: left (v158)
      41-00 - Blocked or no voltage.

      Eli taitaa mennä moottorin vaihtoon, nyt tarvisi sitten löytää räjäytyskuva tuosta että paljon tarvii kojelautaa purkaa että saa sen moottorin vaihdettua.

      Comment


        #4
        Omaan B7:aan seurasin merkkiliikkeessä kun vaihtoivat takuuseen parikin noita läppien säätömoottoreita. En muista enää tarkkaan mitkä moottorit oli kyseessä , mutta molempien vaihto onnistui muistaakseni, kun
        otti vain hanskalokeron pois edestä. Sitä kautta pääsi sitten sorkkimaan.

        Comment


        • #5
          Vasemmanpuoleiseen lämmönsäätömoottoriin pääsee käsiksi, kun irrottaa pahvit kuskin jalkatilasta. Moottori löytyy sieltä ylhäältä oikeasta reunasta. Periaatteessa ihan helppo vaihtaa, jos on pienet kädet.

          Muut moottorit löytyvät hansikaslokeron takaa.

          Comment


          • #6
            B7:ssa on myös erikoinen ongelma. Etutuulilasi on alannut höyrystymään ulkopuolelta. Sisälämpötilaksi säädetty 21,5'C joten normaalit lämmöt sisällä.

            Eli ilmeisesti jostain syystä etutuulilasiin puhaltuu liian kylmää, kun höyrystyminen tapahtuu pihapuolella? Olisiko myös säätömoottorivikaa? Manuaalisella puhalluksella etulasiin, höyry häviää.

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja kupukka Näytä viesti
              B7:ssa on myös erikoinen ongelma. Etutuulilasi on alannut höyrystymään ulkopuolelta. Sisälämpötilaksi säädetty 21,5'C joten normaalit lämmöt sisällä.

              Eli ilmeisesti jostain syystä etutuulilasiin puhaltuu liian kylmää, kun höyrystyminen tapahtuu pihapuolella? Olisiko myös säätömoottorivikaa? Manuaalisella puhalluksella etulasiin, höyry häviää.
              Normaali ilmiö näin loppukesästä ei kannata sen enempää tuosta huolestua/lähteä korjailemaan vikaa jota ei ole.

              Comment


              • #8
                Selvä juttu, kiitti.

                Comment


                • #9
                  taas ilmastointi osoittaa kipuja ja luin vikakoodit siitä. Mistä tuo ilmastointi tuossa b6:sessa vuotaa jos on vuotaakseen. Meneekö kompura ensimmäiseksi rikki vai joku muu osa? Meneekös tuo g65 paineanturi ajanmyötä rikki
                  ?

                  Comment


                  • #10
                    00819 - High Pressure Sensor (G65)

                    07-00 - Signal too Low

                    Mahtaako paine olla järjestelmässä liian alhainen vai anturi rikki ?

                    Comment


                    • #11
                      Ross tech sanoo seuraavaa:

                      00819 - High Pressure Sensor (G65): Signal too Low

                      Possible Symptoms

                      • Climate Control stuck in ECON Mode

                      Possible Causes

                      • Insufficient Refrigerant Pressure
                      • Wiring/Connectors from/to High Pressure Sensor (G65) faulty
                      • High Pressure Sensor (G65) faulty

                      Possible Solutions

                      • Check Refrigerant Pressure
                        • Check Measuring Value Blocks (MVB)

                      • Check Wiring/Connectors from/to High Pressure Sensor (G65)
                      • Check High Pressure Sensor (G65)



                      Onko ilmastointi huollettu millon viimeksi?

                      Comment


                      • #12
                        Viime syksynä tuli huollettua. Kävin hetki sitten logittamassa tuota ilmastointia niin ekasta kanavasta löyty seuraavat tiedot.

                        high-pressure signal(g65) 9.5% ja järjestelmä paine 1.0bar.

                        Mitäköhän nuo arvot kuuluisi olla ?

                        Comment


                        • #13
                          Nyt on järjestelmä tyhjentynyt kokonaan ja siellä on jossain vuoto. Mites tuota vuotoa voisi lähteä hakemaan, saako sinne järjestelmään laitettua painetta vai onko se ihan hakuammuntaa?

                          Comment


                          • #14
                            Typpi-ylipaineella ponnistamaan järjestelmää ja vuotoa etsimään.. Vuotokohtia ovat esim. lauhdutin, kompressorin akselin stefa, putkistot jne. Vuoto kohdan havaitsee helpoiten, jos löytynee öljyä.

