Puhelin näytöllä näyttää siltä, että kompressorin runko/kotelojen lohkojen välinen tasotiiviste poikki.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A4 B6 ja ilmastointiongelmia
Collapse
X
-
Tuo öljyn määrä kanssa kiinnostaa mitä asiantuntevat ovat mieltä. Ohessa aiheeseen liittyvä valmistajan ohje. 180 cm3 = 180 ml ??Attached Files
Comment
-
Eli siellä on järjestelmässä yhteensä ~180ml ja kylmäaineen mukana tullut 0ml ulos ja 4ml sisään. Kyseinen asentaja kertoi jossain automerkeissä ilmastoinnin huoltopisteiden olevan linjaston yläpäässä (audi) jolloin ei välttämättä saada kaikkea öljyä ulos. Jos tuossa ylempänä on Janilla laitettu 35ml öljyä niin onhan siinä aikamoinen ero tuohon 4ml. Onko tuo 4ml jokin lonkalta heitetty arvio paljon järjestelmään laitetaan öljyä?
Tosin edellisestä ilmastointihuollostakin on vierähtänyt enemmän kuin se "suositeltu 2v" mutta eikait tuon systeemin pitäisi huollosta hajota. Ennen huoltoakin puhalsi kylmää mutta ajattelin nyt viedä auton ilmastointihuoltoon ja kuinkas sitten kävikään.
Jonkun erikoisavaimen tuo tasotiivisteen vaihto näyttää vaativan, voikos tuota tiivistettä vaihtaa pelkästään (ilman muiden osien yms vaihtamista) vai pitääkö tunkea kättä syvemmälle taskuun ja ostaa uusi kompura?
Käykös noi kaikki 6SEU12C kompurat tähän B6:een vaikka ois VW Polosta? Näköjään A-Mersustakin löytyy samaa.
Comment
-
Se öljy on sitoutuneena kylmäaineeseen. Sen johdosta sitä tulee talteenoton aikana ulos järjestelmästä. Sinne järjestelmään palautetaan täysin sama määrä puhdasta öljyä kuin sieltä on sitä tullut pois. Ja joskus esim ~10ml lisääkin.
Komponentti vaihdon aikana laitetaan öljyä ohjesäännön mukaan tai ennalta tiedetyn komponentin sisältämän öljymäärän verran lisää, joka on poistunut komponentti vaihdon aikana.
Ne kyllä hajoaa jos on hajotakseen, ei se JUURI viikko sitten suoritettu huolto anna sinne toimintatakuuta. Enemmän vaakakupissa vaikuttaa se, että kuinka usein järjestelmää on ensi käynnistyksestä lähtien huollettu. USEIN liian harvoin...jonka aikajanaa venytellään tuosta 2-vuodesta USEILLA vuosilla.
SEARCH hakutoiminnolla löytynee lisää täältäkin foorumilta aiheesta.
Osta uusi kompura, en anna kuitenkaan takuuta jos tiivisteen siihen vaihdatat yritykselläni..
Kompuran valinta tapahtuu alkuperäisen tyypin mukaan ja sen hihnapyörän tulee olla vastaava ja vastaavalla kohdalla kuin vanha. Eli pitäisi sopia..
E: En ota sen enempää kantaa siihen millaisessa kunnossa automaattihuoltolaite oli, mutta öljyä mittaava vaakakin saattaa olla viallinen..
Comment
-
Joo, no tuollaista asiantuntija-lausuntoa tässä vähän hainkin. Päivänselvää on että uuden kompressorin ostamalla vika häviää (kun siellä sitä vuotanutta nestettä/öljyä silmämääräisesti oli), mutta ei viitsisi turhaan polttaa rahaa jos on muitakin keinoja vian korjaamiseen. Vähän niinkuin tämä "ostin turbo-audin, pitää vaihtaa öljysihti". Mutta uskottakoon ettei tuota kannata lähteä ehjäämään kun valmiitakin saa takuun kanssa. Hihnapyörähän mulla on nykyisessä kompurassa valmiina jos se nyt sattuis olemaan erilainen.
