Justiin tuli hylky katsastuksessa, auto valmistettu 2000, käyttöönotettu 2001 hylkäämisen syy: Check engine valo ei toimi. 2000 vuonna niitä ei käsittääkseni vielä ollut, mikä siis neuvoksi? OBD testi kaikinpuolin ok, tuosta valosta vain kiukuttelevat.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
TT vm 2001 hylky katsastuksessa enginevalo puuttuu?
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
-
Ongelmasi on tosiaan se että auto on valmistettu 2000 ja käyttöönotettu 2001. Säädökset eivät mene valmistusvuoden mukaan täällä kotimaassa, vaan ensimmäisen käyttöönottovuoden mukaan. Joskus noista pääsee luistamaan todistuksilla ja Ake:n hyvällä tahdolla, mutta surullisen usein näkee ehjiä tuontiautoja menevän varaosiksi.
Vanhat Minit ovat paha kompastuskivi tuossa, niitä oli -90luvulla ylivuotisia ja kaasutinvehkeitä leimattiin erikoisluvilla Saksassa vaikka olisi jo pitänyt olla vähäpäästöisiä. Sen voi arvata kuinka hyvin mielin Suomessa on katsottu -92 ensirekisteröityä autoa missä on kaasutin eikä vähäpäästöisyydestä tietoakaan.
Comment
-
-
Ei nyt sitten riitä pelkkä ohjekirja, selvisi että auto on hyväksytty väärin perustein suomen rekisteriin, tämä selvisi kun selvittelivät konttorilla rungon numeron perusteella auton tietoja. Sama tieto tuli maahantuojalta, auto on jonkin De4, tai jotain, päästönormien mukainen, ei minkään Eu normin mukainen.... Ei olisi kuulemma pitänyt voida rekisteröidä edes Saksassa vuonna 2001. Voihan kilin ku### No,nyt täytyy saada Audilta todistus siitä että mootoorinohjauksen (mil) valon virkaa toimittaa EPC valo mitaristossa, samalla kun toimii ESP:n häiriövalona, tämän asian kertoo myös se käyttöohjekirja, ihan selkeällä Suomen kielellä. Audilta kirja tilattu, tulee ehkä kuukauden kuluttua, hyvällä säkällä.
Rekisteröinnin tehnyt konttori suostuu leimaamaan auton kunhan saan Audilta sen todistuksen että EPC valo = Check Engine valo. Tuon todistuksen kanssa tulevatkin katsastukset pitäisi sujua ongelmita, onhan auto kuitenkin jo Suomen rekisterissä. Eipä yhtään ota pattiin....
Toinen vaihtoehto on saada jostain lainaan/kopio käyttöohjekirjasta ja mennä johonkin ihan muualle katsastamaan, autossahan ei ollut mitään vikaa.
Comment
-
Äläs nuolaise, ei se mitään meinaa vaikka onkin Suomessa kilvissä, se voidaan ihan helposti myös ottaa pois kilvistä. En tiedä mitä tuo De4 päästönormi pitää sisällään, mutta jos ei ole yhtenevä EU-päästöjen kanssa niin sitten periaatteessa autostasi pitäisi ottaa kilvet pois, eli koita haudata tuo asia hiljaisuuteen ja keskittyä että ongelma olisi ainoastaan tuo merkkivalo.
Saksassa erikoisluvan eu-vastaisen auton rekisteröimiseen on paljon helpompaa kuin täällä, eli sellainen on varmaan Saksassa sille annettu uutena. Ongelma on kuten aikaisemminkin sanoin, että täällä ei olla niin joustavia.
Comment
-
Juurikin näin on asiassa tarkoitus edetä, hankin vain todistuksen tuon valon toiminnasta. Thats it. Tällainen ohje/menettely suositus noilta konttoreiltakin on tullut.
