Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keskuslukon kaavio

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Keskuslukon kaavio

    Pohjustukseksi sen verran, että keskuslukko ei talvella toiminut kuin auton lämmettyä sisältäkin kuumaksi ja sitten heitti toiminnan kokonaan. Viime viikolla auringon lämmitettyä auton kylkeä pari tuntia lukot oli taas auki ja toimivat illan viilenemiseen asti. Tämän tehnyt sillointällöin. Nyt taas ei toimi ollenkaan ja siihen vikaa heskellessani katselin jo sulakkeen ja paineletkut mahdollisten silminnähtävien murtumien havaitsemiseksi, ei tulosta. Johdoissakaan en nähnyt vikoja. Selailin sitten Haynesin korjausopasta ja löysin sähkökaavion, pieniä lukuongelmia.

    Ohessa linkkinä typ89:n keskuslukon sähkökaavio napattuna haynesistä.
    http://www.ratol.fi/~kruuskan/audi/lukot.jpg
    Osaisiko joku selvittää kohta valmiille insinöörille :), mitä tekemistä tai mitä on nuo seuraavat osiot:

    J140 - Interior light delay switch unit (tiedän kyllä mikä tämä on, mutta minulla sitä ei ole. Ja miten tämä liittyy tähän kaikkeen silloin?)

    J152 - Sidelight/radio buzzer (Mikä on tämän tehtävä?)

    Ellei tuo edellinen ole valojen päällejäämisestä ilmoittava piippari (onko vakiona?), niin mikä? Ja nyt ei muuten toimi se valomuistutinkaan...

    #2
    Sisävaloviivästin tarvitsee lukitustiedon. Se toimii nimittäin niin että virrat pois, ovi auki -> valo syttyy, ovi kiinni -> valo palaa edelleen, ovet lukkoon -> valo sammuu.

    J152 juurikin valosummeri. Luulen että vakiona t89:ssä, mutta en varma kyllä ole.

    Comment


    • #3
      Niin, koskaan en ole kyllä tuota viivästintä havainnut toiminnassa omassa autossani. Voisiko tuo valosummerin toiminta tai siis sen toimimattomuus johtua tai vaikuttaa jotenkin keskuslukitukseen? Tarkempaa yhteyttä en ole huomannut, mutta ainakin aluksi summeri toimi ja silloin toimi myös keskuslukko. Nyt keskuslukko ei toimi, eikä summerikaan toimi. Mutta en sitten tiedä liittyykö nämä toisiinsa?

      Comment


        #4
        En näe oikein yhteyttä noilla. Tuossahan tuo valosummerin karva kuitenkin on. Kokopunainen muistaakseni on se virta joka tulee virtalukolta siihen asti kunnes avaimen repii pois. En käsitä mitä tekemistä sillä tiedolla on keskuslukon kanssa.

        Olisiko noilla yhteinen virtasyöttö jonka takia kumpikaan ei skulaa?

        Onko F114 ja 59 lukkopesät?

        Comment


        • #5
          F114 ja F59 on ne ovisylinterin kytkimet. Ja kun otetaan huomioon se, että haynes on brittien hommia, niin opas sanoo näin:

          F59 - Central locking switch (driver's door)
          F114 - Central locking switch (passenger's door)
          T1a ja T1 - connectors
          V37 - Central locking motor

          Comment


            #6
            J152 - Sidelight/radio buzzer (Mikä on tämän tehtävä?)
            Ettei tässä tarkoitettaisi jotain vilkkujen vilkautusta ovia lukittaessa/avatessa sekä sitä summerin pärähdystä peräkontin suunnalla, kun ovet lukitaan.

            No, itellä ei kyllä -91:ssä vilkut vilku lukittaessa/avatessa, mutta tuo pärähdys kuuluu.

            Comment


            • #7
              Hmm... Itse en taas ole huomannut kumpaakaan toimintoa (paitsi vilkut kun käyttää hälyn kaukosäädintä). Rupesi nyt kyllä mietityttämään tuo valosummerin ja klukon välinen suhde. Voiko sillä olla mitään tekemistä sen kanssa, ettei klukko toimi?

              Comment


              • #8
                Keskuslukon boxi se kummittelee. Itselläni ollut sama vika pari vuotta, joskus toimii joskus ei, lämpötila vaikuttaa asiaan.
                Eli oven lukot kyllä aukeaa aina, mutta ajoittain keskuslukitus ei sulje lukkoja.
                Motenetin sivuilla kyselivät helpotusta samaan ongelmaan. Ja "puolituttu" autoasentaja kertoi että boxia on jouduttu vaihtamaan ko. vian takia.