Yrittäjiä (yrittäjää) mitenkään väheksymättä pääasiallisesti noissa artikkeleissa (lehdet/internets) mitkä käsittelevät ilmastointihuoltoja, keskitytään 99% kylmäaineen katoamiseen. En löytänyt kuittia omasta arkistostani, mutta en kiellä etteikö tuo kahden vuoden huoltoväli olisi tuplaantunut tässä tapauksessa. Silti oli vain 22g/500g kylmäainetta hävinnyt. Jos se 2v on kriittinen kylmäaineen öljypitoisuuden kannalta, niin olisihan sitäkin hyvä tuoda esiin suurelle yleisölle. Tosin itse olin tästä tietoinen mutta viimekin kesänä kuumaan aikaan työmatkalla itärajan tuolla puolen joten ei tullut mieleen huollattaa ilmastointia kun se kerta kylmää puhaltaa.
Elsaa katselin sekä auton dokumentaatiota, enkä kummastakaan löytänyt mainintaa ilmastoinnin huoltovälille. Luottaminen on siis palvelunmyyjien suositukseen siitä kuinka usein heidän palveluitaan tulisi käyttää :D Mistä itse olen aina hieman skeptinen, mutta ilman parempaa tietämystä en lähde kyseenalaistamaan tuota 2v huoltovälia.
Tässä omassa tapauksessa (niille ketkä tän searchilla joskus löytää) ei kyllä oikeen voi kovin vahvoja johtopäätöksiä tehdä suuntaan jos toiseen. Autossa on ihan kohta 310tkm mittarissa ja ostin auton 5v sitten jolloin ilmastointi oli tyhjä kylmäaineesta ja sinä kesänä taisin tuon huollon tehdä... en ainakaan muista tehneeni sitä useammin. Ja olettaisin tuon kompressorin olevan alkuperäinen. Myöskin perjantaina oli suht kuuma päivä joten ilmastointi kieltämättä joutui koville.
Siltikin pidän yllättävänä sattumaa että viikon sisään ilmastointihuollosta kompressorista leviää tiiviste tai mitä nyt kävikään. Pitää huomenna vierailla ilmastointihuollon tehneellä korjaamolla ja saa sillä UV-valollaan katsoa mistä kaikkialta sitä väriainetta löytyykään.
Comment
-
Eihän maallikot siitä huoltovälin tarpeellisuudesta välitä, saatika tiedä sen laiminlyömisen vaikutuksista.
Suomessa on nyt niin paljon yrittäjiä, joilla tuo ilmastointihuolto on vain sisäänveto tuotteena, mutta muuten tietotaito on hukassa..valitettavasti. Se siitä tässä topicissa..
Jos ei sinne järjestelmään ole laitettu UV-vuotoväriainetta huollon yhteydessä, niin silloin sillä UV-vuotolampusta ei ole hyötyä... Ainakaan ilmoittamasi tiedon perusteella ei ole laitettu, jonka tänne kirjoitit.
No 310tkm on jo aika pitkä käyttöaika jo kompressorille.
Comment
-
Vanheneeko se öljy iän myötä? Sillä vaan mietin että Suomen oloissa kompura pyörii huomattavan paljon vähemmän kuin samoilla ajomäärillä vaikka jossain etelä-Euroopan maissa. Kylmäaineethan tihkuvat pikkuhiljaa iän myötä pois ja tiivisteet koppuroituu jos ei kompuraa koskaan käytä mutta 2 vuotta tuntuu tänne tundralle hiukan liioittelulta.
Comment
-
Öljythän vanhene jossain määrin käytöstä riippuen, se myös pilantuu helposti tietyissä tilanteissa.
PAG-öljy on erittäin hygroskooppista, eli sitoo kosteutta itseensä todella hyvin. Kosteus öljyn seassa on turmiollinen kompressorin sisuskaluille.. Eli jos järjestelmä on avoinna pitkään suhteelliselle ilmankosteudelle/ilmanpaineelle, niin PAG-öljyt tulisi poistaa kokonaan kierrosta huuhtelulla ja täyttää puhtaalla PAG-öljyllä.
Ajoneuvon "avo"kompressori ei ole suoranaisesti imukaasujäähdytteinen, joka vaatisi oikean lämpöisen imukaasun jäähtyäkseen. Mutta esim kylmäaineen vajauden johdosta ja kuuma tulistuu tällöin liiallisesti liian harvasta imukaasusta ja kompressorilla alkaa tapahtumaan ennen aikaista kulumista laakereissa jne jne kuumuuden takia. (Sama asia pätee niin scroll-, mäntä jne kompressoreihin!).