Comment
-
No niin, ei kelpaa kats konttorille kopio ohjekirjasta jossa EPC ja moottorin ohjauksen merkkivalon yhteis toiminto sanotaan. Audilta ei saa todistusta jossa sanottaisiin että noin se asia menee, syystä että eivät voi antaa virallista todistusta autolle joka ei ole normien mukainen... Jee.
Joka tapauksessa, VALO TÄYTYY OLLA (juurikin se jossa on se moottorin kuva)? Voihan kettu, onkohan kaikissa TT:issä näin, jos on niin kuinka moni on törmännyt ongelmiin?
Comment
-
Netistä löytyy jonkin verran tietoa sanoilla abgasnorm d2 eli käsittääkseni vastaa EURO 2:ta, mutta on joiltain osin vähän tiukempi. Yhteen asiaan voisi vedota, jos auto on rekisteröity ennen 2001, mutta käyttöönotettu vasta 2001, muistaakseni tällainen ohje oli aikoinaan AKE:n sivuilla. Tosin sitä en tiedä miten rekisteröinti ja käyttöönotto eroaa.
Comment
-
Rekisteröinnin suorittanut kats aseman päällikkö on ollut Audiin yhteydessä, yrittävät saada auton ns. häntäluvalla rekisteriin, hieman vain pelottaa että jos Trafi ei lupaa myönnäkkään, niin lähtee kilvet. Samoin kyseinen kats asema saa noottia siitä että ovat hyväksyneet auton väärin perustein, vähänkö lämmittää....
Vetoavat myös siihen että täytyy saada selvyys siihen että käsitelläänkö autoa OBD autona, jolloin valo täytyy olla, (jos mennään vuoden 2001 mukaan) vai ei OBD autona (kun on valmistettu vuonna 2000).
Jos käytän kylmästi muualla katsastukseesa niin tuo sama ongelma voi tulla vataan uudestaan.
Voisihan sitä yhdistää sen valon vaikka airbag valoon, paikkahan siellä kait sille polttimolle on, ainakin lampulla katsottaessa näkyy moottorikuvake mittaristossa.
Comment
-
Eli trafin mukaanko vaikka auto olisi valmistettu -89, mutta otettu käyttöön vaikka -02, siihen pätee ne -01-> vaatimukset? melko älyvapaata meininkiä. Kyllähän nyt virkamiehenkin pitäisi älytä että jos alustanumero sanoo että se on 2000 mallia, niin eihän siltä voi vaatia uudemman ominaisuuksia ihan vaan sen takia että se on rekisteröity vasta seuraavana vuotena. Älä anna periksi, jos yrittävät kilvet viedä.
Comment
-
No joo, ihan helpolla en periksi anna. Virheellisesti rekisteriin hyväksynyt kats asema periaatteessa on vastuussa siitä että olen maksanut verot Suomeen.
Tavallaan tämä on melkoinen miina niille onnettomille jotka tuovat juurikin vuonna 2000 valmistetun mutta vuonna 2001 käyttöön otetun auton maahan.
Suomen viranomaiset todellakin käsittelevät autoa vuoden 2001 mallina, vaikka se olisi valmistettu vuonna 2000.
Comment
-
Hiukan aikaa vierähti, mutta nyt on asiat selvinneet...
Ok, se kats konttori selvitteli auton tietoja Saksasta, eivät saaneet vastausta.
Hieman kylmäsi kun kertoivat että Trafi selvittää asiaa, ja että Trafille varmasti vastaavat.
Vastasivat jonkin ajan kuluttua, että eivät säilytä autojen tietoja yli kuutta vuotta, tms.
Lisäksi saivat tietoonsa että Saksassa on hieman tapana katsoa läpi sormien noita "vanhentuneita" autoja kun niitä rekisteröidään ns ylivuotisina, tukevat kait jollainlailla oman maan autoteollisuutta ja myyntiä eivätkä ole niin tarkkoja kuin täällä byrokratian luvatussa maassa Suomessa.