                            Comment


                            • #15
                              tolla on nyt ajettu 230tkm joten toi kompura saattaa olla valmis tapaus.

                              Comment


                              • #16
                                Sitten vaan magneettikytkin irti akselista ja typpeä järjestelmään. Fairy-vesiseoksella vuotoja hakemaan ;)

                                Comment


                                • #17
                                  Ottaako tuo järjestelmä nokkiinsa esim. paineilmasta?

                                  Comment


                                    #18
                                    Ottaa se kyllä nokkiinsa, tulee nääs vettä, epäpuhtauksia ja kenties jopa öljyä sieltä kompurasta kuitenkin. Hyvälläkin tuurilla pitää vähintään kuivain vaihtaa tuollaisen jälkeen. Ei siinä mitään jos aikoo koko systeemin uusia, mutta muuten jättäisin homman ammattilaisille.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ilmaa en suosittele. Ja kun nyt järjestelmä on ilmeisesti tyhjä, niin kuivainkin vaihtoon.

                                      Comment


                                      • #20
                                        typpeä ei löydy mutta mites käykö esim argon tai suojakaasu mison8. Pottu heliumiakin löytyy :D

                                        Comment


                                        • #21
                                          Koita kattella UV-valolla. Joskus huollon yhteydessä laitavat väriainetta järjestelmään.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kiitos vinkistä, täytyy tsekata uv:lla.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mitkä liittimet mahtaa tuohon täyttö putkiston nippoihin sopia?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Niihin on omanlaiset, joissa on säätö sielun avaukselle. Käy vaikka lähimmän auto-ilmastointihuollon suorittajilta, tai sitten tulet Tampereelle käymään.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Noniin, itsellä täsmälleen sama vika kuin Jussilla, sama autokin, mutta kutoskoneella. Eli G65 anturi sanoo Signal too Low. Joko sä oot Jussi saanut vian selvitettyä? Minulla nuo arvot oli 10% ja 1bar.

                                                  Kun aikaisemmin en ole käytännössä yhtään ilmastoinnin osien kanssa pelannut, niin millä tuosta nyt saisi ekaks selville, onko siellä ainetta?
                                                  Viimeksi muokannut Ghousti; 26.5.2012, 18:01.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Audi A4 1,9 Tdi vm. -04.

                                                    Ongelmana ilmastoinnin toimimattomuus. Järjestelmä täytetty, mutta ei lähde käyntiin. Antaa vikakoodin : 00819 High pressure sensor (G65)
                                                    30-10 open or short to B+ -interment
                                                    Eli korkeapaineanturissa jotain häikkää ilmeisesti?

                                                    Onko kys. anturi heti vasemman ajovalon takana kennon päässä?

                                                    Mistäköhän kannattaisi kysellä anturia, jos ei marmorilta?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jatkanpa tähän ketjuun. Econ alkoi ensin vilahdella ja sittemmin jäi yhtäjaksoisesti palamaan. Kompressori ei siis pyöri ja vikakoodina:
                                                      00819 - High Pressure Sensor (G65)
                                                      29-10 - Short to Ground - Intermittent
                                                      Oskiloskoopilla anturin signaalia mittaamaan ja piirtää nättiä PWM-signaalia. Tarpeeksi useasti vikakoodin poistamalla kompuran sai käymään ja kävikin useita minuutteja PWM-signaalin suhteen muuttuessa järkevästi ja HVAC diagnostiikan näyttäessä 36% kantturoille. Heiluttelin johtoja ynnä muuta, mutta vika ei tullut päälle. Hetken kuluttua vieressä mietiskellessä kompura napsahti irti, HVAC näyttää 0%, mutta skoopissa pulssisuhde on lähes aiemman kaltainen, josta hiljalleen laskee kohti lepotilan pulssisuhdetta. Vikakoodi on ja pysyy päällä enkä toistamiseen saanut kompressoria päälle. Jos signaali johdon irroittaa johtosarjasta, tulee vikakoodi short to plus ja HVAC näyttämä on 100%.

                                                      Päätelmiä:
                                                      - Järjestelmässä on riittävästi ainetta
                                                      - G65 anturi toimii järkevästi
                                                      - Koska johdon irroitus nostaa signaalin 100%, johdin ei siis ole poikki
                                                      - Koska skooppi näyttää kokoajan järkevää pulssisuhdetta, ei johdin voi olla oikosulussa maihinkaan

                                                      -> Ohjainlaite viallinen?