Öljyssä tapahtuu korkeissa lämpötiloissa esim vajauden takia oljyn hajoamistuotteita, joka nostaa öljyn happamuutta jos kosteutta on kierrossa. Ei hyvä.
Vuotaminen ajoneuvotekniikassa joissa käytetään esim kumiletkua jne vuotoherkkiä komponentteja, niin vuototiheys ja täten huollon tarve tiheämpi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viestiJos ei sinne järjestelmään ole laitettu UV-vuotoväriainetta huollon yhteydessä, niin silloin sillä UV-vuotolampusta ei ole hyötyä... Ainakaan ilmoittamasi tiedon perusteella ei ole laitettu, jonka tänne kirjoitit.
edit: täydellistä, korjaamo on tämän viikon lomalla
edit2: kävin toisella korjaamolla ja siellä mainitsi että UV-aine laitetaan heillä öljyn seassa joten kai sitten myös niin minunkin tapauksessa on käynytViimeksi muokannut andre_; 28.7.2014, 14:18.
Comment
-
Tänään vaihtui autoon uusi kompressori. Vanhassa helisee jotain irto-osia sisällä ja myös kompressorin rungosta on kahdesta kohtaa olleet sisuskalut tulossa ulos. Vauriota edeltäneen korjaamon asentaja oli sitä mieltä ettei hänen laitteessaan ole vikaa, laitteen vaakat pitävät paikkaansa. Tänään kompressorin asentaneen korjaamon asentaja sanoi, että heillä oli saman merkkinen huoltolaite kun tuolla ensimmäisen huollon tehneessä firmassa - oli mennyt huoltoon ja siinä oli ollut heittoa vaakoissa. Olivat sitten hankkineet uuden ja paremman mallin. Auto ei kuitenkaan missään vaiheessa antanut vikakoodia että olisi liikaa painetta järjestelmässä. Alkujaan oli otettu nolla grammaa öljyä pois ja laitettu neljä lisää. Tuossa jos on pois ottaessa vaaka näyttänyt väärin niin silloinhan siellä on ollut liian vähän öljyä järjestelmässä. Virhe laitteistossa vaiko uskomatonta tuuria että 309tkm ajettu kompura hajoaa huollon jälkeen... sitähän nyt on enää tässä vaiheessa mahdoton saada selville. Tietysti voisin käydä korjaamolla kysymässä että koska on ilmastointihuoltokone viimeeksi huollettu mutta se nyt voi olla sama juttu kun rupeaisi kyselemään poliisilta tutkan kalibrointitodistusta. Kompuran ajattelin purkaa tässä joskus joutessani.
Jäi vähän sellanen "don't fix it if it isn't broken"-fiilis tästä ilmastointihuollosta. Kompuran tilasin germaaniasta 390€ hintaan, orkkismallinen Denso kuten orkkis.
Comment
-
Audi A4 B7 3.0tdiq ilmastointi ja G65 sensori
Kun tuon vaihtaa, niin onko siellä joku kuulasulku tms joka tarvitsee kääntää ensin, ennen kuin tuon G65-anturin ottaa pois? Vai onko kyseessä jokin sellainen automaattinen venttiili anturin alla, joka sulkee järjestelmän kun ottaa tuon G65 pois? Ilmastointijärjestelmä testattu ja täytetty (150g, 3ml öljyä), ei vuoda. Se perus juttu ilmaantui nyt kun on mukavan lämmintä, että ECON valo vaan palaa.
Googleteltu tietenkin on asian tiimoilta.
Sijaintihan taisi olla kuskinpuolella AC-kennoa?
Vilkaisen päivemmällä koodit, odotellen 00819 numeroa. :)
edit: Koodit luettu ja seuraavaa sanoo, kuten arvata saattoi
1 Fault Found:
00819 - High Pressure Sensor (G65)
30-00 Open or Short to PlusViimeksi muokannut mäggäri; 26.7.2016, 16:38.
Comment
-
vaihdoin G65 sensorin B6 1.8t kesän alussa. Vikana juurikin ECON tila jatkuvana ja vikakoodi: 00819.