                Tietääkö kukaan mikä satiainen boxissa temppuilee???

                Comment


                • #9
                  Tervehdys kohtalontoverit!
                  Omakohtaista kokemusta omankin Audin kanssa (C4-A6 vm.95/96),ja epäilisin että on samaa rautaa paine/alipainepumpun puolella.
                  Tappelin itsekkin oman keskuslukkoni kanssa pitkän aikaa ennen kuin sain sen vihdosta viimein toimimaan muuten kuin silloin tällöin. Omassa tapauksessani sisävalokaan ei normaalisti toiminut ovea avatessa,siis silloin kun vika oli päällä...kytkimestä päälle laitettaessa kuitenkin toimi AINA.

                  Syy:
                  Kylmäjuotos pumpun/juurikin mainitun valoviive etc. ohjauspurkin kanssa...eli releen kannan (juotettu kortille) liitos otti kontaktia välillä, välillä ei. Kyllä olis saanut maksaa itsensä kipeäksi jos olis vienyt autosähköliikkeeseen/Audin korjaamolle duunattavaksi (paitsi että taitaa olla melko yleinen tyyppivika Audeissa, joten kyllä varmaan tietävät mistä etsiä).

                  Korjaus:
                  Juotin osittain lohjenneen kylmäjuotoksen takaisin kiinni (folio kortilla ihan OK)...kävin samalla läpi muutkin juotokset kortilla...ai niin, kyseinen kortti löytyy muuten ainakin omasta autostani (farkku A6) keskuslukituksen pumpun kopan sisältä. Pumppu on takapenkin alla akun vieressä. Akun joutuu irroittamaan jotta pumpun saa "uitettua" ulos lokosestaan...on hyvin suunniteltu paikka. Äänieristysmuovin sisällä piilossa (kaksiosainen..älä revi palasiksi). Lähtee kyllä irti ilman minkäänlaista väkivaltaa.

                  Eli:
                  1. Takapenkki irti
                  2.Akku irti (siis navat+kiinnityspultti lattiasta=13mm hylsy+medium pitkä jatko räikkään)->siirrä akku sivuun
                  3.Vedä pumppu äänieristyksineen ulos (vetosuunta siis akun suuntaan)
                  4.Irroita pumpun liittimet (2kpl,iso on syöttösähkö,pieni on ohjaus ovikytkimiltä).Käytä esim. pientä ruuvimeisseliä liittimien haittojen taivuttamiseen, jotta saat littimet irti nätisti)
                  5.Irroita pumpun paineletku varovasti. Lähtee irti letkuliitintä pyöritellen ja samalla kevyesti vetäen. Jos on kovettunut saattanee vaatia vähän fööniä kumin pehmitykseen..
                  6.Pumppu (siis se hassunmuotoinen musta muovipurtilo) käteen ja samaisenlaisella pikkuruuvimeisselillä pumpun kotelon (suora osa paineletkuliittimien vastapuolella) kansi auki. Varo rikkomasta ohutta tiivistettä joka on kannen ja rungon välissä! Jos menee rikki, voinet laittaa vaikka silikoonia/vastaavaa sen tilalle.
                  7.Vedä kortti ulos lokosestaan (ei muistaakseni ollut kiinni ruuveilla)...tätä en muista tarkasti, enkä viitsi kyllä nyt lähteä repimään aukikaan :o)
                  8.Tarkasta HYVÄSSÄ VALOSSA kaikki juotokset läpi....(en näkisi tyhmäksi ideaksi käydä juotoksia muutenkaan läpi jos olet tähän asti päässyt).
                  9.Voit vaikka laittaa pumpun ja akun liittimet väliaikaisesti kiinni ja tehdä testit...muista myös mitata jännitteet liittimistä.

                  Ehdotukseni tuohon car light buzzer/mikä nyt olikaan on seuraava:
                  Totta tosiaan, se on varoitusräikkä valojen päällejäämisen estämiseksi. Se toinen variaatio on sivuvilkun päällejäämisen varoitin (vanha kansa puhuu puoliparkeista)...sen puolen parkit,johon suuntaan vilkun viiksi on käännetty jää palamaan vaikka valot eivät muuten olisikaan päällä.Tämä toimii ilman virta-avaimia, joten on potentiaalinen akun tappaja jos pyyhkäiset vahingossa vilkun viiksen toiminta-asentoon autosta pois könytessäsi.

                  Kommentit vapaasti.

                  Comment


                  • #10
                    ...ja vielä:

                    Lämpötilariippuvuus on selvä merkki kylmäjuotoksesta!

                    Comment

                    Working...
                    X