                                                      [e] Juotin ohjainlaitteesta liittimien juotokset, mutta virrat kytkiessä vikakoodi pysyi päällä. Hetken kuluttua kompura napsahti pyörimään ja vikakoodin sai poistettua. Käynyt nyt tunnin verran ongelmitta. Ohjainlaitteen koputtelu tai ravistelu ei vaikuta. Laitan tähän vielä itselle ja muille vikaa tutkiville pari muistiinpanoa:
                                                      Anturin signaalin jaksonaika on karvan alle 20ms, VCDS High Pressure signal (G65) on suoraan pulssisuhde (2ms/div asetuksella div on siis 10%). Ilmastointi LO asennossa sain A/C valve (N280) duty cycle nousemaan 60% tasolle G65 pulssisuhteen ollessa 38%. Puhallettava ilma oli pirullisen kylmää. Econ asennossa G65 pulssisuhde laskee 15% tasolle.
                                                      Viimeksi muokannut Jarkko Kalsi; 22.8.2013, 20:14.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        voiko asioilla olla yhteyttä?

                                                        Ilmastointi menee econ-tilaan joskus melkein heti käynnistyksen jälkeen ja joskus voi ajella puolikin tuntia ennen kuin menee econ-tilaan.

                                                        Vaihdoin autooni ( A4 B6 1,9 Tdi) termostaatin kun moottori ei lämmennyt. Uudella termostaatilla käyntilämpötila nousi 90 asteeseen.

                                                        Pari viikkoa sitten moottori lakkasi taas lämpenemästä yli 50 asteen ja suurin piirtein samaan aikaan ilmastointi alkoi temppuilla em. tavalla.

                                                        Voikohan näillä asioilla olla yhteyttä? Ja kuinka todennäköistä on että n. 3 kk vanha termostaatti jumittaa? Kesällä alhainen käyntilämpö ei kylläkään aiheuttanut minkäänlaisia oireita.

                                                        Vikakoodien luku antaa ehkä lisätietoa kunhan posti tuo laitteen.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Uuden termostaatin vaihto auttoi. Viallisia osia saa näköjään ihan kaupastakin.

                                                          Ilmastointi ei antanut minkäänlaista vikakoodia, mutta ECON-valo palaa melkein heti käynnistyksen jälkeen. Tilasin korkeapaineanturin. Saa nähdä kuinka käy.

                                                          Nyt uudella paineanturilla ilmastointi pysyy hiukan pitempään päällä ennen kuin ECON-syttyy. Kovilla pakkasilla ECON ei syttynyt ollenkaan. Mikähän tossa oikein voisi olla? Vikakoodeja ei halpislaitteella löytynyt, mutta ehkä kunnon vehkeellä jotain löytyisi. Autolla ajettu 206 tkm, joten voisiko olla kompura?
                                                          Viimeksi muokannut Taunus17m; 19.2.2014, 20:05.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kyselen mahdollisesti tässä itsestään selvyyksiä, mutta kysyn kuitenkin jotta mahtaakohan tuo ilmastoinnin kompressori olla syypää seuraavaan?

                                                            Eilen kiitokseksi kuumasta kesäpäivästä Audista päätti dramaattisesti hajota ilmastointi 100km/h vauhdissa oudon äänen ja vaalean savupilven kera. Nyt ilmastointi on jatkuvasti ECON-tilassa ja tienpäällä autoa tutkiessani päättelin, että ilmastoinnin kompura on vainaa ja vuotanut kylmäaineet ulkoilmaan? Tänään pyyhin öljyjä/nesteitä pois tuolta kompuran tienoilta ja totesin että samaan kohtaan muodostuu aina tippa. Liitteenä kuva kohdasta johon tippa muodostuu sekä aiheeseen liittyvä vikakoodi.

                                                            Enemmänkin kysymys on ehkä seuraava, autoon tehtiin alkuviikosta ilmastointihuolto... voiko tuo vaikuttaa tähän kompressorin vaurioon (olettaen että tuo kompressori on rikki)?

                                                            Kuitissa lukee (Bosch ACS 601):

                                                            (ulos) R134a: 478g / 0ml
                                                            (ulos) V: 1200s / 132mbar
                                                            (sisään) Öljy: 4ml
                                                            (sisään) UV: 0ml
                                                            (sisään) R134a: 501g
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X