On sulkuventtiili sensoria ennen, kuuluu vaan pieni sihahdus painesensoria irrottaessa, eikä karkaa kylmäaineet. Saa vaihdettua ilman puskurin irrotusta löysäämällä siitä ympäriltä jotain osaa (en nyt muista tarkkaan mitä siinä on), ainakin nelisylinterisessä. Tosin rannekellon ja sormuksen joutui heittämään pois kädestä, sen verran ahdasta. Sensori on kuskin puolella, päädyssä.
tässä joku linkki aiheesta:
http://blog.woodylabs.com/2011/06/au...st-sensor-g65/
Comment
-
Liian lämmintä sisällä
Auto A4 B6 vm 2001 ja jotenkin tuntuu siltä että sisällä on hieman liian lämmintä vaikka ilmastointi on säädetty 18 asteeseen, jos laittaa siitä alemmas niin menee low tilaan ja puskee kylmää täysillä. Olisiko sisätilan lämpötila-anturissa jotain hämminkiä vai mikä aiheuttaa ilmiön? Vikakoodeja ei anna ja ulkolämpötilaa näyttää oikein mittaristossa. Missä sisätilan lämpötila-anturi on ja mikä on sen "tunnus"?
Comment
-
Avossa oli vähän vajausta (445g vs 506g). Mutta jännä homma, mitenkä tuo käyttäytyy :
Auto tyhjäkäynnillä pihassa -> ei meinaa puhaltaa kylmää -> lähtee ajamaan niin heti rupeaa tulemaan kylmää.
Ilmastoinnin puhallin kyllä toimii ok.
Eihän toi nyt muuten haittaa, mutta ihmetyttää miksi vaatii liikkeelle lähdön että lähtee puhaltaan kylmää. Onko muilla kokemuksia tälläisestä ?
Comment
-
No, hetimiten perään keksinkin kun mietin vähän mitta-arvoja ja käyttäytymistä : kuskin ajovalo irti ja G65 anturin liitin irti - kiinni - irti -kiinni - irti - kiinni mutaman kerran,
Auto seisoi auringossa muutaman hetken siinä välissä, sit käyntiin ja vcds:llä logaten -> heti rupes toimimaan myös tyhjäkäynnillä. Tainnu olla pwm-lähtöisen anturin output-pinnissä vähän ylimenovastusta, näytti liitinrunko ihan siltä että ei ole siihen koskettu vuoden 2004 jälkeen.
Comment
-
Allroadissa syttyi ECON-valo. Silloin Webasto ei lähde auton käynnistyksen jälkeen automaattisesti päälle lämmittämään kylmää autoa. ECON-valon saa satunnaisesti kuitattua pois. Webasto ei kuitenkaan herää heti henkiin.
Luin vikakoodit ja niiden nollaamisen jälkeen Webastokin lähtei taas automaagisesti hyrräämään.
Control Module Part Number: 4B0 820 043 AD
Component and/or Version: A6-Klimavollautomat 0105
Software Coding: 00003
00819 - High Pressure Sensor (G65) <---- uusi vikakoodi. On se uudempi 3-johtiminen paineanturi joka syöltää PWM-signaalia ulos.
07-10 - Signal too Low - Intermittent
01592 - Air Quality Sensor (G238) <---- tämä on ollut jo pari vuotta
37-00 - Faulty
Katsoin Measuring Blockseista Group 1 kohdalta, että +0,5 asteen lämpötilassa G65 ilmoittama paine on 2 bar. Ajoin kauppaan ja laitoin kaupan pihalla sisäilman kierrätyksen päälle, jolloin paine nousi 3 bariin. Siinä 3 barissa se oli yhä, kun lähdin kaupasta ja vielä kotipihassakin. Kompura ei siis mene tässä ulkolämpötilassa päälle, joten paineen nousu johtunee ainoastaan järjestelmän lämpötilan noususta.
Mutta... Ilmeisesti tuo G65 mittaa absoluuttista painetta eli irtoanturi näyttäisi 1 bar. Taulukoista olin katsovinani, että 0 asteen paikkeilla R134a kylmäaineen paineen pitäisi olla 1,9 barin luokkaa, joten järjestelmässä olisi 1 bar liian vähän painetta eli se olisi lähes tyhjä. (Tai sitten se taulukkokin kertoo absoluuttisen paineen, mutta psig on mielestäni gauge pressure eikä absoluuttinen.)
Yritän haarukoida, että alanko etsimään vuotoa vai vaihdanko uuden G65 anturin. Mitä teillä muilla tuo G65 näillä keleillä näyttää?
Comment
Comment