No, pitivät Trafilla kokouksen koskien ko autoa, ja päättivät hyväksyä sen rekisteriin huomautuksella ettei autossa tarvitse olla OBD järjestelmää.
Huh Huh... Eivät siis kelpuuttaneet sitä EPC valoa häiriövaloksi vaan nyt sitten ei tarvitse suorittaa OBD testiä tulevissa katsastuksissa
Perustelivat hyväksymisen sillä että virhe oli jo tapahtunut (rekisteröinti virheellisesti tulkitulla yhdenmukaisuustodistuksella), ja että rekisteröinnin peruminen olisi yksityishenkilön oikeusturvan loukkaamista, ja siihen eivät voi ryhtyä.
Ko katsastuskonttori saa asiasta huomautuksen, siis virheellisestä rekisteröinnistä/hyväksymisestä. Onneksi en silloin rekisteröintiä tehtäessä halunnut katsastaa autoa, siinähän oli eu maassa suoritettu katsastus voimassa. Jos tämä asia olisi silloin huomattu niin rekisteröinti olisi jäänyt varmaankin haaveeksi....
Nyt auto on siis katsastettu huomautuksitta :-) eikä tulevaisuudessakaan ole hankaluuksia odotettavissa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Maintenanceman Näytä viestiPerustelivat hyväksymisen sillä että virhe oli jo tapahtunut (rekisteröinti virheellisesti tulkitulla yhdenmukaisuustodistuksella), ja että rekisteröinnin peruminen olisi yksityishenkilön oikeusturvan loukkaamista, ja siihen eivät voi ryhtyä.
Onnittelut, olet syntynyt onnellisten tähtien alla ja elämäsi on tuleva olemaan huolista vapaa :-)
Comment
-
Tuosta valon ohituksestakin oli puhetta, oishan se ollu mahollista, mut ne pitää tehä sit kunnolla.
Mulla on tullut muutaman mittariston kanssa vastaan noita räpellyksiä, että mittaristo toimii miten sattuu ja kun ottaa mittariston käteen, niin mittariston takaa löytyy kaikennäköstä hyppylankaa ja aikaviiverelettä :), jotka sitten ajan kanssa hajoo ja sit ollaan ihmeissään, et mikä se alkuperänen vika siinä autossa sitten olikaan.
Comment
-
Tuo valon muutostyö olisi ollut ehkä se suoraviivaisin ratkaisu....
Ihan oikeasti alkoi kylmäämään siinä vaiheessa kun katsastuksessa "hylyn" antanut konttori kertoi että vin:in mukaan auto ei kelpaa rekisteriin ja että Trafi ilmoitti etteivät anna takautuvasti mitään ns. häntälupia joilla on aikoinaan saatu kaikki ylivuotiset rekisteriin.
Trafi oli siis jo tuossa vaiheessa tietoinen auton "happamuudesta".
Jäi jotenkin sellainen vaikutelma että ko konttorin kaveri sai jotain "pieniä kivoja" siitä että huomasi tämän asian.
Isot kiitokset menee kylläkin rekisteröinnin hoitaneen konttorin johtajalle, joka paneutui asiaan ja ajoi asiaa minun eduksi, olisihan hän voinut vain todeta että "iso kyynel" ja että koita itse selvittää asiaa, sanoi kylläkin että hänen täytyy työnsä puolesta selvittää asiaa ja että on pahoillaan minulle aiheutuneesta harmista ja vaivasta. Sittenhän sitä harmia ja vaivaa olisikin ollut, jos olisi heti ilmennyt että auto ei kelpaa Suomen rekisteriin.
Lottoamisen olen lopettanut, kaikki hyvä tuuri on jo käytetty :-)
Kahveja en kuitenkaan ole tarjonnut asiaa kiitollisesti hoitaneelle, pelottaa hieman mahdolliset syytökset lahjonnasta ym.
Comment
Comment